نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8314-europa-niyazmande-ebtekare-mostaghel-darghebale-iran-ast.htm

نوربرت روتگن ـ  زیگمار گابریل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ 09.05.2019

"اروپا نیازمند ابتکار مستقل در قبال ایران است"

سیاستمداران آلمانی ضمن انتقاد به آمریکا کاهش تعهدات ایران در برجام را هم نگران‌کننده خوانده و بر ضرورت پایبندی این کشور به برجام تاکید کرده‌اند. آنها خواستار ابتکار واحد و مستقل اروپایی‌ در قبال ایران شده‌اند.

نوربرت روتگن

مانفرد وبر، کاندیدای محافظه‌کاران اتحادیه اروپا برای پست ریاست کمیسیون این اتحادیه پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای تازه‌ای بر سر برنامه اتمی ایران آغاز کند. وبر، عضو حزب سوسیال مسیحی و "حزب مردم اروپا" است و می‌خواهد جانشین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا شود. او به اتحادیه اروپا توصیه کرده است بر سر برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کند. او به صراحت گفت: «اتحادیه اروپا باید دوباره مذاکرات جدیدی را با دوستان ایرانی خود آغاز کند چون ما خواهان هیچ تنشی نیستیم.» 

وبر در نشست سران اتحادیه اروپا در رومانی گفت که "اتحادیه اروپا باید همیشه یک اتحادیه دیپلماسی" باشد.

جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که اجرای برخی از تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق در می‌آورد. ایران برای اروپا مهلتی ۶۰ روزه برای اجرای تعهدات ناظر بر حوزه بانکی و نفتی تعیین کرده است. اما کشورهای امضاکننده برجام و اتحادایه اروپا با اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران مخالفت کردند.

توصیه روتگن به اتحادیه اروپا درباره فاصله گرفتن از آمریکا

نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ (پارلمان فدرال آلمان) نیز خواستار مواضع مشترک و یکپارچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص برجام شد. او تاکید کرد: «ما نیاز به یک ابتکار اروپایی درخصوص خاومیانه، ایران و همسایه‌های آن داریم.»

او در ادامه تاکید کرد که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها اختلاف اساسی دارند و باید ابتکار عمل را خود به دست بگیرند. روتگن تاکید کرد که آلمان به برجام متعهد است و گفت که ایران تا به حال به برجام پایبند بوده و به آن عمل کرده است و مقصر در اینجا آمریکاست. به گفته روتگن، اتحادیه اروپا اما باید شرایطی فراهم کند که ایران نتواند بمب اتم بسازد.

به گفته روتگن، ایالات متحده آمریکا برای نابودی برجام از قدرت اقتصادی خود استفاده کرده است. آمریکا شرکت‌های خارجی را تهدید کرده است که در صورت همکاری با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.

روتگن در ادامه تاکید کرد که آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک طرف قصد دارد از منطقه خارج شود، از طرف دیگر اما سبب تشدید تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی بوندس‌تاگ می‌گوید، سیاست ایران در منطقه از نظر آلمان تهاجمی و توسعه‌طلبانه است؛ با وجود این، باور بر این‌که این کشور را می‌توان به زانو درآورد، مشکل را تشدید خواهد کرد.

گابریل: واکنش حداقلی ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا

از نظر زیگما گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان اتفاقات اخیر در مناسبات آمریکا و ایران بروز یک درگیری نظامی را محتمل‌تر کرده‌اند. او به رادیو سراسری آلمان گفت: «این به این معنی نیست که ما بلاواسطه در برابر بروز یک جنگ قرار داریم. البته این را هم باید گفت که ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا تا  واکنشی حداقلی نشان داده است و از مواضع تازه این کشور (کاهش تعهدات در برجام) هم به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که این کشور همچون گذشته امید دارد که برجام حفظ شود.»

گابریل ضمن انتقاد شدید از مواضع آمریکا در رابطه با برجام، نگرانی‌های این کشور در مورد ایران را هم بی‌مورد ندانست. او گفت: «دلایل معینی وجود دارد که نباید فشار بر ایران را به طور کامل قطع کرد، سیاست ایران در منطقه فاجعه‌بار است، رویکرد حقوق بشری در داخل هم. موضع ایران در قبال اسرائیل هم فاجعه‌بار است. ما همیشه گفته‌ایم که دسترسی ایران به بمب اتمی این رویکردها را بهتر نخواهد کرد و برجام هم بر اساس همین ضرورت شکل گرفت و حال باید منتظر بمانیم که این توافق چگونه امکان حفظ و دوام دارد و چه چیزی را ما می‌توانیم سریعا در این قرارداد بهبود بخشیم».

به نقل از سایت دویچه وله

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روزشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱٣۹٨ - ۱۱ می ۲۰۱۹

درهمین رابطه:

 ــ تصمیم تازه ایران درباره برجام چه معنایی دارد؟

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8313-tasmim-tazahe-IRAN-darbarahe-barjam....htm

ــ سی‌ان‌ان: جابه‌جایی موشک‌های ایران در خلیج فارس از دلایل اعزام ناو آمریکایی است

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8312-CNN-ja-be-jaieye-moshakhaye-iran-dar-khalij-fars....htm

ــ برجام؛ انتقاد چین و روسیه از آمریکا و هشدار فرانسه درباره احتمال بازگشت تحریم‌ ایران

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8311-enteghade-tchin-wa-rosiyah-az-amrika....htm

ــ ظریف: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8310-Zarif-anrooz-nobate-donyast....htm

ــ بیانیه شورای عالی امنیت ملی: ایران از امروز برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8309-bayaniyahe%20shoraye.aliy-amniyate-melli.htm

ــ رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت:

امروز، روی دیگر سکه برجام را نشان دادیم/ احساس کردیم برجام نیاز به جراحی دارد/ همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم/ آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8308-Hassan-Rohani-roye-ndgare-sekkahe-barjam....htm

ـ گزارش "دیلی بیست" درباره دلیل دستپاچگی آمریکا در اعلام هشدار به ایران

مقام آمریکایی: ما با واکنش به این اطلاعات دریافتی، پیامی – به ایران- می‌فرستیم، حتی اگر سطح این تهدید آن طور که تصور می‌شود، بالا نبوده باشد.

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8307-gozareshe-deylie-bist-darbarahe....htm

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمام حقوق این وبسایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای تارنمای سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار «راه مصدق»، محفوظ است. استفاده از مطالب با ذكر منبع و نام نويسنده بلامانع است.