نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

گرينويچ - پنج شنبه 24 ژانويه 2008 - 04 بهمن 1386

مهرنوش ابراهیمی
واشنگتن

تنظیم آمار 'اظهارات غلط' دولت بوش درباره عراق

به نقل از سايت بی بی سی

بر اساس گزارش تحقیقاتی که توسط مرکز صداقت عمومی و صندوق استقلال در روزنامه نگاری تهیه شده جورج بوش رییس جمهوری آمریکا و مشاوران ارشد او در دو سال پس از حادثه یازده سپتامبر 935 بار درباره خطر امنیتی عراق اظهار نظر غلط کرده اند.

نویسندگان این گزارش که تحقیقشان را بر اساس متن رسمی سخنرانی ها و یا مطالب آمده در رسانه ها انجام داده اند، کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا را با 254 اظهار نظر غلط درباره سلاح های کشتار جمعی و ارتباط عراق و القاعده در صدر این فهرست قرار داده اند.

نویسندگان این گزارش معتقدند دولت آمریکا مقدمه چینی برای رفتن به جنگ علیه حکومت صدام حسین را بر اساس تبلیغات و اطلاعات غلط انجام داده است.

دیک چینی معاون رییس جمهوری، کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا، جورج بوش رییس جمهوری این کشور، دانلد رامسفلد وزیر دفاع سابق، کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی وقت دولت، پل ولفوویتز معاون وقت وزیر دفاع و سخنگویان وقت کاخ سفید در میان این مقامات هستند.

از جمله در آستانه جنگ عراق، دیک چنی معاون رییس جمهوری در ماه اوت سال 2002 صریحا اعلام کرد که هیچ شکی نیست که صدام حسین دارای سلاح های کشتار جمعی است. جورج بوش در ماه مه 2002 در گفتگو با تلویزیون لهستان اعلام کرد آمریک سلاح کشتار جمعی در عراق یافته است.

با این همه این گزارش تنها سیاستمداران آمریکا را مقصر نمی داند و تاکید می کند که تاثیر این اظهار نظرها و تلاش ها برای آغاز یک جنگ توام با پوشش خبری روزانه رسانه ها، تاثیری چند برابر بر افکار عمومی داشته و اشاره می کند برخی روزنامه نگاران و یا حتی سازمان های رسانه ای در این فاصله اذعان کرده اند که پوشش خبریشان در دوره منتهی به جنگ به حد کافی موشکافانه و همراه با نقد نبوده است.

چارلز لوییس، نویسنده، استاد دانشگاه و بنیان گذار مرکز صداقت عمومی می گوید این گزارش صرفا نگاه به گذشته نیست و درسی برای آنچه امروز در سیاست آمریکا و سیاست خارجی آن می گذرد نیز دارد.

"نکته اصلی این است که افکار عمومی باید نسبت به آنها که قدرت را در کشور در دست دارند محتاط تر باشد و با تردید بیشتر نسبت به گذشته بنگرند. در عین حال در زمینه سیاست خارجی، آمریکا سابقه شروع جنگ بر اساس اطلاعات غلط را دارد و ما باید بدانیم که در آینده چگونه از اتفاقی مشابه جلوگیری کنیم. ما هنوز حقیقت را درباره انگیزه های اصلی و واقعی کاخ سفید از آغاز جنگ در عراق نمی دانیم".

چارلز لوییس معتقد است افکار عمومی آمریکا باید بداند که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در باره آغاز جنگ در عراق چگونه فکر می کنند و تنها موضع آنها در حل بحران فعلی عراق مهم نیست.

به گفته وی زمانی که حقیقت بیشتری درباره آنچه در روزهای پیش از جنگ عراق گذشته، از جمله با انتشار قریب الوقوع کتاب اسکات مکللن سخنگوی سابق کاخ سفید و یا انتشار نتیجه تحقیقات کمیته اطلاعات کنگره در بهار 2008 ، افکار عمومی آمریکا امکان بهتری برای قضاوت درباره آنچه حقیقت دارد خواهد یافت.

 

 *************

  مطلبی بزبان آلمانی در باره اظهارات غلط دولت بوش

در رابطه با مقدمه چینی بخاطر برپا کردن جنگ علیه حکومت صدام حسین

  در سايت تلويزيون آـ ارـ د 

Studie zur Begründung des Irak-Krieges

Bush-Regierung sagte 935 Mal die Unwahrheit

 

*************

   مطلبی بزبان آلمانی در باره اظهارات دروغين دولت بوش

در رابطه با مقدمه چینی بخاطر برپا کردن جنگ علیه حکومت صدام حسین

 در سايت تلويزيون آلمان ، برنامه دوم  

http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/3/0,3672,7151171,00.html