نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو

توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی «جنبش سوسياليستی»

درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشر می شوند!

آرشيو

بخش بيست و سوم

مجموعه ای از نظرات و مواضع احزاب، سازمانها و فعالين سياسی در باره

انتخابات رياست جمهوری

 

سال ١٣٨٨

 

 

واکنش یک مرجع تقلید به پخش دادگاه جنجالی از سیما

در نامه تند محقق داماد به شاهرودی اعلام شد

درزمان شما عملا امنیت اجتماعي در ملا‌عام ويران شد،کار قوه قضائيه به جايي رسيده که توسط ائمه جمعه  موقّته به بي‌رحمي و توسط رياست قوه مجريه  به رعايت رافت اسلامي توصيه  می‌شود. بهتر نبود به جاي اين، عتاب قانوني به  وزير کشورشان مي كردند  و وي را تحويل عدالت مي ‌دادند؟‌

 آیت‌الله سیدمصطفي محقّق داماد، استاد كرسي فقه و حقوق و فلسفه، با ارسال نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس دستگاه قضایی، از عملکرد وی در دوران ده ساله حضور در این سمت به ویژه عملکرد وی در قبال حوادث پس از انتخابات به شدت انتقاد کرد و خطاب به او گفت: «ای‌کاش در حوزه علميه به کار تدريس و پژوهش ادامه داده بوديد.» .  ادامه

 

 

 

 

اعترافات مهندس بازرگان

«... تا دو روز دیگر عمر نخستین مجلس شورای اسلامی که این‌جانب عضو آن بودم و از مزایای این عضویّت، از جمله مصونیّت پارلمانی برخوردار بودم به پایان می‌رسد. از پس‌فردا من نیز مانند بقیّه موکلينم قابل تعقیب و بازداشت و تأدیب هستم. به همین دلیل نیز با استفاده از فرصتی که رئیس مجلس در اختیار بنده گذاشته‌اند می‌خواهم به اطّلاع برسانم که اگر در روزهای بعد شاهد گردیدید که بنده را بازداشت کردند و بعد با تبلیغات و سر و صدا اعلام نمودند که بنده جهت بعضی توضیحات و روشن نمودن حقایق در تلویزیون ظاهر خواهم شد و در صورتی که دیدید آن شخص حرف‌هایی غیر از سخنان دیروز و امروز می‌زند و مثل طوطی مطالبی را تکرار می‌کند، بدانید و آگاه باشید که آن فرد مهدی بازرگان نیست.»

مهندس مهدی بازرگان در آخرین جلسه‌ی دوره‌ی اوّل مجلس شورای اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی
۱۰ اردیبهشت
۱۳۶۳

 

 

 

كارگاه حذف و دفع

روزنامه جمهوری اسلامی 

هرچند نقطه نظرهاي مختلفي درباره دادگاه متهمان حوادث بعد از انتخابات كه اولين جلسه آن روز شنبه برگزار شد ابراز مي شود لكن از آنجا كه دستگاه قضائي كشور يك دستگاه قانوني است و مسئوليت هائي دارد و طبعا مسئولان آن بايد پاسخگو باشند فارغ از نقطه نظرهاي ابراز شده از ورود به اين ماجرا خودداري مي كنيم و به بهره برداري هائي كه از اين دادگاه و از وقايع اين روزها مي شود مي پردازيم . يکی با اشاره به آنچه در دادگاه مطرح شده مي نويسد : اسناد خيانت فلانكس و فلانكس فاش شد. آن ديگري مي گويد : حالااين اعترافات را داريم افراد اصلي را محاكمه كنيد . سومي مي گويد : ديگر جاي درنگ نيست به سراغ سران برويد و آنها را به دادگاه بكشانيد زيرا آنها مفسد في الارض هستند.  روی ديگر اين سكه كه در « كارگاه حذف و دفع » ضرب شده اينست كه آن ديگري مي گويد : « بگذاريد مراسم تحليف برگزار شود دولت كارش را شروع كند يقه شان را مي گيريم و سرشان را مي چسبانيم به سقف » . اين اظهارات و نگاشته ها همگي بر يك تحليل متكي هستند كه در همان « كارگاه حذف و دفع » طراحي مي شوند و سپس به عرصه رسانه ها راه مي يابند. ادامه

 

 

 

زندانیان دیروز، زندانیان امروز

رسانه  های اصولگرای ایران  روز گذشته  در گزارش تصویری  خود، چهره های بزرگان  اصلاح طلب  را که ۴۰ روز در زندان به سر می بردند منتشر کردند. همین طور اعترافات آنان را که بیش از همه چیز مرا به یاد اعترافات گالیله انداخت، آخه گالیله هم اعتراف کرده بود زمین ثابته و مرکز جهان !!       بلافاصله پس از انتشار تصاوير دادگاه، در اینترنت تصاویری ایجاد و منتشر شد که به مقایسه این تصاویر با تصاویر قبل از زندانی شدن محمد علی ابطحی و محمد عطریان فر می پرداخت. دیروز همه از دیدن چهره پریشان ابطحی و عطریان فر متعجب بودند، گویا تاکنون هرگز این دو نفر را اینگونه ندیده بودند!    ادامه

 

 

 

بيانيه شماره ١٠ مهندس ميرحسين موسوی

درمورد دادگاه گروهی از فعالان نهضت سبز

دندان شکنجه‌گران واعتراف‌گیران دیگر به استخوان مردم رسیده است تا جایی که اینک از میان کسانی قربانی می‌گیرند که خدمات بزرگ به کشور و نظام در کارنامه دارند و به تهدید دیگرانی سرگرمند که در نشو و نمای این نهضت و تاسیس نظام برخاسته‌ از آن برجسته‌ترین نقش‌ها را بر عهده داشته‌اند. آیا کسانی را که آرزوی شهادت در راه نورانی انقلاب اسلامی داشته‌اند به چیزی کمتر از آن تهدید می‌کنید؟ یا پس از به مسلخ بردن جمهوریت نظام، اسلامیت و آبروی آن را هم با این بی‌آبرویی‌ها هدف گرفته‌اید؟ تنها داوری قطعی وجدان بشری از مشاهدة دادگاه‌هایی اینچنین فرمایشی سقوط اخلاقی و بی‌اعتباری صحنه‌گردانان آن است.  ادامه

 

 

 

کروبی با اشاره به دادگاه اصلاح طلبان
این نمایش های خودساخته راهکار خروج از بحران نیست / مناظره ای در تلویزیون بگذارید تا حقایق روشن شود

کروبی با اشاره به متن کیفر خواستی که در دادگاه ارائه شد گفت : " در این کیفر خواست دو نکته وجود دارد یکی اینکه در این انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم هیچ گونه تقلبی روی نداده است و بازداشت شدگان نیز به ان اقرار کرده اند و انها تاکید داشته اند که نظارت و اجرا بسیار خوب بوده است و در واقع تحرکات انها و اعتراضاتشان نیز با هدف سیاسی صورت گرفته است . از سوی یگر درهمین کیفر خواست اشاره شده که این افراد به دنبال اجرای انقلاب مخملی و براندازی بوده اند...."   ادامه

 

 

 

آنچه نام دادگاه بر آن نهادند مغایر موازین قانون اساسی،  قوانین عادی و حقوق شهروندی بود

 

در این جریان به جای ایراد اتهام جدّی به متهمان، به اصل نظام، مردم و بسیاری از شخصیت های مؤثر و معتبر كه بیش از همگان برای اسلام و نظام و ملّت ایران دلسوزی داشته اند اهانت شد و در واقع تكرار مطالبی بود كه به كرّات برخلاف موازین قانونی و شرعی از بعضی تریبون های خاص ابراز شده بود.
تكیه بر اعترافاتی كه در شرایط خاص بیان شده است، از نظر قانونی هیچ گونه اعتباری ندارد. علاوه بر آنچه در مراحل دستگیری و بازداشت این افراد شاهد آن بودیم، مخدوش بودن شرایط واقعی یک دادگاه علنی، عدم اطلاع قبلی وكلای متهمان و محاكمه شوندگان از زمان دادگاه و محتوای پرونده و موارد متعددی از این دست اشکالات مهّمی است كه به این دادگاه وارد است. ادامه

 

 

 

بیانیه مجمع روحانیون مبارز

دراعتراض به دادگاه نمایشی اخیر

صحنه نمایشی که به نام دادگاه و محاکمه عرضه شد بیشترین هدفش منفعل کردن نیروهای سیاسی وافراد معترض به نتایج انتخابات بود، تا از زبان بازداشت شدگان مظلوم اتهام تقلب در انتخابات را از پرونده صحنه گردانان آن پاک کند،غافل از ان که میلیون ها انسان در سراسر کشور فریب این ترفندها را نخواهند خورد و همچنان نتایج حاصل از این انتخابات را مشروع نمی دانند. و نیز هدف دیگر این صحنه نمایشی فضا سازی در جهت انحراف افکار جامعه وایجاد بی توجهی وغفلت از مسائل اساسی در عرصه سیاسی کشور بود.آنها می خواستند با طرح موضوع محاکمه متهمین و اعترافات برخی از آنها که از حساسیت بسیار در سطح افکار عمومی نیز برخوردار بود،ذهن و ضمیر مردم از کانون توجه به اعمال زشت و جنایات ضد انسانی انجام گرفته در برخی از بازداشتگاهها منصرف گردیده و محور توجه مردم به موضوع جدید محاکمات و اعترافات گردد. بی خبر ازآنکه احساست جریحه دار شده میلیون ها انسان ازاین جنایات همچنان خواستار شناسائی عاملان این جنایات و محاکمه و مجازات آنان خواهد بود. ادامه

 

 

 

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

 در اعتراض به دادگاه نمایشی، تبلیغاتی  شخصیتهای اصلاح طلب

مردم انتظار داشتند که پس از اعتراف به تندروی برخی ماموران در تعدی به اموال آنان،  دستور به تعطیلی بازداشتگاه کهریزک که شکنجه و آزار به زندانیان در دستور کار بود و آگاهی از  وضعیت کسانی که در زیر شکنجه ها جان دادند، اقدام مؤثری برای شناسایی و محاکمه متخلفان آشکار و آمران آن صورت گیرد؛ اما با کمال تعجب دادگاهی خارج از موازین قانونی و شرعی شکل  گرفت که اصول دادرسی در این دادگاه رعایت نشد. هیات منصفه در این دادگاه حاضر نبود . خانواده متهمان از زمان  دادگاه بی اطلاع بودند .  به برخی از وکلای بازداشت شدگان جهت حضور در دادگاه اطلاع رسانی نشده بود . برخی از وکلای حاضر هم  فرصت ملاقات با موکلان خود را پیدا نکرده، و پرونده آنان را بررسی نکردند. ادامه

 

 

 

دفاع از نظام اسلامي به هر وسیله؟!!

محمد مطهري

روشن نيست افرادي که خود را «دشمن شناس» مي‌دانند چگونه درباره اين کارخانه‌هاي بزرگ ضد انقلاب سازي که حتي از به کام مرگ فرستادن فرزند يک مقام مسئول در بازداشتگاه هم ابايي ندارند، از رد پاي دشمن در بازداشتگاهها سخن به ميان نمي‌آورند؟ به راستي کساني که با فرزند يک مقام مسئول اين مي‌کنند با جوانان بي نام و نشان چه مي‌کنند؟  ...  چه اتفاقي بايد بيفتد که قاطبه علما که خود نيز براي استقرار و دوام نظام زحمتها کشيده‌اند فارغ از جناح بنديها و دعواهاي انتخاباتي در مقابل اين ظلمها واکنش جدي نشان دهند؟ آيا براي مردم قابل قبول است که براي فوت يک عالم دست چندم ـ که البته تکريمشان واجب است ـ چندين اطلاعيه از سوي علما در کمتر از ٢٤ ساعت صادر شود ولي براي مرگ چند جوان در باز داشتگاه‌هايي که هيچ کس مسؤوليت آن را نمي‌پذيرد سکوت پيشه شود؟ نقش روحانيت در نظام اسلامي تملق گويي نسبت به نظام نيست، بلکه همان طور که شهيد مطهري تاکيد داشت ـ و البته تا حد زيادي مغفول ماند ـ رويکردي نظارتي و منتقدانه با تکيه بر عدالت است ....  شربيني که توسط يک «شهروند» آلماني در يک کشور سکولار کشته شد و در بيش از ٢٠٠  بخش خبري در کشورمان از او ياد شد بسيار مظلوم بود، اما آيا يک جوان ايراني که در يک اعتراض آرام خياباني دستگير شده و بعد جنازه اش در سانسور کامل خبري ـ آن هم در کشوري که خود را پرچمدار استقرار عدالت در جهان مي‌داند ـ از بازداشتگاه بيرون مي‌آيد صدها بار مظلومتر از شربيني نيست؟  ادامه