نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7907-khiyabane_naft_be_name_Mossadegh_mamgozari_shod.htm

 

خبر نامگذاری «خیابانی» در تهران، بنام «خیابان مصدق»، از سوی اعضای شورای شهر تهران در اسفندماه ١٣٩۶ ، در تعداد بسیاری از سایت های اینترنتی درج شده بود. برای نمونه، ما در این نوشته به برخی از مطالب مندرج در آن سایت ها، اشاره می کنیم

هیئت تحریریه نشریه اینترنتی جنبش سوسیالیستی 

    

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام «مصدق» نام‌گذاری شد

خیابان نفت به نام «مصدق» نام‌گذاری شد

خیابان نفت به نام «مصدق» نام‌گذاری شد

منبع: خبرگزاری مهر۱۳۹۶-۱۲-۲۲-۱۲:۳۵:۰۲

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت به نام محمد مصدق در استانه ۲۹ اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت  رأی مثبت دادند.

همچنین به پیشنهاد مشترک سیدحسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و احمدمسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به هیات رئیسه شورا سالن طبقه اول شورای شهر به نام "عباس شیبانی" نامگذاری شد.

به نقل از سایت دیگه چه خبر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

با تصمیم شورای اسلامی شهر تهران؛

بالاخره «مصدق» به نقشه تهران پیوست شد/ «کارگر شمالی» نه، خیابان «نفت» تغییر نام داد

با تصمیمی که امروز شورای اسلامی شهر تهران گرفت و مصوب کرد، داستان نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق که عمری به درازای عمر انقلاب اسلامی دارد، بالاخره به آخر رسید؛ پایانی که بعید نیست به تکثیر این نامگذاری در دیگر شهر‌های کشورمان منجر شود.

13March 2018تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ -  

با تصمیمی که امروز شورای اسلامی شهر تهران گرفت و مصوب کرد، سرانجام داستان نامگذاری معبری به نام دکتر مصدق که عمری به درازای عمر انقلاب اسلامی دارد، به آخر رسید؛ پایانی که بعید نیست به تکثیر این نامگذاری در دیگر شهر‌های کشورمان منجر شود.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله یک هفته از اعلام خبر تصویب نامگذاری خیابانی به نام «مصدق» در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، دقایقی پیش این شورا بررسی پیشنهاد رسیده از کمیسیون را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت آن را تصویب نمود؛ اتفاقی که البته کامل با پیشنهاد ارائه شده همخوانی نداشت!

بالاخره «مصدق» به نقشه تهران پیوست شد/ «کارگر شمالی» نه، خیابان «نفت» تغییر نام داد

اعضای شورای شهر تهران در حالی در آستانه ۲۹ اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت به تغییر نام خیابان نفت به نام «محمد مصدق» رأی مثبت دادند که پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورا در این خصوص، تغییر نام خیابان «کارگر شمالی» بود؛ پیشنهادی که با استقبال وسیعی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بود.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شد که کمی پیشتر خبری منتشر شده بود که حکایت از انتخاب دو معبر خاص و تا حدی عجیب برای این نامگذاری داشت؛ یکی تونل آرش-اسفندیار که به دلیل واقع شدن زیرزمین، انتخاب عجیبی به نظر می‌رسید و دیگری بزرگراه فتح که ظاهرا اعضای شورا عبور آن از احمدآباد مستوفی، روستای محل تبعید مصدق را دستمایه این نامگذاری کرده بودند درحالی که این بزرگراه نه در شهر تهران که در حومه آن واقع شده است.

بالاخره «مصدق» به نقشه تهران پیوست شد/ «کارگر شمالی» نه، خیابان «نفت» تغییر نام داد


البته علاوه بر این پیشنهادات، تغییر نام برخی معابر دیگر به مصدق هم مطرح شده بود، اما در نهایت، قرار بود خیابان کارگر شمالی تغییر نام دهد، اما امروز در شورا بار دیگر ورق برگشت تا خیابان نفت به نام مصدق مزین گردد. اتفاقی که برای قهرمان ملی کردن صنعت نفت، مناسب به نظر می‌رسد. نامگذاری‌ای که ممکن است به مانند تکرار بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده در تهران در دیگر شهرها، در مسیر تکثیر قرار گیرد.


اتفاقی که چه تکرار شود و چه به نام یک خیابان در مناطق شمالی تهران محدود بماند، رخ دادن آن پس از کش و قوس‌های فراوان جالب توجه است و می‌تواند نقطه پررنگی در عملکرد شورای پنجم تهران به حساب آید. اتفاقی جالب توجه که چند ده سال پیشتر در قاهره (مصر) رخ داده بود، اما به نظر می‌رسید در زادگاه مصدق قابل رقم زدن نیست!

به نقل از سایت تابناک

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ -

خیابان نفت، مصدق شد

مطالبه نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع دیدگاه‌های اجتماعی چپ و راست و مخالفت‌های ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی غیرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرین روزهای سال ٩٦، محقق شد و با رأی ١٩ نفر از اعضای شورای شهر دوره پنجم تهران، خیابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمی به «محمد مصدق» تغییر یافت.

به گزارش شفاف، مطالبه نام‌گذاری خیابانی در پایتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع دیدگاه‌های اجتماعی چپ و راست و مخالفت‌های ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی غیرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرین روزهای سال ٩٦، محقق شد و با رأی ١٩ نفر از اعضای شورای شهر دوره پنجم تهران، خیابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمی به «محمد مصدق» تغییر یافت.

جلسه روز گذشته شورای شهر آخرین جلسه این شورا در اولین سال فعالیت اعضای دوره پنجم بود و در نهایت ١٩ عضو حاضر در جلسه این روز با اکثریت قاطع به پیشنهاد تغییر نام خیابان نفت به مصدق رأی موافق دادند. این در حالی بود که پیش از این گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌ها درباره تغییر نام خیابان کارگر شمالی به نام رهبر جبهه ملی ایران بود، اما در نهایت قرعه فال به نام خیابان نفت آن هم در اسفندماه افتاد.

سابقه ٤٠ ساله

محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب که در اوج روزهای شلوغ بعد از انقلاب وظیفه مدیریت این شهر پرتنش را بر عهده داشته، سال ٩٣ در بخشی از گفت‌وگویش با «شرق»، به نام‌گذاری‌ها و تغییر نام‌های آن سال‌ها اشاره کرد. او گفت: «تعدادی از معابر و میادین شهر تهران را خود مردم در راهپیمایی‌های بزرگ سال ٥٧ به‌ویژه بعد از ٢٦ دی‌ (فرار شاه) انجام داده بودند و در شعارهای راهپیمایی‌ها از جمله «چهارراه مصدق» و «میدان شهدا» نیز تکرار می‌شد و خیابان پهلوی را خود مردم به خیابان مصدق تغییر داده بودند. بعد از سال٦٠، در یکی از نمازهای جمعه، ‌مرحوم فلسفی در پیش‌خطبه نماز جمعه صحبت‌هایی را درباره مصدق مطرح کرد و گفت: «اصلا مصدق کیست؟ انقلاب ما در این راستا نبوده است که نام مصدق را روی خیابان‌هایش بگذارند. بعد هم نام «ولیعصر(عج)» را پیشنهاد داد. نام جایگزین هم نامی نبود که بخواهند با آن مخالفت کنند.»

پس از این تغییر نام برخلاف خواسته مردم، دیگر تا امروز خیابانی به نام مصدق در تهران نام‌گذاری نشده است و در سال‌های گذشته پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام مصدق همواره با مخالفت جریان اصولگرا در شورای شهر تهران و جریانی در بیرون از شورا که هیچ‌گاه اظهارنظر مستقیمی نمی‌کنند، روبه‌رو بوده است.

از شورای سوم شهر تهران که سه اصلاح‌طلب به شورا راه یافتند، پیشنهاد نام‌گذاری در سطحی علنی مطرح شد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. همان زمان معصومه آباد به‌عنوان رئیس کمیسیون نام‌گذاری در توضیحی مختصر اما گویا، گفت: «نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق، شرایط لازم برای طرح در کمیته نام‌گذاری را ندارد، چراکه آرا و افکار ایشان مورد تأیید مقامات رسمی ایران نیست». مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم برای اینکه بار این تصمیم را از دوش خود کمی بردارد، گفت: «تعیین تکلیف درمورد نام‌گذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود».

در دوره چهارم این موضوع دوباره مطرح شد و باز هم به نتیجه نرسید. مجتبی شاکری، عضو اصولگرای شورای چهارم، درباره این نام‌گذاری گفته بود: «به نظر می‌رسد درباره نام‌گذاری مکانی به نام دکتر مصدق این پیامدهای اعتراضی وجود داشته باشد. افرادی که این پیشنهاد را می‌دهند و ابراز دوستی با دکتر مصدق و افکارش می‌کنند، در جامعه مقبول نیستند. بالاخره این شخصیت‌ها جنبه‌های مثبتی هم در کنار خطا‌هایشان داشته‌اند و جزء تاریخ کشور هستند. درباره دکتر شریعتی هم همین بوده، ایشان هم مخالفانی جدی داشتند هم موافقان جدی، ولی در مجموع می‌گویند مرحوم شریعتی کسی بوده که ایستادگی و مبارزه کرده و عدالت‌خواه و ضد ظلم بوده است. مصدق را هم باید در برایند رفتار‌ها و تلاش‌هایش بررسی کرد. شاکری به‌عنوان رئیس کمیته نام‌گذاری شورای چهارم گفته بود: «بعید می‌دانم اصولگرایان شورا دخالتی در عدم نام‌گذاری داشته باشند و در‌عین‌حال خط قرمزی برای این نام‌گذاری وجود داشته باشد. او گفته بود به خاطر حفظ حرمت اشخاص نباید نام‌گذاری طوری باشد که برخوردی شود که حرمت افراد هتک شود».

در همان دوره چهارم غلامرضا انصاری، به‌عنوان یکی از اصلاح‌طلبان شورا اعلام کرده بود که دلیل تعلل و تأخیر در نام‌گذاری محلی به نام مصدق، نبود خیابانی مناسب و درخور برای این شخصیت ملی است. او گفته بود: «محدودیت خاصی برای این نام‌گذاری وجود ندارد، اما معتقدیم باید جایی که به نام ایشان نام‌گذاری می‌شود، در شأن ایشان باشد، درحال‌حاضر اکثر خیابان‌های اصلی نام‌گذاری شده‌اند و خیابانی که در شأن ایشان باشد نداریم». پیگیری‌های شورای چهارمی‌ها در همین حد باقی ماند و شورای پنجم هم نزدیک بود دچار همین روند شود، اما اندکی موقعیت‌شناسی و تدبیر باعث شد در این فضای پرابهام که معلوم نیست چه کسانی پایشان را روی سیم تصویب این مصوبه گذاشته‌‌اند و کسی در نهایت مسئولیت اجرا‌شدن یا اجرانشدن آن را بر عهده نمی‌گیرد، به نام‌گذاری خیابانی فرعی رضایت بدهند. شورای پنجمی‌ها که از همان ابتدا روی چند گزینه مطرح‌شده اختلاف اساسی داشتند و اختلافشان تا همین دیروز جدی بود، ترجیح دادند به کم قانع شوند تا اصلا موضوع نام‌گذاری پس از چهار دهه و در شرایطی که مدیریت شهری همراه است، اجرائی شود.

به‌هر‌روی حالا طبق مصوبه شورای شهر تهران اگر در فرمانداری مخالفت نشود، خیابان «نفت» در بلوار «میرداماد» به نام «محمد مصدق» نام‌گذاری شده و در آستانه ٢٩ اسفند روز ملی‌شدن صنعت نفت این نام‌گذاری می‌تواند در این خیابان به ثبت برسد.

پیشنهاد خیابانی به نام مهندس بازرگان

در همین جلسه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، از یک نام‌گذاری مهم دیگر در تهران هم خبر داد، براساس گزارش خبرگزاری‌ها او از نام‌گذاری خیابانی به نام مهندس مهدی بازرگان در پایتخت خبر داد.

مسجدجامعی همچنین در ابتدای سخنان خود درخصوص نام‌گذاری سالن اصلی شورای اسلامی شهر تهران به نام دکتر عباس شیبانی گفت: تصور من این بود پیشنهادی که برای نام‌گذاری این سالن دادیم در شورای قبل مطرح و تصویب شود، اما آن طرح در این شورا به تصویب رسید و من از همکارانم بابت این موضوع تشکر می‌کنم، چون ایشان تنها شخصیت بازمانده از شورای‌عالی انقلاب هم هستند که سال‌های‌سال در همین شورا و همین ساختمان فعال بودند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: حال که نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق به نتیجه رسیده، خوب است به نقش مهندس مهدی بازرگان در مبارزه با استعمار انگلیس و مدیریت اعتصابات نفت در دوران انقلاب هم توجه داشت و خیابانی را به نام وی نام‌گذاری کرد. وی در این خصوص توضیح داد: مهندس بازرگان دو بار نقشی ویژه درخصوص صنعت نفت و مبارزه با استعمار ایفا کرد؛ بار اول از طرف مرحوم دکتر مصدق همراه با گروهی به آبادان رفت و پرچم انگلیس را پایین آورد. بار دوم هم از طرف مرحوم امام مأموریت پیدا کرد که به آبادان برود و اعتصاب کارگران شریف صنعت نفت را مدیریت کند تا منجر به صدمه‌دیدن مردم نشود. در این مرتبه که مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی نیز همراه ایشان بود، وی نقش خود را به‌خوبی در عرصه نفت ایفا کرد. مسجدجامعی در پایان گفت: بازرگان اولین نخست‌وزیر دوران انقلاب هم هست که آقای عباس شیبانی هم سال‌های طولانی در نهضت ملی همراه و بعدها همکارشان بودند و جا دارد برای ایشان هم اقدامی مناسب انجام گیرد.

منبع: روزنامه شرق

به نقل از سایت شفاف

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ -

اجتماعی » جامعه و شهری      

 

در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت؛

خیابان نفت به نام دکتر مصدق نامگذاری شد

در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران یک خیابان به نام دکتر مصدق نامگذاری شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت، اعضای شورای شهر، خیابان نفت را به نام دکتر مصدق نامگذاری کردند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام «مصدق» نامگذاری شد

اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام "مصدق" رای مثبت دادند.

به گزارش جماران،  اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت  به نام "محمد مصدق" در آستانه 29 اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت، رای  مثبت دادند.

گفتنی است برخی رسانه ها نیز از نام گذاری خیابان کارگر شمالی به اسم محمد مصدق خبر دادند.

به نقل از سابت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران –تهران

۳۹۶/۱۲/۲۲

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تغییر نام «نفت» به «مصدق» پیشنهاد چه کسی بود؟

چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۱۹

شورای شهر تهران دیروز بالاخره تکلیف نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر محمد مصدق را روشن کرد. بر اساس مصوبه شورای شهر خیابان نفت به...

شورای شهر تهران دیروز بالاخره تکلیف نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر محمد مصدق را روشن کرد. بر اساس مصوبه شورای شهر خیابان نفت به نام رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت نام‌گذاری شد. این اتفاق اگرچه جوابی به یکی از قدیمی‌ترین مطالبات مردم تهران و پایانی بر سال‌ها مناقشه بود اما برخی نسبت به آن انتقاد داشتند. آن‌ها گزینه‌های دیگر، مانند خیابان کارگر شمالی را که هم طویل‌تر است و هم با خیابان شهید فاطمی تقاطع دارد مناسب‌تر می‌دانستند.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس، گزینه‌های مختلفی را برای نام‌گذاری به اسم مرحوم دکتر مصدق پیشنهاد داد. خیابان‌هایی مانند فتح، زیرگذر اسفندیار، سی تیر، کارگر شمالی و همین خیابان نفت. رایزنی‌ها در صحن شورا به حذف گزینه‌های مختلف منجر شد. جدی‌ترین گزینه خیابان کارگر شمالی و نفت بود که کارگر شمالی به احترام کارگران شریف ایران از گزینه‌ها حذف شد»

او ادامه می‌دهد: «اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیدند که بهتر است کاری نکنند که کارگران زحمت‌کش ایران احساس کنند به آنها کم‌توجهی شده است بنابراین به پیشنهاد حجت‌الاسلام دعایی که مدیر یکی از مجموعه‌های فرهنگی مهم کشور هستند، خیابان نفت انتخاب شد.»

او ارتباط ذهنی که بین خیابان نفت و دکتر مصدق وجود دارد را یکی دیگر از دلایل این انتخاب اعلام می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه نام دکتر مصدق در ذهن مردم با نفت گره خورده است، این انتخاب مناسب به نظر می‌رسد.»

دیروز رئیس شورای شهر پیشنهاد بررسی معبری را برای نام‌گذاری به اسم مرحوم بازرگان هم مطرح کرد. سالاری در این‌باره می‌گوید: «کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس باید در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دهد و در صورت تصویب در این کمیسیون، نماینده‌ها در این مورد تصمیم خواهند گرفت

به نقل از سایت ایران جیب

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت تهران به نام مصدق نامگذاری شد

  ـ   ۲۳اسفند, ۱۳۹۶

با توجه به تصویب شورای شهر تهران خیابان نفت تهران به نام مصدق نامگذاری شد . محمد مصدق رهبر جنبش ملی شدن نفت ایران است. این اقدام شورای شهر تهران در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند انجام گرفته است.

خیابان نفت تهران به نام مصدق نامگذاری شد

اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه (۲۲ اسفند/۱۳ مارس) در جلسه این شورا نام‌گذاری خیابان نفت به مصدق را تصویب کردند. خیابان نفت در بلوار “میرداماد” قرار دارد و این اقدام اعضای شورای شهر تهران یک هفته پیش از روز ملی شدن صنعت نفت انجام گرفته است.

پیش از این گفته شده بود که خیابان کارگر شمالی به اسم رهبر جنبش ملی شدن نفت ایران تغییر داده خواهد شد که این تصمیم انتقاداتی را در پی داشت.

محمد مصدق، نماینده چند دوره مجلس شورای ملی و نخست‌وزیر ایران در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ بوده است. در نتیجه تلاش‌های مصدق بود که نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران پس از سال‌ها بهره‌کشی تبعیض‌آمیز و استعماری توسط دولت بریتانیا، در سال ۱۳۲۹ به ثمر رسید.

خیابان نفت تهران به نام مصدق نامگذاری شد

مصدق با یک کودتای نظامی، که در کنار دربار پهلوی سازمان‌های اطلاعاتی انگلستان و امریکا حامی آن بودند، از کار برکنار شد. بعد از کودتا محمد رضا شاه، که در ۲۵ مرداد به بغداد و سپس رم گریخته بود، به ایران بازگشت.

محمد مصدق در محله سنگلج تهران به دنیا آمد؛ شهری که از زمان قاجار لقب پایتختی ایران را با خود یدک می‌کشد، اما تا کنون هیچ‌میدان یا خیابانی در این شهر به نام مصدق نامگذاری نشده بود.

به نقل از سایت مجله کسب و کار بازده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شورای شهر تهران

خیابان نفت به نام مصدق نامگذاری شد

اعضای شورای شهر تهران به تغییر نام خیابان نفت به نام مصدق رای مثبت دادند. 

 اعضای شورای شهر تهران در جریان پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران به تغییر خیابان نفت به نام دکتر مصدق رای مثبت دادند

 اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز در حالی به تغییر نام خیابان نفت به نام محمد مصدق در آستانه 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت رای مثبت دادند که نامگذاری این خیابان در هفته‌های اخیر حاشیه‌ساز شده بود.

به نقل از پایگاه خبری حامیان ولابت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام "مصدق" نامگذاری شد

اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام "مصدق" رای مثبت دادند.

به گزارش جماران،  اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت  به نام "محمد مصدق" در آستانه 29 اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت، رای  مثبت دادند.

گفتنی است برخی رسانه ها نیز از نام گذاری خیابان کارگر شمالی به اسم محمد مصدق خبر دادند.

به نقل از سایت خبروان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام مصدق تغییر کرد

شورای شهر تهران نام خیابان نفت را به نام مصدق تغییر داد. محمد مصدق رهبر جنبش ملی شدن نفت ایران است. این اقدام شورای شهر تهران در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند انجام گرفته است.

default

اعضای شورای شهر تهران روز سه‌شنبه (۲۲ اسفند/۱۳ مارس) در جلسه این شورا نام‌گذاری خیابان نفت به مصدق را تصویب کردند. خیابان نفت در بلوار "میرداماد" قرار دارد و این اقدام اعضای شورای شهر تهران یک هفته پیش از روز ملی شدن صنعت نفت انجام گرفته است.

پیش از این گفته شده بود که خیابان کارگر شمالی به اسم رهبر جنبش ملی شدن نفت ایران تغییر داده خواهد شد که این تصمیم انتقاداتی را در پی داشت.

محمد مصدق، نماینده چند دوره مجلس شورای ملی و نخست‌وزیر ایران در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ بوده است. در نتیجه تلاش‌های مصدق بود که نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران پس از سال‌ها بهره‌کشی تبعیض‌آمیز و استعماری توسط دولت بریتانیا، در سال ۱۳۲۹ به ثمر رسید.

مصدق با یک کودتای نظامی، که در کنار دربار پهلوی سازمان‌های اطلاعاتی انگلستان و امریکا حامی آن بودند، از کار برکنار شد. بعد از کودتا محمد رضا شاه، که در ۲۵ مرداد به بغداد و سپس رم گریخته بود، به ایران بازگشت.

خیابان کاشانی در بن‌بست اسناد کودتای ۲۸ مرداد

نام‌گذاری خیابانی به نام دکتر مصدق چیز تازه‌ای نیست. بعد از سرنگونی رژیم شاه در سال ۵۷ نام خیابان شمالی - جنوبی پهلوی، که بلندترین خیابان تهران است، به نام مصدق تغییر یافت اما چندی بعد و با بالا گرفتن فضای مذهبی در کشور، این نام را به "خیابان ولی عصر" تغییر دادند.

آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب، در نطقی به اشاره از دکتر مصدق و سازمان سیاسی حامی او "جبهه ملی" به شدت انتقاد کرد.

محمد مصدق در محله سنگلج تهران به دنیا آمد؛ شهری که از زمان قاجار لقب پایتختی ایران را با خود یدک می‌کشد، اما تا کنون هیچ‌میدان یا خیابانی در این شهر به نام مصدق نامگذاری نشده بود.

در شهر تهران جایی برای محمد مصدق وجود ندارد

تاکنون بارها موضوع نام‌گذاری خیابانی به نام مصدق در تهران مطرح شده بود اما این پیشنهادها و درخواست‌ها راه به جایی نبرده‌ بود.

حال با گذشت ۶۵ سال از کودتای ۲۸ مرداد و ملی شدن صنعت نفت ایران، یکی از خیابان‌های به نسبت کوچک شمال پایتخت به اسم مصدق نامیده شده است.

 ملی شدن صنعت نفت؛ ۶۵ سال پر فراز و نشیب

به نقل از سایت دویچه وله فارسی

تا: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام «مصدق» نام‌گذاری شد

ایسنا نوشت : اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروزخود به تغییر نام خیابان نفت به نام «محمد مصدق» در آستانه ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت، رای مثبت دادند.

به نقل ار سایت دنیای اقتصاد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام «مصدق» نامگذاری شد

سه‌شنبه 22 اسفند 1396 - 11:47

 

مصدق

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران به تغییرنام خیابان نفت به نام دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر تنها دولت ملی و بنیانگذار ملی کردن صنعت نفت، در دوره پهلوی رأی مثبت دادند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود که در آستانه 29 اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت، برگزار شد، به تغییر نام خیابان نفت واقع در منطقه 3 تهران، حدفاصل بزرگراه شهید حقانی تا خیابان شهید وحید دستگردی (ظفر)، به نام دکتر محمد مصدق رأی مثبت دادند.

به نقل از سایت قطره

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام

خیابان نفت به نام "مصدق" نامگذاری شد

22 اسفند 1396 14:11

اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام "مصدق" رای مثبت دادند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت  به نام "محمد مصدق" در آستانه 29 اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت، رای  مثبت دادند.

به نقل از سایت روزان نیوز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام مصدق نامگذاری شد

گروه فرهنگی الف،   اسفند ۱۳۹۶، ۲۲  انتشار  خیابان نفت به نام مصدق نامگذاری شد

اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام "مصدق" رای مثبت دادند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت  به نام "محمد مصدق" در آستانه 29 اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت، رای  مثبت دادند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت به نام مصدق نامگذاری شد

اعضای شورای شهر تهران به تغییر نام خیابان نفت به نام مصدق رای مثبت دادند.

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸   

  

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،  اعضای شورای شهر تهران در جریان پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران به تغییر خیابان نفت به نام دکتر مصدق رای مثبت دادند.

به گزارش تسنیم، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز در حالی به تغییر نام خیابان نفت به نام محمد مصدق در آستانه 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت رای مثبت دادند که نامگذاری این خیابان در هفته‌های اخیر حاشیه‌ساز شده بود.

 به نقل از سایت تسنیم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خیابان نفت، مصدق شد

مطالبه نام‌گذاري خياباني در پايتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع ديدگاه‌هاي اجتماعي چپ و راست و مخالفت‌هاي ناشي از ديدگاه‌هاي سياسي و تاريخي غيرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرين روزهاي سال ٩٦، محقق شد و با رأي ١٩ نفر از اعضاي شوراي شهر دوره پنجم تهران، خيابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمي به «محمد مصدق» تغيير يافت.

 به گزارش شمانیوز: مطالبه نام‌گذاري خياباني در پايتخت به نام «مصدق» که از حدود ٤٠ سال قبل تاکنون با انواع ديدگاه‌هاي اجتماعي چپ و راست و مخالفت‌هاي ناشي از ديدگاه‌هاي سياسي و تاريخي غيرقابل‌استناد و... متوقف مانده بود، حالا در آخرين روزهاي سال ٩٦، محقق شد و با رأي ١٩ نفر از اعضاي شوراي شهر دوره پنجم تهران، خيابان «نفت» در منطقه سه تهران به‌صورت رسمي به «محمد مصدق» تغيير يافت.

جلسه روز گذشته شوراي شهر آخرين جلسه اين شورا در اولين سال فعاليت اعضاي دوره پنجم بود و در نهايت ١٩ عضو حاضر در جلسه اين روز با اکثريت قاطع به پيشنهاد تغيير نام خيابان نفت به مصدق رأي موافق دادند. اين در حالي بود که پيش از اين گمانه‌زني‌ها و صحبت‌ها درباره تغيير نام خيابان کارگر شمالي به نام رهبر جبهه ملي ايران بود، اما در نهايت قرعه فال به نام خيابان نفت آن هم در اسفندماه افتاد.

 سابقه ٤٠ ساله

محمد توسلي، اولين شهردار تهران پس از انقلاب که در اوج روزهاي شلوغ بعد از انقلاب وظيفه مديريت اين شهر پرتنش را بر عهده داشته، سال ٩٣ در بخشي از گفت‌وگويش با «شرق»، به نام‌گذاري‌ها و تغيير نام‌هاي آن سال‌ها اشاره کرد. او گفت: «تعدادي از معابر و ميادين شهر تهران را خود مردم در راهپيمايي‌هاي بزرگ سال ٥٧ به‌ويژه بعد از ٢٦ دي‌ (فرار شاه) انجام داده بودند و در شعارهاي راهپيمايي‌ها از جمله «چهارراه مصدق» و «ميدان شهدا» نيز تکرار مي‌شد و خيابان پهلوي را خود مردم به خيابان مصدق تغيير داده بودند. بعد از سال٦٠، در يکي از نمازهاي جمعه، ‌مرحوم فلسفي در پيش‌خطبه نماز جمعه صحبت‌هايي را درباره مصدق مطرح کرد و گفت: «اصلا مصدق کيست؟ انقلاب ما در اين راستا نبوده است که نام مصدق را روي خيابان‌هايش بگذارند. بعد هم نام «وليعصر(عج)» را پيشنهاد داد. نام جايگزين هم نامي نبود که بخواهند با آن مخالفت کنند».

پس از اين تغيير نام برخلاف خواسته مردم، ديگر تا امروز خیابانی به نام مصدق در تهران نام‌گذاري نشده است و در سال‌هاي گذشته پيشنهاد نام‌گذاري معبري به نام مصدق همواره با مخالفت جريان اصولگرا در شوراي شهر تهران و جرياني در بيرون از شورا که هيچ‌گاه اظهارنظر مستقيمی نمي‌کنند، روبه‌رو بوده است.

از شوراي سوم شهر تهران که سه اصلاح‌طلب به شورا راه يافتند، پيشنهاد نام‌گذاري در سطحي علني مطرح شد، اما نتيجه‌اي حاصل نشد. همان زمان معصومه آباد به‌عنوان رئيس کميسيون نام‌گذاري در توضيحي مختصر اما گويا، گفت: «نام‌گذاري خياباني به نام دکتر مصدق، شرايط لازم براي طرح در کميته نام‌گذاري را ندارد، چراکه آرا و افکار ايشان مورد تأييد مقامات رسمي ايران نيست». مهدي چمران، رئيس شوراي شهر هم براي اينکه بار اين تصميم را از دوش خود کمي بردارد، گفت: «تعيين تکليف درمورد نام‌گذاري چنين خياباني فقط مربوط به شورا نمي‌شود».

در دوره چهارم اين موضوع دوباره مطرح شد و باز هم به نتيجه نرسيد. مجتبي شاکري، عضو اصولگراي شوراي چهارم، درباره اين نام‌گذاري گفته بود: «به نظر مي‌رسد درباره نام‌گذاري مکاني به نام دکتر مصدق اين پيامدهاي اعتراضي وجود داشته باشد. افرادي که اين پيشنهاد را مي‌دهند و ابراز دوستي با دکتر مصدق و افکارش مي‌کنند، در جامعه مقبول نيستند. بالاخره اين شخصيت‌ها جنبه‌هاي مثبتي هم در کنار خطا‌هايشان داشته‌اند و جزء تاريخ کشور هستند. درباره دکتر شريعتي هم همين بوده، ايشان هم مخالفانی جدي داشتند هم موافقان جدي، ولي در مجموع مي‌گويند مرحوم شريعتي کسي بوده که ايستادگي و مبارزه کرده و عدالت‌خواه و ضد ظلم بوده است. مصدق را هم بايد در برايند رفتار‌ها و تلاش‌هايش بررسي کرد. شاکري به‌عنوان رئيس کميته نام‌گذاري شوراي چهارم گفته بود: «بعيد مي‌دانم اصولگرايان شورا دخالتي در عدم نام‌گذاري داشته باشند و در‌عين‌حال خط قرمزي براي اين نام‌گذاري وجود داشته باشد. او گفته بود به خاطر حفظ حرمت اشخاص نبايد نام‌گذاري طوري باشد که برخوردي شود که حرمت افراد هتک شود».

در همان دوره چهارم غلامرضا انصاري، به‌عنوان يکي از اصلاح‌طلبان شورا اعلام کرده بود که دليل تعلل و تأخير در نام‌گذاري محلي به نام مصدق، نبود خياباني مناسب و درخور براي اين شخصيت ملي است. او گفته بود: «محدوديت خاصي براي اين نام‌گذاري وجود ندارد، اما معتقديم بايد جايي که به نام ايشان نام‌گذاري مي‌شود، در شأن ايشان باشد، درحال‌حاضر اکثر خيابان‌هاي اصلي نام‌گذاري شده‌اند و خياباني که در شأن ايشان باشد نداريم». پيگيري‌هاي شوراي چهارمي‌ها در همين حد باقي ماند و شوراي پنجم هم نزديک بود دچار همين روند شود، اما اندکي موقعيت‌شناسي و تدبير باعث شد در اين فضاي پرابهام که معلوم نيست چه کساني پايشان را روي سيم تصويب اين مصوبه گذاشته‌‌اند و کسي در نهايت مسئوليت اجرا‌شدن یا اجرانشدن آن را بر عهده نمي‌گيرد، به نام‌گذاري خياباني فرعي رضايت بدهند. شوراي پنجمي‌ها که از همان ابتدا روي چند گزينه مطرح‌شده اختلاف اساسي داشتند و اختلافشان تا همين ديروز جدي بود، ترجيح دادند به کم قانع شوند تا اصلا موضوع نام‌گذاري پس از چهار دهه و در شرايطي که مديريت شهري همراه است، اجرائي شود.

به نقل از سایت شمانیوز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه, 22 اسفند 1396

خیابان نفت به نام "مصدق" نامگذاری شد

 

 

اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام "مصدق" رای مثبت دادند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود به تغییر نام خیابان نفت  به نام "محمد مصدق" در آستانه 29 اسفند روز ملی  شدن صنعت نفت، رای  مثبت دادند.
منبع:ایسنا

به نقل از سایت عصر اقتصاد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نام خیابان «نفت» در تهران به «محمد مصدق» تغییر یافت

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴ مارچ ۲۰۱۸

 

پیش از این نیز نام محمد مصدق بر یکی از خیابان‌های اصلی تهران بود.

شورای شهر تهران نام خیابان «نفت» در منطقه سه پایتخت را به «محمد مصدق» نخست‌وزیر ایران در دوران حکومت پهلوی و رهبر ملی شدن صنعت نفت کشور تغییر داد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند اعلام کرد که در جلسه امروز شورا همه ۱۹ عضو حاضر طرح تغییر نام «خیابان نفت» به محمد مصدق را تایید کرده و به آن رای مثبت دادند.

خیابان نفت با حدود ۸۰۵ متر طول، حد فاصل بزرگراه شهید حقانی تا خیابان شهید دستگردی تهران قرار دارد که از این پس نام محمد مصدق را بر خود می‌بیند. 

به گفته اعضای شورای شهر تهران، این تغییر نام پیشنهاد محمود دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات و از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بوده است. شورای شهر تهران در ابتدا تصمیم گرفت نام خیابان کارگر را به محمد مصدق تغییر دهد، تصمیمی که در نهایت منتفی شد.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، سه روز قبل از تغییر نام خیابان نفت به محمد مصدق گفته بود که خیابان نفت به این نام جا افتاده و اساسا این منطقه نسبتی با دوره تاریخی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ ندارد و از این رو شورای شهر به گزینه‌های خیابان (بلوار) کشاورز و خیابان کارگر رسیده تا آن را به اسم محمد مصدق کند.

مسئله نام‌گذاری یک خیابان در پایتخت ایران به نام محمد مصدق اما اعتراض فرزند آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی را به دنبال داشت که آقای مصدق را عامل «شکست نهضت ملی ایران» می‌داند.

آیت‌الله کاشانی در ابتدای مبارزات ملی شدن نفت ایران با محمد مصدق همراهی کرد اما رفته رفته به یکی از مخالفان او تبدیل شد تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که دولت مصدق در یک کودتای سازماندهی شده توسط سی‌آی‌ای و با همراهی بریتانیا از قدرت ساقط شد.

مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا در سال ۲۰۰۰ به نقش کشور خود در براندازی دولت محمد مصدق اذعان کرد.

محمود کاشانی فرزند آیت‌الله کاشانی در یادداشتی که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده با تکرار گفته‌های پیشین خود، بحث کودتا علیه محمد مصدق را «دروغ تاریخی» نامیده و مدعی شده که «مصدق با برانگیختن نارضایتی عمومی، در راستای سیاست‌‌های انگلستان گام برداشت و سرانجام با اقدامات خلاف قانون اساسی و با یک رفراندوم نمایشی که با توسل به زور آن را برگزار کرد و با منحل‌کردن مجلس شورای ملی دوره هفدهم، زمینه انتقال قدرت دولتی و شکست نهضت ملی ایران را فراهم کرد».

پیش از این نیز نام محمد مصدق بر یکی از خیابان‌های اصلی تهران بود. با سقوط حکومت پهلوی نام خیابان پهلوی به محمد مصدق تغییر یافت، اما این نام‌گذاری دو سال و نیم بیش نپایید و مسئولان جمهوری اسلامی این بار نام خیابان را به «ولی‌عصر» تغییر دادند».

به نقل از سایت ایرانیان انگلستان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به علت نقش دکتر محمد مصدق در ملی شدن صنعت نفت:

خیابان نفت تهران؛ خیابان محمد مصدق نام گرفت!

۲۲-۱۲-۱۳۹۶ تاریخ انتشار

 سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از تغییر نام خیابان نفت پایتخت به «محمد مصدق» با رای اعضای شورا خبر داد

تبریز امروز:

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از تغییر نام خیابان نفت پایتخت به «محمد مصدق» با رای اعضای شورا خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی اعطا امروز (سه‌شنبه 22 اسفند) در نشست خبری آخرین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال 96 افزود: تغییر نام این خیابان براساس طرح پیشنهادی و بررسی و رای اکثریت قاطع اعضای شورا انجام گرفت.

به گفته وی، طرح تغییر نام خیابان نفت ببه محمد مصدق با 19 رای مثبت از مجموع 19 عضو حاضر در جلسه امروز شورای شهر تهران به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: برهمین اساس خیابان نفت در منطقه 3 شهر تهران به «محمد مصدق» تغییر نام یافت.

خیابان نفت در منطقه 3 تهران(با حدود 805 متر طول) حد فاصل بزرگراه شهید حقانی تا خیابان شهید دستگردی قرار درد که براساس مصوبه امروز شورای شهر، این خیابان «محمد مصدق» نام گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از نامگذاری سالن طبقه اول ساختمان شورای شهر به نام «عباس شیبانی» خبر داد و گفت: این اقدام نیز به واسطه قدردانی از خدمات ارزنده شیبانی در شوراهای دوم، سوم و چهارم شهر تهران انجام شد.

به نقل از سایت روزنامه تبریز امروز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سه شنبه، 22 اسفند 1396 –

 

خیابان نفت تهران «محمد مصدق» نام گرفت

 

شهردارآنلاین: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از تغییر نام خیابان نفت پایتخت به «محمد مصدق» با رای قاطع اعضای شورا خبر داد.

  

علی اعطا روز سه شنبه در نشست خبری آخرین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال 96 افزود: تغییر نام این خیابان براساس طرح پیشنهادی و بررسی و رای اکثریت قاطع اعضای شورا انجام گرفت. 
وی اظهار کرد: برهمین اساس خیابان نفت در منطقه 3 شهر تهران به «محمد مصدق» تغییر نام یافت. 
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از نامگذاری سالن طبقه اول ساختمان شورای شهر به نام «عباس شیبانی» خبر داد و گفت: این اقدام نیز به واسطه قدردانی از خدمات ارزنده شیبانی در شوراهای دوم، سوم و چهارم شهر تهران انجام شد.

منبع:ایرنا

به نقل از سایت قطره

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز  جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶ مارس ۲۰۱۸

  درهمین رابطه:  ـ

ــ  درخواست سید محمود دعایی برای نامگذاری خیابانی به نام "دکتر مصدق" ــ مدیر مسئول روزنامه اطلاعات خواستار تغییر نام خیابان "نفت" به "دکتر مصدق" شد

http://www.ois-iran.com/2017/mordad-1396/ois-iran-7574-darkhaste...namgozariye_khiyabani_be_name_Dr.Mossadegh.htm

   ــ  نام خیابان «مصدق» به «ولی‌عصر» تغییر یافت

وزارت کشور در زمانیکه محمد رضا مهدوی کنی وزیر کشور بود، طی اطلاعیه‌ای در۳۰خرداد ۱۳۶۰ اعلام کرد، بنا به پیشنهاد شهردار تهران و اختیارات قانونی وزارت کشور، نام خیابان «مصدق» به «ولی‌عصر» تغییر می‌یابد.

http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7909-khiyabane_Mossadegh_be....htm

 

ـ   "کاخ سازی" برای خمینی "بت سازی" نیست، اما "نامگذاری یک خیابان" به نام مصدق"بت سازی" است ـ اکبرگنجی

 http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7902-kakhsazie....htm

ــ کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصویب کرد: مصدق به جای کارگر شمالی

 کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصویب کرد که نام خیابان «کارگر شمالی» در تهران به خیابان «مصدق» تغییر کند. پیش از این مخالفت‌هایی با تغییر نام خیابان کارگر شمالی ابراز شده بود.

www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7890-Mossadegh_bejaye_Karegare_Shomali.htm

ـ   نام محمد مصدق بهانه عوام‌فریبی شورای شهر ـ  س.  ــ اقبال

http://www.ois-iran.com/2018/bahman-1396/ois-iran-7829-alamolhoda-mardom_be_dalileMoshkelat....htm

ـــ بمناسبت پنجاه وهفتمين سالگرد ملی شدن صنعت نفت ـ بقلم : دکتر منصور بيات زاده  ـ  ٢٩ اسفند ١٣٨٦

http://www.ois-iran.com/ois-iran-1103-bemonasebate-57tomin-salgarde-melli-shodane-sanate-naft.htm

ــ  مجموعه ای از مقالات، بيانيه ها و اعلاميه ها در باره کودتای سازمانهای جاسوسی سيا و اينتليجنت سرويس عليه حکومت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق در  ٢٨ مرداد ١٣٣٢

http://www.tvpn.de/ois/ois-iran-wizahnamahe-%2028-mordad-1386.htm