نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

1386/10/05

واكنش روزنامه ها به ادعاي جلال طالباني

به نقل از سايت امروز

 

امروز:سخنان جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق درباره ملغي‌اعلام كردن قرارداد 1975 الجزاير، با واكنش روزنامه‌هاي چاپ تهران مواجه شد. اكثر عناوين نخست مطبوعات امروز به اين موضوع خبري اختصاص داشت.
در حالي كه روزنامه‌هاي جناح راست به اين موضوع توجه كمتري نشان داده‌اند، مطبوعات اصلاح‌طلب عناوين نخست و يادداشت‌هاي اصلي خود را در ارتباط با اين رخداد به چاپ رساندند.
به نوشته مطبوعات، جلال طالباني رئيس‌جمهور عراق قرارداد1975 الجزاير را ملغي اعلام كرد و گفت: اين توافقنامه قبلا بين صدام و شاه ايران امضا شده بود و بين عراق و ايران نبوده است. طالباني به روزنامه الحيات گفت: ما خواهان روابط خوب با تهران هستيم، اما توافقنامه الجزاير را نمي‌پذيريم. به گفته رئيس‌جمهور عراق اين توافقنامه از سوي گروه‌هاي مخالف دولت سابق عراق كه اكنون خود حاكم اين كشور هستند، لغو شده دانسته مي‌شود و از مخالفت خود با امضاي برخي بيانيه‌هاي مشترك با ايران به دليل درج اين توافقنامه در متون آن خبر داد.
اعتماد ملي در سرمقاله خود نوشت: جلال طالباني كه بسياري در ايران او را كاك‌جلال مي‌شناسند، با صفاتي مثبت شهره بوده است. سالياني دراز بر سفره ايرانيان نشست، از درآمدها و دسترنج ايرانيان بهره‌ها برد و سرانجام پس از سقوط صدام حسين با مساعدت ايرانيان به قدرت رسيد و در دوران مديريتش بر عراق نيز همواره از سوي ايرانيان تكريم شد. ضمن آنكه كردها به عنوان يكي از اصلي‌ترين اقوام آريايي بالاترين و بهترين روابط فرهنگي و تاريخي را با ايرانيان داشته‌اند. اين اظهارات بي‌پايه و به دور از شان يك مقام ارشد سياسي كه مي‌بايد بر اصول مسلم حقوقي صحه گذارد، تيشه به ريشه اين مناسبات است... معلوم نيست جلال طالباني درگير چه قماري شده است؟ چه امتيازاتي از دشمنان ايرانيان براي بيان چنين نظرات سخيف و نابجايي دريافت داشته است؟ بي‌ترديد جلال طالباني و ديگر مقامات عراقي بايد در اولين فرصت اين سخنان نابخردانه را تكذيب و اصلاح نمايند. ايران قدرت بلامنازع منطقه و همسايه منصف، جوانمرد و قدرتمند عراق است. وقتي آمريكايي‌ها كه خود را قدرت اول جهان مي‌دانند، در امنيت عراق دست نياز به سوي ايران اسلامي دراز مي‌كنند، ديگر حساب ديگر مدعيان معلوم است. كاك جلال! بازي خطرناكي را شروع كرده است كه به نظر نمي‌رسد بازي خودش باشد.
سرمقاله اعتماد نيز در اين ارتباط است كه نوشته است: اينك كه دولت جديدي بر عراق حاكم شده است و اين دولت منادي روش دموكراتيك حكومت‌داري و مناسبات صحيح داخلي و بين‌المللي و صاحب پارلمان، هيات وزيران تخصصي و ساير نهادهايي است كه براساس آن بر دموكراتيك بودن تاكيد مي‌كند، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه رئيس‌جمهور اين كشور قراردادي را زير سوال ببرد كه براساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي غيرقابل تغيير است. از سوي ديگر، رئيس‌جمهوري عراق بايد بداند كه مواضع ايران در برابر كشوهاي خارجي به ويژه كشورهايي كه خطوط مرزي با ما دارند، براساس احترام و منافع متقابل استوار است و ملت ايران هيچگاه، به هيچ كشوري اجازه نمي‌دهد درباره مرزهاي لايتغير اين كشورش تشكيك كند، به ويژه مرزي كه پيش از اين يك‌بار حسن‌ البكر و بار ديگر صدام حسين براي تغيير آن جنگ بر ما تحميل كردند و دست از پا درازتر به خانه نخستين خود بازگشتند.
همشهري نوشته است: آنچه را كه طالباني در مورد قرارداد 1975 الجزاير بيان داشته، دغدغه ذهني بسياري از مقامات سياسي عراق است. بنابراين، ايران نيز چاره‌اي نخواهد داشت جز اينكه در برابر هرگونه ادعاي امنيتي مقاومت نمايد. حقوق بين‌الملل و قطعنامه 598 شوراي امنيت و گزارش پرزدكوئيار، حامي سياست امنيتي ايران خواهد بود.

پايان خبر