نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

 

درخواست باربد گلشیری از شهرداری تهران برای بازسازی یادمان دکتر مصدق

درخواست باربد گلشیری از شهرداری تهران برای بازسازی یادمان دکتر مصدق

باربد گلشیری - هنرمند و فرزند هوشنگ گلشیری - از شهرداری تهران برای بازسازی یادمان دکتر محمد مصدق در قبرستان «ابن بابویه» درخواست کرد.

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶

اسکان نيوز: هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران در حالی به کار خود پایان داد که مهسا الف، مرضیه سرسریان و پیمان شفیعی‌زاده به عنوان برگزیده‌های این رویداد معرفی شدند. همچنین جایزه‌ ویژه هیات داوران و نگاه ویژه دوسالانه به باربد گلشیری تعلق گرفت.

باربد گلشیری با مجموعه‌ «سیرة الموت» مهمان این رویداد شده بود و اثر او به دلایل ارتباط با درونمایه دوسالانه و نسبت با هنر معاصر، نگاه وجودی و در عین حال سیاسی –اجتماعی، ماهیت تعاملی اثر و تاثیر حضور مخاطب، ماهیت اثر هنری در حکم روندی درازمدت‌ و پژوهش‌محور، توجه به گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخِ مغفول مانده و انتخاب بیان هنریِ متناسب با آن، احضار قطعه‌ای از واقعیت تلخ جهان واقعی –دراینجا گورستان، قرار دادن بیننده در موقعیت ناگهانی مواجهه و ایجاد امکان برای بیننده برای دخل و تصرف در اثر، تناسب وضعیت بقایای به‌نمایش درآمده با زیست امروزی، توجه به ارتباط تاریخی مجسمه‌سازی و گورسازی، ترکیب فعل مجسمه‌سازانه و رسانۀ چیدمان و استفاده از قالب‌های هنری متنوع نگاه ویژه هیات‌داوران را به خود جلب کرد.

اثر باربد گلشیری در هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی

به دلیل اینکه گلشیری در مراسم اختتامیه این رویداد حاضر نبود، مادرش فرزانه طاهری به نمایندگی از او جایزه‌اش را دریافت کرد.


طاهری پس از دریافت این جایزه با بیان اینکه فرزندش متنی را برای این اختتامیه فرستاده است، به نقل از باربد گلشیری این متن را خواند: «سلام، سپاسگزارم از برگزارکنندگان و هیات‌انتخاب هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی، خصوصا انجمن مجسمه‌سازان که انجمنی مردم‌نهاد است؛ چیزی که این ملک بیش از هر چیز دیگر به آن نیازمند است و سپاسگزارم از دوستانم که در اجرای "سیرة الموت" من را یاری کردند.

من زندگی‌ام را، سیره‌ام را وقف خیره شدن به مرگ و ویرانی کردم. از میان این ویرانی‌ها یکی یاد و خاطره و نام دکتر محمد مصدق است. او وصیت کرده بود در مزار شهدای سی‌تیر در گورستان "ابن بابویه" دفنش کنند. شاه نگذاشت. در
۲۹ تیر ۱۳۵۸ به همت حزب ملت ایران یادمانی برای او در آنجا که می‌خواست برافراشتند؛ البته آن یادمان درست مانند بسیاری از کارهای من دیری نپایید که فروانداختندش و شکستندش.

من بارها از شهرداری تهران خواسته‌ام اجازه دهند این یادمان را به هزینه و تلاش خودم بازسازی کنم. می‌دانم اعضای شورای شهر تهران از این دوسالانه دیدن کرده‌اند و عکس یادمان فروافتاده دکتر مصدق را هم دیده‌اند. همینجا از ایشان بار دیگر می‌خوام بگذارند این یادمان را به پشتوانه این جایزه مرمت کنم، بایستانم و البته تکه شکسته‌اش را شکسته بگذارم تا بدانیم هرکه خاموش است/ از چه معنی چنین سیه‌پوش است.»

مرجع: ایسنا

 به نقل از سایت اسکان نیوز

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران درروزپنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷