مطالبی چند در باره  «  وفاق ملی  »

ـ  در پاره پیشنهاد آقای امیر محبیان  ـ

 

بنظر من قبل از هر چیز ضروریست تا روشن کرد که منظور از  «  وفاق ملی  »  چیست ؟

دکتر محمد معین ،    «  وفاق  »    را   سازداری ،  همراهی  ،  یکدلی  ،  سازدارکردن  ، همراهی کردن  معنی کرده است . اگر توافق داشته باشیم که پسوند « ملی »  بمعنی «  ملت » میباشد

 و  «  ملت  »  همیشه به کل مردم یک کشور و نه بخشی از آن اطلاق می شود  ، پس  «  وفاق ملی  »  بمعنی همراهی و یا یکدلی ملت  در  رابطه  با موضوع مشخص سیاسی  و یا  اجتماعی  که  برای    حفظ موجود یت  و یک پارچگی ملت  و یا   یک پارچگی  و  تمامیت ارضی  کشور  ویا  ادامه حیات نظام حکومتی حاکم ... ضرورت  دارند ، می باشد .

در واقع هر زمانی که صحبت  از  «  وفاق ملی  »  بمیا ن  آید ،  صرفنظر از اینکه  «  وفاق ملی  »  در رابطه  با چه  مسئله ای سیاسی ، اجتماعی ،  ملی ...  مطرح  باشد ، حتما  باید یکدلی  و  همراهی ملت   در باره آن  موضوع  مشخص  که  بناست  در باره اش  به   «  وفاق ملی  »  د ست یافت ،  مد نظر باشد .

 

«  وفاق ملی  »  را در هیچ کجای جهان  نمی توان بر پایه  تهدید و ارعاب و سرکوب  کسب کرد ،  بلکه دست یابی  به این مهم  همیشه  رضای خاطر  و  تصمیم آزادانه  یک یک  افراد ملت را طلب میکند.

 

 تا کنون  واژه  «  وفاق ملی  »   در  اد بیا ت   سیاسی ایران  کمتر مورد  استفاده قرار می گرفت ،  بلکه  بیشتر   مقوله  «  تفاهم ملی  »   بکار برده می شد .

 

بعضی از ایرانیان  چنین تصور دارند  که منظور از طرح  «  وفاق ملی  »  ،  بمعنی وحدت با هیئت حاکمه  می باشد ،  و روی  این اصل بمخالفت با این امر بر خاسته اند .  بدون اینکه باین موضوع توجه داشته باشند که  پس  از انقلاب بهمن  57 ، بخش بسیار بزرگی از نیروهای سیاسی ایرانی  با حفظ هویت سیاسی خود ،  بخاطر همزیستی مسالمت آمیز با نیروهای مخالف خود  از جمله نیروهای  تشکیل دهنده  هیئت حاکمه  ، خواستار تحقق حاکمیت  قانون  در ایران بودند .  اتفاقا  این هیئت حاکمه جمهوری اسلامی  بود  که  به قلع  و قمع   و سرکوب نیروهای دگراندیش پرداخت  و  بهیچوجه حاضر به اجرای  قانون اساسی جمهوری اسلامی  و  قبول  « حقوقی »   که  در قانون اساسی جمهوری اسلامی  تحت  عنوان    «  حقوق ملت  »  ـ هر چند بسیار محدود و ناقص ـ  ذکر  شده است  ،  نشد و  در واقع سیاست  «  نفاق ملی  »  را بجای  «  وفاق ملی »  در دستور کار خود قرارداد .

 

اشتباه  خواهد بود  اگر  «  تفاهم ملی  »  و یا  «  وفاق ملی  »  را  دارای باری سیاسی برابر

با امر  «  وحدت  »  و یا  «  ائتلاف  »  نیروهای  متضاد و مخالف تلقی نمود .

 

«  وفاق ملی  »  و  «  تفاهم ملی  »  بهیچوجه به  مسئله  وحدت و  ائتلاف   نیروهای سیاسی ،

آنهم  بخاطر  کسب قدرت   ـ   امری که متاسفانه  اکثر گروه ها ، سازمانها  و احزاب سیاسی ایران در صدر خواسته های خود قرار داده اند و  بیشتر بفکر آنند  تا تغییر  روابط غیر دمکراتیک حاکم بر  جامعه  ـ ، ربطی ندارد.

 

 اما ، اگر  در  هر  جامعه ای   در  رابطه با  چگونگی  تحقق   «  حقوق ملت  »   و  چگونگی  حفظ    « منافع و مصالح ملی  »   و   «  استقلال و تمامیت ارضی  »    که  در  واقع   مسائل کلیدی  و حیاتی هستند ،  بتوان  به   «  وفاق ملی  »   دست یافت . عناصر، گروهها ، سازمانها  و احزاب  سیاسی  آن  جامعه بخاطر پاسخ  به  مشکلات  جامعه  و یا تحقق خواستهای گروهی و برنامه های سیاسی  و اجتماعی  خود  به  قهر و خشونت  کمتر متوسل  خواهند شد و  بیشتر کوشش خواهند کرد تا مسایل مورد نظر خود را  از طریق  مبارزات  و فعالیتهای  مسالمت آمیز و قانونی و در عین حال محترم شمردن حقوق قانونی و هویت سیاسی یک یک افراد ملت و در واقع تمام مخالفین  و  رقبای سیاسی خود  به پیش برند .

 

برای مثا ل  دفاع  از  «  استقلال و تمامیت ارضی ایران  »  ، یک مسئله کلی است که به یک یک انسانهائی که خود را ایرانی می دانند ربط  دارد و بخاطر  حفظ  و دفاع  از این امر مهم و حیاتی  احتیاج  به  «  وفاق ملی  »  مابین  ایرانیان  صرفنظر از  وابستگی قومی  ،  مذهبی مسلکی ،  جنسیت  ، شغلی و مقام  هست . حال اگر عده ای از ایرانیان  در جهت عکس این خواست عمل کنند و سیاست اتخاذ شده از سوی آن عده بر خلاف   مصالح  و  منافع ملی  و تمامیت ارضی و استقلال ایران باشد ، این عده خود باعث جدائی و فاصله گرفتن از ملت شد اند .

 

صفحه بعد