نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

http://www.ois-iran.com/2014/mordad-1393/ois-iran-6767-Israel_nirohgahebargh.htm

 

ارتش اسرائیل تنها نیروگاه برق نوار غزه را به آتش کشید

درگیری میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان غزه در بیست و دومین روز آن در حالی ادامه یافت که تلاش‌های بین‌المللی برای تمدید آتش بس در جریان است، و ارتش اسرائیل روز سه شنبه، هفتم مرداد، به نمادهای حکومتی حماس و خانه‌های رهبران این جنبش حمله کرد.

در کنار حمله به ایستگاه‌های رادیو و تلویزیونی وابسته به حماس، نیروگاه برق غزه نیز که تنها تامین کننده برق برای یک میلیون و هفتصد هزار جمعیت این باریکه است، به آتش کشیده شد.

شاهدان عینی به خبرگزاری‌ها گفتند، شلیک توپ از یگان زمینی ارتش اسرائیل نیروگاه برق غزه را شعله ور کرد و در نتیجه آن، سراسر منطقه در خاموشی فرو رفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، ساعت‌ها پس از این حمله، ابر غلیظ دودآلود ناشی از انفجار نیروگاه، آسمان منطقه را پوشانده بود.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که فلسطینیان غزه روزهای عید فطر را می‌گذرانند. آن‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که فطر را به عزای کشته‌ها و ویرانی‌های سنگین ایجاد شده، خواهند نشست.

به نوشته آسوشیتدپرس، پیش از این نیز ساکنان غزه در بهترین حالت تنها سه ساعت از برق بهره‌مند بودند چرا که حملات سنگین هوایی اسرائیل در سه هفته اخیر، به تاسیسات زیربنایی، بویژه لوله‌های آب، کابل‌های برق و گازرسانی، خسارات چشمگیری وارد کرده است.

اسرائیل در شبانه روز اخیر خانه اسماعیل هنیه، معاون دفتر سیاسی حماس در غرب شهر غزه را بمباران کرد؛ آقای هنیه از سه هفته پیش از این خانه رفته است و آسیبی ندید.

اما حمله روز سه شنبه بمب افکن‌های نیروی هوایی اسرائیل به خانه احمد نجم از فعالان ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین در جنوب غزه، او را کشت.

سه روز قبل از آن نیز صلاح ابوحسنین از مسئولان ارشد یگان راکتی جهاد اسلامی فلسطین در بمباران اسرائیل کشته شده بود.

اسرائیل در هفته اخیر حمله به خانه‌های رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در دستور کار خود قرار داده است؛ از جمله خانه‌های خلیل الحیه و محمود الزهار نیز در حالی که خالی بود، بمباران شد.

تشدید حملات اسرائیل

تشدید حملات اسرائیل پس از آن شدت گرفت که روز دوشنبه ده تن دیگر از نظامیان اسرائیل در بخش‌های مختلف غزه کشته شدند؛ چهار تن آن‌ها در اصابت خمپاره به یک نقطه تجمع نظامیان اسرائیلی در منطقه «اشکول» در نزدیکی باریکه غزه کشته شدند و بقیه در عملیات زمینی از پای در آمدند.

پنج نظامی از میان ده کشته روز دوشنبه، در کمینی که از سوی شبه نظامیان فلسطینی صورت گرفت و به آتشباری مستقیم انجامید، کشته شدند.

حماس مسئولیت حملات نظامی مرگبار به نظامیان اسرائیلی را پذیرفته و اعلام کرده که در پی انفجارهای روز دوشنبه در بخشی از بیمارستان «الشفاء» و اردوگاه «الشاطی»، انتقام خواهد گرفت.

شمار تلفات نظامیان اسرائیل به ۵۳ تن رسیده بود؛ دو غیرنظامی اسرائیلی نیز همراه با یک کارگر تایلندی، حاصل اصابت راکت و خمپاره در ۲۲ روز اخیر بوده است.

اسرائیل از روز دوشنبه اعلام کرده است که درخواست شورای امنیت سازمان ملل و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا را برای آتش بس پذیرفته اما تاکید کرده است که به هر حمله راکتی واکنش نشان خواهد داد و نیز برای انهدام تونل‌هایی که برای «هدف‌های تروریستی» حفر شده است، وارد اقدام خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفته بود که عملیات نظامی ادامه خواهد یافت.

به گفته نتانیاهو، «مردم اسرائیل نمی‌توانند در سایه تهدید مرگ از بالا (حملات راکتی) و تهدید مرگ از پایین (خطر تونل‌های کنده شده از سوی شبه نظامیان فلسطینی) زندگی کنند».

تشدید حملات اسرائیل علیه غزه، شمار کشته‌های این منطقه را به بیش از ۱۱۵۶ تن افزایش داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در دومین روز از عید فطر دستکم یکصد نفر دیگر بر تلفات غزه افزوده شد؛ بیست و چهار کشته حاصل حملات پیش از ظهر این روز بود، که ۹ نفر آن‌ها زنان و چهار تن کودک بودند.

محمد الدالو، یکی از ساکنان مناطق مورد بمباران سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «موشک‌ها مانند باران به ناگهان بر سر ما باریدن گرفت؛ پا به فرار نهادیم؛ هر کسی به سویی می‌دوید؛ هیچ کس نمی‌دانست کجا امن است که پناه بگیرد».

اصابت توپ‌های یگان زمینی اسرائیل در عصر سه شنبه به منطقه جبالیه نیز سیزده کشته برجای نهاد.

در یک عملیات زمینی دیگر اسرائیل، در شامگاه سه شنبه، پنج شبه نظامی در برخورد تن به تن با نظامیان اسرائیلی کشته شدند.

ارتش اسرائیل احتمال داده که هنوز جسدهای بیشتری از فلسطینی‌ها در زیر آوارهای ناشی از بمباران‌های هوایی و حملات زمینی توپخانه این کشور، بویژه در منطقه «شجاعیه» باقی باشد که فلسطینیان فرصت بیرون آوردن آن‌ها را نداشته‌اند.

«اونرا»، نهاد ویژه کمک رسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها، در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است شمار فلسطینی‌هایی که خانه‌های خود را ترک کرده و اکثرا به موسسات و نهادهای وابسته به سازمان ملل پناه برده‌اند، به بیش از ۲۱۵ هزار نفر افزایش یافته است.

تلاش‌ها برای تمدید آتش بس

در این شرایط، تشکیلات خودگردان فلسطینی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کوشش‌ها برای تمدید آتش بس ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یاسر عبد ربه، سخنگوی نهاد رهبری فلسطینی و دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین، روز سه شنبه در پی رایزنی با نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین، گفت آن‌ها برای تمدید آتش بس بشردوستانه از خود تمایل نشان داده‌اند.

آقای عبد ربه گفت، خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس، موافق تمدید آتش بس است، اما عزت الرشق، از سران حماس به آسوشیتدپرس گفت، این سازمان ابتداء در انتظار پاسخ اسرائیل به تمدید آتش بس است.

در کنار رایزنی‌های منطقه‌ای، هیاتی‌های نمایندگی حماس و جهاد اسلامی، دو سازمانی که مسئولیت شلیک اکثر حملات راکتی به اسرائیل در ۲۲ روز بحران را پذیرفته‌اند، همراه با نمایندگان محمود عباس راهی قاهره شده‌اند تا تمدید آتش بس را بررسی کنند.

گروه حماس، آتش بس پایدار را از جمله به رفع کامل حصر غزه و نیز خروج پیاده نظام اسرائیل از این باریکه مشروط کرده است؛ اسرائیل می‌گوید تا «تهدیدهای ناشی از تونل‌های تروریستی» را خنثی نکند، از غزه بیرون نمی‌رود.

دور جدید بحران اسرائیلی- فلسطینی از دو ماه قبل با ربودن سه نوجوان یهودی و سپس کشتن فجیع یک نوجوان فلسطینی آغاز شد و هشتم ژوئیه به نبردهای نظامی میان طرفین منجر گردید.

همزمان با افزایش کشته‌های طرف فلسطینی و نظامیان اسرائیلی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه در نماز عید فطر در تهران، با متهم کردن اسرائیل به «قتل عام» و «پاکسازی قومی» در غزه، خواهان تسلیح بیشتر شبه نظامیان فلسطینی شد.

آقای خامنه‌ای دو بار در سخنرانی‌های یک هفته اخیر خود گفته است، «تنها راه کاستن از محنت فلسطینی‌ها، این است که کرانه باختری نیز به سلاح مجهز شود».

رهبر جمهوری اسلامی ایران سه شنبه در خطبه نماز عید فطر، درخواست باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برای «خلع سلاح» غزه را قویاً رد کرد و «مسلمانان جهان» را به تسلیح حماس و جهاد اسلامی فلسطین دعوت کرد.

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با تکرار دیدگاه باراک اوباما، گفت، هیچ راه حلی برای بحران غزه، بدون خلع سلاح حماس وسایر شبه نظامیان، راهکاری جدی نخواهد بود.

منبع: سايت راديوفردا 

 تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران در روز پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۳۱ ژوييه ۲۰۱۴
 

درهمين رابطه

ــ مجموعه ای در باره حمله ارتش اسرائيل به غزه درسال  ١٣٩٣ / ٢٠١۴

http://www.ois-iran.com/2014/mordad-1393/ois-iran-6770-majmouaie_darbarahe_hamlahe_ESRAEL_be_GAZA-1393-2014.htm

ــ مجموعه ای در باره حمله ارتش اسرائيل به غزه درسال ١٣٨٧ / ٢٠٠٨ ـ  ٢٠٠٩

 http://www.ois-iran.com/ois-iran-4046-majmoahie_az_bayaniyaha_wa_gozareshha_wa_magalat_dar_barahe_jange_gazah.htm