نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8335-reiese-jomhoore-Amerika-bare-digar-iran-ra-tahdid-kard.htm

«وندی شرمن مقام ارشد وزارت خارجه در دوره اوباما و مذاکره کننده هسته ای امریکا در مذاکرات برجام، نیز ضمن انتقاد از تهدید ترامپ، خطاب به او، گفت: شاید فکر می کنی، رویکرد «اتش و خشم» در مقابل کره شمالی، روی ایران جواب می دهد تا با تو دیدار کنند. جواب نخواهد داد؛ البته قمار کره شمالی هم خیلی خوب از آب درنیامد، درآمد؟

از سوی دیگر، کریس مورفی سناتور آمریکایی در واکنش به توییت ترامپ، نوشت: اگر بچه ی چهارم دبستانی من، فرمانده کل قوا بود، همین {توییت} را می نوشت.»

*********
 

رئیس جمهور آمریکا در توییتی بار دیگر ایران را تهدید کرد

 هشدار عربستان  ــ  ترامپ به شدت بر خطر جنگ افزوده ــ  گشت امنیتی در خلیج فارس

 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ ترامپ در توییت خود که لحظاتی پیش منتشر شد، گفت: اگر ایران می خواهد بجنگد، آن زمان، پایان رسمی ایران خواهد بود.

وی افزود: هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید.

وندی شرمن مقام ارشد وزارت خارجه در دوره اوباما و مذاکره کننده هسته ای امریکا در مذاکرات برجام، نیز ضمن انتقاد از تهدید ترامپ، خطاب به او، گفت: شاید فکر می کنی، رویکرد «اتش و خشم» در مقابل کره شمالی، روی ایران جواب می دهد تا با تو دیدار کنند. جواب نخواهد داد؛ البته قمار کره شمالی هم خیلی خوب از آب درنیامد، درآمد؟

از سوی دیگر، کریس مورفی سناتور آمریکایی در واکنش به توییت ترامپ، نوشت: اگر بچه ی چهارم دبستانی من، فرمانده کل قوا بود، همین {توییت} را می نوشت.

همچنین، مایکل مک فال، سفیر سابق امریکا در روسیه، توییت کرد: ایران «رسما» هزاران سال است که وجود داشته و قطعا از دوره ی ریاست جمهوری ترامپ نیز جان سالم به در می برد.

جیمز بیز دبیر دیپلماسی الجزیره نیز  نوشت: این نوع مزخرفات متعلق به دبستان است، نه کاخ سفید.

 

******

در تازه ترین نشانه تنش میان آمریکا و ایران، دونالد ترامپ در توییتی به ایران هشدار داده هرگز کشورش را تهدید نکند.

رئیس جمهور آمریکا بعد از ظهر یکشنبه به وقت واشنگتن در توییتر نوشت: “اگر ایران جنگ می خواهد، این رسما پایان کارش خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن!".

معلوم نیست آقای ترامپ به سخنان کدام مقام ایرانی اشاره دارد اما پیشتر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت بود که “دشمنان ایران اراده جنگ ندارند، از جنگ می ترسند".

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفت ایران به دنبال جنگ نیست اما در “آمادگی کامل” قرار دارد.

آقای سلامی حدود یک ماه پیش از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران به عنوان فرمانده سپاه منصوب و جایگزین سرلشکر محمدعلی جعفری شد.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بود که جنگی رخ نخواهد داد و هم‌زمان امکان هر گونه مذاکره با آمریکا را هم رد کرده بود.

حکومت ایران خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را دلیل بی‌اعتمادی به ایالات متحده و بی‌نتیجه بودن مذاکره با این کشور می‌داند.

دونالد ترامپ که یک سال پیش آمریکا را از برجام خارج کرد می‌گوید به دنبال توافق تازه‌ای با ایران است و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته با او تماس بگیرند.

در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های ارشد دولتی گزارش داده‌اند که آقای ترامپ تاکید کرده که خواهان جنگ با ایران نیست.

جنگ لفظی دو کشور درحالی است که تنش ها در عراق هم در حال افزایش بوده است.

ساعاتی قبل ارتش عراق گفت موشکی به منطقه سبز، منطقه بشدت حفاظت شده مرکز بغداد شلیک شده است. این منطقه محل استقرار ادارات دولتی و سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها است.

به گفته ارتش عراق این موشک به ساختمانی متروکه در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده اما به کسی آسیبی نرسید. در بیانیه ارتش عراق نوع موشک کاتیوشا اعلام و گفته شده جزئیات بیشتر بعدا اعلام می‌شود.

آمریکا هفته پیش کارمندان غیرضروری خود را از سفارت بغداد و کنسوگری‌ در اربیل کردستان عراق خارج کرد.

این کشور دو هفته پیش هم اعلام کرد در واکنش به افزایش تحرکات ایران در عراق و سوریه ناوگروه آبراهام لینکلن را به منطقه می‌فرستد.

هشدار عربستان

از سوی دیگر در روز یکشنبه عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان، گفت که کشورش جنگ نمی خواهد اما در دفاع از خود مقابل ایران مکث نخواهد کرد.

او یک هفته پس از آن اظهار نظر می کرد که چهار نفتکش – شامل دو نفتکش سعودی – در آنچه ادعا می شود حمله ای خرابکارانه بوده در آب های ساحلی امارات متحده عربی هدف قرار گرفتند.

هفته پیش همچنین شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن با هواپیمای بدون سرنشین به یک خط لوله نفت در عربستان حمله کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای جبیر گفت: “پادشاهی عربستان خواهان جنگ در منطقه نیست و در این راستا تلاش می کند… اما در همین حال، اگر طرف مقابل جنگ را برگزیند، پادشاهی عربستان با همه قوا و عزم راسخ خواهد جنگید و از خود، شهروندان و منافعش دفاع خواهد کرد."

همزمان ملک سلمان، پادشاه این کشور، خواستار نشست سران کشورهای عرب در روز ۳۰ مه در مکه برای بحث درباره تحولات اخیر از جمله حمله اخیر به خط لوله نفت عربستان شده است.

عربستان حمله به آن خط لوله را به ایران نسبت داده، اما حوثی ها می گویند حمله ربطی به ایران نداشته است.

این خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری می‌تواند روزانه پنج میلیون بشکه نفت را از مناطق نفت‌خیز در شرق عربستان، به بندری در غرب عربستان و در کرانه دریای سرخ منتقل کند. خط لوله شرق به غرب به عربستان این امکان را می‌دهد که مسیری به جز تنگه هرمز را برای انتقال نفت خود استفاده کند.

آقای جبیر گفت: “ما خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم، اما دست بسته نمی ایستیم تا ایران به حملاتش ادامه دهد. ایران باید این را بفهمد. توپ در زمین ایران است."

یک روزنامه سعودی نزدیک به حکومت ریاض اخیرا در سرمقاله ای خواستار حملات هدفمند آمریکا به ایران در واکنش به “نقش ایران” در حمله به تاسیسات نفتی عربستان شد.

ترامپ به شدت بر خطر جنگ افزوده

از سوی دیگر انتقاد دمکرات ها از دولت آقای ترامپ به خاطر افزایش تنش با ایران ادامه دارد.

آدامه شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفت که موضع‌گیری های دولت ترامپ مقابل ایران شانس رویارویی با این کشور را بالا برده است.

آقای شیف گفت که شواهد اطلاعاتی نشان دهنده تهدید فزاینده از سوی ایران است، اما به گفته او این نتیجه “قابل پیش بینی” رفتار کاخ سفید در دامن زدن به تنش هاست.

او گفت که تصمیم های دولت “ما را به جایی رسانده که شانس رویارویی خیلی بیشتر شده."

دو سیاستمدار دیگر حزب دمکرات که برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تلاش می کنند هم به سیاست آقای ترامپ در مورد ایران تاخته اند.

تولسی گابارد، عضو مجلس نمایندگان، به شبکه ای‌بی‌سی گفت که آقای ترامپ “ما را در یک مسیر خطرناک جنگ با ایران پیش می برد."

او گفت: “او می گوید جنگ نمی خواهد اما اقدامات او و دولتش، افرادی مثل جان بولتون و مایک پومپئو گویای داستان کاملا متفاوتی است. آنها زمینه را برای جنگ با ایران آماده می کنند، جنگی خیلی پرهزینه تر، خیلی ویرانگرتر و خطرناک تر از جنگی که در عراق دیدیم."

بنابه گزارش ها خانم گابارد بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در گارد ملی ثبت نام کرد و دو بار به منطقه خاورمیانه اعزام شده است.

ست مولتون، دیگر نامزد رقابت های درونی حزب دمکرات، که او هم قبلا افسر سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بوده و چهار دوره به عراق اعزام شده در گفتگو با ای‌بی‌سی در مورد خطر جنگ هشدار داد: “اشتباه نکنید، این دقیقا چیزی است که جان بولتون می خواهد اتفاق بیافتد. وقتی یک فرمانده ضعیف کل قوا رئیس جمهور آمریکا باشد، جهان جای خیلی خطرناکی می شود."

گشت امنیتی در خلیج فارس

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز یکشنبه گفت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس “گشت‌های امنیتی” خود را از روز شنبه در آب‌های بین‌المللی این خلیج افزایش داده‌اند و “هم ناوگان و هم گارد ساحلی کشورهای شورای همکاری در هماهنگی نزدیک با یکدیگر و نیروی دریایی آمریکا فعالیت خواهند کرد."

ناوگان پنجم آمریکا همچنین از عملیات مشترک “گروه آماده عملیات آبی خاکی کرسارج” و “گروه ضربت ناو آبراهام لینکلن” خبر داد که جمعه و شنبه انجام شده است."

هفته پیش گزارش شد که چهار کشتی باری متعلق عربستان، امارات متحده و نروژ در حاشیه آب‌های بندر فجیره هدف “عملیات خرابکارانه” قرار گرفته‌اند اما به کسی آسیبی نرسید. ایران این اقدام را محکوم کرد و خواستار تحقیق در این باره شد.

آسوشیتدپرس از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشد گزارش داد که به ظن آنها ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن برای ایجاد حفره‌های بزرگ در این چهار کشتی از مواد منفجره استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم روز ۱۷ مه گزارش داد که برآورد یک شرکت بیمه نروژی از حادثه اخیر چهار نفتکش‌ در بندر فجیره امارات این است که “به احتمال زیاد” سپاه پاسداران در آن خرابکاری ادعایی دست داشته است.

هفته پیش با افزایش شدید تنش ها هم آمریکا هم ایران گفتند به دنبال جنگ نیستند. آقای ترامپ گفت قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد اما اگر ضرورت ایجاب کند، “قطعا” بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه می‌فرستد.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند که سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با نیروهای شبه‌نظامی در بغداد دیدار کرده و از آنها خواسته آماده “جنگ نیابتی” باشند.

این گزارش را منابع رسمی تایید نکرده‌اند اما بریتانیا در همان روز درجه خطر را برای نیروهای خود در عراق افزایش داد.

به نقل از سایت روشنگری

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز جمعه ٣ خرداد ۱٣۹٨ - ۲۴ می ۲۰۱۹

 

 درهمین رابطه:

ــ وزیر دفاع بریتانیا: آماده کمک به متحدان‌مان در منطقه‌ایم

پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که نیروی دریایی ویژه بریتانیا در منطقه خلیج فارس مستفر شده و صورت بحرانی شدن اوضاع در آنجا آماده کمک به متحدانش و به آمریکا در برابر ایران است.

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8334-wazire-defaee-Beritaniya....htm

ــ وزیر دفاع آمریکا: اقدامات 'هوشیارانه' مانع از حملات بالقوه ایران شد

پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا، می گوید تدابیر بازدازنده "هوشیارانه" آمریکا در تقویت نیروهایش در منطقه برنامه حمله بالقوه ایران به منافع آمریکا را "متوقف" کرده است

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8333-wazire-defaee-Amerika....htm

ــ نظر مفتی سابق القاعده درباره جنگ احتمالی آمریکا و ایران

"برخی رهبران احمق عربی در حاشیه خلیج فارس امیدوار به حمله آمریکا علیه ایران هستند ..اما اگر جنگی درگیرد حکومت‌های پادشاهی عربی خلیج فارس نخستین قربانیان آن خواهند بود."

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8332-nazare-moftiye-sabeghe-akgrhaedeh....htm

ــ موسویان: ایران نمی‌تواند برای همیشه به طور یک‌جانبه برجام را اجرا کند

سید حسین موسویان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دموکراسی آمریکا تاکید کرد: ترامپ اشتباه کرد که برجام و میز مذاکره را ترک کرد. این ترامپ بود که میز مذاکره را ترک کرد. ایشان می‌تواند با بازگشت به برجام، به میز مذاکره برگردد

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8328-iran-namitawanad-baraye-hamishah-betore.yekjanebah-barjam-ra-ejra-konad.htm

ــ موسویان: چرا ایران نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟

سیدحسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا در گفتگویی یک ساعته با شبکه رادیویی آمریکا به سوالات دیوید دلگادو، مجری برنامه در مورد برجام، توان موشکی ایران، منافقین و روابط ایران و آمریکا پاسخ داد. این گفتگوی چالشی طبق گزارش مجری برنامه در لیست 100 پرشنونده ترین گزارشهای خبری شبکه های رادیویی آمریکا در رده 12 قرار گرفته است. اهم این گفتگو را در ادامه می خوانید

www.ois-iran.com/2019/khordad-1398/ois-iran-8329-tchera-Iran.namitawanad-be-Amerika-eetemad-konad.htm

ــ گاردین: بولتون خطرناک ترین مرد جهان است

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8326-John-Bolton-khatarnaötarin-Marde-Jahan.htm

ــ مقاله جان مک لافین معاون اسبق سازمان سیا:
به خاطر ماجرای ایران، هیچ متحدی برایمان نمانده؛ مزیت استراتژیک از دستان آمریکا خارج شده / رویکرد امریکا علیه تهران، شرکای ما را عصبانی کرده / درگیری نظامی با ایران خطرناک است؛ تهران چند دهه بر روی جنگ نامتقارن تمرکز داشته / تردید دارم ارتش آمریکا تمایل به جنگ با ایران داشته باشد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8325-moawene-sabeghe.CIA....htm

ـ آقای کیهان! آتش بیار این معرکه نباش
کیهان در این میان اما یک نکته ساده را فراموش کرده است و آنهم اینکه این روزنامه یک رسانه ساده داخلی مانند دیکر رسانه‌ها نیست
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8324-aghaye-kihan-atashbiyare-in-maarekah-nabash.htm

ــ آیا کمپانی‌های اسلحه‌سازی چند ملیتی، خواب تازه‌ای برای جنگ با ایران دیده‌اند؟ ــ از شماره 196 پیام جبهه ملی ایران
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8323-aya-companyhaye-aslahasaziie....htm

ــ هشدار جبهه ملی ایران درباره بحران‌سازی، تهدیدات و تشدید آتش جنگ در منطقه
سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی ایران شماره 196
سازمان ملل متحد باید از وقوع یک فاجعه پیشگیری کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8322-hoshdare-jebheye-melli-IRAN....htm

ــ آلمان به دنبال ایجاد کانال مالی برای تجارت با ایران است
وزرای خارجه آلمان و آمریکا در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کردند. هم‌زمان سخنگوی وزارت خارجه آلمان از ایجاد یک کانال مالی بین آلمان و ایران خبر داد

http://www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8321-alman-bedonbale-iejade-kanale-malie-baraye-tejarat-ba-iran-ast.htm

ــ چرا کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران می‌کند؟
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8319-tchera-kakhe-sefid-darkhaste-mozakerah-ba-IRAN-mikonad.htm

ــ تبحر ایران در جنگ های نامتقارن
چهار سلاح ایرانی که امریکا باید از آنها بترسد
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8318-tchahar-salahe-irani-ke-amerika-bayad-az-an-betarsad.htm

ــ فیگارو: سناریوی جنگ با ایران؛ ریاض خود را برای یک رویارویی با ایران آماده می کند
بقلم شاهرخ بهزادی
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8317-senariyo-jang-ba-iran-riyaz-khodra-baraye-yek-royaroie-ba-iran-amadeh-mikonad.htm

ــ برای نجات برجام چه راهی باقی مانده است؟
اولیور مایر، کارشناس آلمانی حوزه سیاست امنیتی معتقد است که اروپا در دو ماه نمی‌تواند چیزی را عملی کند که در ۱۲ ماه نتوانست. او می‌گوید برای پشتیبانی، اروپا می‌تواند اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین از ایران وارد کند.
http://www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8316-baraye-nejate.barjam-tcherahie-baghi-mandah-ast.htm

ــ "واکنش سیاستمداران آلمانی به خروج محدود از برجام: "خطر وقوع جنگ زیادتر می‌شود"
امید نوری‌پور نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان در مصاحبه با دویچه وله فارسی می‌گوید، اگر موضوع خروج محدود ایران از برجام در مورد بندهای داوطلبانه این پیمان باشد، این نشان می‌دهد که ایران تلاش می‌کند برجام را نجات دهد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8315-wakoneshe-siyasatmadarane-almani-be-khoroje-mahdoz-az-barjam....htm

ـ "اروپا نیازمند ابتکار مستقل در قبال ایران است"
سیاستمداران آلمانی ضمن انتقاد به آمریکا کاهش تعهدات ایران در برجام را هم نگران‌کننده خوانده و بر ضرورت پایبندی این کشور به برجام تاکید کرده‌اند. آنها خواستار ابتکار واحد و مستقل اروپایی‌ در قبال ایران شده‌اند.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8314-europa-niyazmande-ebtekare-mostaghel-darghebale-iran-ast.htm

ـ تصمیم تازه ایران درباره برجام چه معنایی دارد
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8313-tasmim-tazahe-IRAN-darbarahe-barjam....htm

ــ سی‌ان‌ان: جابه‌جایی موشک‌های ایران در خلیج فارس از دلایل اعزام ناو آمریکایی است
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8312-CNN-ja-be-jaieye-moshakhaye-iran-dar-khalij-fars....htm

ــ برجام؛ انتقاد چین و روسیه از آمریکا و هشدار فرانسه درباره احتمال بازگشت تحریم‌ ایران
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8311-enteghade-tchin-wa-rosiyah-az-amrika....htm

ــ ظریف: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8310-Zarif-anrooz-nobate-donyast....htm

ــ بیانیه شورای عالی امنیت ملی: ایران از امروز برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8309-bayaniyahe%20shoraye.aliy-amniyate-melli.htm

ــ رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت:
امروز، روی دیگر سکه برجام را نشان دادیم/ احساس کردیم برجام نیاز به جراحی دارد/ همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم/ آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8308-Hassan-Rohani-roye-ndgare-sekkahe-barjam....htm

ـ گزارش "دیلی بیست" درباره دلیل دستپاچگی آمریکا در اعلام هشدار به ایران
مقام آمریکایی: ما با واکنش به این اطلاعات دریافتی، پیامی – به ایران- می‌فرستیم، حتی اگر سطح این تهدید آن طور که تصور می‌شود، بالا نبوده باشد.
www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8307-gozareshe-deylie-bist-darbarahe....htm

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمام حقوق این وبسایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای تارنمای سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار «راه مصدق»، محفوظ است. استفاده از مطالب با ذكر منبع و نام نويسنده بلامانع است.