رئیس جمهوری آمریکا با تکرار پیامی در توییتر ابتدا تلویحاً خواهان مذاکره با ایران شد، اما ساعتی بعد در پیام‌های دیگری قاسم سلیمانی را متهم به قتل مستقیم یا غیر مستقیم میلیون‌ها نفر کرد و گفت او می‌بایست زودتر از میان برداشته می‌شد. در همان حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز چنین جلوه داد که قتل قاسم سلیمانی در بغداد یک اقدام تدافعی و ضروری بوده است. پمپئو از رایزنی با چین خبر داد. در این میان شورای عالی امنیت ملی هنوز درباره واکنش احتمالی ایران به قتل سلیمانی به تصمیم نرسیده است.

دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه ۲۶ شهریور/۱۷ سپتامبر بعد از دیدار و گفت‌وگو با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین (عکس: آرشیو)   ـ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی بعد از صدور دستور حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«ایران هیچ جنگی را نبرده اما مذاکره‌ای را هم نباخته است.»

ساعتی بعد دونالد ترامپ با انتشار  پیام تازه‌ای نوشت:

«ژنرال قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در مقاطعی از زمان کشته یا به شدت مجروح کرده بود و در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد بیشتری بود، اما گرفتار شد!»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این پیام نوشت:

«او مستقیم و غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر بود از جمله تعداد زیادی از معترضان اخیر که در ایران کشته شدند. ایران هیچ وقت نمی‌تواند به آن اعتراف کند اما سلیمانی در داخل این کشور منفور و مورد ترس بود.»

ترامپ در ادامه نوشت که سال‌ها قبل می‌بایست قاسم سلیمانی به قتل می‌رسید:

«آنها (ایرانی‌ها) ذره‌ای به اندازه‌ای که سرانشان به جهان بیرون نشان می‌دهند، ناراحت نیستند. او (سردار سلیمانی) باید سال‌ها قبل از میان برداشته می‌شد.»

در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرمانده سپاه قدس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهانش کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این حمله در یک لحظه مشخص که کاروان توقف کرده و قاسم سلیمانی از خودروی خود پیاده شده بود انجام شد. به گفته ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق ١٠ نفر همراه سلیمانی و المهندس بودند که همگی کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس‌‌نیوز اعلام کرد که آمریکا با کشتن قاسم سلیمانی قصد داشت نشان دهد که اقدامات قاطعانه‌ای در پاسخ به تهدیدات انجام می‌دهد:

«فکر می‌کنم رهبران ایران متوجه شده‌اند که پرزیدنت ترامپ دست به اقدام می‌زند. ما مشخص کردیم که واکنش‌های ما سریع و قاطعانه است. امیدوارم رهبری ایران این موضوع را درک کند و اقداماتی برای تنش‌زدایی انجام دهد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و سایر سران قوا و همچنین فرماندهان نظامی ایران یک‌صدا اعلام کرده‌اند که انتقام سختی خواهند گرفت. شورای عالی امنیت ملی ایران با حضور شخص خامنه‌ای برای بررسی نحوه پاسخ ایران به قتل قاسم سلیمانی تشکیل جلسه داده اما هنوز به تصمیم نرسیده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه با فاکس‌نیوز چنین جلوه داد که کشتن قاسم سلیمانی یک اقدام تدافعی و لذا ضروری بوده است:

«او با سفرهایش در منطقه قصد داشت یک عملیات مهم علیه آمریکایی‌ها انجام دهد.  با کشتن قاسم سلیمانی تهدید قریب‌الوقوع ایرانی‌ها را خنثی کردیم. امیدوارم شرایطی را هم برای تنش‌زدایی به وجود آورده باشیم.»

بیش و کم همزمان با این مصاحبه، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که در تماس تلفنی با  یانگ جیچی، عضو کمیته اجرایی حزب کمونیست چین مجدداً بر تعهد آمریکا به «تنش‌زدایی» تأکید کرده است.

وزارت خارچه چین صبح جمعه با انتشار بیانیه‌ای خواهان خویشتنداری طرفین شده بود. اما وزارت خارجه روسیه حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد را به عنوان یک اقدام بی‌پروا که سبب افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود محکوم کرد.

آملی دو مونشالین، وزیر امور اروپایی فرانسه و همچنین دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا خواهان تنش‌زدایی از خاورمیانه شده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برنی ساندرز،  نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جو بایدن، نامزد دیگر حزب دموکرات در پیام‌هایی اعلام کرده‌اند آمریکا با کشتن قاسم سلیمانی در مسیر دیگری در خاورمیانه افتاده است.

 به نقل از سایت رادبو زمانه