نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

 

کمیته ی مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
گرامی باد پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری کنفدراسیون محصلین و دانشجویان



پنجاه سال از تاسیس کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی می گذرد. این تشکل دمکراتیک طی دوران فعالیتش، خدمات بسیار ارزنده ای در دفاع از منافع صنفی دانشجویان و در پیکار با استبداد رژیم پهلوی وهمچنین دفاع از آزادی، استقلال و شرف انسانی نمود. مبارزات چشم گیر و گسترده کنفدراسیون جهانی تجربه ای کم نظیر از همکاری گسترده اعضا و هواداران جریانات و گرایشات سیاسی گوناگون در بستر تشکلی واحد و دمکراتیک بود.
کنفدراسیون بیش از هر چیز جنبشی اعتراضی بود که یکی از وظایف مهم خود را مبارزه با نقض حقوق بشر و افشای رژیم استبدادی شاه می دانست. تلاش برای نجات جان زندانیان سیاسی، عرصه ای بود که کنفدراسیون با انجام آن اعتباری جهانی کسب کرد. این اعتبار در اعمال فشار به رژیم ایران موثر می افتاد. تا آنجا که می توان گفت هیچ یک از جنبش های دانشجویی جهان، اعتباری را که کنفدراسیون داشت، کسب نکردند. جلب پشتیبانی و دریافت پیام از شخصیت های برجسته جهان چون برتراند راسل، ژان پل سارتر یا سازمان آزادیبخش فلسطین و جبهه آزادیبخش ویتنام و دولت ویتنام شمالی به کنگره های کنفدراسیون، نشاندهنده اعتبار جهانی این سازمان بود. کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان همچنین از مبارزات ضدامپریالیستی مختلف در سراسر جهان منجمله مبارزات مردم ویتنام علیه جنگ با آمریکا، جنبش رهایی‌بخش فلسطین، مبارزات کوبا و آمریکای لاتین، حمایت می‌کرد
دفاع از آزادی و حقوق زندانیان سیاسی و سازماندهی کارزار های بین المللی، تظاهرات های گسترده خیابانی، اعتصاب غذا های طولانی و همچنین اعزام وکلای با تجربه و مترقی و تلاش برای آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی، کارنامه کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی را بسیار پر بار کرده است. این تشکل همواره در طول حیات خود علاوه بر مبارزات پیگیر و وسیع علیه نقض حقوق بشر در ایران، افشای دسیسه های خارجی، بخصوص آمریکا و دخالت آنان در سرنوشت مردم ایران را دنبال نموده و همواره از شعار آزادی و استقلال ایران دفاع می کرد. از این رو فعالان کنفدراسیون، همواره زیر ضرب رژیم پهلوی و سازمان جهنمی اش، ساواک قرار داشتند. حکومت شاه کنفدراسیون را غیر قانونی اعلام کرد و برای ارعاب فعالان کنفدراسیون اعلامیه دادستان ارتش را منتشر نمود که در آن، بر اعلام مجرمیت اعضای کنفدراسیون جهانی و تعیین حبس های 3 تا 10 سال، برای کسانی که با کنفدراسیون همکاری کنند و یا در آن تشکل باقی بمانند، تاکید شده بود.
با گسترش مبارزه با رژیم شاه در ایران و افزایش چشمگیر دستگیری های سیاسی در ایران، فعالیت کنفدراسیون در دفاع از زندانیان سیاسی بیشتر شد و ضمن پخش اخبار دستگیری ها، دفاعیات زندانیان سیاسی در ابعاد وسیع منتشر و توزیع می شد، این اقدامات در بالا بردن روحیه فعالان سیاسی در داخل کشور به سهم خود نقش بسیار ارزنده ای داشت.
در شرائطی که ابزار ارتباط جمعی و ارتباط گیری با مردم جهان به سهولت کنونی نبود، فعالین کنفدارسیون با سازماندهی شبکه وسیعی در اروپا و امریکا، صدای حق طلبانه مبارزین داخل کشور را به گوش جهانیان رسانده و نشان میدادند که «جزیره ثبات و آرامش رژیم شاهنشاهی»، تبلیغاتی تو خالی و دورغینی بیش نیست. کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی در خارج ا زکشور نقش بی بدیلی در افشای سیمای دیکتاتوری رژیم پهلوی داشت.
کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، پنجاهمین سالگرد تاسیس کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی را به اعضا و فعالان آن شاد باش می گوید و ضمن گرامیداشت خاطره تمامی فعالین کنفدراسیون، که بدست دژخیمان رژیم پهلوی و رژیم مذهبی ایران به خاک افتادند، امیدوار است که جریانات سیاسی مدافع آزادی کشورمان دستاوردهای ارزنده این تشکل را در مبارزات ضد استبدادی خود بکار گیرند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
پنجشنبه 14 دیماه 1391 برابرسوم ژانویه

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران در روز يکشنبه  ۲۴ دی ۱٣۹۱ -  ۱٣ ژانويه ۲۰۱٣

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:

http://www.ois-iran.com/2013/dey-1391/ois-iran-6105-payame_ettehade_fadaiyane_khalgh_be_jashne_CISNU.htm