نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی

نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو

   توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی»

 درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-iran-8016.27tomin_salgarde_ghatle_dr_Bakhtiar.htm

 

بیست‌و‌هفت‌مین سالگرد قتل شاپور بختیار در آرامستان مونپارناس برگزار شد

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

 

همزمان با بیست‌وهفتمین سالروز قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه، نهضت مقاومت ملی ایران مراسم بزرگداشتی در تاریخ دوشنبه ششم اوت، در آرامستان مونپارناس، آرامگاه موقت آخرین نخست وزیر مشروطه ایران و دستیارش برگزار کرد.

در این مراسم پس از پخش سرود ملی ” ای ایران” پیام بانو شهین تاج بختیار، همسر زنده یاد شاپور بختیار توسط امیررضا امیربختیار خوانده شد.

همسر دکتر شاپور بختیار در بخشی از این پیام گفت: من معتقد هستم که زنده یاد دکتر شاپور بختیار یک اسطوره ای است متعلق به ملت ایران و میراث سیاسی دکتر بختیار نیز به تمامی ایرانیانی که به اصول تفگر او اعتقاد دارند و برای پستن پرانتز سیاه جمهوری اسلامی و برقراری حاکمیت ملی تلاش و جانفشانی می کنند تعلق دارد.

شهین تاح بختیار در ادامه افزود: از این رو هرگز نخواستم که مراسم یادبود دکتر بختیار صورت خانوادگی به خود بگیرد. و از زحماتی که همرزمان دکتر بختیار هر سال، برای برگزاری این مراسم متقبل شده‌اند بی نهایت و همیشه سپاسگزارم.

پس از پیام همسر شاپور بختیار، اولین سخنران محمد امینی، نویسنده و تاریخدان مقیم آمریکا، بود که برای شرکت در این مراسم به پاریس سفر کرده بود. محمد امینی در بخشی از  سخنان خود گفت: پدرم و دکتر بختیار هم‌سلول بودند در زندان. هنگامی که با مادرم به دیدار پدرم در زندان رفتم، برای نخستین بار بود که شاپور بختیار را دیدم. امروز به این می‌اندیشیدم که بسیاری از بزرگان خودمان را زمانی دریافتیم که دیگر در میان ما نیستند و این به‌راستی یکی از برگ‌های غم‌انکیز تاریخ ماست.

محمد امینی گفت: شما را به یک سفر تاریخی می‌برم برای اینکه بختیار را بشناسید؛ سفری به ۱۱۲ سال پیش. دو روز پیش، یعنی سیزدهم امرداد، صدودوازدهمین سالگرد صدور فرمان مشروطه در ایران بود.  ۱۱۲ سال پیش ما یکی از نخستین گشور های غیراروپایی بودیم که دست به ساختن مجلس و یک پارلمان زدیم. بنا شدیم که جکومت قانون بنا کنیم دیری نپایید. نیک بنگرید در این قانون اساسی که در مجلس اول بویژه متمم قانون اساسی که در مجلس اول تصویب شد بندی وجود دارد، بند هشتم متمم قانون اساسی،  که ما ۱۱۲ سال است در حصرت دستیابی به این اصل هستیم. اهالی مملکت ایران در برابر قانون دولتی متساوی الحقوق هستند. نیک بنگرید مشروطه خواهان اهالی مملکت ایران از زن و مرد از هر تیره و تبار از هر آیین و دینی که هستند را در برابر قانون برابر اعلام کردند و جز در دوره های کوتاهی در تاریخ ایران از جمله در دوران زنده یاد مخمد مصدق که شادروان بختیار پیرو راه او بود این اصل هیچگاه نتوانسته به راستی اجرا بشود.‌در دوران مصدق هم این اصل نتوانست با توانایی به‌راستی اجرا شود، چون نیروهای زیادی در برابر این حقوق برابر مردم ایران قرار داشتند.

امینی افزود: مردانی به مانند بختیار و مصدق پایبند به این قانون بودند و به راستی پایبندی به قانونی که درست و انسانی باشد یکی از مولفه های مهم دستیابی به دموکراسی و سکولاریسم ماندگار است.

ویژگی زنده یاد دکتر بختیار در این بود که در یک دوره بسیار حساس و پر از شور و شوق و تب انقلاب در ایران دریافت که باید در برابر پدیدار شدن جکومت دینی ایستادگی کند شوربختا که بسیاری از روشنفکران ایران از چپ و ملی این خطر را درک نکردند.

به راستی دکتر بختیار دریافت و حتی پیش از او نیز زنده یاد دکتر صدیقی دریافته بودند که چه بیدادی در پیش رو است، دریافته بودند که انقلاب ۵۷ طغیان جهل است. یعنی اگر انقلاب مشروطه خیزش بیداری بود انقلاب ۵۷ طغیان جهل بود.

پس از سخنان دکتر محمد امینی،پیام حزب مشروطه ایران، به مناسبت بیست‌و‌هفتمین سالگرد قتل شاپور بختیار توسط آقای علی ایل بگی خوانده شد، حزب مشروطه ایران در بخشی از این پیام به این نکته اشاره کرد که: دکتر شاپور بختیار یکى از معدود ایرانیان فرهیخته‌اى بود که عشقش به ایران و ایرانى اجازه نمیداد که در آن شرایط حساس، ویرانى قریب‌الوقوع میهن را ببیند و به خاطر اختلافات سیاسى بى تفاوت به کنارى بنشیند.

آخرین سخنران مراسم علی شاکری زند، رئیس هیئت اجرائیه نهضت مقاومت ملی ایران، بود که  پیرامون مبارزات دکتر شاپور بختیار سخن گفت.

در این مراسم  شخصیت های سیاسی مختلفی از جمله دکتر سیروس آموزگار، ایرج مصداقی، نعمت آزرم، دکتر هدایت الله متین دفتری، ناصر پاگدامن و جمشید اسدی  حضور داشتند.

به نقل از سایت دماوند

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز سه‌شنبه  ۱۶ مرداد ۱٣۹۷ -  ۷ اوت ۲۰۱٨

درهمین رابطه:

ــ شاپور بختیار از نگاه «خسرو سیف» ــ گفتگوی اختصاصی با سردبیر کورش، امیر کاویان

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-iran-8014-Shapour_Bakhtiar_az_negahe_Khosrow_Seif.htm

ــ روایتی از دادگاه قاتلان شاپور بختیار ــ امیررضا امیربختیار

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-iran-8015.Amir_Bakhtiar-rawayatie_az_dadgahe_ghatelane_dr.Bakhtiar.htm

ـ "محتوی بيش از١٠ اصل از اصول قانون اساسی مشروطيت ايران، اجازه نمی داد تا «نظام  سکولار» در ايران متحقق گردد!" ــ دکتر منصور بيات زاده ـ سی تير ١٣٩٢ / ٢١ ژوئيه ٢٠١٣

http://www.ois-iran.com/2013/tir-1392/ois-iran-1191-dr_bayatzadeh_bish_az_10_asle_ghanune_mashrotah_Zede_sekular.htm