نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

مصاحبه با دکتر پرویز داورپناه -
 از رهبران جبهه ملی ایران در خارج از کشور
پیرامون مسائل مربوط به جبهه ملی ایران،
  جنگ و سایر مسائل ملی

مصاحبه کننده: ی . صفائی

به نقل از سايت   مرکز ایترنتی سازمانهای جبهه ملی ایران در امریکا

 

با سلام گرم به آقای دکتر داورپناه،

خواهشمندم در صورت تمایل و امکان به این چند سئوال طرح شده از طرف من پاسخ بدهید تا بتوانم دیگاههای شما را به عنوان یکی از قدیمیترین افراد جبهه ملی ایران برای هموطنان انعکاس بدهم و امید دارم که قبول بفرمائید که این مصاحبه در رسانه هاي مردمی چاپ شود.

دوست گرامی جناب آقای صفایی
با عرض سلام و تشکر، با کمال میل به سئوالات شما در ذیل پاسخ می دهم.شما می توانید این مصاحبه را در رسانه های مردمی انتشار دهید.
با احترام
پرویز داورپناه

1ـ نظر شما در خصوص آخرین نشستی  که در کنگره داشته اید، چیست و چه ساختارهایی را برای رهایی مردم ایران در نظر گرفته اید؟
 

داورپناه ـ پیش کنگره سازمانهای جبهه ملی ایران که از اتحاد و وحدت افراد و گروههای صاحب نظر تشکیل یافت ،  نقطه عطفی در مبارزه به خاطر نجات ملت ایران از چنگال دیکتاتورهای حاکم بر سرنوشت مردم کشورمان بشمارمی رود.
افرادی که سالها پیش در کوران مبارزه بعلل گوناگون از همدیگرجدا شده بودند در این روز آرزوی دیرین آنان جامه ی عمل پوشید و برای شرکت در پیش کنگره جبهه ملی ایران در خارج از کشور از آمریکا و اروپا گرد هم آمدند
درمیان این چهره های مصمم و پیکارجو از دکتر علی راسخ افشار ( ریاست اولین کنگره سازمانهای جبهه ملی ایران در اروپا ـ ویسبادن ـ  مردادماه 1341 ) در آستانه هشتاد سالگی  تا  رهبران قدیمی و مبارز جبهه ملی ایران در آمریکا و اروپا (علی شاکری زند و دکتر محسن قائم مقام ) و اعضای سابق شورای جبهه ملی ایران ( امیر هوشنگ کشاورز صدر و مهندس حمید ذوالنور) حضورداشتند تا در بنای یک تشکیلات نیرومند و قوی و مدرن که پاسخگوی احتیاجات آنان در نبرد با ستمکاران و پایه گذاری ایرانی نوین و آزاد باشد شرکت نمایند.

2ـ نقش جبهه ملی را در خارج و همچنین درداخل کشور چگونه ارزیابی میکنید؟

داورپناه ـ نقش جبهه ملی در داخل و خارج کشور در مبارزات مردم ایران از اهمیّت غیر قابل انکاری برخورداراست.

مقامات آمریکایی جهت وابستگی و آلوده کردن  " اپوزیسیون "  و تثبیت حکومت اسلامی میلیونها دلار بودجه در نظر گرفته اند و با توزیع میان سازمانهای سیاسی فرصت طلب و راه انداختن ماهواره ها و رسانه های گروهی ، تعداد کثیری  از فعالان سیاسی و مدیران و مجریان تلویزیون ها و رادیوهای بیست و چهارساعته را خریده اند.
ما به رهنمود دکتر مصدق به ملت ایران تکیه داریم و امیدی به دول خارجی نداشته و دریافت هر گونه کمک مالی را از بیگانگان مردود و محکوم دانسته و افتخار می کنیم که روی پای خود ایستاده ایم.
شعار« استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی » درعین کوتاهی و سادگی از آنجائی که بیان کننده واقعیت مبارزات معاصر مردم ایران  است، به عنوان شعار های اصلی نهضت ملی ایران، خمیر مایه عقيدتی و مبانی فکری ما را تشکيل میدهد.

3ـ با توجه به هشدارهایی که در خصوص جنگ داده شده، نظر شما درمورد احتمال جنگ امریکا و ایران چیست و چه راهکارهایی را برای به شکست کشاندن این جنگ ویرانکننده پیشنهاد میکنید؟

داورپناه ـ خبرهای وقوع جنگ برای به آتش کشیدن ایران هر روز بگوش میرسد. جنگی که حاصلش ویرانی ایران و از میان بردن حاصل سالها رنج مردم ایران برای آبادانی کشور خود خواهد بود.
 گروه جنگ طلب غالب در حکومت آمریکا هر روزه با عنوان کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی و گفتار تنش آمیز سران آن به تحریک مردم آمریکا و صاحبان قدرت در آن کشور ادامه میدهد.
ما در عین هشدار به حکومت امریکا برای حذر از شعله ور ساختن آتش جنگ درایران که حاصلش ویرانی کشور ما و کشتار بسیاری از مردمان بیگناه است و خاورمیانه را بازهم خونین تر خواهد نمود رفتار و تحریکات بین المللی نابخردانه و جنون آمیز حکومت جمهوری اسلامی را که دستاویز لازم را برای گروههای جنگ طلب جهانی فراهم کرده و ما را هر لحظه به جنگ مصیبت باری در ایران نزدیک تر میکند، بشدت محکوم مینمائیم.

4 ـ آیا جبهه ملی ایران تدارکاتی برای یک تظاهرات گسترده و سراسری به عنوان تظاهرات ضد جنگ در دستور کار خود دارد و اگر جواب مثبت است،  با کدام نیروهای فعال سیا سی و آزادیخواه برای چنین تدارکاتی پیشقدم میشوید؟

داورپناه ـ  سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور خطر حمله نظامی به ایران را خطری جدی می بینند  و از تمام مبارزین و مردم ایران دعوت می کنند که برای جلوگیری از چنین فاجعه ای از هیچگونه اقدامی غفلت نکنند.

ما به همه ی نیروهای سیاسی و اجتماعی مسؤل پیشنهاد می کنیم که باهم دست بکار ایجاد یک اقدام دسته جمعی برای جلوگیری از جنگ گردیم و فعالیت های خود را برای محکوم ساختن رفتارها و تحریکات جمهوری اسلامی درجهت بمخاطره انداختن ایران و کشاندن کشور به آتش جنگ، همسو ساخته، از سوی دیگر بمنظور یک فعالیت بی وقفه بین المللی در راه افشای نقشه های جنگ طلبان علیه مردم و کشور ایران و جلوگیری از تحقق اینگونه نقشه ها، کوشش های خود را همآهنگ کنیم.

5ـ نظر جبهه ملی ایران درباره عفوی که اخیراً از طرف نهضت آزادی ایران بیان شده (دکتر یزدی گفته اند به سران حاکمیت توصیه میکنم درهای زندان را باز کنند و به سوی ملت برگردند و تقاضای عفو کنند) چیست؟

داورپناه ـ بازداشتهاي خودسرانه و غيرقانوني رو به افزایش است. هر روز شاهد ابراز نگراني خانواده های زندانیان سیاسی هستیم، این ستم ها دیگر قابل تحمل نیست.

شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» شعار کلیه سازمانها و افراد و گروههای آزادیخواه درهر دو رژیم استبدادی بوده و می باشد. هر شخص و سازمانی موظف است برای آزادی زندانیان سیاسی فعالیت نماید.
جبهه ملی ایران در باره توصیه عفو به سران حکومت اسلامی اعلامیه ای نداده است.

6ـ جنبش دانشجویی و کارگری میرود تا در خیزشهای خود کمر رژیم را بشکند، جبهه ملی ایران چه نقشی در این زمینه برای  کارگران و دانشجویان میتواند داشته باشد؟ آیا اصولاً این جبهه میتواند از حمایت خیزشهای کارگری و دانشجویی برخوردار باشد؟

داورپناه ـ اکثر طبقات و اقشار در ایران تحت ستم هستند، نگاه کنید به مبارزه حق طلبانه زنان قهرمان ایران، نگاه کنید به  مبارزات معلمان و فرهنگیان و استادان دانشگاه، نگاه کنید به مبارزات اقلیت های سیاسی و دینی و ...
جبهه ملی ایران از حقوق پایمال شده همه ی مردم ایران از کارگر و دانشجو گرفته تا معلم و اقلیتهای سیاسی و دینی حمایت می کند و در دوران مبارزاتش تنها حامی یک قشر یا طبقه بخصوصی نبوده است.
ما خطوط کلی فعالیت های جبهه ملی ایران  در خارج از کشور را پشتیبانی از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران و ادامه کوشش برای ایجاد تشکیلات سیاسی مدرن و گسترش سالم آن و تدارک اتحاد برای دموکراسی با آزادیخواهان کشور و کمک به رشد همبستگی ملی و دامن زدن به تماس ها و مذاکرات میان نیروها و شخصیت های آزادیخواه  ایران میدانیم.

7ـ موقعیت ویژه ایران در ساختار کنونی با موجی از بحران روبرو شده است که یکی از آنها بحران در ساختار حکومتی است. به نظر شما آیا مثلث خاتمی ـ کروبی ـ هاشمی در آینده کلید خواهد خورد و سناریوی خاتمیچیها یکبار دیگر تکرار خواهد شد؟

داورپناه ـ  با نزدیک شدن دورهء هشتم انتخابات مجاس شورای اسلامی، جنگ زرگری سران حکومت اسلامی برای فریب مردم آغاز شده است و متاسفانه افراد فرصت طلب و شیادی نیز در خارج از کشور برای "انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه" حکومت اسلامی که تحت کنترل شورای نگهبان انجام می گیرد به جمع آوری امضاء پرداخته اند.   
بیجهت نیست که اعلام می شود، بیائید به اصلاح طلبان رای دهید و بترسید از اصولگرایانی که دارند برای گرفتن کرسیهای وکالت مجلس هشتم  آماده می شوند. و بترسید از خطر جنگ ...، و با این تبلیغات موذیانه، در مردم رعب و وحشت و ترس و هراس می آفرینند تا در انتخابات شرکت کنند وبه کاندیدای خودیها رای دهند ودر انتخابات حضور گسترده داشته باشند و پشتوانهء نمایندگان و حاکمان آینده حکومت اسلامی  در میان کشورهای جهان باشند زیرا چنان که
هاشمی رفسنجانی اعلام داشته است:  "حضور گسترده مردم بسیاربه نفع نظام و کشور است"
رفسنجانی  نیاز دارد مردم را مانند سالهای گذشته، بکار گیرد . اگر مردم در دام نیفتند و به دلخواه اوعمل نکنند، و انتخابات را تحریم کنند، این حکومت دیگر پشتوانهء مردمی و اجتماعی در ایران و جهان نخواهد داشت و محکوم به انحلال و اضمحلال و فروپاشی است.
بنابراین ما باید از هم اکنون به افشاگری در مورد ماهیت انتخابات جمهوری اسلامی یا انتصابات شورای نگهبان  پرداخته و از مردم بخواهیم  که فعالانه آن را تحریم کرده، در آن شرکت نکنند.

با تشکر از  شما، موفق و سلامت باشید.

ی. صفایی

24 نوامبر 2007