نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

گزارش جلسه سخنراني آقايان دكتر يزدي و كرباسچي

 در انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف

23/8/86

جلسه سخنراني و ميزگرد آقايان دكتر ابراهيم يزدي دبير كل نهضت آزادي و شهردار سابق تهران آقاي غلام حسين كرباسچي در آمفي تئاتر دانشگاه صنعتي شريف به دعوت انجمن اسلامي اين دانشگاه با موضوع دولت و مردم  ، خطرات و تهديدات برگزار شد .

وزيرامور خارجه دولت موقت سخنراني خود را با بحث مشروعيت حكومت ها و تغيير مفهوم دولت درعصركنوني آغاز كرد و به بررسي چگونگي شكل گيري حكومت ،مشروعيت حكومت ،اختيارات آن و انتظارات از دولت پرداخت . وي با اشاره به اين نكته كه در گذشته از دولت ها يا پادشاهان ارائه خدمات عمراني و رفاهي وجود نداشته ،و انتظارو توقع از بالا به پائين بوده ولي امروزه اين فرايند از پائين به بالا و با راي مردم است و اين توقع و انتظار در جوامع امروزي امري طبيعي است .

سپس به پيچيدگي جوامع امروزي و  مقايسه آن ها  با مدينة النبي پرداختند. در مدينه حداكثر هزارو دويست خانوار كل جامعه را تشكيل مي داده است . در نتيجه اداره اقتصاد جامعه ، ارتباطات ، امر قضاوت و به طور كلي زمام داري جامعه با جهان امروز قابل مقايسه نمي باشد . اما مفاهيم اساسي نظر و راي مردم ازتاسيس حكومت در درون خود اسلام هست و حكومت پيامبر در مدينه بر اساس يك قانون اساسي معروف به قانون اساسي مدينه  MADINAH CONSTITUTION  بود. كه توسط پيامبر اكرم تنظيم شده بود . او سپس به مفهوم دولت رفاه پرداخت كه در آن تمام آنچه به نام خراج و ماليات وارد خزانه دولت مي شد ميان مردم توزيع مي گرديد . علي (ع) اموال موجود درخزانه را بين تمام مسلمين پخش مي كرده و سپس به منزل براي استراحت مي رفت ولي آيا مي توان اموال كشورمان را به همين ترتيب بين تمام مردم تقسيم كرد؟ دولت وظايف و مسئوليت هاي ديگري هم دارد .

بعد از اين توضيحات دكتر يزدي به رابطه دو مقوله حاكميت ملي و حاكميت ملت پرداخت و رابطه اين دو را بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق و پايان جنگ سرد بيان داشت .امروز اعتبار حاكميت ملي در روابط جهاني به ميزان تحقق حاكميت ملت بستگي پيدا كرده است . دولت و حاكميتي مشروعيت و اعتبار دارد كه بر خاسته و متكي به آراي مردم باشد . او با اشاره به خطرات و تهديد هاي كنوني و با انتقاد از فضاي بسته جامعه و دستگيري دانشجويان ، معلمين و فعالان كارگري و زنان به اين نكته اشاره كرد كه حكومت هايي كه اين روال را طي كرده اند سرانجام اين شيوه ، به نتيجه اي كاملاً مخالف با اهدافشان انجاميده است .

بعد از جنگ سرد علاوه بر مناسبات سياسي ، مسائل اقتصادي نيز به عنوان بخش بزرگي از سياست هاي قدرت هاي بزرگ تبديل شده . حكومت هاي غير دموكراتيك و بعضاً توتاليتر براي رسيدن به منافع اقتصادي نسبت به كشور هاي دموكراتيك سهل الوصول ترند . با توجه به اين مسائل و فشارهاي دروني و بحران كنوني كشورمان اين پيشنهاد را (همانطور كه قبلاً در اعلاميه هاي نهضت آزادي ايران اعلام شده ) مطرح مي كنيم : آزادي زندانيان سياسي ، رفع اتهام بر عليه امنيت ملي آنان ، آزادي روزنامه ها ، و در كل عفو عمومي ، تنها راه كاري مناسب در شرايط حاضر براي مقابله با خطرات پيش رو مي باشد.

بعد از صحبت هاي دبير كل نهضت آزادي ايران نوبت به غلام حسين كرباسچي رسيد تا با طرح سئوالي از دكتر يزدي صحبت خود را آغاز كند : آيا ما مي توانيم كل دنيا و حركت سياسي جهان را در جهت توطئه عليه اهداف نظام خود بدانيم ؟ اين درست است كه برخي از قدرت ها مانند  نئوكانها در جهت اهداف خود از كشورهاي ضعيف تر استفاده سوء مي برند، ولي تعميم اين قضيه به كل روند سياسي دنيا به نظر من صحيح نيست .

سپس ايشان به مشكلات چاپ و تعطيلي روزنامه ها از جمله هم ميهن اشاره كرد و در ادامه يكي از دلايل دستگيري ها و بسته شدن جامعه را عدم اعتماد به نفس مسئولين ذكر كرد .

سپس ، دكتر ابراهيم يزدي در جواب كرباسچي گفت : با حرف شما موافق هستم و تاكيد مي كنم كه تمامي كشورها به دنبال توطئه عليه ايران نيستند . من در صحبت هاي خود از بعضي قدرت ها نام بردم نه كليه كشور ها .

در پايان مهمانان به سئوالات و مسائل دانشجويان پاسخ دادند .

لازم به ذكر است كه استقبال خوبي از سوي دانشجويان و اساتيد دانشگاه در آمفي تئاتر دانشگاه شريف صورت گرفته بود بطوري كه سالن سخنراني كاملاً پر شده بود .