نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

بیست و نهم اسفند، سالگرد ملی شدن صنعت نفت

 پیروزی ملت ایران بر استعمار

 

 

سرهنگ مهران ادیب

mehranadib@hotmail.com

 

«اگر ملی شدن صنعت نفت خدمت بزرگی است که بمملکت شده است باید از آن کسی که در اول این پیشنهاد را نمود سپاسگزاری گردد و آن کس شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی است. »

در بیست و نه اسفند یکهزار و سیصد و بیست و نه خورشیدی قانون ملی شدن نفت در سراسر کشور از تصویب مجلس سنا گذشت . این پیروزی درخشان تاریخی در اثر رهبری خردمندانه دکتر محمد مصدق پیشوای بزرگ نهضت ملی و ضد استعماری ایران و به همت و پشتیبانی ملت بزرگوار ایران بدست آمد.

هدف از ملی کردن صنعت نفت را نباید فقط از دیدگاه اقتصادی آن مورد توجه قرار داد . هرچند بعلت سلطه انگلستان بر منافع و معادن نفتی جنوب کشورمان ، سود سرشاری را عاید آن امپراطوری و فقر فزاینده ای را نصیب ملت ایران می نمود اما مهم آنجا بود که دولت انگلستان از طریق شرکت نفت با ایجاد پایگاه های گوناگون درنهادهای کشوری بر همه امور سیاسی ، نظامی ، فرهنگی ، مذهبی و... نظارت داشت . بیخود نبود که هر حادثه و اتفاقی که در گوشه و کنار ایران رخ می داد ، مردم کوچه و بازار آنرا از چشم انگلیسها می دیدند .

جنبش ملی کردن صنعت نفت به رهبری مصدق بزرگ موجب قطع دست استعمار انگلیس از روی منابع افتصادی و نهادهای کشوری گردید که در نتیجه ایران بسوی استقلال کامل و آزادی و عدالت اجتماعی  گام برداشت  . این پیروزی ملت ایران موجب بیداری ملت های خاورمیانه و شمال افریقا گردید و به پیروی از جنبش ملی ایرانیان ، علیه سلطه بیگانگان بپا خاستند ، همین امر بود که کینه دول استعمارگر آن زمان را علیه دکتر مصدق برانگیخت و در پی چاره جوئی برآمدند و در نتیجه بنا بر گفته لسان الغیب حافظ شیرازی : " من و ساغی بهم سازیم و بنیادش بر اندازیم " آمریکا و انگلستان دست در دست هم نهاده و با قبول سکوت دولتمردان روسیه شوروی ، کودتای ننگین بیست و هشت مرداد را بدست عوامل و مزدوران داخلیشان به انجام رساندند.

در اینجا بجاست که از شهید بزرگ راه آزادی دکتر حسین فاطمی به نیکی یاد شود که طرح ملی کردن صنعت نفت در سراسر کشوررا پیشنهاد نمود و بدین ترتیب کینه و خشم دولتمردان انگلستان را علیه خود برانگیخت . نخست توسط فدائیان اسلام بر سر مزار محمد مسعود روزنامه نگار جانباخته راه آزادی و عدالت مورد سوء قصد قرار گرفت که خوشبختانه جان سالم بدر برد هرچند تا آخر عمر کوتاه ولی پربارش در رنج بسر برد و بار دیگر دربرابر پله های شهربانی کل کشود در حالی که در محاصره سربازان حکومت نظامی قرار داشت ،  در اجرای فرمان ، مورد یورش اوباش و چاقو کشان  حکومت کودتا به سرگردگی شعبان بی مخ ملقب به " شعبان تاج بخش " گردید ،  ولی به موقع خواهر فداکارش خود را بر روی وی انداخت و با این فداکاری نگذاشت که بیگانگان به هدف کثیف خودشان برسند هرچند آن بزرگوار تا آخرین لحظه پایانی عمر از جراحت های ناشی از دشنه چاقوکشان حکومت کودتا در درد و رنج بسر برد . بالاخره در سحرگاه  نوزدهم آبانماه یکهزار و سیصد و سی و سه دکتر حسین فاطمی روزنامه نگار آزادیخواه و وزیر امورخارجه دولت ملی دکتر مصدق به جوخه اعدام سپرده شد و با گفتن :

«پاینده ایران، زنده باد مصدق»

جهان را بدرود گفته و به صف جانباختگان راه سربلندی ایران زمین پیوست .

خودکامگان و مزدوران بیگانه همواره از نام مصدق در وحشت و هراس بوده و هستند . هرگاه بمناسبتی نامی از مصدق برده شود ، فریاد سر داده که  "ول کنید این استخوان های پوسیده را " این کوردلان باید بدانند پس از مرگ ، همه انسان ها به استخوان پوسیده تبدیل می شوند و دراین مورد استثنائی هم وجود ندارد . این نام انسان های تاریخ ساز است که جاودانه می ماند ، مزدک ، بابک ، یعقوب لیث ، کریم خان زند ، امیر کبیر ، ستارخان ، و امروز نام مصدق بر سر زبان ها بخصوص جوانان ایرانزمین جاری است که در هر مناسبتی از ته دل فریاد بر می آورند.

«مصدق راهت ادامه دارد»

یاد آوری نام این آزاد مردان است که به ملت های دربند جان تازه ای می دهد تا از جا برخیزند و بساط خودکامگان و جباران را برچیده و به زباله دانی تاریخ  بریزند و آزادی و دادگری را در سرزمین نیاکان خود برقرار سازند.

مهران ادیب

سه شنبه بیست و هشتم اسفندماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش   

mehranadib@hotmail.com