نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

 

مطهری درباره فایل صوتی آیت‌الله منتظری: رئیسی، نیری و پورمحمدی توضیح بدهند

علی مطهری نماینده مجلس ایران درباره فایل تازه منتشر شده آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ گفته "در صحت انتساب این فایل به آیت‌الله منتظری تردیدی نیست."

آقای مطهری خواستار آن شده که "آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده اند" توضیح بدهند و "اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود."

ابراهیم رئیسی، معاون وقت دادستان، حسینعلی نیری، حاکم شرع وقت و مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین در زمان اعدام های سال ۱۳۶۷ بودند.

بیشتر بخوانید:

   مخاطبان هشدار آیت الله منتظری کجا هستند؟  

سایت آیت‌الله منتظری، هفته گذشته این فایل صوتی را منتشر کرد و به فاصله کوتاهی به درخواست مقام های امنیتی آن را حذف کرد. این فایل ۴۰ دقیقه‌ای یکی از مهم‌ترین از زمان انتشار این فایل، واکنش‌های مختلفی از سوی مقام‌های ایرانی به آن نشان داده شده است.

بشنوید:فایل صوتی اظهارات آیت الله منتظری

. از زمان انتشار این فایل، واکنش‌های مختلفی از سوی مقام‌های ایرانی به آن نشان داده شده و عمدتا در انتقاد از آیت الله منتظری بوده است. از جمله روز گذشته 

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه اقدام مقام‌های قضایی وقت را"شرعی و قانونی"

 خوانده بود.

در تاره ترین اظهارات درباره این سند، علی مطهری در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده، گفته های آیت الله منتظری را از روی "دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی" توصیف کرده و گفته "ولی این که نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلا ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست."

آقای مطهری گفته این که آیا حکمی از طرف آیت الله خمینی درباره این اعدام ها بوده یا نه، و "اگر بوده چه بوده و آیا این حکم درست اجرا شده یا نه، روشن نیست و اطلاعات ما ناقص است. خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌اند توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود."

آیت الله منتظری پس از اطلاع یافتن از اعدام گسترده اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در زندان ها به حکم آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، دو نامه اعتراضی به او نوشت و سپس در دیداری به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ که با حضور این سه نفر و مرتضی اشراقی (دادستان وقت) برگزار شد، به آنها می گوید: "بزرگترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‌کند به دست شما انجام شده و [نام] شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می نویسند."

او علت مخالفت خود با این اعدام ها را نگرانی از "آینده اسلام و انقلاب" معرفی می‌کند و می‌گوید: "می خواهم ۵۰ سال دیگر برای آقای خمینی قضاوت نکنند و بگویند آقای خمینی یک چهره خونریز، سفاک و فتاک بود."

مضامین مطرح شده در این جلسه که فایل صوتی آن اخیرا منتشر شده قبلا در خاطرات آیت الله منتظری و بعضی مصاحبه های او درج شده بود، اما لحن او و بعضی جزئیات گفت‌و‌گوها تازگی دارد. 

آیت الله منتظری حدود ۸ ماه پس از این اظهارات از قائم مقام رهبری ایران برکنار شد و تاز زمان درگذشت در سال ۱۳۸۸ مدتی در حصر خانگی بود.

به نقل از سایت بی بی سی

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران در روز سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ اوت ۲۰۱۶

درهمین رابطه:

    ـــ احمد منتظری برای انتشار فایل صوتی اعدام‌های ۶۷ به دادگاه احضار شد

 www.ois-iran.com/2016/mordad-1395/ois-iran-7445-Ahmade_Montazari-wa....htm

ـــ اعدام‌های 67 ؛ یک فایل صوتی، چندین صدا و یک نام ماندگار

http://www.ois-iran.com/2016/mordad-1395/ois-iran-7442-eedamhaye-67.htm


ـــ انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با مسئولین اعدامهای تابستان 67 (برای اولین بار) ـ

http://www.ois-iran.com/2016/mordad-1395/ois-iran-7443-eedamhaye-67.htm