نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2018/azar-1397/ois-iran8172-ghofteghoye-dr.Hossein_Mozsavian-ba-asre_Jadid.html

 

 

گفت‌و‌گوی مهم دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران با رادیو عصر جدید، درباره انشعاب و رویدادهای اخیر جبهه ملی ایران:

«انشعاب‌گران در این چند سال به اصول جبهه ملی ایران پای‌بند نبودند.»

«کسانی که به رأی جمعی و دموکراسی درون یک سازمان پشت‌پا می‌زنند، چگونه می‌خواهند دموکراسی را در کشور برقرار کنند!»

 «جبهه ملی ایران باوری به نظام سلطنت و سلطه‌گری ندارد و یک سازمان جمهوری‌خواه است»

رئوس مطالب و مواضع دکتر حسین موسویان در گفتگو با عصر جدید:

به‌رغم اینکه جلسات شورای مرکزی در این چند سال ممکن نبود، جلسات را در این چند سال دو هفته در میان تحت عنوان جلسات هیأت رهبری، هیأت اجرایی و هیأت رئیسه برگزرا می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که اگر در این جلسات توانستیم افراد بیشتری از شورا شرکت کنند و به هجده نفر به بالا رسید، نصاب لازم برای انتخابات داخلی شورا را خواهیم داشت. در هر جلسه ما تکرار میکردیم اگر به نصاب رسیدیم انتخابات انجام خواهیم داد. همه اعضاء این را پذیرفته بودند. آقایان زعیم و باوند هم پذیرفته بودند. چندین جلسه گذشت تا 26 آبان، ماجلسه‌ای داشتیم که "بیست نفر" حضور داشتند. بیست نفر بیشتر از دو سوم حد نصاب حاضر شورای مرکزی بود. در این جلسه مطرح شد که حال بیست نفر حضور دارند، ما انتخابات داخلی خود را برگزار کنیم، و این را به شور گذاشتیم و اکثراً جز یک نفر، گفتند انتخابات صورت پذیرد. جالبه این‌که خود دکتر باوند هم قبول کردند. بنابراین هیچ ابتدا به ساکن و بدون خبر نبود.

من تعجب میکنم از یک استاد دانشگاه با سن هشتاد چهار ساله که اینچنین خلاف سخن بگویند. ایشان آمدند در انتخابات شرکت کردند، کاندیدا شده و رای داده و رأی گرفته. این سه هیأت انتخاب شدند، صورت جلسه نیز امضاء شده. خوب شما در انتخابات با قرار قبلی شرکت کردید. کاندیدا شدید و رأی آوردید، روز 27 آبان ما نتیجه را اعلام رسمی کردیم. روز بعد از این اعلام، این آقایان اعلام کردند که ما جبهه ملی ششم را تشکیل می‌دهیم! من نمیدانم ششم چه صیغه‌ای است آن‌هم وقتی خود جبهه ملی وجود دارد! اینان نشان دادند که به اصول دموکراسی و رأی جمعی پایبند نیستند. وقتی یک جمعیتی از اصول اعتقادی که دموکراسی است و رای در درون خودش پایند نیست، حتی به رأی خودش پشت پا میزند ، چه شکلی از این اشخاصی می توان انتظار داشت که به دموکراسی در کشورشان باور داشته باشند!

البته رفتار خارج از چارچوب اصول جبهه ملی، در بین این آقایان سابقه دارد. دو نفر از  ایشان پیشتر به واسطه تخلفات مکرر توسط اکثریت شورا در زمان استاد ادیب امضا شده است. اما به خاطر دامن نزدن به اختلافات دورن سازمانی این را اعلام نکردیم. آقای مهندس زعیم که خود سردمدار این جریان شده ، پیشتر بیانیه‌های به نام هموند شورای مرکزی جبهه ملی ایران صادر کرده که اصلاً در چارچوب جبهه ملی ایران نبوده است. بیانیه‌ای دارند تحت عنوان چالش عراق و داعش خطر داعش در ایران، که توصیه می‌کنند یک لشگر سپاه، نه فقط ۵۰۰ نفر! به عراق حمله کند و عراق را تسخیر کند و افراد داعش را شکار کند. آخر کجای این پیشنهاد در چارچوب جبهه ملی ایران است؟

اینان برای انتخابات مجلس دهم ثبت نام کردند، در حالیکه جبهه ملی ایران اصلاً انتخابات غیر دموکراتیک با نظارت استصوابی را قبول ندارد. این آقایان به ستاد انتخاباتی رفتند و کاندیدا شدند. (عکس هم گرفتند) در همان زمان ما بیانیه‌ای دادیم که هیچ یک از اعضای جبهه ملی برای انتخابات ثبت‌نام نکردند، توضیح دادیم که ما به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان در این انتخابات شرکت نمی‌کنیم. خود آقای دکتر باوند میگفت من را آمدند بردند، من نمیخواستم ثبت نام بکنم، یا ثبت نام نکردم! و...[*] ـ

دعوت برای انتخابات سال 96 ریاست جمهوری با امضای چهار امضایی. که امضا ی آقای مهندس عباس امیر انتظام را هم گذاشته بودند و آن شادروان در یک پیام صوتی تکذیب کرد و گفت امضای من را بیخود گذاشتند، من دعوت نمیکنم به انتخابات این شکلی و مردم خودشان میدانند چه تصمیمی بگیرند. [**] ـ آقای شاه‌حسینی امضایش را گذاشته بودند، که ایشان گفتند آنچه که منتشر شد و با آنچه به من گفته بودند تفاوت داشت. بهرحال این تخلفات وجود داشته. ما برای حفظ وحدت تشکیلاتی، به این دلیل نادیده میگرفتیم بعد آخر این آقایان می‌آیند در این تشکیلات به این صورت انشعاب میکنند و نام خود ششم میگذارند!

جبهه ملی از این انشعبات زیاد دیده است، اما شورای مرکزی جبهه ملی ایران با قدم‌های محکم، طبق اصولی اعتقادی جبهه ملی ایران، به کار خود ادامه میدهد. شورای مرکزی جبهه ملی همچنان حضور دارند، بعد از این خروج هم ما جلسه هفده و هجده نفر داشتیم. و همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم.

عنوان میکنند ما به خاطر کم‌کاری این تشکیلات بیرون میرویم که کار بیشتری انجام بدهیم. من عرض میکنم آقای دکتر باوند شما که عضو هیأت رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران بودید . اگر کم کاری هم بوده به عهده شماست. و همچنین آقای رشیدی که عضو دیگر هیأت رهبری همراه شما بودند. آیا هیأت رهبری تصمیمی می‌گرفت که بقیه شورا قبول نکردند، اگر شما می‌خواستید حرکتی بکنید همین حرکتی بود که دعوت به انتخابات و ثبت نام برای انتخابات بود! یا بیانیه‌های آنچنانی که شما از آن حمایت کردید. بیانیه هایی که در سطح جبهه ملی ایران نبود. 

جبهه ملی ایران  در اصول اعتقادی خود معتقد به حاکمیت ملی مبتنی بر رأی مستقیم ملت در نظام جمهوری است. بنابراین جبهه ملی ایران براساس اساس‌نامه یک سازمان جمهوری‌خواه محسوب می‌شود.

سلطنت کلاً از سلطه‌گری و از سلطه یک فرد به طور موروثی در ملت استنتاج شده است. سلطنت که یک فردی به مناسبت ژن خاص و توارثی که دارد، به شکل مادام‌العمر در صدد حکومت کردن بر ملت است. در این چهل سالی که از انقلاب 57 گذشته، ملت ایران دچار مصائب زیادی شده، ولی بعد از این ناملایمتی‌، مصائب، جنگ، بحران‌های مختلف، بحران اقتصادی، بحران حقوق بشری، نبود آزادی‌ها، اگر بخواهد بازگشتی پیدا شود، بعید می‌دانم. چون سلطنت موروثی که حکایت از تأثیرگذاری و مشارکت و رأی ملت نمی‌کند . تنها صرفاً به وابستگی خانوادگی حاکم می‌شود شروع به اداره جامعه می‌کند، بدون اینکه نظر ملت را درباره او اعمال کنند. در حالی که در یک نظام جمهوری ملت این امکان را دارد که هر چهار، پنج، دوسال، هرچقدر قانون اساسی بگوید، به صندوق می آیند و شخصی که دارای ظرفیت است، او را به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب میکنند. و وقتی زان ریاست جمهوری هم تمام شد میتوانند او را عزل کنند و...  

کسانی که طرفدرا سلطنت هستند کشورهای اروپایی را مثال می‌ز‌نند که با نظام‌های سلطنتی اداره میشوند. مثلا سوئد مثلا هلند، را میزنند. آنها موقعیت جغرافیایی ایران را فراموش می‌کنند که در خاومیانه قرار گرفته است و آن نظام‌های سلطنتی که جنبه نمادین دارد و سلطان و پادشاه کاری با سیاست و حکومت ندارد. یک جنبه سمبلک داد برای نگاهداری سنن گذشته است. اصلا قابل قیاس با کشورهای خاورمیانه نیست.

اگر آنجا پادشاه کاری با امور مملت ندارد و ملکه با دوچرخه برای خرید به بازرا میرود آنچه ارتباطی میتواند به کشوری به مانند ایران داشته باشد. که ما پادشاهی‌هاییش را دیدیم. آن هم از انقلاب مشروطه به این سو. هنوز دو سال از انقلاب مشروطه نگذشته بود محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست. بعد از اینکه انقلابیون مشروطه را اعاده کردند، باز کودتای 1299 رضاخان رخ داد کودتایی که با هدایت انگلیس صورت گرفت، و بیست سال دوباره مشروطه تعطیل شد. رضاشاه تمام حقوق ملت ایران را طبق قانون اساسی مشروطیت باطل کرد. میدانیم که در استبداد و دیکتاتوری چیزی جز پسرفت حاصل نمیشود.

بعد از شهریور 20 و تبعید رضا شاه یک فضای محدود آزاد سیاسی وجود داشت. در همان فضای نیمه باز نهضت ملی به رهبری دکترمحمد مصدق ایجاد میشود، نهضت ملی آن خدمات ارزنده را به ملت میکند که ملی شدن صنعت نفت یکی از آن بود. و خدمات ارزنده دیگر که در دوران دولت ملی دکتر صورت میگرد. که باز بکودتای 28 مرداد با آن دموکراسی، استقلال ازادی که ایجاد شده بود. از بین رفت. کودتای 28 مرداد مجدداً اختناق اعدام زندان و سیاست مشت آهنین ادامه پیدا میکند تا انقلاب 57.

دقیقاً این رفتار کودتاچیان و دولت کودتا از کودتای 28 مرداد تا انقلاب 57 خودش را سوق داد به سمت انقلاب و هیچ راهی که مردم انقلاب کنند وجود نداشت .البته انقلاب هم به منظور حاکمیت ملی، استقلال و آزادی و اجرای عدالت صورت گرفت، که متأسفانه ان ایده های انقلابی هم به اجرا در نیامد نظام حاکم شروع به انحصارطلبی و اقتدارگرایی که نتیجه آن بحران‌هایی است که امروز با ان شاهد هستیم. در یک چنین شرایطی اگر کسانی خود را ملی قلمداد کنند گرایشی به آن گذشته بخواهند داشته باشند، جای تعجب داد. اگر انقلاب 57 به یک نظام دموکراتیک رسیده بود،آیا کسی میتوانست حتی به نظام قبلی فکر کند؟  

در آن سالهای اول انقلاب بازمندگتان رژیم پیشین اصلا سکوت مطلب داشتند هر چقدر این نظام اشتباه کرد و از اهداف انقلاب دور شد آزادی و استقلال را در حقیقت با ان فاصله گرفت این بازمندگان جری‌تر شدند. و امروز مدعی نجات کشور شدند.

از نظر ما بازگشت سلطنت یک بازگشت به عقب و یک ارتجاع است و ایران قابل مقایسه با کشورهای اروپایی نیست، در همان کشورهای اروپایی که سلطنت به شکل سملیک دارد، ادامه پیدا میکند اکثر مردم ناراضی هستند. من گمان نمیکنم آن نظامها هم دوام بیاورند..  

شخصی آمده و شورای گذار را ایجاد کرده و در رأس این شورای گذار اسم آقای رضا پهلوی را گذاشته ‌ند. حتی اسم آقای هاشم خوستار معلم مبارز مشهدی هم نهاده بودند که ایشان با یک بیانیه‌ای تکذیب کرد و گفتند: چرا باید اسم من را کنار اسم رضا پهلوی گذاشتید. حالا اسم یک نفر از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی آنجا بود (از کسانی که تازه انشعاب کردند) که ظاهرا اینجا تکذیب میکرد. میگفتند امضای من را بیخود گذاشتند خوب وقتی بیخود گذاشتند در حالی‌که شما هم باید تکذیب رسمی کنید. همین آقا خود منشأ اتفاقاتی که الان در جبهه ملی به صورت انشعاب اتفاق افتاده است.

متأسفانه در درون جبهه ملی این نگاه بازگشت به سلطنت وجود داشت، که اشتباه بود. امروز بعد از مصائبی که این ممکلت داشته است "ما باید دمکراسی و حاکمیت ملی را در نظام حمهوریت داشته باشیم". که آیندگان به این نسل اعتراض نداشته باشند که شما چگونه د[ر] قرن بیست و یکم و بعد از چهل سال تجربه و پایان یافتن دوران سلطنت دوباره ما را کرفتار سلطنت کردید . چون با استبدادی با نگ دیگری توأم خواهد بود.

درباره ی انشعاب و رویدادهای اخیر جبهه ملی ایران

گفت و گوی دکتر حسین موسویان

 

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز پنجشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧ / ٢٢ دسامبر ٢٠١٨

 

ـ [*] ـ توضیح هیئت تحریریه نشریه اینترنتی جنبش سوسیالیستی ـ نشریه سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار« راه مصدق» ـ

از سوی هیئت تحریریه  علامت  [*]  به متن گفت و گوی دکتر حسین موسویان با رادیو عصر جدید  اضافه شد،تا از این طریق توجه خوانندگان محترم را به «اسناد تضادگویی های دکتر هرمیدای باوند در مورد شرکت در انتخابات دور دهم مجلس» ، که  ازسوی «یوتوب»منتشر شده است، جلب نمائیم.

 https://www.youtube.com/watch?v=icniUIvV4S0&feature=youtu.be

ـ از سوی هیئت تحریریه  همچنین علامت ـ [**] ــ به متن  آن گفت و گو اضافه شد

.ــ  [**] ــ مهندس امیر انتظام شرکت خود در انتخابات و رای به روحانی را تکذیب کرد.

https://www.balatarin.com/topic/2017/5/18/1017653

ــ  الهه امیرانتظام: همسرم توصیه ای به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نکرده است .

http://damavand.news/?p=4805

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

درهمین رابطه:

ــ رابطه بین «بازگشت سلطنت» و «بازسازی استبداد» ــ فرید اسدی دهدزی ــ( پی ـ دی ـ اف) ـ

http://www.ois-iran.com/2018/azar-1397/ois-iran-8170-Farid-Asadi-bazgashte_saltanat....pdf

ــ رابطه بین «بازگشت سلطنت» و «بازسازی استبداد» ــ فرید اسدی دهدزی ــ(ها ـ ت ـ ام ـ ال) ـ

http://www.ois-iran.com/2018/azar-1397/ois-iran-8171-Farid-Asadi-bazgashte-saltanat....html

ـــ جلال ایجادی: با هم گفتگو کنیم (گفتگو با حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران)  ـ بخش دوم

در این نوشته به رئوس بعضی از مطالب و مواضع آقای دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران، ، به نقل از آن گفتگو اشاره شده است.

http://www.ois-iran.com/2018/azar-1397/ois-iran-8169-esharah-be-Mosahebehe-Rangin-Kaman-ba_dr.Hossein_Mousavian.html

ــ مطالبی در باره انتخابات مسئولان ارکان مختلف جبهه ملی ایران

 و توضیحاتی درباره انشعاب ٢ نفر از اعضای ١۵ نفره منتخبین انتخابات اخیر وموضوع«سلطنت پهلوی» ـ دکتر منصور بیات زاده

http://www.ois-iran.com/2018/azar-1397/ois-iran-8166-bayaniyahe_OIS_darbarahe_entekhabate_masoulane_INF.html

ــ اطلاعیه شورای مرکزی جبهه ملی ایران

در تاریخ بیست وششم آبان ماه  ١٣٩٧ شورای مرکزی جبهه ملی ایران به انتخابات درون سازمانی خود مبادرت نمود و اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی، هیئت رهبری و هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران را به شرح زیر انتخاب کرد.

http://www.ois-iran.com/2018/aban-1397/ois-iran-8135-entekhabate_shoraye_Markaziye_Jebhemelliran.27.aban.1397.html

ـ