نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

 

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ تهران

اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران؛ تحریم سپاه و عدم تأیید پایبندی به برجام

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب راهبرد جدید خود در قبال ایران، به وزارت خزانه‌داری اجازه داد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند. آقای ترامپ همچنین پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد.

آقای ترامپ روز جمعه ۲۱ مهر، تصریح کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، اعلام می‌کنم که قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیستیم.

او تصریح کرد که ما به مسیری که نتیجه قابل پیش‌بینی آن خشونت و ترور بیشتر و تهدید واقعی توسعه هسته‌ای ایران است، ادامه نخواهیم داد.

او همچنین هشدار داد که اگر موفق نشویم به همراه کنگره و متحدان‌مان به راه حلی دست یابیم، به این توافق پایان می‌دهیم.

در مورد سپاه پاسداران، آقای ترامپ به شدت از از رفتار این نهاد در منطقه و فراتر از آن و حمایت سپاه از اقدامات تروریستی انتقاد کرد، اما به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال تروریستی اعلام کردن این نهاد، گفت که به وزارت خزانه‌داری اختیار افزودن سپاه به فهرست تحریم‌ها را می‌دهد.

آقای ترامپ همچنین تأکید کرد که مردم ایران بهای گزافی را به دلیل رفتار رهبران‌شان پرداخته‌اند و ابراز امیدواری کرد که تمهیدات جدید به بازنگری ایران در رفتارش و نیز صلح و ثبات در منطقه منجر شود.

در نخستین واکنش به اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که از تصمیم جدید دولت آمریکا برای ارزیابی مجدد توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و با دولت در مورد مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» همکاری خواهد کرد.

در این زمینه همزمان با سخنان آقای ترامپ، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، با استقبال دو متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان سعودی روبه‌رو شده است.

با این حال فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درست پس از سخنرانی آقای ترامپ اعلام کرد که پایان دادن به برجام وابسته به تصمیم یک کشور نیست. او تأکید کرد که اکنون به روندی جمعی برای حفظ برجام نیاز است.

با اعلام عدم پایندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تصمیم‌گیری کند.

بخشی از این روند اقدامی است که دو سناتور جمهوری‌خواه یعنی باب کورکر و تام کاتن در دستور کار دارند. آنها قرار است در دو هفته آینده قانون جدید را برای اصلاح «معایب» توافق هسته‌ای ایران ارائه کنند و آن طور که سناتور کورکر یکی از تهیه‌کنندگان این قانون گفته است که چنین قانونی توافق اتمی با ایران را نقض نخواهد کرد.

گزارش پولیتیکو در این زمینه حاکی است که این طرح به عنوان متممی برای قانون کنونی کنگره مصوب سال ۲۰۱۵ ارائه می‌شود، و قرار است در آن برای مواجهه با پایان محدودیت‌های زمانی پیش‌شده در برجام، موسوم به «غروب»، چاره‌اندیشی شده است.

اضافه کردن چنین متممی،‌ احتیاجی به موافقت سایر کشورهای پنج به علاوه یک و ایران، ندارد چون این موضوع، در حوزه مسائل داخلی آمریکاست.

پیشتر واشینگتن پست در گزارشی یادآور شده بود که یکی از نارضایتی‌های عمده دونالد ترامپ از برجام این است که بخش‌هایی از این توافق موقتی است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی پولی که ایران از این بابت به دست آورده، اینکه توافق از آزمایش موشک‌های بالیستیک توسط ایران جلوگیری نمی‌کند، توان محدود بازرسان آژانس برای نظارت بر تأسیسات ایران، و این موضوع که ایران به روح توافق پایبند نیست، از دیگر نارضایتی‌های دونالد ترامپ در مورد برجام است.

این موارد همگی در سخنرانی روز جمعه آقای ترامپ هم مورد تأکید قرار گرفته بود.

به نقل از سایت رادیوفردا

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران درروز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷

درهمین رابطه:

مجموعه ای در باره مخالفت ترامپ با برجام

http://www.ois-iran.com/2017/mehr-1396/ois-iran-7625-Majmouaie_darbarahe_barjam_und_TRUMP.htm