نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7898-Aya_emam_.Mossadegh_ra_mosalman_namidanest.htm

 

عباس سلیمی نمین

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیا واقعا امام خمینی، مصدق را مسلمان نمی‌دانست؟

۲۶مزداد ۱۳۹۵

یکشنبه‌شب شبکه تلویزیونی «افق» مستندی با عنوان «کودتای آمریکایی» به کارگردانی «جو آیلا» پخش کرد که در حاشیه آن عباس سلیمی‌نمین دوباره تکمله‌ای به این بخش از سخنان روایت‌شده به نقل از امام(ره) درباره مصدق زد.

به گزارش شرق، در جایی که مجری این شبکه تلویزیونی از سلیمی‌نمین خواست نظرش را درباره جمله امام مبنی بر مسلم‌نبودن مصدق بگوید، او روایت متفاوتی با آنچه تاکنون به صورت رسمی بیان شده ارائه داد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «در این زمینه سه روایت وجود دارد. دو روایت مستقیم از امام و یک روایت هم به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای. روایت اول این بود که امام پیش از انقلاب و در دیدار با جمعی از دانشجویان، دکتر مصدق را فردی معرفی می‌کند که قصد خدمت به کشور را داشته اما از اشتباه هم مصون نبوده چراکه می‌توانست حکومت پهلوی را ساقط کند اما این کار را نکرد.»

سلیمی‌نمین افزود: «روایت دوم مربوط به سال ١٣٦٠ است. در آن مقطع عده‌ای تلاش می‌کردند تا رهبری جعلی برای ایران بتراشند. آنها می‌خواستند رهبر واقعی را که امام بود تضعیف کنند و او را زیر سایه رهبر بدلی قرار دهند. آنها می‌خواستند مصدق را رهبر اصلی ایران و انقلاب معرفی کنند در صورتی که خود دکتر مصدق هم در زمان حیات چنین ادعایی نداشت. امام که شرایط را این‌گونه دید به مقابله برخاست و گفت کاری نکنید که بگویم اصلا او مسلم هم نبود».

سلیمی‌نمین روایت سوم را متعلق به سال ٦٤ دانسته و افزود: «روایت سوم اما جالب‌تر و قابل‌اعتناتر است. آیت‌الله خامنه‌ای که آن زمان رئیس‌جمهور بود، در نماز جمعه به تشریح ماجرای ملی‌شدن صنعت نفت پرداخت و درباره دکتر مصدق به تبیین روایت اول امام پرداختند. از آنجایی که این روایت نسبت به قبلی متأخر است و در زمان حیات امام رخ داده و امام هم نسبت به آن واکنشی نشان ندادند، باید به همین نگاه استناد کرد تا جامعه هم دچار خطای تحلیلی نشود».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره خطای تحلیل ادامه داد: «درست است که خود مصدق هم ادعای مبارزه نداشت و حتی زمانی که مبارزه با انگلیس هزینه‌بر بود با آنان از در دوستی وارد شده بود اما او هرگز غرب‌زده یا وابسته نبود. اگر ما می‌بینیم پس از انقلاب بسیاری از غرب‌گرایان پشت سر مصدق پنهان می‌شوند، به همین دلیل خطای تحلیلی است. ما مصدق را به اشتباه در جایگاهی نشاندیم که برخی غرب‌گرایان با‌عنوان ملی پشت او مخفی شوند. این در حالی است که بزرگ‌ترین دشمن مصدق غربی‌ها و به‌طور خاص انگلیس و آمریکا بودند. غرب علیه مصدق دست به کودتا زد. البته اکنون و با توجه به اینکه بخشی از واقعیات روشن شده، وابستگان به غرب دیگر پشت مصدق جبهه نمی‌گیرند و حتی در مطبوعاتشان مصدق را تخریب می‌کنند»

به نقل از سایت تابناک

تاريخ انتشار در سايت سازمان سوسياليستهای ايران ـ سوسیالیستهای طرفدار راه مصدق در روزچهار شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۷ مارس ۲۰۱۸ 

درهمین رابطه:

ــ  آبت الله سید مرتضی پسندیده  برادر بزرگتر آیت الله خمینی  درباره دکترمصدق اظهار کرده اند:

  «... فقط راجع به مرحوم دکتر [محمد] مصدق تصدیع می دهم. علاوه بر تمام اخلاق و رفتار خوب ملاقاتهای مکرر که در محل ایشان داشتم، و ایشان همیشه در بستر خوابیده بود، و اطلاعاتم را به عرض می رسانم. ایشان علاوه بر خدمات خوب اسلامی و درست که داشتند، شخصا متدین و اخلاق اسلامی رفتار می نمود، و وصیت نامه‌ی ایشان به خط خودشان نزد این‌جانب بود که برای مکه و عتبات و واجبات اسلامی به خط خود وصیت داشتند، در خدمات به اسلام و مسلمین و احکام اسلام در مملکت ایران یک نفره بودند، در تمام اعمال و رفتارشان خوب و اسلامی بود، و نامه وصیت‌ نامه مکه و زیارات و احکام بسیار کوشش داشت، که بنده دیانت و اخلاق ایشان هرکسی برخلاف بنویسد نمی تواند ثابت نماید. ایشان صلاحیت دینی و ایمانی و اسلامی و مملکتی را داشتند، و إعلام خلافْ ناصحیح و جایز نیست. ...». (۲۷)

به نقل ار مقاله : جمهوری اسلامی از منظر برادر بزرگتر بنیانگذار ــ یادبود بیستمین سال خاموشی سید مرتضی پسندیده

به قلم: دکترمحسن کدیور:

http://www.ois-iran.com/2016/aban-1395/ois-iran-7498-ayatollah_Pasandidah_darbarahe_Jomhuriye_Islami.htm

و «وصیت نامه دکتر مصدق » به خط خودشان، اقتباس از کتاب «نامه های دکتر مصدق» ـ جلد اول ـ صفحه ۴١٨ ـ محمد ترکمن ؛ مندرح در صفحه ١٣۶ 

کتاب  « دکتر مصدق » و «راه مصدق» به قلم دکتر منصور بیات زاده

http://www.rahe-mossadegh.ois-iran.com

 

ــ  مصدق مسلمان سکولار ــ سعيد حجاریان

http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7897-Said_Hadjarian.Mossadegh_Mosalman_e_Sekolar.htm

ــ  آخرین نظر امام خمینی(ره) درباره مرحوم دکتر محمد مصدق / آیا مصدق مسلم نبود؟ ـ دکتر محسن بهشتی سرشت.

 http://www.ois-iran.com/2018/esfand-1396/ois-iran-7899-akharin_nazare_emmmam_Khomenie....htm