نشريه اينترنتی جنبش سوسياليستی
نشريه سازمان سوسياليست های ايران ـ سوسياليست های طرفدار راه مصدق

   www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

آرشيو //      توضيح هيئت تحريريه نشريه اينترنتی « جنبش سوسياليستی» درباره مطالبی که از طريق سامانه ی سازمان سوسياليست های ايران منتشرمی شوند! ـ

آدرس لینک به این صفحه در سايت سازمان سوسياليستهای ايران:   ـ

 

واکنش سید محمد خاتمی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره ایران(آمریکا علیه دولت ملی مصدق کودتا کرد...) و برجام؛ و تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد  و ...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سیدمحمد خاتمی: می‌خواهید به قبل از مشروطه برگردیم؟

دوشنبه, ۲۴ مهر, ۱۳۹۶

کلمه – گروه خبر: سید محمد خاتمی رییس جمهور کشورمان نسبت به تعلیق عضویت یک زرتشتی در شورای شهر یزد ابزار تاسف کرد. او که روز شنبه با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران دیدار کرده بود با تاکید بر آنکه چنین مساله‌ای حتی در قانون اساسی مشروطه نیز ذکر نشده است گفت: “بسیار متاسفم که می شنویم یکباره بعد از ۴ سال از حضور یک هموطن زردشتی در شورای شهر یزد، در این دوره نسبت به حضور او ایراد می گیرند. می خواهیم چه کار کنیم؟ می خواهیم به ماقبل مشروطیت برگردیم؟ یا شورای شهر از مجلس شورای اسلامی مهم تر است که آنجا هموطنان عزیز ما از غیر مسلمانان حق دارند در مهم ترین مسایل مملکت رای بدهند اما در شورای شهر نباید باشند؟ این مساله، بسیار تعجب آور است. ما کجا داریم می رویم؟ آن هم در شرایطی که دشمنان نگاه دوخته اند تا بهانه ای برای بیشتر کردن فشار بر ملت ایران پیدا کنند. چرا چیزی که در کشور ما مساله نبوده، کسانی آن را به عنوان مساله مطرح می کنند و بهانه به دست دشمنان ما می دهند که بگویند حقوق بشر نقض شده است. امیدوارم بزرگان و انسان های باتدبیر این مساله را حل کنند. ما این موضوع را محکوم می کنیم و ان‌شاءالله با تدبیر بزرگان حل شود.”

سید محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش  با ابراز تاسف برای ملت آمریکا به خاطر رییس جمهورشان، تاکید کرد: اهانت به ملت ایران قابل قبول نیست. او با یادآوری کودتای ضد ایرانی آمریکایی‌ها علیه دولت ملی مصدق گفت: کودتای آمریکایی اختصاص به ایران ندارد. آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا دست به کودتا زده و بعد از چندین سال هم خود سازمان اطلاعات آمریکا گفته است که کجا کودتا کرده یعنی یک کشور مداخله گر در امور دنیاست.

رییس دولت اصلاحات همچنین نسبت به کاربرد واژه معجول ع ر ب ی به جای خلیج فارس تاکید کرد:  نکته جدید سخنان وی، به کار بردن واژه جعلی برای خلیج فارس بود آن هم در حالی که مضمون سخنان منتشر شده وی پیش از سخنرانی واژه خلیج فارس را به کار برده اما ایشان با کمال وقاحت، عنوان جعلی را به کار برد که این اقدام نیز ناشی از روحیه کاسبکاری وی است که برای کشورهای پولدار منطقه بازار گرمی می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سید محمد خاتمی متن این سخنرانی به شرح زیر است:

برای داشتن چنین رییس جمهوری برای مردم آمریکا متاسف هستم

سیدمحمد خاتمی در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که روز شنبه ۲۲ مهر ۹۶ در دفتر وی برگزار شد، درباره سخنان اخیر رییس جمهور آمریکا گفت: واقعا متاسفم که در راس قویترین و نیرومندترین کشور دنیا -که ادعاهایی دارد و بسیاری از آن ادعاها واهی است- یک چنین شخصیتی با آن ادبیات و موضع گیری ها قرار دارد که به این سادگی چشم در چشم مردم مطالب نادرست بیان می کند و دروغ می گوید. در درجه اول برای ملت آمریکا متاسفم و احساس می کنم ملت آمریکا و لااقل نخبگان و بزرگان آن، احساس خشنودی از چنین شخصیتی نمی کنند و حتی احساس شرمساری هم می کنند.

وی اظهار کرد: دشمنی آمریکا با ملت و کشور ایران موضوع تازه ای نیست و بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا به عنوان قدرتی که هنوز چهره آن بر خلاف دیگر قدرتهای استعماری، چندان مشخص نبود، به عنوان میراث خوار استعمار کهنه وارد صحنه می شود و حتی بسیاری از کشورهای دنیا گول خوردند همچنانچه گول رقیب قدرتهای سرمایه داری، شوروی را خوردند و فکر کردند با اتکا به آن می توانند از سلطه قدرتهای امپریالیستی رهایی یابند در حالی که خود گرفتار قدرت دیگر استعماری شدند.

آمریکا علیه دولت ملی مصدق کودتا کرد

خاتمی بیان کرد: میراث خوار آمد و اولین حضور آشکارش در ایران در کودتای ۲۸ مرداد بود که دولت ملی مصدق را با آن وضعیت کنار زد و شاه را بازگرداند و پایه یک دیکتاتوری بسیار بسیار خشن را بنا نهاد و حمایت همه جانبه از این دیکتاتوری داشت نه فقط برای غلبه بر منابع ایران بلکه برای غلبه بر منطقه و دنیا.

رییس دولت اصلاحات با اشاره به تقابل هایی که آمریکا با جامعه ایران داشت و حمایت هایش از رژیم دیکتاتوری و دخالت در امور داخلی گفت: کودتای آمریکایی اختصاص به ایران ندارد. آمریکا در بسیاری از کشورهای دنیا دست به کودتا زده و بعد از چندین سال هم خود سازمان اطلاعات آمریکا گفته است که کجا کودتا کرده یعنی یک کشور مداخله گر در امور دنیاست.

خاتمی با یادآوری اولین مصاحبه اش در دوره ریاست جمهوری خود بیان کرد: در آن مصاحبه گفتم البته که ما نمی خواهیم با دنیا دعوا داشته باشیم و می خواهیم با همه دنیا ارتباط خوبی داشته باشیم از جمله آمریکا اما دیوار بی اعتمادی بین ما و آمریکا بسیار بلند است و گام اول را برای کوتاه کردن دیوار باید آمریکایی ها بردارند که البته گامهای کوچکی برداشته شد با اظهار تأسف از کودتای ۲۸ مرداد گفته شد که ما نمی خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم. باید گامهای بزرگتری برمی داشتند.

خاتمی با بیان اینکه «دشمنی آمریکا با ایران و تخاصم و مقابله آمریکا با ایران، امر تازه ای نیست» اظهار کرد: این رفتار در موقعیت کنونی و با ادبیاتی که رییس جمهور آمریکا دارد بسیار باعث تاسف است؛ هرچند که تقریبا هیچ موضوع جدیدی در سخنان ایشان نبود و ادبیات وی شایسته شأن یک سیاستمدار عاقل و پخته نبود. قالبها به نسبت قبل، قالب های زشت تری بود و نکته جدید سخنان وی، به کار بردن واژه جعلی برای خلیج فارس بود آن هم در حالی که مضمون سخنان منتشر شده وی پیش از سخنرانی واژه خلیج فارس را به کار برده اما ایشان با کمال وقاحت، عنوان جعلی را به کار برد که این اقدام نیز ناشی از روحیه کاسبکاری وی است که برای کشورهای پولدار منطقه بازار گرمی می کرد.

اهانت به ملت ایران قابل قبول نیست

وی گفت: تقریبا همه دولتهای محترم دنیا و نیز اندیشمندان دنیا از بیانات ایشان ابراز تاسف و اعلام برائت کردند و این باعث تاسف است برای آمریکا که رییس جمهورش حرفی بزند که همه عقلای عالم و همه خیرخواهان و حتی کسانی که با ما اختلاف نظر دارند، آن سخنان را محکوم کنند. فقط یکجا برای او کف زدند و هلهله کردند و او رییس رژیم صهیونیستی بود که بزرگترین عامل خشونت و ترور دولتی در عالم است و این خود نشان دهنده ماهیت این مطالب است.

خاتمی تاکید کرد: اهانت به ملت ایران و نگاه کردن به ایران به عنوان یک خطر و برنامه ریزی برای لطمه زدن به این کشور، برای هیچ ایرانی منصفی قابل قبول نیست. این را اشتباه نکنند؛ در ایران ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما در پاسداشت عزت ایران و اصل انقلاب و منافع اصلی ملی و ایستادن در مقابل تهدیدهای بیرونی، هیچ گونه اختلافی نیست.

وی افزود: مگر می شود یک نفر بیاید سپاه پاسداران را در شرایطی که در برابر تروریستها ایستاده و شهید می دهد، با گزافه گویی هایش مورد اهانت قرار دهد؟ سپاهی که برآمده از متن انقلاب و از ارکان امنیت ملی ماست.

خاتمی با تاکید بر اینکه برنامه دفاعی و موشکی ما فقط جنبه بازدارندگی دارد اظهار کرد: مگر ما موشک می خواهیم که به دیگران حمله کنیم؟ اما در جریان جنگهایی که هست آیا نباید در مقابل تهدیدهای موجود قدرت دفاع از خود را داشته باشیم؟ این مربوط به کسی نیست که بخواهد دخالت کند.

ما به دنبال بمب اتمی نیستیم

وی در مورد مسایل هسته ای گفت: از آغاز گفتیم ما به هیچ وجه به دنبال بمب اتمی نیستیم. من به عنوان کسی این را می گویم که رونق فناوری صلح آمیز هسته ای در دوره ریاست جمهوری من بود و در دکترین ما به هیچ وجه رفتن به سوی سلاح هسته ای نبود اما توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای از محورهای کار ما بود و در اثر پیشرفت کارها در برجام و قبل از آن در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتراف شد که ایران حق داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای را دارد و ما به آن رسیدیم و در برجام هم مطرح شده و فناوری صلح آمیز هسته ای حق ماست.

وی تاکید کرد: ایران نشان داد برای رسیدن به صلح، اهل منطق است و خواست خود -که منافع کل دنیا در آن است- را نیز در یک صحنه بین المللی به توافقی بین المللی رساند حالا اگر کسانی این را نمی پسندند، تقابل آنها با یک مصوبه بین المللی است که همه کشورها و شورای امنیت سازمان ملل پشت آن است و اگر خلاف آن عمل شود ما چیزی از دست نمی دهیم و دست ما بازتر می شود.

وی بار دیگر با تاکید بر این که ایران به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته ای نیست گفت: فناوری صلح آمیز هسته ای مورد توجه ماست و برای خوشایند آقایان، ما دست از آن برنمیداریم. همواره هم آماده تعامل با کل دنیا هستیم.

هزاران سال است که نام این خلیج، خلیج فارس بوده است

خاتمی با اشاره به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس تصریح کرد: تعجب میکنم که آقای رییس جمهور آمریکا اینطور به ملت ما توهین می کند و با نادیده گرفتن یک فکت تاریخی مسلم در دنیا به ملت ما اهانت می کند. صحبت امروز و دیروز نیست بلکه صحبت هزاران سال است که این خلیج، خلیج فارس بوده است- البته به انگیزه نژادپرستی این را نمی گوییم بلکه از یک واقعیت تاریخی سخن می گوییم- و خود دنیا و مجامع بین المللی اصطلاح خلیج فارس را به کار می برند و ایشان برخلاف یک اجماع عمومی و جریان تاریخی به ملت ما توهین می کند.

رییس دولت اصلاحات اعلام کرد: در مقابل این یاوه گویی ها و تهدیدها هیچ گونه اختلافی در درون ایران نیست و سپاه و ارتش و دولت ما و جریانهای سیاسی و اجتماعی ما در کنار یکدیگر هستند و آنچه مصلحت مردم و کشور و در جهت تمامیت ارضی و استقلال ما باشد، در کنار هم انجام می دهند و این تهدیدها اثری روی کار ما ندارد.

وی با یادآوری اینکه «تکلیف دنیا، تکلیف سنگینی است» گفت: تاکنون مواضع کشورهای دنیا مواضع خوبی بوده و امیدوارم دنیا این مسوولیت را بیشتر احساس کند و بداند که با کسی روبروست که هرچه معاهده و توافق و اصل بین المللی است در حال از بین رفتن است. ظاهرا رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفته هر کار آقای اوباما انجام داده را از بین ببرد.

خاتمی با یادآوری خروج آمریکا از یونسکو توجه جهان را به این نکته جلب کرد که رییس جمهور فعلی آمریکا آدمیست که با هر امر بین المللی، مخالف خوانی می کند و خطریست برای بشریت که همه باید در برابر آن بایستند.

رییس دولت اصلاحات تاکید کرد که انجمن اسلامی باید در این زمینه موضع داشته باشد و اگر می تواند با دیگر تشکلهای دانشگاه، یک موضع مشترک بگیرد.

پایه دموکراسی و جمهوری خواهی، ملت است

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به سابقه تاریخی ملت بزرگ ایران گفت: ملت که پایه نظام در دنیای امروز است و اصل جامعه را تشکیل می دهد، ترجمه nation است و به این معنا ملت امر جدیدی است؛ البته ملت ایران به عنوان جامعه ایرانی با تاریخ و فرهنگ مشترک سرشار از آفرینش و خیر و برکت بوده است و با وجود تهاجم انواع و اقسام گروه ها توانسته مهاجمان را در فرهنگ خود هضم کند و این ملت یکی از پرافتخارترین ملتهاست.

خاتمی با بیان اینکه «پایه دموکراسی و جمهوری خواهی، ملت است» افزود: یکی از ارجمندترین تلاشهای پیشگامان اصلاحات -علمای بزرگ آزادیخواه و ضداستبداد و ضداستعمار- این بود که توانستند مفهوم سرزمین و مرزها و مفهوم ملت را اثبات و تبیین کنند. این از محورهای اصلی اصلاحات خواهد بود. در مشروطیت که بنا بود استبداد مهار شود، ملت و حقوق ملت در کنار آن قرار داشت و در گام بالاتر در انقلاب اسلامی که مشروطیت را نه در قالب مشروطه سلطنتی بلکه مشروطه جمهوری و آن هم جمهوری اسلامی دنبال کرد، جایگاه ملت جایگاه بزرگی است.

وی توضیح داد: وقتی می گوییم ملت یعنی این ملت مرکب است از طوایف، اقوام، مذاهب، گروه ها و ادیان مختلف و هیچ کشوری را نمی بینید که یک دین و یک قوم و یک نژاد باشد حتی رژیم جعلی صهیونیستی -که قرار بود بر اساس دین شکل بگیرد- امروز باز یکدست نیست و هنوز اکثریت با اعراب اعم از مسیحی و مسلمان است، علاوه بر آنکه اختلاف بین خود یهودی ها وجود دارد. یک حکومت آپارتاید است اما وجود گروه ها و ادیان در همه جا هست.

تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد باعث تاسف است

خاتمی بیان کرد: ما در کشورمان کرد و لر و مسیحی و شیعه و زردشتی و سنی و… داریم؛ جمهوری اسلامی به معنی نفی ملت نیست بلکه تایید ملت است؛ ما می گوییم جمهوری اسلامی یعنی تمام طبقات و ادیان و طوایف و جریانات در یک امر مشترک هستند و آن، «ملت ایران» بودن است و همه شهروند جمهوری اسلامی هستند و اسلامی که در جمهوری اسلامی آمده به معنی نفی دیگر ادیان و مذاهب نیست بلکه تاکید بر اکثریت است و به معنی نفی حق دیگران نیست. این مساله در مشروطیت پذیرفته شده است و به طریق اولی در جمهوری اسلامی هم پذیرفته شده است.

رییس دولت اصلاحات گفت: مگر در قانون اساسی مشروطیت نیامده که زردشتی و یهودی ومسیحی یعنی گروه های به رسمیت شناخته شده غیرمسلمان در مجلس شورای ملی حضور دارند و همانند دیگران رای می دهند؟ در جمهوری اسلامی نیز همین پذیرفته شده است و امام همیشه به نام ملت صحبت می کردند و رییس جمهور هم منشور حقوق شهروندی را اعلام کردند. این مساله ایست که وقتی می گوییم ملت، علاوه برجنبه تاریخی ملت، به آن نظر داریم.

وی افزود: ما کرد داریم؛ کرد ایرانی. لر داریم؛ لر ایرانی. بلوچ داریم، بلوچ ایرانی. سنی داریم؛ سنی ایرانی. مسیحی داریم؛ مسیحی ایرانی. یهودی داریم، یهودی ایرانی. زردشتی داریم زردشتی ایرانی و… همه ما در ایرانی بودن مشترک هستیم و نظام جمهوری اسلامی و اسلامی که مبنای این نظام است، می گوید اینها شهروندان جمهوری اسلامی هستند و باید حق شهروندی آنها رعایت شود.

خاتمی گفت: بنده بسیار متاسفم که می شنویم یکباره بعد از ۴ سال از حضور یک هموطن زردشتی در شورای شهر یزد، در این دوره نسبت به حضور او ایراد می گیرند. می خواهیم چه کار کنیم؟ می خواهیم به ماقبل مشروطیت برگردیم؟ یا شورای شهر از مجلس شورای اسلامی مهم تر است که آنجا هموطنان عزیز ما از غیر مسلمانان حق دارند در مهم ترین مسایل مملکت رای بدهند اما در شورای شهر نباید باشند؟ این مساله، بسیار تعجب آور است. ما کجا داریم می رویم؟ آن هم در شرایطی که دشمنان نگاه دوخته اند تا بهانه ای برای بیشتر کردن فشار بر ملت ایران پیدا کنند. چرا چیزی که در کشور ما مساله نبوده، کسانی آن را به عنوان مساله مطرح می کنند و بهانه به دست دشمنان ما می دهند که بگویند حقوق بشر نقض شده است. امیدوارم بزرگان و انسان های باتدبیر این مساله را حل کنند. ما این موضوع را محکوم می کنیم و ان‌شاءالله با تدبیر بزرگان حل شود.

ما از وحدت سرزمینی عراق حمایت می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اشاره و بیان کرد: انقلاب اسلامی و اصلاحات از کشورهایی که دارای وحدت ملی، وحدت سرزمینی و انسجام اجتماعی هستند، حمایت می کند. ما در عراق و افغانستان و در خود ایران همین را می خواستیم و توصیه می کنیم به حکومت ها که وقتی ملت واحد شکل گرفت، حق و حقوق و حرمت اجزای ملت را رعایت کنند و اگر عقب افتادگی وجود دارد، جبران کنند. حتی در کشورهایی مثل کشور ما باید توسعه در حاشیه مهم تر از توسعه در مرکز باشد. برای حفظ وحدت ملی باید رضایت مذاهب و ادیان و اقوام جلب شود و اعتماد متقابل میان ملت و دولت شکل بگیرد و رضایت این است که آنها احساس کنند حق شهروندیشان رعایت و برای زندگی و امکانات مساوی در پیشرفت و تامین نیازهایشان برنامه ریزی می شود.

خاتمی یادآور شد: بهم خوردن وحدت ملی و سرزمینی بسیار خطرناک است و کسانی که این کار را می کنند -که شاید ندانسته است- در خدمت جریانی هستند که سرنخ آن در دست قدرت هایی است که تفرقه و جدایی ما را می خواهند. هیچ کشوری از تفرقه سود نبرده و هیچ قومی از جدایی از دامن ملت، سود نبرده و فقط دشمنان می توانند سود ببرند و می خواهند عوامل و زمینه های برخوردهای تازه ای را پدید آورند. این کار، کار خطرناکی است.

وی با تاکید بر اینکه «وحدت ملی و سرزمینی و انسجام اجتماعی رمز موفقیت همه ماست و هر چه خلاف آن انجام شود فقط دشمنانِ عظمت منطقه از این تفرقه استفاده می کنند» اظهار امیدواری کرد که مسوولان کُرد در عراق متوجه این مساله بشوند و در مسیری که خیر کردها و ملت عراق و منطقه است، گام بردارند و شاهد عراق یکپارچه و متحد و دموکراتیک باشیم.

خاتمی تاکید کرد که جدایی طلبی و هرگونه تلاش در این زمینه از نظر ما و اصلاح طلبان محکوم است.

امیدوار شاهد تکثر انجمن های اسلامی دانشگاه ها باشیم

خاتمی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان خطاب به آنها گفت: همیشه برای تشکیلات شما احترام قائل بودم؛ به عنوان ادامه یک جریان بسیار ریشه دار و مهم که قبل از انقلاب شکل گرفته و بعد از انقلاب جایگاه مهمی داشته یعنی انجمنهای اسلامی -که متاسفانه دچار فراز و نشیبهایی هم شد- اما انجمن اسلامی تهران و علوم پزشکی باقی ماند و با ثبات نسبی کار خود را انجام داد.

وی افزود: امیدوار بوده و هستم که شاهد تکثیر انجمن های اسلامی باشیم و این انجمن‌ها بتوانند با سایر تشکیلات دانشگاهها ولو با وجود اختلاف نظرهای موجود، دیالوگ و بحث کنند و این دیالوگ را درون خود شکل دهند و پاسخگوی بسیاری از مسایلی باشند که دانشجویان و استادان ما با آن واجه هستند و نقد سازنده خود را داشته باشند که امور، هم در درون دانشگاه و هم در جامعه اصلاح شود.

وی تاکید کرد: تقویت انجمن های اسلامی دانشگاه و تشکیلاتی که دلبسته به اصل انقلاب و نظام هستند و دیدگاه هایی نسبت به حقوق و سرنوشت مردم و پیشرفت جامعه دارند، به نفع ملت و کشور خواهد بود.

در ابتدای این دیدار نمایندگان دانشجویان با بیان دغدغه هایشان، نقدهای خود نسبت به عملکرد دولت و اصلاح طلبان را بیان کردند. عدم معرفی وزیر علوم، یکی از گلایه های دانشجویان بود و استراتژی اصلاح طلبان، عدم تحقق وعده ها درخصوص جوانان و زنان، انتخابات ۱۴۰۰ و ضرورت پررنگ شدن نقش اصلاح طلبان در پیگیری مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم از مهم ترین دغدغه هایی بود که دانشجویان مطرح کردند.

به نقل از سایت کلمه

تاريخ انتشار  در سايت سازمان سوسياليستهای ايران درروز  دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷
 

درهمین رابطه:

 مجموعه ای در باره مخالفت ترامپ با برجام

http://www.ois-iran.com/2017/mehr-1396/ois-iran-7625-Majmouaie_darbarahe_barjam_und_TRUMP.htm

سند ۲۵۰۰ ساله در موزه‌ی لوور در تائید "خلیج‌فارس" ــ قابل توجه ترامپ و کشورهای عربی/ وقتی داریوش، «دریای پارس» را بر کتیبه سوئز حک کرد

http://www.ois-iran.com/2017/mehr-1396/ois-iran-7626-sanade_2500_salah_khaligh_e_Fars.htm