نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com

 socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

     توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

www.ois-iran.com/2019/mehr-1398/ois-iran-8458-Merke...l-sharte-iran-waghebiunanah-nist.htm


مرکل پس از دیدار با ترامپ و روحانی:    ـ

      شرط ایران واقع‌بینانه نیست
آنگلا مرکل بعد از دیدار جداگانه با ترامپ و روحانی گفت که تاکید تهران بر لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا به عنوان شرط مذاکره واقع‌بینانه نیست. مکرون ابراز امیدواری کرده که به‌زودی پیشرفت‌هایی در باره ایران به دست آید. 
 ـ


صدراعظم آلمان بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر در محل اقامت حسن روحانی، رئیس‌جمهور با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. در باره مضمون ملاقات این دو هنوز خبری منتشر نشده است.    ـ
آنگلا مرکل از زمان به قدرت ‌رسیدن در سال ۲۰۰۵ تا کنون از دیدار با روسای جمهوری ایران خودداری کرده بود. بنا به نوشته روزنامه‌های آلمان، دلیل این امر مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای ایران، از جمله موضع این کشور در قبال اسرائیل، بوده است. دیدار امروز که در اوج تنش در مناسبات ایران و آمریکا بر سر برجام صورت گرفت، اولین دیدار آنگلا مرکل با یک رئیس جمهوری ایران است.    
ـ
مرکل قبل از دیدار با روحانی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کرده بود.    
ـ
مرکل اندکی بعد از هر دو دیدار ضمن خوشنودی از احتمال شکل‌گیری مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا، شرط تهران، یعنی لغو تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط چنین مذاکره‌ای را غیرواقع‌بینانه توصیف کرد. او گفت که با این شرط و شروط‌ها نزدیک‌شدن مواضع برای مذاکره جنبه عملی نخواهد یافت.   
ـ
همزمان، عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان نیز پس از دیدار جداگانه با ترامپ و روحانی از تقاضای رئیس جمهور آمریکا برای میانجیگیری میان این کشور و ایران خبر داد. او گفت که ترامپ از او پرسیده است که آیا پاکستان می‌تواند به کاهش تنش‌ها و به شکل‌گیری یک توافق جدید با ایران کمک کند. 
 ـ
ابراز امیدواری مکرون
پیش‌تر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرده بود که در ساعات آینده پیشرفتی در مورد بحران کنونی ایران صورت گیرد.   
ـ
به گزارش رویترز، او گفت پس از صحبت‌های مستقیم و صادقانه‌اش با حسن روحانی در عصر روز دوشنبه، امیدوار است که طرفین بتوانند به سرفصل‌های مشترکی دست یابند.   
ـ
رئیس جمهوری فرانسه گفت:« ما باید به دور میز برگردیم و نه تنها گفت‌وگوهایی صریح و صادقانه در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فعالیت های منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیک ذاشته باشیم، بلکه رویکرد کلی‌تری نیز در باره تحریم‌ها در پیش بگیریم.»   
ـ
او به خبرنگاران گفت:« امیدوارم در ساعات آینده به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یابیم.»   
ـ
اظهار امیدواری رئیس جمهوری فرانسه در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی به بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مسئول شناختن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان به تندی اعتراض کرده است.   
ـ
حسن روحانی و محمد جواد ظریف، در نیویورک، این بیانیه را رد و دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به عربستان را تکذیب کردند.  
ـ
محکومیت بیانیه سه کشور اروپایی از سوی ایران
در عین حال، وزارت امور خارجه ایران نیز با ا نتشار بیانیه‌ای، بیانیه سه کشور اروپایی را به شدت محکوم کرده است.   
ـ
در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است:« جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید و رد ادعای غیرمسئولانه روسای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ارتباط با حمله نیروهای مسلح دولت یمن به تاسیسات سعودی، تاکید می‌نماید وارد آوردن اتهام مسئولیت به یک دولت ثالث در خصوص حمله‌ای که در جریان یک جنگ تمام عیار میان طرف سعودی و یمنی انجام شده و طرف یمنی رسما انجام آن را بر عهده گرفته است، به خودی خود یک اقدام تحریک‌آمیز و شدیدا مخرب است؛ چه رسد به اینکه این اقدام پیش از هرگونه تحقیقات و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک و صرفا بر اساس این استدلال مضحک صورت گرفته باشد که "توضیح محتمل دیگری وجود ندارد.»  
 ـ
در این بیانیه افزوده شده: «متهم‌سازی سفارشی دولت‌ها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی در کنار سایر سیاست‌های حمایتگرانه نسبت به رژیم کودک‌کش عربستان سعودی به ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است و مسئولیت تبعات آن بر صلح و ثبات منطقه‌ای، برعهده سه کشور صادرکننده این بیانیه خواهد بود.»   
ـ
در بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی تأکید شده که برنامه موشکی ایران خصلت دفاعی دارد و منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی است و این کشور هرگونه ورود به مذاکرات در خصوص این موضوعات را "قویاً" رد می‌کند.    
ـ

تاریخ 24.09.2019
 

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز سه شنبه ٢ مهر ١٣٩٨ / ٢۴ سپتامبر ٢٠١٩  

 

درهمین رابطه:   ـ

ــ مرکل پس از دیدار با ترامپ و روحانی: شرط ایران واقع‌بینانه نیست

آنگلا مرکل بعد از دیدار جداگانه با ترامپ و روحانی گفت که تاکید تهران بر لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا به عنوان شرط مذاکره واقع‌بینانه نیست. مکرون ابراز امیدواری کرده که به‌زودی پیشرفت‌هایی در باره ایران به دست آید.      ـ

www.ois-iran.com/2019/mehr-1398/ois-iran-8458-Merke...l-sharte-iran-waghebiunanah-nist.htm

ــ واکنش‌ ایران به بیانیه سه‌کشور اروپایی درباره حمله به آرامکو

محمدجواد ظریف با انتشار یک پست‌توییتری نسبت به بیانیه کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره مسئولیت ایران در حمله آرامکو واکنش نشان داده است. پیش از آن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از این بیانیه استقبال کرده بود

http://www.ois-iran.com/2019/mehr-1398/ois-iran-8455-wakoneshe-IRAN-be-bayaniyahe-3-keshware-europaie-dar-hamlah.be-aramko.htm

ــ رهبران اروپایی: ایران عامل حملات به عربستان بوده

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است و از ایران خواستند به جای "تحریک" راه گفتگو را در پیش گیرد

http://www.ois-iran.com/2019/mehr-1398/ois-iran-8454-rahbarane.europa-iran-aamele-hamalat-fe-arabestan-boudeh.htm

ــ نگاهی به سیاست‌خارجی ترامپ؛ "حرافى بسیار، فقدان استراتژی" ـ   میشائیل دون‌هاوزر، گزارشگر خبرگزاری آلمان در واشنگتن

www.ois-iran.com/2019/shahriwar-1398/ois-iran-8445.negahie-be-siyasate-kharejieye-Trump.htm

 

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ