نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2019/ordibehesht-1398/ois-iran-8303-bayanihe-jebhemelli-iran-bemonasebate-rooze-moallem.htm

ـ   «...جبهه ملی ایران بر این باور است که ارتقاء سطح دانش، معرفت و علم امری جهان‌شمول است. نظام آموزشی و به‌ویژه امر نظارت و تدوین کُتب درسی ضمن پاسبانی و پاسداری از میراث علمی، هنری و فرهنگی ملّی ایران‌زمین، نسبت به دستاوردهای علمی و استاندارهای علمی جهان، همواره باید روزآمد باشد. همچنین ضمن پرهیز از تحمیل هر گونه ایدئولوژی قدرت‌گرایانه، تحریف تاریخ و ... بر این باوریم امر تدوین و نظارت کُتب درسی امری نیست که به میل و اراده قدرت باشد، بلکه معلمان و اساتید برجسته خود باید در سیاست‌گذاری نظام آموزشی، اعم از نظارت و تدوین کُتب درسی، مشارکت داشته باشند.
ما روز ملّی معلم و یاد معلم شهید دکتر ابوالحسن خانعلی، دیگر معلمان شهید جنبش‌ها و معلمان شهید نهضت ملی ایران، از جمله شهید پروانه فروهر را گرامی می‌داریم و به تمامی معلمان این سرزمین که با دشواری و عشقی سرشار، نگاه‌دار چراغ علم و معرفت در کشور هستند، درود می‌فرستیم. و از همه ملت شرافتمند ایران می خواهیم که در روز معلم و در تمام جنبش های اعتراضی و حق طلبانه معلمان فرهیخته در کنار آنان ایستاده و یار ویاورشان باشند ـ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

بیانیه جبهه ملی ایران به‌مناسبت روز معلم
نگاه‌داشت جایگاه معلمان موجب سربلندی و توسعه علمی ایران‌زمین می‌شود.
همه باید از این فرهیختگان حمایت کنیم


12 اردیبهشت هر سال یادآور شهادت معلّمی دانشور و میهن‌دوستِ ایران‌زمین «دکتر ابوالحسن خانعلی» است که در سال 1340 پس از سلسله تظاهرات صنفی اعتراض‌آمیز معلمان، در تهران و بسیاری از شهرها، در کنار دیگر همکارانش به وضعیت حقوق معلّمان و همچنین نظام آموزشی کشور اعتراض کرد و حکومت وقت او را در کنار خانه ملّت یعنی در میدان بهارستان و مقابل مجلس شورای ملی با شلیک اسلحه، از پای درآورد. سازمان‌ها و احزاب جبهه ملی ایران در آن زمان که در تمامی آن رویدادها حضور فعال داشتند، به‌رغم ممانعت‌های حاکمیت، متصدی برگزاری آیین با شکوه بدرقه وی در آرامستان ابن‌بابویه شد. ضمن این‌که جبهه ملی ایران در 28 اردیبهشت 1340 در میتینگ بزرگ میدان جلالیه ضمن نقد صریح ابعاد کلان سیاسی هیأت حاکمه یاد و نام «دکتر خانعلی» را گرامی داشت. مواضع زنده‌نام دکتر غلام‌حَسین صَدیقی، از رهبران والا مقام جبهه ملی ایران در حمایت از معلمان در آن روز همچنان در خاطره‌ها باقی است. آن استاد گرانقدر درضمن سخنان خود عبارت «این حکومت معلم‌کُش» را بر زبان راند .
باری نظام استبدادی نظامی ویران‌گر است که بیش از هر چیز، دانش و اندیشه و کنش‌گران آن یعنی دانش‌افروزان، دانشمندان و معلمان یک سرزمین را نابود می‌کند. شهادت دکتر خانعلی، نمونه بارز استعدادکُشی و نخبه‌کُشی در تاریخ استبدادزده ماست. که از انقلاب مشروطیت تا کنون تداوم داشته است.
بر کسی پوشیده نیست که حساس‌ترین دوره آموزش و دانش‌افروزی هر سرزمینی توسط معلمان رقم می‌خورد. معلمان روشن کننده چراغ معرفت در جامعه هستند. بدیهی است توسعه، سربلندی و سرافرازی و استقلال کشور عزیزمان ایران، در گروی توسعه علمی است و توسعه علمی میسر نمی‌شود مگر کوشش در جهت تقویت بنیان و بنیادهای دانش‌افروزی که جا معه معلمان مهمترین ارکان آن هستند. هر چقدر تقویت این صنف موجب رونق، تولید و رشد علمی در کشور می‌شود، تضعیف آن موجب افول علمی و فرهنگی در کشور است.
وضعیت حقوق و دستمزد معلمان کشور، فقدان قانون ثابت شغلی، بحران بیمه و شرایط استخدامی معلمان و فقدان تجهیزات ضروری برای مدارس و وجود تبعیض آموزشی برای فرزندان این ملت، نشان از بی‌توجهی حاکمیت به توسعه علمی در کشور است. به‌گفته برخی دست‌اندرکاران آخرین عنایت نظام بودجه‌‌‌‌ریزی، نهاد آموزش و پرورش است. طبیعی است که این نگاه خُرد، وضعیت آموزش کشور را دچار بحران کرده است. وضعیتی پدید آورده که حال شاهد آن هستیم. متأسفانه نه معلمان، نه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به‌هیچ عنوان از شرایط حاکم بر نظام آموزشی رضایت ندارند. پیامد عملکرد این نظام، افول بی‌سابقه دانش و تولید علمی در کشور است. وانگهی در نظام استبدادی دانش و معرفت نه تنها رشد نمی‌کند که ویران می‌شود.
استانداردهای ساختمان‌های مدارس، فضای آموزشی، امکانات بهداشتی و نگهداری مدارس در سراسر کشور، مدارس شبانه‌روزی در مناطق محروم و روستاها شرایط نابسمانی دارد. وضعیت بسیاری از مدارس در روستاها بی‌بهره از ابتدایی‌ترین امکانات لازم است. برخی از مدارس در روستاها داری یک الی سه کلاس هستند. در یک کلاس دانش آموزان چندین مقطع تحصیلی حضور دارند که معلم ناگزیر است که به همه آن‌ها تعلیم بدهد. متأسفانه نگاه تبعیض‌آمیز سیستماتیک مسئولان، در مدارس هم وجود دارد. چند مدرسه به واسطه نفوذ خانواده‌های مسئولان و قشر مرفه شرایط بهتری دارد. غیر از آن، مدارس دیگر کاملاً وضعیتی نامناسب دارند. متأسفانه از اصل تحصیل رایگان در قانون اساسی عدول شده و از قانون اساسی تفاسیر نادرست به عمل آمده است. ورود عنوان‌های غیراصولی در نظام آموزشی کشور مانند انتفاعی، درخشان، نمونه دولتی و ... موجب گسترش نابرابری جو آموزشی در کشور شده است. حتی در مدارس به‌اصطلاح دولتی به‌رغم رایگان بودن تحصیل و شعارهای مسئولان، در طول سال از خانواده‌ها هر مبلغ دلخواهی را دریافت می‌کنند. بدون آنکه هیچ نظارتی بر کارآنان وجود داشته باشد.
معلمان این صنف دلسوز و شریف، نه تنها نسبت به شرایط دستمزد و حقوق مترتب به معلمان معترض هستند که نسبت به نگاه تبعیض‌آمیز و شرایط ساختمانی مدارس انتقاد و اعتراض دارند. حاکمیت نه تنها به این مطالبات به حق معلمان بی‌توجه است که نسبت به اعتراض آنان رویکردی امنیتی و خشونت‌طلبانه دارد. ضمن این‌که همین شرایط نامساعد اقتصادی معلمان خود خشونتی پنهان و موجب افول هرچه بیشتر نظام آموزشی و توسعه علمی در کشور شده است.
ملت شریف ایران
بر تمامی اقشار و اصناف فرض است که نسبت به حقوق تمامی گروه های ملت بی‌تفاوت نباشند. در مورد وضعیت معیشتی و مطالبات به‌حق معلمان، همه باید از آن مطالبات حمایت کنیم و برای رونق و توسعه علمی ایران‌زمین‌ یاری‌رسان آنان باشیم. تحقق استقلال و آزادی، عدالت اجتماعی و حاکمیت ملی، بدون مشارکت و کوشش تمامی آحاد جامعه میسر نمی‌شود.
جبهه ملی ایران بر این باور است که ارتقاء سطح دانش، معرفت و علم امری جهان‌شمول است. نظام آموزشی و به‌ویژه امر نظارت و تدوین کُتب درسی ضمن پاسبانی و پاسداری از میراث علمی، هنری و فرهنگی ملّی ایران‌زمین، نسبت به دستاوردهای علمی و استاندارهای علمی جهان، همواره باید روزآمد باشد. همچنین ضمن پرهیز از تحمیل هر گونه ایدئولوژی قدرت‌گرایانه، تحریف تاریخ و ... بر این باوریم امر تدوین و نظارت کُتب درسی امری نیست که به میل و اراده قدرت باشد، بلکه معلمان و اساتید برجسته خود باید در سیاست‌گذاری نظام آموزشی، اعم از نظارت و تدوین کُتب درسی، مشارکت داشته باشند.
ما روز ملّی معلم و یاد معلم شهید دکتر ابوالحسن خانعلی، دیگر معلمان شهید جنبش‌ها و معلمان شهید نهضت ملی ایران، از جمله شهید پروانه فروهر را گرامی می‌داریم و به تمامی معلمان این سرزمین که با دشواری و عشقی سرشار، نگاه‌دار چراغ علم و معرفت در کشور هستند، درود می‌فرستیم. و از همه ملت شرافتمند ایران می خواهیم که در روز معلم و در تمام جنبش های اعتراضی و حق طلبانه معلمان فرهیخته در کنار آنان ایستاده و یار ویاورشان باشند.
12 اردیبهشت‌ماه 1398
تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران
 

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روزپنج‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱٣۹٨ - ۲ می ۲۰۱۹

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تمام حقوق این وبسایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای تارنمای سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار «راه مصدق»، محفوظ است. استفاده از مطالب با ذكر منبع و نام نويسنده بلامانع است.