نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

http://www.ois-iran.com/2009/aban-1388/ois-iran-4794-bayaniyahe_hezbe_mellate_iran-yadbode_dr-fatemie.htm

 

پاينده ايران                                                                                 اي آفريدگار پاك

                                                                                              ترا پرستش مي كنم و از تو ياري مي جويم

 

تنها آتش مقدسي كه بايد در كانون سينه هر جوان ايراني هميشه زبانه بكشد، اين آرزوي ايده آل بزرگ وپاك است كه جان خود را در راه رهايي جامعه و نجات ملت خود ازچنكال فقر و بدبختي و ظلم و جور بگذراد.

شهيد دكتر سيد حسين فاطمي

ياد زنده ياه شهيد نهضت ملي دكتر حسين فاطمي گرامي باد

 

هم ميهنان: شادروان دكتر حسين فاطمي بدون ترديد در شمار برجسته ترين نقش آفرينان رويداد نهضت ملي ايران كه مي توان از آن به عنوان مهمترين كوشش آزادي  خواهانه ي ايرانيان درسده اخير يادكرد قراردارد .

 او از بيانگزاران جبهه ملي و از پراثر ترين فعالان اين سازمان سياسي بود كه دولت ملي و قانوني مصدق در راستاي كوشش هاي آن جريان، تشكيل گرديد.

در اين نوشتار مجمل برآنيم با استفاده از آثاري كه از شهيد نهضت ملي برجاي مانده ياد جاودانش را گرامي داريم.

 

هم ميهنان: تاريخ مي نويسد رضا شاه برخلاف قانون و ضد آزادي چنان خشونت آميز با مطبوعات مبارزه كرد كه در طول سلطنتش تنها تعدادي انگشت شمار روزنامه و مجله آنهم با مهر" روا""متعلق به" شهرباني اجازه انتشار مي يافت. تارزوي كه مصدق بزرگ در مقام نخست وزيري نخستين دستور خود را به شهرباني چنين ابلاغ مي كند.

 " شهرباني كل كشور، در جرايد ايران آنچه  نسبت به اينجانب نگاشته مي شود و هركه نوشته باشد به هيچ وجه نبايد مورد اعتراض و تعرض قرارگيرد." بدين ترتيب او برگي از روزنامه نگاري آزاد را در تارخ اين سرزمين گشود. متاسفانه امروز در آستانه سالگرد گراميداشت شهادت يكي از روزنامه نگاران برجسته تاريخ ايران، دكتر فاطمي شاهديم روزنامه هاي مستقل توسط حاكميت تحمل نمي شود و در محاق توقيف گرفتار مي آيند.

دكتر  فاطمي در زماني پاي در پهنه ي روزنامه نگاري نهاد كه كشور در فضاي وحشت قرارداشت و باشندگان آن در فشارهايي چندگانه، باناامني و فقر و نابساماني دست و پنجه نرم ميکردند.در چنين وضعيتي فاطمي با پيماني كه با مردم مي بندد هدف اصلي و بزرگ خود را خدمت به ايران و آزادي مي داند. او مي نويسد: ماهتاكي نمي كنيم وظيفه داريم تا آنچه را كه پدران ما به ما سپرده اند آنرا به آيندگان تسليم كنيم. او در سالهاي آغاز ين دوران " نهضت ملي " با روزنامه " باختر امروز"  بارديگر پاي در ميدان مبارزه مي گذاردو با همان عهد و پيمان و با همان تهور ديروز باختر باهمان جسارت و بي پروائي از گرسنگان و بي كفن ها و پا برهنه ها دفاع كرد و نوشت: اين روزنامه مال ميليونها مردمي است كه در اثر ضعف و ناتواني در وضعيت زندگي عصر حجر با قرون وسطي باقي مانده اند و از دنياي قرن بيستم خبري ندارند.

دكتر فاطمي با درس آموزي از الگوي روزنامه نگاري خود، يارو همگامش در روزنامه "مرد امروز " كه قرباني ترور جاهلان خائن گرديده بود نيز تعهدات  روزنامه نگاري اش را ياد آورمي شود درسر مقاله شماره 23 باختر امروز نوشت : "ما با روح پاك مسعود عزيز آن عهد ديرين را هميشه نگه داشته ايم و همچون   وي به نبرد با فساد و قلدري، باوطن فروش و اجنبي پرستي ادامه خواهيم داد ما هرگز باك  از آن نداريم كه در راه تحقق آرمان ها و آرزوهاي ميليون ها گرفتار، اسير، محروم و گرسنه جان بي مقدار خويش را نثار كنيم."

و در فروردين ماه 1331  در سر مقاله باخترا مروز از روي تخت بيمارستان نوشت:" تنها آتش مقدسي كه بايد در كانون سينه هر جوان ايراني هميشه زبانه بكشد، اين آرزو ايده آل بزرگ و پاك است كه جان خود را در راه رهايي جامعه و نجات ملت خود از چنگال فقرو بدبختي، ظلم و جور بگذارد......

فاطمي هرگز حقيقت را فداي مصلحت نمي كرد و هر جاكه براين حق مردم كه داشتن روزنامه هاي آزاد بود خدشه اي وارد مي شد شجاعانه بانگ دفاع برمي داشت.

در دهم مرداد 1328 در باختر امروز نوشت: هيات حاكمه خيال كرد با گذرانيدن يكي از سنگين ترين قوانين مطبوعاتي دنيا مي تواند جلوي قلم هاي آزاد را كه در حلقه بندگي پول و زور در نمي آيد. بگيرد و فشارخرابي و بدبختي موجود ملت را مكتوم نگهدارد، غافل از اينكه قوه روزنامه را هيچكس و هيچ چيز جز دنائت و كوته نظري خود صاحبان قلم نمي تواند بشكند.

 

هم ميهنان : دكتر فاطمي به غرور ملي ايرانيان احترام مي گذاشت و كوشش مي كرد اعتماد به نفس ملي را در جهت آمادگي براي مبارزه در برابر ديکتاتور و در دست گرفتن سرنوشت خود تقويت نمايد. فاطمي در بزنگاههايي كه مردم را دچار ياس و نااميدي يا بي تفاوتي نسبت به قدرت حاكم و تضييع حقوق خودشان مي ديد برآنان نهيب مي زد و بر هويت ملي و غرور ملي تاكيد ميكرد . چنانكه در سرمقاله شماره200 باختر امروز در 26 خرداد 1332 نوشت: برخيز ! بيدار شو ! اي ملت ايران ! اين خواب طولاني، افتخار را از دست تو گرفت تو مفتخر تاريخ دنيا بودي، تو يكروز از فرط غرور بر دريا ها تازيانه مي زدي امروز چرا اينقدر خموش و ساكت نشسته اي يعني بي صدا و آرام بازهم بخواب غفلت ادامه داده اي.....؟ تو را دنيا به مناسبت اينكه موجد يك مدنيت كهن و يك تمدن بي مانند بوده اي احترام مي گذارد."

گوئي روي سخن فاطمي به نسل  امروز است كه ياد آورمي شود: دولت در جهت خدمت به مردم تاسيس شده است و دولت مردان بايد پاسخگوي در برابر منزلت مردم شوند و هر وقت مردم بخواهند مي توانند حاكميت را تغيير دهند چه ما هرگز نمي ميريم. زيرا ما زنده عشقيم ما با دنيا و با تارخ يك روز بوجود َآمده ايم قرنها در زمان هائي كه جهان در بي عدالتي ها غوطه ور بود ما موجد نظام اجتماعي بوديم، ..... ملت ما مردني نيست اين تازيانه ها اين خفقان افكار اورا بيشتر بيدار مي كند، ما صاحب اين خانه هستيم ما بايد آن توانايي وشخصيت ذاتي خود را نشان دهيم كه هر نالايق حاكم بر مقدرات اين مملکت بشود.

فاطمي اين سردار ملي نهضت ملي، استقلال ميهن را در گرو آزادي و آزادي را در تحقق استقلال ميهن مي ديد و ايندو را همواره با هم خطاب مي كرد.

حزب ملت ايران ضمن گراميداشت شهادت اين قهرمان ملي با درس آموزي از زندگي پر افتخار او بر اين باوراست: هركس آزادي مشروع ملت ايران را محدود كند به استقلال ايران لطمه خواهد زد و هركس به استقلال ايران لطمه بزند خائن و پليداست. بايد درك كنيم تامين استقلال و حاكميت ملي يک ملت براي ملل ديگر بادادن قرباني هاي بي شمار حاصل شده است بکوشيم  بادرس آموزي از تاريخ ملت ها در راستاي همبستگي ملي تلاش كنيم و از برخوردهاي خشونت بار و درگيري هاي ملك و ميهن برباد ده جلوگيري  كنيم به باور ما برخورد هاي خونين از سوي هركس و هرگروه و هر نهاد محكوم است چه هر قطره خوني كه  از كالبد هر ايراني از هر قوم در هر لباس ريخته مي شود خوني است كه از كالبد ايران مي ريزد .

حزب ملت ايران همانگونه كه بارها اعلام كرده است نيل به همبستگي و آرامش و امنيت در سراسر ايران زمين دور از دسترس  نيست اين امر تنها ازراه پاسخگوئي به مطالبات قانوني اقوام رفع تبعيض ها و احترام  به باورهاي ديني و فرهنگي و حقوقي تمام ايرانيان بطور يكسان بدور از هرگونه خشونت و دسته بندي هاي جدايي افكنابه ملت به خودي ها و غير خودي ها ميسر است. اين است آنچه صاحبان قدرت در ايران بايد بدانند و به آن عمل كنند.

دبير خانه حزب ملت ايران

تهران- 19 آبانماه 1388 خورشيدي

 

درود به دكتر سيد حسين فاطمي شهيد راه آزادي

درود به داريوش وپروانه فروهر شهيدان راه استقلال و آزادي ايران

پرتوان باد منش مردمي براي برقراري مردم سالاري در ايران

آزادي زندانيان سياسي خواست ملت ايران است.