نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8342-tahdid-be-khoroj-az-batjam-dar-didar....htm

تاریخ 24.05.2019

تهدید به "خروج از برجام" در دیدار مقام‌های ایران با نماینده آلمان

سفر ینس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان، به ایران به "میانجی‌گری" برلین میان تهران و واشنگتن تعبیر شده است. مقام‌های ایران اما از پایان "خویشتنداری" جمهوری اسلامی خبر داده و تهدید به "خروج از برجام" کرده‌اند.

 

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس ایران و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، دیروز پنجشنبه دوم خرداد (۲۳ ماه مه) در دیدار با ینس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان، در رابطه با "تعهدات برجامی" کشورهای اروپایی، تهدید کرد: «اروپا یا باید اقدامی عملی و موثر به‌عمل آورد و یا شاهد مسیر جدید اتخاذ شده از سوی ایران باشد.»

خبرگزاری‌های رسمی ایران، از جمله خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری تسنیم منتسب به سپاه پاسداران، از قول امیرعبداللهیان نوشته‌اند: «تداوم وعده‌های بی‌عمل اروپا به خروج تهران از برجام منجر خواهد شد.»

امیرعبداللهیان، از سیاستمدارانی با مواضع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که کنار گذاشته شدن‌اش از مقام معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، با انتقادات شدید جریان موسوم به اصولگرا مواجه شده بود. از امیرعبداللهیان همچنین به عنوان "مشاور سیاسی" محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نام برده می‌شود.

 

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، ینس پلوتنر خواستار "ادامه دیپلماسی و مذاکره به عنوان یگانه راه حل سیاسی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی" شده است.

حسین امیرعبداللهیان به مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان گفته است: «فقدان اقدام عملی از سوی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی خود، بزرگترین مانع در مسیر حفظ برجام است.»

دستیار ویژه رئیس مجلس ایران با تاکید بر "اهمیت رایزنی‌های دیپلماتیک" افزوده است: «زمان رو به پایان است؛ ادامه خرید نفت ایران از جانب اروپا و راه اندازی فوری کانال بانکی موثر، حداقل اقدام اروپا برای مقابله با رفتار نادرست کاخ سفید و ترمیم اعتماد در حال از دست رفتن با اروپاست.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، ینس پلوتنر نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت حفظ برجام، خواستار "ادامه دیپلماسی و مذاکره به عنوان یگانه راه حل سیاسی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی" شده است.

پایان دوران "خویشتنداری" ایران

ینس پلوتنر در تهران با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرد. عراقچی در این دیدار خواستار اجرای "تعهدات" کشورهای باقی‌مانده در برجام شد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، عراقچی در دیدار با نماینده آلمان، با اروپا هشدار داده است که دوران "خویشتنداری" جمهوری اسلامی به پایان رسیده و کشورهای باقی‌مانده در برجام بایستی به تعهدات خود در رابطه با این توافق عمل کنند.

رسانه‌های ایران به نقل از ینس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان، گزارش داده‌اند که او نیز در دیدار با عراقچی، بر تعهد کشورش نسبت به برجام تأکید کرده و گفته است: «کشورهای اروپایی به تلاش‌ها و مشورت‌های خود برای تامین خواسته‌های ایران و حفظ برجام ادامه خواهند داد.»

هم‌زمان میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران در توئیتر نوشت: «زمان دیپلماسی، دیدار امروز ینس پلوتنر جهت گفت‌وگو با معاون اول وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی در تهران.»

View image on Twitter

View image on Twitter

MichaelKlorBerchtold @GermAmbTehran

It's time for diplomacy - today visit of Ambassador Jens Ploetner for talks with 1st Vice Minister Abbas #Araghchi in Tehran
زمان دیپلماسی - دیدار امروز سفیر ینس پلوتنر جهت گفتگو با معاون اول وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی، در تهران.

320

4:50 PM - May 23, 2019

68 people are talking about this

Twitter Ads info and privacy

 تلاش برای تداوم ماندن ایران در برجام

آلمان در تلاش است تا منافع اقتصادی حاصل از برجام را برای ایران تضمین کند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، دیروز پنجشنبه با اشاره به این موضوع در برلین گفت که این منافع اقتصادی بخشی از توافق هسته‌ای اعضای شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران هستند.

به گفته وزیر خارجه آلمان، حتی با وجود اینکه ایالات متحده از برجام خارج شده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، "استراتژی فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند، لازم است که آلمان "همراه با شرکای خود کماکان" برای حفظ این توافق تلاش کند.

وزیر خارجه آلمان روز گذشته ینس پلوتنر را به ایران اعزام کرد تا جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران را به تداوم اجرای کامل برجام ترغیب کند.

جمهوری اسلامی دو هفته پیش در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، با تعیین ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه برای اروپا، اعلام کرد که سطح تعهدات خود به برجام را کاهش می‌دهد. اتحادیه اروپا اما ضمن رد این ضرب‌الاجل اعلام کرد که خود را کماکان به حفظ برجام متعهد می‌داند.

روزنامه آلمانی "زوددویچه" دیروز پنجشنبه از سفر پلوتنر به تهران و تلاش‌های دیپلماتیک آلمان برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا خبر داده بود. وزارت خارجه آلمان هدف از این سفر و تلاش‌های دیپلماتیک آلمان را "نجات توافق هسته‌ای" عنوان کرده بود.

شرایط "بسیار حساس"

در روزهای گذشته افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و انفجار چهار نفتکش در آب‌های امارات، حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان و نیز حمله موشکی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، بر تنش میان تهران و واشنگتن افزوده است.

پیش از سفر نماینده آلمان به تهران، خبرهای مختلفی درباره تلاش یا آمادگی برخی کشورها، از جمله عراق، ژاپن و عمان نیز برای میانجی‌گیری میان ایران و آمریکا منتشر شده بود. نام سوئیس، قطر و روسیه نیز در میان این کشورها به چشم می‌خورد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اما در دیدار هفته گذشته خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در رابطه با تنش موجود میان ایران و آمریکا گفته بود که روسیه "آتش‌نشان هر بحرانی نیست" و حل مناقشه کنونی میان تهران و واشنگتن نیز "کاملا" وابسته به مسکو نبوده، بلکه بستگی به همه "بازیگران" آن از جمله آمریکا، اروپا و ایران دارد.

آلمان در این میان می‌خواهد جمهوری اسلامی را از عدم پایبندی به الزامات پیش‌بینی‌شده در توافق هسته‌ای برحذر دارد. ایران تهدید کرده است که در صورت عدم تامین خواست‌های خود، پس از پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه، محدودیت غنی‌سازی اورانیوم کنار بگذارد.

وزارت خارجه آلمان اوضاع حاکم بر خلیج فارس و منطقه را "بسیار حساس" ارزیابی کرده است. روزنامه "زوددویچه" به نقل از مسئولان وزارت خارجه آلمان نوشته بود: «خطر تشدید تنش در منطقه بر اثر سوءتفاهم یا وقوع یک حادثه، بسیار واقعی است». این وزارتخانه تاکید کرده بود که در چنین شرایط حساسی، "گفت‌وگو" اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌یابد.

بالا گرفتن تنش در منطقه خلیج فارس پیش‌تر نیز با هشدار برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان و بریتانیا نسبت به خطر وقوع یک "جنگ ناخواسته" همراه شده بود. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه گذشته، گرچه گفت که ایالات متحده به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست، اما در عین حال هشدار داد که ایران "عزم آمریکا" را محک نزند و اراده این کشور را "دست کم" نگیرد. پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا نیز یک روز بعد گفت که نیروی دریایی ویژه این کشور در منطقه خلیج فارس مستقر شده و صورت بحرانی شدن اوضاع در آنجا، آماده کمک به آمریکا و متحدانش در برابر ایران خواهد بود.

در این میان اما با وجود تأکید مکرر رئیس جمهوری ایالات متحده بر مذاکره با ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون انجام گفت‌وگو با آمریکا را رد کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم بروز جنگ میان ایران و آمریکا را منتفی دانسته و هم در عین حال مذاکره با ایالات متحده را به عنوان "سم مضاعف" رد کرده است.

به نقل از سایت دویچه وله

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روزيکشنبه ۵ خرداد ۱٣۹٨ - ۲۶ می ۲۰۱۹

درهمین رابطه:


 ــ هشدار وزیر خارجه آلمان: تروریست‌ها ممکن است ایران و آمریکا را درگیر جنگ کنند
خاورمیانه منطقه‌ای است که گروه‌های تروریستی زیادی در آنجا فعال هستند و این گروه های تروریستی ممکن است به منظور تحریک آغاز یک جنگ، حملات خود را افزایش دهند

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8341-hoshdare-wazir-kharejehe-alman....htm

ــ نوام چامسکی: جلوی ترامپ و جان بولتون باید گرفته شود
نوآم چامسکی در وب سایت ایندیس تایم : ما باید خیلی سریع مانع حمله نظامی فاجعه بار آمریکا به ایران تحت رهبری ترامپ و جان بولتون بشویم.

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8339-Noam_Chomsky-joloye-Trump-wa-John_Bolton-bayad-gereftah-shawad.htm

ــ رئیس جمهور آمریکا در توییتی بار دیگر ایران را تهدید کرد
هشدار عربستان ــ ترامپ به شدت بر خطر جنگ افزوده ــ گشت امنیتی در خلیج فارس

http://www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8335-reiese-jomhoore-Amerika-bare-digar-iran-ra-tahdid-kard.htm

ــ وزیر دفاع بریتانیا: آماده کمک به متحدان‌مان در منطقه‌ایم

پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که نیروی دریایی ویژه بریتانیا در منطقه خلیج فارس مستفر شده و صورت بحرانی شدن اوضاع در آنجا آماده کمک به متحدانش و به آمریکا در برابر ایران است.

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8334-wazire-defaee-Beritaniya....htm

ــ وزیر دفاع آمریکا: اقدامات 'هوشیارانه' مانع از حملات بالقوه ایران شد

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا، می گوید تدابیر بازدازنده "هوشیارانه" آمریکا در تقویت نیروهایش در منطقه برنامه حمله بالقوه ایران به منافع آمریکا را "متوقف" کرده است

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8333-wazire-defaee-Amerika....htm

ــ نظر مفتی سابق القاعده درباره جنگ احتمالی آمریکا و ایران

"برخی رهبران احمق عربی در حاشیه خلیج فارس امیدوار به حمله آمریکا علیه ایران هستند ..اما اگر جنگی درگیرد حکومت‌های پادشاهی عربی خلیج فارس نخستین قربانیان آن خواهند بود."

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8332-nazare-moftiye-sabeghe-akgrhaedeh....htm

ــ موسویان: ایران نمی‌تواند برای همیشه به طور یک‌جانبه برجام را اجرا کند

سید حسین موسویان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دموکراسی آمریکا تاکید کرد: ترامپ اشتباه کرد که برجام و میز مذاکره را ترک کرد. این ترامپ بود که میز مذاکره را ترک کرد. ایشان می‌تواند با بازگشت به برجام، به میز مذاکره برگردد

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8328-iran-namitawanad-baraye-hamishah-betore.yekjanebah-barjam-ra-ejra-konad.htm

ــ موسویان: چرا ایران نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟

سیدحسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا در گفتگویی یک ساعته با شبکه رادیویی آمریکا به سوالات دیوید دلگادو، مجری برنامه در مورد برجام، توان موشکی ایران، منافقین و روابط ایران و آمریکا پاسخ داد. این گفتگوی چالشی طبق گزارش مجری برنامه در لیست 100 پرشنونده ترین گزارشهای خبری شبکه های رادیویی آمریکا در رده 12 قرار گرفته است. اهم این گفتگو را در ادامه می خوانید

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8329-tchera-Iran.namitawanad-be-Amerika-eetemad-konad.htm

ــ گاردین: بولتون خطرناک ترین مرد جهان است

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8326-John-Bolton-khatarnaötarin-Marde-Jahan.htm

ــ مقاله جان مک لافین معاون اسبق سازمان سیا:
به خاطر ماجرای ایران، هیچ متحدی برایمان نمانده؛ مزیت استراتژیک از دستان آمریکا خارج شده / رویکرد امریکا علیه تهران، شرکای ما را عصبانی کرده / درگیری نظامی با ایران خطرناک است؛ تهران چند دهه بر روی جنگ نامتقارن تمرکز داشته / تردید دارم ارتش آمریکا تمایل به جنگ با ایران داشته باشد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8325-moawene-sabeghe.CIA....htm

ـ آقای کیهان! آتش بیار این معرکه نباش
کیهان در این میان اما یک نکته ساده را فراموش کرده است و آنهم اینکه این روزنامه یک رسانه ساده داخلی مانند دیکر رسانه‌ها نیست
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8324-aghaye-kihan-atashbiyare-in-maarekah-nabash.htm

ــ آیا کمپانی‌های اسلحه‌سازی چند ملیتی، خواب تازه‌ای برای جنگ با ایران دیده‌اند؟ ــ از شماره 196 پیام جبهه ملی ایران
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8323-aya-companyhaye-aslahasaziie....htm

ــ هشدار جبهه ملی ایران درباره بحران‌سازی، تهدیدات و تشدید آتش جنگ در منطقه
سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی ایران شماره 196
سازمان ملل متحد باید از وقوع یک فاجعه پیشگیری کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8322-hoshdare-jebheye-melli-IRAN....htm

ــ آلمان به دنبال ایجاد کانال مالی برای تجارت با ایران است
وزرای خارجه آلمان و آمریکا در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کردند. هم‌زمان سخنگوی وزارت خارجه آلمان از ایجاد یک کانال مالی بین آلمان و ایران خبر داد

http://www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8321-alman-bedonbale-iejade-kanale-malie-baraye-tejarat-ba-iran-ast.htm

ــ چرا کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران می‌کند؟
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8319-tchera-kakhe-sefid-darkhaste-mozakerah-ba-IRAN-mikonad.htm

ــ تبحر ایران در جنگ های نامتقارن
چهار سلاح ایرانی که امریکا باید از آنها بترسد
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8318-tchahar-salahe-irani-ke-amerika-bayad-az-an-betarsad.htm

ــ فیگارو: سناریوی جنگ با ایران؛ ریاض خود را برای یک رویارویی با ایران آماده می کند
بقلم شاهرخ بهزادی
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8317-senariyo-jang-ba-iran-riyaz-khodra-baraye-yek-royaroie-ba-iran-amadeh-mikonad.htm

ــ برای نجات برجام چه راهی باقی مانده است؟
اولیور مایر، کارشناس آلمانی حوزه سیاست امنیتی معتقد است که اروپا در دو ماه نمی‌تواند چیزی را عملی کند که در ۱۲ ماه نتوانست. او می‌گوید برای پشتیبانی، اروپا می‌تواند اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین از ایران وارد کند.
http://www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8316-baraye-nejate.barjam-tcherahie-baghi-mandah-ast.htm

ــ "واکنش سیاستمداران آلمانی به خروج محدود از برجام: "خطر وقوع جنگ زیادتر می‌شود"
امید نوری‌پور نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان در مصاحبه با دویچه وله فارسی می‌گوید، اگر موضوع خروج محدود ایران از برجام در مورد بندهای داوطلبانه این پیمان باشد، این نشان می‌دهد که ایران تلاش می‌کند برجام را نجات دهد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8315-wakoneshe-siyasatmadarane-almani-be-khoroje-mahdoz-az-barjam....htm

ـ "اروپا نیازمند ابتکار مستقل در قبال ایران است"
سیاستمداران آلمانی ضمن انتقاد به آمریکا کاهش تعهدات ایران در برجام را هم نگران‌کننده خوانده و بر ضرورت پایبندی این کشور به برجام تاکید کرده‌اند. آنها خواستار ابتکار واحد و مستقل اروپایی‌ در قبال ایران شده‌اند.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8314-europa-niyazmande-ebtekare-mostaghel-darghebale-iran-ast.htm

ـ تصمیم تازه ایران درباره برجام چه معنایی دارد
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8313-tasmim-tazahe-IRAN-darbarahe-barjam....htm

ــ سی‌ان‌ان: جابه‌جایی موشک‌های ایران در خلیج فارس از دلایل اعزام ناو آمریکایی است
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8312-CNN-ja-be-jaieye-moshakhaye-iran-dar-khalij-fars....htm

ــ برجام؛ انتقاد چین و روسیه از آمریکا و هشدار فرانسه درباره احتمال بازگشت تحریم‌ ایران
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8311-enteghade-tchin-wa-rosiyah-az-amrika....htm

ــ ظریف: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8310-Zarif-anrooz-nobate-donyast....htm

ــ بیانیه شورای عالی امنیت ملی: ایران از امروز برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8309-bayaniyahe%20shoraye.aliy-amniyate-melli.htm

ــ رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت:
امروز، روی دیگر سکه برجام را نشان دادیم/ احساس کردیم برجام نیاز به جراحی دارد/ همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم/ آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8308-Hassan-Rohani-roye-ndgare-sekkahe-barjam....htm

ـ گزارش "دیلی بیست" درباره دلیل دستپاچگی آمریکا در اعلام هشدار به ایران
مقام آمریکایی: ما با واکنش به این اطلاعات دریافتی، پیامی – به ایران- می‌فرستیم، حتی اگر سطح این تهدید آن طور که تصور می‌شود، بالا نبوده باشد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8307-gozareshe-deylie-bist-darbarahe....htm

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمام حقوق این وبسایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای تارنمای سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار «راه مصدق»، محفوظ است. استفاده از مطالب با ذكر منبع و نام نويسنده بلامانع است.