نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 
‌آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي:
آموزش گويندگي و نويسندگي بايد در حوزه‌ها وجود داشته باشد
طبق تعاليم اسلام، اقرار گرفتن با شکنجه ازنظر قضايي بي‌اعتبار است

سرويس: فقه و حقوق - فقه
1386/10/10
12-31-2007
09:29:05
8610-04785: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه
 

‌آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي گفت: همان‌طور که با قرآن به غيرمسلمانان تحدي مي‌کنيم با نهج البلاغه نيز مي‌توانيم با مذاهب ديگر تحدي کنيم.

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، ‌آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي در مراسم جشن عمامه گذاري جمعي از طلاب مدرسه علميه معصوميه با بيان اينکه ما پيرو مکتبي هستيم که مولاي آن همواره پناهگاه علمي جامعه اسلامي حتي در زمان خلفا بوده است افزود: بعضي از مسايل علمي که در دنياي امروز مورد توجه قرار گرفته، هزار و چهارصد سال قبل حضرت علي(ع) آن را تبيين كرده است ولي ما به اندازه کافي اطلاع‌رساني نداشته‌ايم و فقه غني اهل بيت(ع) را پياده نکرده‌ايم.

وي با اشاره به نمونه‌هايي از اجراي احکام الهي از سوي حضرت علي(ع) گفت: در اروپا و آمريکا و مناطق مختلف جهان براي گرفتن اقرار از متهمان به شکنجه متوسل مي‌شوند ولي بر اساس تعاليم اسلام، هر اقراري که با شکنجه گرفته شود از نظر قضايي بي‌اعتبار است و اين امر به تازگي مورد توجه غرب واقع شده است.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع طلاب، فضلا و مدرسين حوزه علميه قم مبني بر مديريت تحول در حوزه‌هاي علميه گفت: حرکت مناسبي در حوزه‌هاي علميه نمايان شده است و طليعه خوبي است که بتوانيم محصولات علمي را در همه جا عرضه کنيم.

مكارم شيرازي به حضور دانش‌آموختگان دانشگاهي در حوزه علميه قم و مدرسه علميه معصوميه اشاره کرد و بيان داشت: حضور دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي در حوزه، مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است و دانش آموختگان دانشگاه گمشده خود را در حوزه جست‌وجو مي‌کنند.

وي بيان و قلم را دو عنصر مؤثر در کارآمدي طلاب برشمرد و افزود: آموزش‌هاي گويندگي و نويسندگي بايد در حوزه‌ها وجود داشته باشد.

مكارم شيرازي با اشاره به جامعيت دين اسلام يادآور شد: اسلام تمام ابعاد زندگي انسان اعم از سياسي، اخلاقي، اداري، اقتصادي، فلسفي، علوم انساني و تجربي را تبيين كرده است.

وي در ادامه خطاب به طلابي که مفتخر به پوشيدن لباس مقدس روحانيت مي‌شوند گفت: افتخار بزرگي نصيب شما شده است و در کنار آن مسووليت شما نيز سنگين است، همواره در کنار افتخارات بزرگ مسووليت‌هاي بزرگ نيز وجود دارد.

مکارم شيرازي افزود: اعمال و رفتار شما مي‌تواند باعث زينت يا عيب مقام ولايت، باشد و احترام اين لباس را بايد از هر جهتي نگه داريد.

در ابتداي اين مراسم، حجت‌الاسلام قوامي با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي علمي-پژوهشي اين مدرسه گفت: هزار طلبه که پانصد و پنجاه نفر از آنان را دانش آموختگان دانشگاهي از چهل رشته تشکيل مي‌دهند در اين مدرسه تحصيل مي‌کنند.

وي به اهتمام طلاب در آموختن زبان‌هاي خارجي اشاره کرد و گفت: هم اکنون مکالمه سه زبان انگليسي، عربي و فرانسوي در اين مدرسه آموزش داده مي‌شود.

مدير مدرسه علميه معصوميه، طرح فقه تخصصي تحت عنوان «فقه و رشته من» را از برنامه‌هاي ديگر اين مدرسه نام برد و گفت: هر طلبه ي دانشجو موظف است مطالعات فقهي خود را در رشته تحصيلي دانشگاهي خود شروع و گسترش دهد.

وي آموزش پژوهش‌محور را از طرح‌هاي ديگر اين مدرسه برشمرد و گفت: در آينده کلاس‌هاي اين مدرسه پژوهش‌محور خواهد بود که رشد و نشاط علمي را به همراه خواهد داشت.

انتهاي پيام

كد خبر: 8610-04785
خبرهاي مرتبط: