نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

  

خسرو شاکری درگذشت

shakeri_zand_khosro_02072015.jpgshakeri_zand_khosro_02072015.jpg

  خسرو شاکری، نویسنده، مورخ و مبارز دیر پای نهضت ملی ایران در اثر خونریزی مغزی در سن 77 سالگی در یکی از بیمارستان های پاریس در گذشت.

  خسرو شاکری از فعالان جبهه ملی در خارج از کشور و نیز از بنیانگذاران کنفدراسیون محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) بود. او انسانی مبارز و اندیشمند بود که پس از کودتای ننگین  28  مرداد 1332 انگلیسی – آمریکایی بر ضد حکومت ملی دکتر مصدق بطور مستمر و پیگر بر ضد ظلم و ستم سلطه گران داخلی و خارجی از تلاش و کوشش برای آزادی، استقلال و مردمسالاری در ایران لحظه ای غفلت نکرد. تا آخرین  لحظات حیاتش به راه مصدق پایدار ماند .

   وی در معرفی خود می‌نویسد: «من در یک خانواده مسلمان با یک گرایش شدید عرفانی و دیدگاه نوع دوستانه و پیشینه قومی گوناگون به دنیا آمدم. تا ۱۷ سالگی در تهران زندگی کردم. آن‌گاه به آمریکا و سپس به اروپا رفتم و در فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان به تحصیل پرداختم. شکیبایی روشنفکرانه غیرمعمول خانواده‌ام این امکان را به من داد تا در یک دوره حساس- دبیرستان- درگیر «سیاست» شوم. پشتیبان دکتر مصدق شدم که میهن‌دوستی، شکیبایی و ارزش‌های دموکراتیک را به من آموخت. تربیت انسان‌مدارانه اولیه من در ایران، هم در خانه و هم در جامعه تحت تأثیر رویکرد مصدق به سیاست، در مرحله بعد و در اثر آموزش دموکراتیک غربی، کارآموزی و پالایش محققانه، خرد و روشنگری سوسیالیستی، تقویت شد و به لحاظ کیفی قوام یافت. »  

زنده یاد خسرو شاکری استاد بازنشسته تاریخ مؤسسه تحقیقات عالی علوم اجتماعی پاریس بود. او بعنوان یک موّرخ «به گردآوری، تنظیم و نشر اسناد و بررسی تاریخ جنبش چپ و کارگری در ایران» پرداخت. ازوی تاکنون کتاب‌های زیادی چون «جمله انقلاب مشروطه» و «انکشاف سوسیال دموکراسی»، «میلاد زخم» دربارۀ جنبش جنگل، کتابی دربارۀ تقی ارانی، «اسناد سوسیال دموکراسی ایران»رو « غروب شوکت « جناب  اشرف »  احمد قوام السلطنه» و...  منتشر شده‌ است.  یادش گرامی باد

سایت انقلاب اسلامی این ضایعه بزرگ را به خانوادۀ ارجمند او و مبارزان راه آزادی و استقلال ایران تسلیت می گوید.

تاریخ انتشار در سایت سازمان سوسیالیستهای ایران در روز شنبه ١٣ تير ۱۳۹۴ برابر با   ۴  ژوييه ۲۰۱۵