نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي  ـ  شهريور ماه ١٣٨٧
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

آرشيو

براي آزادي زندانيان سياسي و لغو مجازات شکنجه و اعدام مبارزه  کنيم

 

    

تأملی بر بيانيه ی  «هشدار به ايرانيان»

دکتر منصور بيات زاده

تعدادی از فعالين فرهنگی، سياسی در ايران، در رابطه با جنگ گرجستان طی  بيانيه ای  تحت عنوان «هشدار به ايرانيان» (١)،موضعی عليه روسيه همچون موضع پرزيدنت بوش و خانم کاندولیزا رایس اتخاذ کرده اند،بدون اينکه اين هموطنان محترم  باين واقعيت نيز توجه کرده باشند که اين ارتش گرجستان بود که ، آتش جنگ را در آن منطقه برافروخت.

ادامه

 

 

    

يک بيانيّه ناسيوناليستی با حال و هوای مخصوص!

در باره ی بيانيه «هشدار به ايرانيان»


محمد علی اصفهانی

شخصاً هيچ وقت خود را در طيف نا سيوناليست ها نديده ام و نمی بينم. ناسيوناليسم را هم ـ به لحاظ تئوريک ـ در نقطه ی مقابل اومانيسم، و در تعارض و غالباً در تضاد با آن می دانم. اما با اين وجود هيچ حساسيت ويژه يی بر روی کسانی که ـ در عمل ـ به اومانيسم نزديک ترند تا به ناسيوناليسم، ولی بنا به تعاريفی که برای خود دارند، خود را «ملی گرا» می نامند نه داشته ام و نه می توانم داشته باشم. مگر می شود ستاره های درخشانی چون دکتر محمد مصدق و دکتر حسين فاطمی را که بر آسمان تاريخ معاصر ايران، در این ظلمتِ در پس ظلمتِ پياپی نيز همچنان روشن و پرفروغ می درخشند ناديده گرفت؟

ادامه

 

 

    

هشدار به ايرانيان!(*)


پشتیبانی از تازش روسیه به گرجستان، گفتگو‌های امنیتی مقامات در استانبول، پرونده هسته‌ای ایران در راهروهای شورای امنیت، ادعاهای امارات متحده عربی و اتحادیه عرب نسبت به جزیره‌های سه گانه ایرانی در خلیج فارس، پیمان‌های سه جانبه و دو جانبه کشور‌های حاشیه دریای مازندران و خطر حمله نظامی به تاسیسات اتمی و نظامی ایران، همگی دستاوردهای سیاستهای غلط و نابخردانه و به زیان ملت ایران بوده و حتا امکان رساندن آسیب‌های فراوان دیگری از جمله از هم پاشیدگی میهن ما را در بر دارد
.

ادامه

 

 

 

اسراييل منطقه ی قفقاز؟ يا دوست استراتژيک ايران؟

محمد علی اصفهانی

به همّت تحليلگران هوشيار و بيدار، امروز ديگر نقش آمريکا و اسراييل و ناتو در حمله ی فجيع دولت گرجستان به مردم بی پناه اوستيای جنوبی، به صورت مستند و دقيق، افشا شده است.

ادامه

    

مجموعه ای از مقالات در رابطه باحمله گرجستان به منطقه اوستيای جنوبی و عکس العمل روسيه

 

 

 

     آغاز مقدمات انتخاباتی دیگر درفقدان آزادیها ی فردی واجتماعی

  

 دکترمهدی مویدزاده 

در انتخابات ایران داوطلبان باید از فیلتر های رنگارنگ  وزارت کشور وشورای نگهبان عبور کنند . این خود مخدوش کننده آزادی انتخابات است . در دورههای گذشته که انواع انتخابات را داشته ایم نظارت استصوابی حق شرکت آزادانه مردم رادر انتخابات ازآنان سلب نموده است وتقلب های انتخاباتی درحدی بوده است که شخصیت های طراز اول نظام راه چاره را پناه بردن بخدا دانسته اند .تجربه سه دهه اخیر نشان داده است  که شرط اول  انتخابات آزاد جدائی دین ودولت است وتا زمانیکه این دونهاد درهم آمیخته اند وحکومت ازدین استفاده ابزاری میکند آنچه انجام میگیردانتخابات نیست بلکه گزینشی است که درآن حقوق انسانی برای گروهی قابل تصوراست که اکثریت را با دخالت دولت کسب کرده وبرای اقلیت (کسانیکه آراء کمتری دارند) هیچگونه راه رشد وتلاش برای رسیدن به آرمانهای خود متصورنیست ...

ادامه

 

 

انتخابات آمریکا

انتخابات یو.اس.آ. به تو چه
فرق مک کین و اوباما به تو چه

هادی خرسندی

به نقل از اصغرآقا

http://www.asgharagha.com/archives/001933.php#more

 

 

دو جایزه به دو حقوقدان ایرانی

شیرین عبادی و نسرین ستوده، دو وکیل مدافع ایرانی به خاطر فعالیت‌هایشان در دفاع از حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان، برنده‌ی دو جایزه‌ی بین‌المللی شده‌اند: خانم عبادی برنده‌ی جایزه‌ی رواداری و خانم ستوده برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی حقوق بشر زودتیرول ایتالیا.

ادامه

 

 

در  دنيا   هيچ بن بستی نيست ،

يا   راهی خواهم  يافت  يا   راهی خواهم ساخت

 

 

نخست وزیری دکتر علی امینی و  جبهه ملی ایران

 بقلم : محسن  قائم مقام

بخش  اول              بخش دوم

 

 

سفر معجزه آسای احمدی نژاد به نیویورک!

دکتر پرویز داورپناه

در ایران اعلام شد که محمود احمدی نژاد، قرار است روز دوم مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. . این چهارمین بار است که او به  نیویورک سفر می کند.

ادامه

 

 

پنج وزیر خارجه سابق آمریکا خواهان مذاکره با ایران شدند

پنج وزير امور خارجه سابق آمريكا كه براى ارائه بهترين توصيه خود به رييس جمهورى بعدى اين كشور گرد هم آمده بودند، اعلام كردند كه آمريكا بايد با ايران مذاكره كند.

در اين نشست ۹۰ دقيقه اى كه در دانشگاه جرج واشينگتن برگزار شد، مادلين آلبرايت، كالين پاول، وارن كريستوفر، هنرى كيسينجر و جيمز بيكر حضور داشتند.

ادامه

 

 

انكار هولوكاست توسط شهيد باهنر در سال ٤٧

به نقل از سايت الف ـ سايت احمد توکلی

    

بيانيه سازمان سوسياليستهای ايران

يازدهم بهمن ماه ١٣٨٤ برابر با ٣١ ژانويه ٢٠٠٦  

در باره  مواضع آقای محمود احمدی نژاد 

 رئيس جمهوری اسلامی ايران ؛

مبنی بر پاک کردن کشور اسرائيل از روی نقشه جغرافيائی خاورميانه و انکار جنايات  «هولوکاوست» عليه يهوديان در دوران آلمان نازی و آدولف هيتلر!

 

 

 

نامه سرگشاده مهندس عباس امير انتظام به آقای بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد

 
    

تأملی در نامه ی آقای امیر انتظام به آقای «بان کی مون»

محمدعلی مهرآسا

آقای امیر انتظام  با همه احترامی که  میان ما دارد،  با همه شهرتشان در پایداری  و ایستادگی  در برابر حاکمان مستبد، و  با همه رنجی که از زجر دژخیمان کشیدند، متاسفانه نه درمیان عامه ی ایران شخصیتی کاریزماست  و نه  در جامعه ی  روشنفکری جهان به عنوان راهبر مطرح است. و  این  نامه نویسی نیز نخستین اقدام جنجالی علیه حکومت ولایت فقیه  از سوی  ایشان نیست؛ ایشان مبارزند و خستگی ناپذیر؛  و چند سال پیش  نیز موضوع رفراندم  و بعد کنگره ملی  را مطرح کردند که واکنشهای سریع  و نسبتاً پهناوری در میان ایرانیان برون مرز یافت  و سپس خاموش شد؛ درحالی که  درون ایران انعکاسی نداشت. آقای امیر انتظام  در همان زمان با اعلام  کنگره  و  رفراندم، و بعدها  نیز  با تکروی  و جهتگیری در برابر جمهوریخواهی و تعیین نوع رژیم   و  حواله اش   به   آراء مردم  - تا بین سلطنت  و  جمهوری یکی را برگزینند -  خود  را از جامعه ی  روشنفکری جداکرده است؛  به گونه ای  که  هم اکنون  با طرز تفکری  شبیه  آقای    «داریوش همایون»،  درردیف کسانی  که گوشه ی چشمی  به خاندان پهلوی دارند ارزیابی میشوند. در همین راستاست  که  آقای  امیر انتظام  رسماً اعلام کرده است: «به هیچ حزب و گروه و جبهه ای وابسته نیست». زیرا منشور جبهه ملی ایران بر روی جمهوریخواهی نوشته شده است

ادامه

 

 

 

دکتر پيروز مجتهدزاده در نامه‌اي به بان كي مون:
مدعيان جزاير سه‌گانه ايران ميراث‌خوار ايده نژادپرستانه صدام هستند

 

 

در باره انتخابات ايالات متحده آمريکا ،  آقای جان مک کین و خانم سارا پیلین

هم جنسی و هم سنخی ، چماق به دستان و ماشه کشانِ ولگرد را گِردِ هم می آورد  بخصوص که زن های بازیگرش در مصرفِ لیپ استیک اشتراک بازی داشته باشند .

خر که پیدا شد سوارش هم پیدا می شود

منیر طه

 

 

 

ایران برنده یا بازنده تشنج در روابط روسیه و غرب؟

 

احمد زید آبادی ـ دمیتری مدودف

دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه ضمن هشدار نسبت به اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران، تاکید کرده است که کشورش در حال حاضر موافق تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیست و همچنان از مذاکره برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

 

روسيه با تحریم های جدید علیه ایران مخالفت کرد

رییس جمهوری روسیه گفت که «يک سناريوی نظامی قابل قبول نيست و خطرناک است

ادامه

 

 

    

مجموعه ای از مقالات در رابطه باحمله گرجستان به منطقه اوستيای جنوبی و عکس العمل روسيه

 


جنگ اخير گرجستان را آمريکا و اسراييل و ناتو

برنامه ريزی کرده اند

ميشل شاسادووسکی:

برگردان: محمد علی اصفهانی

٭ فريب نخوريم! آنچه رخ داد، يک جنگ داخلی نبود. آنچه رخ داد جزيی بود از يک کل به هم پيوسته: برپا کردن جنگی وسيع در خاورميانه و در آسيای مرکزی، که جنگ آمريکا و اسراييل و ناتو را عليه ايران آماده سازی می کند.

ادامه

 

 

  

  

آقای گنجی معتقد است که جمهورى اسلامى، نظامى استبدادى و سركوبگر است، اما نظامى فاشيستى و توتاليتر نيست.

پاسخ گنجی به کاربران؛

«با رفتن خامنه ای هم آزادی مستقر نخواهد شد»

             

 

اکبر گنجی

اپوزيسيون اصلا وجود خارجی ندارد

  

                   راه دموکراسی در ایران

گفت‌وگو با اکبر گنجی 

           


اخیراً کتاب راه دموکراسی در ایران، نوشته ی اکبر گنجی، به زبان انگلیسی، به وسیله بستون ریویو و ام. ای . تی پرس منتشر شده است. کتاب به سرعت توجه متفکران بزرگی را به خود معطوف داشت، به طوری که ناشر در مدت کوتاهی کامنت پنج تن از نام آوران اندیشه را در سایت خود قرار داد.

 

 

 


 عکس هائی از استان کردستان

 

به نقل از سايت خبرگزاری فارس

 

 

انتخابات هيات اجرايي شورای ملی صلح برگزار شد

نرگس محمدي، رئيس شوراي ملي صلح

کيان آشنا

 

 

اتهام ژیلا بنی یعقوب از فعالان حقوق زنان و روزنامه نگار اعلام شد، اخلال در نظم عمومی جامعه

 

 

يورگن هابرماس:

دین در سپهر همگانی

پیش شرط های معرفتی شهروند مومن یا سکولار برای "استفاده از خرد همگانی"

 

 

اطلاعیه

در رد تحریف و اتهامات  آقای سید هادی خسروشاهی

( یکی از روحانیون  جناح تمامیت خواه رژیم جمهوری اسلامی)

حسين منتظرحقيقی

آقای خسروشاهی طی نوشته ای در نشریهء اعتماد(پنجشنبه سی و یکم مردادماه ١٣٨٧، شمارهء ١٧٥١ ، در هفته نامهء ضمیمه بخش بازتاب ) با وارونه جلوه دادن مقاومت و مبارزهء حزب خلق مسلمان و طرفداران مرحوم حضرت آیت الله العظمی آقای  سید کاظم شریعتمداری ، نسبت به اینجانب ( حسین منتظر حقیقی ) نیز مطالبی را مطرح کرده است که خلاف واقع میباشد.

من در تاریخ یکشنبه سوم شهریور ماه ١٣٨٧، طی نوشته ای به نشریه اعتماد ،ادعا های دروغین آقای خسروشاهی را تکذیب نمودم. متأسفانه تاکنون آن نشریه به دلائلی که برای من روشن نیست از درج این تکذیب نامه خودداری کرده است . بدین وسیله نامهء مزبور را انتشار خارجی میدهم تا از هر گونه سوء استفاده از سوی افراد نقابدار درمیان نیروهای نهضت ملی ایران  و دیگر نیروهای طرفدار استبداد و استعمار جلوگیری بعمل آید.

ادامه

 

 

پاسخ به شخصی بنام «بیژن مهر»

حسن بهگر

مدتی است بین رهبری جبهه ملی داخل و سازمان های خارج از کشور جبهه ملی  اختلافاتی  بروز کرده است. سیاست سامانه ی ایران لیبرال این بوده که ضمن حفظ بی­طرفی در این دعوا و انعکاس متعادل و دور از تندروی سخنان دو طرف، از درج مطالب اهانت آمیز خودداری نماید. ظاهراً این سیاست به مذاق شخصی بنام «بیژن مهر» که تازه افتخار آشنایی با او را پیدا کرده ام و گویا سایتی بنام «خبرگزاری جبهه ملی» را در آمریکا اداره می کند خوش نیامده است  و درج مطلبی از آقای منتظر حقیقی خشمش را برانگیخته و باعث شده تا اینجانب و سایت هایی که این مطلب را درج کرده اند  مورد عنایت قرار بدهد  و با کلماتی که فقط در شان خودش است بر آن­ها بتازد. *

ادامه

  

 حمله عوامل مشکوک وزارت اطلاعات و سایت های ملی نما به مهندس امیر انتظام

بیژن مهر

به نقل از سايت خبرگزاری جبهه ملی ايران در خارج از کشور

 

 

 

تأکید بر آنچه باید بگذ رد و هنوز نگذ شته است

در نقد نوشته آقای دکتر رضاعزيزی نژاد تحت عنوان « تأ ملی کوتاه بر آنچه گذشت»، در رابطه با کوشش در جهت تغيير ارزش های هويتی جبهه ملی ايران

حسين منتظرحقيقی

بخش اول            بخش دوم                     

 

 

قلم روزنامه نگاران متعهد، بُرنده تر از شمشیر استبداد

 

دکتر پرویز داورپناه

 

 

از مبارزات "شورای ملی صلح" در ایران پشتیبانی کنیم!

 محسن قائم مقام

 

 

تاثير تحولا‌ت نهادي اقتصادي دوره پهلوي بر روحيات ايرانيان؛
مردم، پژواك رفتار حكومت‌ها هستند

مهندس عزت الله سحابی

 

 

 کتاب «حکومت اسلامی» را دقیق تر بخوانیم!

(گسترش دائمی بحران در جمهوری اسلامی  و منشا فکری آن)

دکتر همايون مهمنش

 

 

 

دلتنگی برای رضا شاه

رامین کامران

 

 

  

 

منوچهر بهزادی

 

خلاصه ای از نامه خانم " بريگيته بهزادی"

 همسر منوچهر بهزادی

خواهی ديد ايران بسيار زيباست!

  

نامه سرگشاده به قاتلان پدر

 

دکتر لاله بهزادی

 

 

 

ضرب و شتم گرد آمدگان در گورستان خاوران

  

متن نامه آيت الله خمينی در ارتباط با

اعدام زندانيان سياسی در تابستان ١٣٦٧

به نقل از سايت انقلاب اسلامی در هجرت

 

 

 

نشريه

پيام جبهه ملی ايران

 شماره ١٦٩ منتشرشد

*  ـ ازدياد فقر ناشی از سقوط بيشتر مديريت امور کشوراست؛

* ـ همبستگی سازمان و انظباطی تشکيلات کليد موفقيت؛

* ـ باور به اصول و هدفهای جبهه ملی ايران؛

* ـ ننگ و نفرت بر کودتاچيان ٢٨ مرداد ٣٢ ؛

* ـ ياد متفکران، رهبران و رزمندگان نهضت مشروطه خواهی گرامی ...

  

 ننگ و نفرت بر کودتاچيان ٢٨ مرداد ٣٢

به نقل از شماره ١٦٩

نشريه پيام جبهه ملی ايران

 

 

 

مجموعه ٩ گفتگو با دکتر منصور بيات زاده

 

در سالهای ١٣٧٨ و  ١٣٧٩ ، نشريه تلاش چاپ برمن ـ آلمان، متن نه (٩)  گفتگو  با دکتر منصور بيات زاده در رابطه با يکسری مسائل سياسی، از جمله «حاکميت قانون»، «اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی»، «دادگاه انقلاب و دادگاه ويژه روحانيت»، «لغو مجازات اعدام»، «دفاع از حقوق بشر بهيچوجه مرزی نمی شناسد»، «انتخابات آزاد»، «نظارت استصوابی»، «حاکميت ملت»، «حاکميت ملی»، «تفاوت بين حاکميت ملت و حاکميت ملی»، « سياست موازنه منفی و نيروی سوم»، «اشاره به قانون اساسی مشروطيت و مقايسه بعضی از اصول آن با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی» ، «جدائی دين از دولت» ، « راه مصدق»، «گلوباليزاسيون»... را انتشار داده بود. ما در اين مجموعه متن کامل آن گفتگوها را انتشار می دهيم.

هيئت تحريريه نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی ـ اسفندماه ١٣٨٦

 قسمت سوم گفتگو،

قسمت دوم گفتگو ،

قسمت اول گفتگو ؛ 

 قسمت ششم گفتگو؛ 

 قسمت پنجم گفتگو؛

قسمت چهارم گفتگو؛

 

قسمت هشتم گفتگو،

قسمت هفتم گفتگو،

 

 

نقدی بر روایت خاطرات اردشیر زاهدی، فرزند توفان

مهندس رضا رحيم پور

 

 

کنفدراسيون، جنبش دانشجوئی،

ساواک شاه و روزنامه کيهان

دکتر منصور بيات زاده

 


کتاب

دکتر محمد مصدق و راه مصدق
بقلم دکتر منصور بيات زاده

دکتر محمد مصدق

 

 

توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی «جنبش سوسياليستی»

درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشر می شوند!