نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو 

      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

 

"حیدرالعبادی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را «اشتباهی استراتژیک» خواند، اما در عین حال به صراحت گفته که «ما به خاطر حفاظت از منافع ملت‌مان از تحریم‌ها پیروی می‌کنیم. ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن عمل می‌کنیم».

محمود صادقی در واکنش به این اظهارات،‌ توییت کرده که «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است.»

وی افزوده: «دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند.»"

*********

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

انتقاد صادقی از «تبعیت» عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

 ١٨مرداد/۱۳۹۷ 

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از تصمیم دولت عراق مبنی بر «تبعیت» از تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در یک نشست خبری اعلام کرد که بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها تبعیت می‌کند.

حیدرالعبادی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را «اشتباهی استراتژیک» خواند، اما در عین حال به صراحت گفته که «ما به خاطر حفاظت از منافع ملت‌مان از تحریم‌ها پیروی می‌کنیم. ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن عمل می‌کنیم».

محمود صادقی در واکنش به این اظهارات،‌ توییت کرده که «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است.»

وی افزوده: «دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند.»

به دنبال اعلام خروج آمریکا از توافقنامه برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور با آغاز مرحله اول بازگشت تحریم‌ها علیه تهران تاکید کرد هر کسی با ایران تجارت کند، امکان تجارت با ایالات متحده را نخواهد داشت.

دور اول تحریم‌ها علیه ایران که متعاقب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز شده است، تجارت فلزات، ذعال‌سنگ، صنایع خودروسازی و دسترسی به دلار را شامل می‌شود.

آمریکا در مرحله بعدی تحریم‌ها که روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، صنعت نفت ایران را هدف قرار خواهد داد.

پیش از این نیز گزارش شده بود که عربستان سعودی به عراق پیشنهاد داده به‌جای واردات برق از ایران، نیاز این کشور را با برق بسیار ارزان تأمین کند.

مصعب السری، سخنگوی وزارت برق عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ تأیید کرده‌ که عربستان موافقت کرده تا یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۳۰۰۰ مگاوات (سه برابر نیروگاه اتمی بوشهر) ظرف یک سال در عربستان راه‌اندازی کند و هر مگاوات‌ساعت برق فروشی به عراق را ۲۱ دلار پیشنهاد داده‌ که یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به همسایه غربی خود است.

این قرارداد هنوز از طرف دولت عراق امضا نشده، اما قیمت پیشنهادی عربستان بسیار پایین است و ظرفیت نیروگاهی یاد شده نیز بسیار بالا و حدود یک سوم کل ظرفیت تولید برق عراق است.

عراق با ۵۰۰۰ مگاوات کمبود برق مواجه است اگرچه چندین نیروگاه در حال احداث است، اما نیاز برق این کشور سالانه هفت درصد نیز افزایش می‌یابد.

بر اساس آمارهای وزارت نیروی جمهوری اسلامی، ایران پارسال در کل حدود ۷۸۷۱ میلیون کیلووات ساعت (۷٫۸ تِراوات ساعت) برق صادر کرده بود که بیش از ۸۴ درصد آن تحویل عراق شده بود.

این میزان از انرژی برقی صادر شده به عراق، به راحتی می‌تواند با یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی تأمین شود. به عبارتی، عربستان نه تنها قیمت برق را یک چهارم قیمت برق ایران قرار داده، بلکه میزان صادرات را نیز سه برابر ایران پیشنهاد داده‌ است.

ایران در ماه جاری به‌خاطر کمبود برق و اوج‌گیری مصرف داخلی، صادرات برق به عراق را قطع کرد که به موجی از ناآرامی‌ها در جنوب عراق منجر شد.

بدنبال سقوط صدام حسین، ایران نفوذ خود در عراق را افزایش داده و دو کشور روابط استراتژیک گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند.

ایران و آمریکا اگرچه روابط خصمانه‌ای دارند، اما هر دو از بزرگ‌ترین متحدان عراق هستند و از این رو بازگشت تحریم‌های واشینگتن، دولت عبادی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

منابع: توییتر محمود صادقی و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن

به نقل از رادیو فردا

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰ اوت ۲۰۱۸

درهمین رابطه:

ــ بغداد: به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبندیم؛ قبل از هرچیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم / گامی برنمی‌داریم که به ضرر اقتصاد عراق باشد؛ به معاملات دلاری با ایران پایان می‌دهیم

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-ran-8028-be_tahrimhaye_USA_be_IRAN_payband_hastim.htm 

ــ صف‌آرایی سیاستمداران عراقی در برابر پایبندی العبادی به تحریم ایران

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-ran-8030-safaraieye_siyasatmadarabe_eraghie....htm

ــ دست ما نمک ندارد یا نخست وزیر عراق نمک‌نشناس است؟!

حیدر عبادی اعلام کرده عراق تحریم های آمریکا را با بی میلی اجرا می‌کند. این صدا اما از کردستان عراق و پاکستان و حتی افغانستان شنیده نمی‌شود. وقت تجدید نظر در سیاست‌ها نیست؟

http://www.ois-iran.com/2018/mordad-1397/ois-iran-8032-daste_ma_namak_nadarad-ya....htm