نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

در باره تحکيم مهر

حنیف یزدانی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

 

وضعت اجتماعی ایران دارای مشکلات عدیده ایی است.دختران فراری ، کودکان کار ، زنان سرپرست خانوار ، اعتیاد و... همه نشان دهنده وسعت آسیب های اجتماعی است.

در وضعیتی که  نهاد های مدنی و بازیگران عرصه عمومی در وضیت ضعف و ناتوانی به سر می برند  ، احزاب و گروهها و جران های سیاسی و دانشجویی نیز با محدود کردن خود در حصار  فعالیت های سیاسی خود و جامعه را از فعالیت مثمر ثمر  در این عرصه محروم کرده اند.

احزاب و جریان های سیاسی و دانشجویی با دید رسانه هایی و سیاسی که از خود دارند در واقع چشمان خود را به وضعیت واقعی و حقایق موجود در جامعه  بسته اند.

در چنین وضعیتی دفتر تحکیم وحدت با اجرای طرح تحکیم مهر بر آن آمد تا خلا موجود را گوشزد کند.

اما در این میان نکات زیر را باید  یا آوری کرد.

نگاه به مسائل اجتماعی  باید نگاهی فی نفسه باشد. بدین معنی که هر جریانی که در مباحث حاد اجتماعی وارد می شود . نباید به این مسائل به عنوان وسیله ایی در جهت تقویت نگاه سیاست  کحور  و تک بعد نگاه کند.

در واقع نقد اساسی به رویکرد احزاب و جریانهای  سیاسی این است که آنها تحت تاثیر آموزه های لیبرالیستی توسعه را در آزادی سیاسی خلاصه کرده اند. در حالی که توسعه دارای دارای ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی نیز هست.

توسعه ایی با دوام و  با اثر است که در ابعاد مختلف وجودی انسانی گسترده باشد . از این رو نگاه به هر حوزه ایی برای ابزار کرده آن در جهت  انحصار توسعه به یکی از ابعاد نگاهی لغو و باطل است.

دانشجویان باید دانند که حقوق بشر متضمن برآوردده کردن حقوق همه انسانها در تمامی وجوه و ابعاد است. اگر دفاع از حقوق سیاسی ، دفاع از حقوق بشر است اعتراض به وضعیت کسانی که گرفتار فقر ، بی کاری ، گرسنگی ، فساد و فحشا و... شده اند نیز دفاع از حقوق بشر است به همان اندازه مفید و با ارزش .

تحکیم  باید برای برای ورود به کار های اجتماعی در این راه استمرار عمل داشته باشد و این هدف میسر نمی شود جز با برنامه ریزی دقیق تا در ابتدا بتواند دانشگاه و جامعه را بر روی کار اجتماعی مجاب کند.

بیان کردن تجربیات جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب و همچنین NGOهای موفق در سالیان اخیر، برگزاری نمایشگاه عکس و تهیه گزارش در رابطه با آسیب های اجتماعی در دانشگاه ، مصاحبه و برگزاری سخنرانی در این رابطه و ... می تواند راهکار هایی برای ایجاد دغدغه  در فعالین دانشجویی نماید تا از این طریق دانشجویان مجاب شوند که بررسی مسائل اجتماعی از همان درجه اهمیت مسائل سیاسی برخوردار است.

دانشجویان برای ایجاد دغدغه در واقع باید بتوانند که زمینه مشاهده ملومس آسیب های اجتماعی را برای دانشگاه فراهم کنند.در پس این مشاهده است که دغدغه در ذهن دانشجویان ایجاد می شود.در این صورت است که فعالین انجمن های اسلامی می توانند متناسب با امکانات و فهم خود از جامعه عمل کنند.

البته این نکته را باید خاطر نشان کرد که عمل اجتماعی دانشجویان باید درو از عوام زدگی باشد و در واقع آنها بتوانند با عمل و بیان نظرات خود زمینه مطالعه علمی و کارشناسی آسیب های اجتماعی فراهم کنند.

مسلم است که سمینار های علمی می تواند در رابطه با فقر ، فساد ، اعتیاد و... توسط انجمنهای اسلامی در دانشگاهها برگزار شود. دانشجویان می توانند در انتقادات خود به عملکرد نامطلوب نهاد ها و اداراتی مانند کمیته امداد و... بپردازند که چرا علیرغم داشتن بودجه های هنگفت چند صد میلیاردی به جای توانمند سازی نیازمندان زیر پوشش خود تنها به کمک های بسیار ناچیز و تحقیر کننده بسنده می کنند.

مسلم است ورود به مسائل عینی جامعه باعث می شود که دانشجویان در طرح مسائل و مطالبات خود واقعی تر شوند و در راه تحقق آنها از خود سماجت بیشتری نشان دهند و در مقابل سختی های راه دموکراسی در ایران مقاوم تر شوند.

با این توضیحات طرح تحکیم مهر به عنوان اولین کار اجتماعی تحکیم و انجمن های اسلامی برای ورود مسائل اجتماعی و خاطر نشان کردن معضلات اجتماعی به فالین سیاسی و دانشجویی انجام شد.

مسلم است که نه تنها انجمن های اسلامی و تحکیم بلکه هیچ حزب و جریان سیاسی میز نمی تواند از پس فقر یا بیکاری و یا ... بر آید ولی وظیفه تمام آنهاست که حد اقل در حیطه توانایی و عمل خود این مسائل را یاد آوری کنند.

در اکثر دانشگاهها فعالین دانشجویی با گفتگوی رو در رو با دانشجویان از آنها کمک مالی در یافت کردند.