نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

پاينده ايران                                                                                            اي آفريدگار پاك ترا

                                                                                         پرستش ميكنم و از تو ياري ميجويم

 

چهل يكسال پس از مصدق!

 

بي شك اگر ميهن دوستي و آزاديخواهي همه مبارزاني كه در راه آزادي و آباداني ايران جان باختند از بابك خرم دين تا فرخي يزدي،محمد مسعود،علي رضا رييس،محمد مهرداد ،داريوش و پروانه فروهر ،مختاري و پوينده ها نميبود ايرانزمين نيز سرنوشتي تيره مانند افغانستان،عراق و آذر بايجان جدا شده از مام ميهن داشت!

جملات فوق بخش آغازين سخنان دكتر بهروز برومند عضو شوراي مركزي حزب ملت ايران و اولين سخنران مراسم امسال بود.

مراسم امسال در حالي آغاز شد كه سرماي سخت زمستان امسال اين گمان را پديد آورده بود كه ياران دير پاي مصدق از سراسر ايران كمتر در مراسم حضور خواهند داشت و مادر ميهن امسال غمگين به پيشواز مراسم امسال خواهد رفت اما  صد درود بر ملت عاشق ايران كه سرماي هوا كوچكترين خللي در استواريشان پديد نياورد و جانانه از دور ترين مرزهاي ميهن با وسايط نقليه گروهي و شخصي همچون سالهاي گذشته در اين مراسم حضور يافتند.

همرزمان و پايوران حزب ملت ايران  نيز امسال همچون سالهاي گذشته در دو كاروان از تهران و كرمانشاه  روانه مزار پيشوا شدند اين در حالي بود كه خسرو سيف دبير حزب و عضو هيات امناي قلعه احمد آباد به همراه تني چند از پايوران حزب از ساعات اوليه بامداد جهت هرچه بهتر برگزار شدن مراسم در قلعه حضور داشتند.

مراسم امسال با پانزده دقيقه تاخير در ساعت ده و پانزده دقيقه با فرا خوان حسين سكاكي رزمنده دير پاي نهضت ملي ايران آغاز گرديد .

دكتر برومند سخنراني امسال خود را با محوريت شباهتهاي سياسي كورش كبير و محمد مصدق اختصاص داد و به ذكر فرازهائي از از سخنان انديشمنان داخلي و خارجي در تاييد اين نظريه پرداخت.

وي مصدق و كورش را دو فردي دانست كه از صدور دستور كشتن امتناع مي كردند و هر دو به اقوام ايراني نگاهي برابر و ازادي خواهانه داشتند هردو در دو عصر مختلف به آرا و عقايد  مردم باور داشته و از دستكاري در باورهاي مردم پرهيز ميكردند اگر مصدق محك آزادي خواهي  ميهن دوستي و راز پايداري و استقامت نسل معاصر ماست كورش كبير هم همين سنجه را براي پدران و نياكان ما داشته است لذا جايگاه هر دو در تاريخ ميهن ما در ادامه با يكديگر و از يك جنس است و ما هر دو رادر جاودانگي تاريخ مي ستاييم و اين جاودانگي رنگ كهنگي بخود نگرفته است.

مصدق يك سياستمدار پيروز را كسي مي دانست كه موقع شناسي شجاعت و از خود گذشتگي  و گذشت از جان و مال را داشته باشد و او چون هر سه خصلت را داشت پيروز بود.

از بزرگمرد تاريخ ايران ،كورش زمان آموخته ايم كه بنا چار هر ستمگر زور گو از آنجا كه پايگاهي  در درون نخواهد داشت براي زنده ماندن نا گزير از وابستگي به برون از مرزها خواهد شد و تا زماني كه ميتواند  با خود كامگي مردم را زير فشار بگذارد كه  بيگانگان بخواهند.

بهترين گواه درستي اين بيان سرنوشت پهلوي ها و صدام حسين ميباشد.

سخنران ديگر  مراسم امسال آقاي هدي صابر كوشنده استوار طيف ملي مذهبي و از اعضاي تحريريه  ماهنامه توقيف شده ايران فردا بود وي موضوعيت سخنراني خود را به مقايسه آماري و عملكردي دولتهاي قبل و بعد از دوران نخست وزيري مصدق پرداخت و با نظريه پردازي هوشمندانه اي به ارائه تز اجتماع بدون نفت  علاوه بر راهبرد اقتصاد بدون نفت پرداخت و اثبات نمود كه مصدق مردي بود كه اقتصاد را به عنوان علم  و نه فن قبول داشت و جايگاهي والا به اين علم در تاريخ معاصر ايران داد .

وي در دوران كوتاه صدارتش توانست تاجر را به صنعتگر ،صنعتگر را به صادر كننده و صادر كننده را به تامين كننده نيازهاي آن دوران ملت ايران تبديل كند.

وي  تعديل اقتصادي و كوچك سازي دولت را در دوراني عملي ساخت كه از هرسو در محاصره بود و خدمات شايانش در خصوص بيمه هاي  فراگير تامين اجتماعي ،بهره مالكانه و تجارت ملي در تاريخ اقتصادي ايران ثبت است.

رقص مصدق بر دور ميز اعتقاد به قانون و مردم سالاري كه بدان اعتقاد داشت ايران را به وجد آورد.

اما متاسفانه هم اكنون نگاه مادون علم به اقتصاد ميشود و به بودجه به مثابه كيسه اي نگاه ميشود كه براي بخشش بكار ميرود

انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي انجام پذيرفته و خسارات جبران ناپذيري به ايران وارد شده است .

مصدق رداي اصلاحات اقتصادي را برتن كرد و سردار گونه با اقتصاد ايران عمل نكرد.

وي در ديگر فراز هاي سخنراني به آبرو و اعتبار تاريخي مصدق در برابربرخي معاصرانش همچون قوام السلطنه پرداخت و به بي آبروئي تاريخي وي در اولين بارشهاي و تند بادهاي تاريخي پرداخت اين در حالي است كه عباي آبروي مصدق بيش از پنجاه سال است كه در تشت بي حرمتي ها خيسانده شده است اما حتا يك تار و پود آن نيز جدا نشده است.

سخنران ديگر مراسم مهندس معين فر رزمنده دير پاي نهضت ملي ايران با محوريت مصدق و انتخابات بود .

وي در خصوص مقايسه انتخابات در دوران رژيم گذشته و معاصر گفت:

آنچه كه مورد اعتراض مصدق بود دخالتهاي قواي حاكم در انتخابات،تعويض صندوقها،عوضي خواندن اسامي در موقع قرائت آرا و از اين قبيل بود و آن گونه انتخابات هر عيبي كه داشت لاقل اين حسن را داشت كه هر كس كه مايل بود ميتوانست به عنوان نامزد انتخابات وارد صحنه شود و حتا لازم نبود براي كانديدائي خود ثبت نام و مداركي را ارائه كند البته بعد از انجام راي گيري و قرائت آرا هيات نظارت بر انتخابات مي توانست كساني را كه فاقد شرايط نمايندگي بودند مورد قبول قرار نداده و اعتبار براي آنها صادر نكند ولي به هيچ وجه در جريان راي گيري و قرائت آراگزينش قبلي صورت نمي گرفت و اين قسمت فرق عمده انتخابات در دوران گذشته و حال است.

در زمان گذشته با همه معايبي كه داشت گزينش و نظارت استصوابي در كار نبود با اين ترتيب اگر شاد روان مصدق در زمان حال در ميان ما بود قبل از برگزاري انتخابات آزاد به فكر برداشتن اين غربالها از انتخابات بود.

از نكات نوين مراسم امسال  حضور چند گانه دانشجويان دانشگاههاي دولتي و آزاد بود ، دانشجويان دانشگاه آزاد با نوشتن عبارت دانشگاه آزاد بر روي مقوائي حضور خود را رسما در اين مراسم اعلام كردند و گروهي ديگر از دانشجويان پرچمي را كه عبارت پاينده ايران بر روي آن منقش شده بود را حمل ميكردندو اين در حالي بود كه جمعيت امسال همزمان با ورود ديگر گروههاي مصدقي براي روان تمامي فعالان در گذشته و به شهادت رسيده  در اتاق محل دفن پيشواي آزادي درود فرستاده مي شد  .

از بر جسته ترين چهره هاي فعال حاضر در مراسم مي توان از مهندس بهرام نمازي ، اديب برومند ،دكتر حاج سيد جوادي،مهندس حسين شاه اويسي ،عيسي خان حاتمي، دكتر محمد ملكي،حسين شاه حسيني، مهندس صباغيان،دكتر نظام الدين قهاري،مهندس توسلي، دكتر باوند ،محمد محمد اردهالي، محمود گرگين،ختني،مهندس زنديان،مهندس زعيم،مهندس مسيبيان،مهندس اشكان رضوي،كيوان مهرگان،پيمان عارف،حسين عزت زاده و مهرداد سيد عسگري نام برد.

دسته گلهاي حزب ملت ايران، گروه موسوم به جبهه ملي ايران،نهضت آزادي ايران،جنبش مسلمانان مبارز،جاما بر جاي جاي مزار پيشوا قرار داده شده بود و مزار پيشوا گل باران شده بود.

دكتر محمود مصدق رييس هيات امناي قلعه احمد آباد و نوه دكتر مصدق ضمن ابراز تشكر از حاضران خاتمه مراسم را اعلام نمود در پايان مراسم تمامي فعالان ارشد طيفهاي گوناگون مصدقي حاضر در اتاق سخنراني يكصدا همراه با ديگر ياران و حاضران در محوطه قلعه  به خواندن سرود اي ايران پرداختند.

پس از خاتمه رسمي مراسم گروههاي دانشجوئي به خواندن سرود يار دبستاني و مرغ سحر كردند كه اين امر همزمان با خروج جمعيت از قلعه بود اين دانشجويان نوشته دانشگاه زنده است را بر روي دست خود حمل ميكردند پس از خروج دانشجويان از محوطه قلعه  بين گروهي از دانشجويان كه در حال حمل پرچم ايران منقش به عبارت پاينده ايران  و عكسبرداري همزمان بوده و ماموران نيروي هاي مختلف امنيتي و انتظامي در گيري لفظي روي داد كه با ضبط پرچم و  چند موبايل توسط اين نيروها در گيري بالا گرفت كه با ورود جوانان حزب ملت ايران كه براي حفظ آرامش در محوطه پيراموني قلعه آمادگي هاي لازم را داشتند و با دعوت دانشجويان به آرامش بدون هيچ گونه گزارش دستگيري در روستاي احمد آباد خاتمه يافت .

شامگاه چهاردهم اسفند 1386 خورشيدي

قلعه احمد آباد-ايران

روابط عمومي حزب ملت ايران