نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

به نقل از  سايت های ايلنا ـ آينده ـ بی بی سی ـ قلم، جمهوری اسلامی 

در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران مطرح شد:/كامل/

پيشنهادهاي مهم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي برون‌رفت از وضعيت فعلي

 

براي اعتماد سازي بايد زندانيان سياسي آزاد و از آسيب‌ديدگان دلجويي شود/ نظام بايد آزادي رسانه‌ها در چارچوب قانون را محترم شمارد/ صداوسيما به دو طرف فرصت دهد/ از علما دلجويي شود/ مي‌توان اين شرايط را بحران ناميد.


رئيس مجلس خبرگان رهبري در سخنان مهمي در نماز جمعه تهران با بيان اينكه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را مي‌توان به عنوان بحران تلقي كرد براي برون‌رفت از آنچه كه وي بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادي زندانيان سياسي و دلجويي از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حركت صداوسيما براي مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويي از مراجع و علمايي كه در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به كشتار مردم مسلمان چين گفت: در مقطع فعلي روزهاي سختي بر مسلمانان چين مي‌گذرد و انتظار مي‌رود دولت چين بتواند مظالمي كه بر مسلمانان اين كشور مي‌رود واكنش نشان مي‌دهد. در اين هنگام عده‌اي از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند كه هاشمي رفسنجاني از آنها خواهش كرد، شعار ندهند.
وي در ادامه بحث مربوط به مساله كشور چين گفت: دولت چين دولت عاقلي است و در جهت توسعه حركت مي‌كند و مسائل به وجود آمده به نفع آنها نيست. در همه دنيا مسلمانان هويت دارند و اكنون همه آنها دلشان مرتبط با مسلمان‌هاي چين است كه مورد ستم قرار مي‌گيرند.
رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام خطاب به دولت چين گفت: دولت چين ملاحظه كند و منافع خود را در ارتباط با مسلمانان در نظر بگيرد. انشاءالله در آينده شاهد چنين مظالمي در هيچ كجايي از دنيا نباشد.
وي همچنين با اشاره به مسائلي كه در افغانستان، عراق و فلسطين مي‌گذرد و آنچه كه هاشمي آن را خون‌ريزي در اين كشورها نام برد، اظهار اميدواري كرد روند موجود در اين كشورها اصلاح شود.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اينكه انتخابات را خيلي خوب شروع كرديم و رقابت خوبي شكل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبي انجام شد، گفت: رقابتي كه چهار نفر از افرادي كه از نظر شوراي نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادي در انتخابات اميدوار شدند. حضور بي‌سابقه‌اي هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يك افتخار بزرگ براي كشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد كه خوب آمدند و ركورد را در پاي صندوق‌ها شكسته شد. بايد از مردم تشكر كرد كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند.
وي ادامه داد: اي كاش همان شرايط ادامه پيدا مي‌كرد و مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اهداف انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: حرف‌هايي كه امروز مي‌شنويد از زبان كسي است كه از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مي‌دانم كه امام چه مي‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكيد مي‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها مي‌گفتند رسالت اين است كه به منبر برويم و بگوئيم كه در آن مقطع چه مي‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت.
وي با تاكيد بر اينكه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، كه معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاي كار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزي رسيد هر چند هزينه‌هايي داده شد و شهدايي هم تقديم انقلاب گرديد ولي سود زيادي هم به دست آورديم.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب گفت: در آن ايام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمي بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسيار مغرور رژيم پهلوي كه از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم ابهت را از آنها گرفتند.
وي در ادامه به پيروزي انقلاب در سال‌هاي بعد از آن اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حكومت انجام نمي‌شود.
هاشمي با ذكر روايتي كه امام (ره) از كتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص راي و نظر مردم در حكومت نقل كرد، اشاره كرد و گفت: در آن كتاب از قول علي‌بن‌ابي‌طالب داريم كه اين ولايت متعلق به مردم است و تاكيد شده است كه اگر مردم شما را قبول كردند كه متولي امر شويد آن زمان مسؤوليت را بپذيريد و به ولايت خود ادامه دهيد.
وي با تاكيد بر اينكه مبناي حكومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفي مهندس بازرگان از سوي امام به عنوان نخست‌وزير اشاره كرد و گفت: امام در معرفي مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حكمي كه من آن را قرائت كردم تاكيد شده بود كه دوران شوراي انقلاب كوتاه شود و قانون اساسي سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسي همه چيز در كشور ما وابسته به راي مردم است. از رهبري گرفته كه با راي مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام مي‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادي كه بعد از اينها سمت مي‌گيرند، همگي با اتكا به راي مردم است.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاكيد كرد: جمهوري اسلامي يك لفظ تشريفاتي نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمي را به همراه داشت) و جمهوري اسلامي يك واقعيت است كه از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يكي از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامي نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهوري نباشد حكومت به اهداف خود نمي‌رسد.
وي با تاكيد دوباره به راي و نظر مردم در ساختار حكومت با ذكر مثالي از بيعت مردم با حضرت علي گفت: اهميت راي و نظر مردم زماني بيشتر براي ما عينيت دارد كه حضرت علي 19 سال خانه‌نشين بود و وقتي مردم به در خانه او آمدند و آن تراكم جمعيتي به وجود آمد، ايشان پذيرفتند كه عهده‌دار حكومت شوند.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر مشكلات بعد از انتخابات پيش نمي‌آمد در 30 سالگي‌مان در جهت تحقق اصولي اساسي اسلام گام برمي‌داشتيم.
وي در آسيب‌شناسي حوادث بعداز انتخابات و در علت چرايي مسائل به وجود آمده، گفت: برخي از اين مسائل به اواخر دوران تبليغات برمي‌گردد كه فضاي ترديد بوجود آمد و افرادي پيدا شدند كه ترديد پيدا كردند من معتقدم بذر اين ترديد در برخي مواقع با اعمال نادرست صداوسيما به وجود آمد. (اين سخنان نيز شعار مردم را به همراه داشت كه آيت‌الله هاشمي بار ديگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت كرد) و اين مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادي گفتند ماترديد داريم و معتقدم كه براي رفع ترديدها بايد چاره‌اي انديشيده شود كه اين كار در دراز مدت امكان‌پذير است.
رئيس‌مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در مسائل اخير همه ضرر كرديم، با تاكيد بر وحدت و همدلي كه وي آن را جزو الزامات كنوني كشور دانست، خاطر نشان كرد: دشمنان در صدد هستند كه از برخي اختلافات سوء‌استفاده كنند و بعضي دستاوردهاي ما را از جمله انرژي هسته‌اي از ما بگيرند.
وي با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جريانات سياسي و با بيان اينكه من هميشه فراجناحي حرف مي‌زنم و به هيچ طرفي نظر ندارم، گفت: ما بايد تلاش كنيم آثار بدي كه در بعد از انتخابات به وجود آمد از بين برود و دشمنان را مايوس كنيم.
هاشمي در همين خصوص پينشهاداتي براي برون‌رفت از وضعيت فعلي كه وي آن را بحران ناميد، ارائه كرد و در همين خصوص با بيان اينكه پيشنهاداتي با هم‌فكري با نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاي مجمع به ذهنم رسيده است، اظهار داشت: مساله مهم اين است كه آن اعتمادي كه از دست رفت به كشور برگردانيم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نيروهاي امنيتي و نظامي و مردم كه جزو معترضان هستند بايد در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشيم حتي كساني كه از برخي قوانين هم دل خوشي ندارند بايد تلاش كنند قوانين اصلاح شود.
وي ادامه داد: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه فضايي به وجود آورده شود كه همه اطرافيان اين مساله حرف‌هاي خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسيما بايد در اين خصوص گام موثري بردارد.
رئيس مجمع تشخيص‌مصلحت‌نظام با يادآوري فرصتي كه از سوي رهبر انقلاب به شوراي نگهبان براي بررسي شكايت كانديداهاي معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتي كه به شوراي نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبي نشد.
وي با بيان اينكه بايد براي آينده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هايي كه انقلاب آن را خلق كرده و بر اساس مجاهدت‌هاي مردم صورت گرفته تلاش كنيم، پيشنهاد كرد راه براي مناظره و مذاكره باز شود و گفت: شايد در مدت كوتاهي در اين خصوص به قناعت برسيم.
هاشمي‌رفسنجاني يكي ديگر از پيشنهادات خود را منوط به آزادي زندانيان سياسي دانست و گفت: لازم است در اين شرايط افرادي كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌هاي خود بيايند و نگذاريم به خاطر زنداني شدن افراد دشمنان به ما بخندند و براي ما نقشه بكشند. ما بايد همديگر را تحمل كنيم.
رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام پيشنهاد بعدي خود را به دلجويي از آسيب‌ديدگان اخير مرتبط دانست و گفت: بايد از آسيب‌ديدگان حوادث اخير دلجويي كنيم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدري كرد.
وي در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايي كه براي رسانه‌هاي مستقل به وجود آمده، گفت: بايد با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنيم. بايد آنها نيز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌اي رفتار نكند كه حق قانوني آنها ناديده گرفته شود. بايد در اين خصوص فضاي آزاد براي آنها به وجود آورد.
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه چرا بايد بگذاريم از راه‌هاي دور براي ما نسخه بپيچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره كرد و گفت: علماي ما هميشه پشتيبان مردم و نظام بودند چرا بايد آنها اكنون برنجند و ما بايد در مقطع فعلي متكي بر آنها باشيم.
خطيب‌امام‌جمعه موقت تهران در پايان با اظهاراميدواري نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: اميدوارم راهي كه در انقلاب شروع كرديم در آينده هم به خوبي ادامه دهيم و بتوانيم از وضعيت فعلي كه مي‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنيم و رقابت سالمي داشته باشيم.
وي همچنين سالگرد شهادت امام موسي‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار داشت: امام موسي‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌هاي خاندان بني‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به كاظم يعني كسي كه غم و اندوه خود را مي‌خورد و صابر يعني كسي كه مدام ستم مي‌بيند و صبر مي‌كند، بودند.
نماز جمعه امروز يادآور نماز جمعه اوايل انقلاب است
همچنين رئيس مجلس خبرگان رهبري در خطبه اول نماز جمعه تهران با يادآوري نماز جمعه اوايل انقلاب و اقامه آن توسط آيت‌الله طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌ِشباهت با نماز‌جمعه اوايل انقلاب نيست كه در آن سلايق مختلفي شركت مي‌كردند.
به گزارش ايلنا، هاشمي رفسنجاني در بخشي از خطبه‌ اول نماز جمعه تهران در واكنش به برخي شعارها كه از سوي حاضرين مطرح مي‌شد، گفت: من در ابتداي سخنان خود بايد يك تذكر اساسي به همه نمازگزاران بدهم كه مراقب باشند كه قداست نماز جمعه با اظهارنظرهايي كه جنبه عمومي و اصولي ندارد، آلوده نشود. اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم دوران است و امروز جزو مهم‌ترين فضايل انساني و اسلامي است.
وي با اشاره به در پيش بودن سالگرد اولين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد محمود طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌شباهت با نماز جمعه هفته‌هاي اول انقلاب نيست كه در آن زمان آيت‌الله طالقاني نماز جمعه را اقامه كردند و حجم زيادي از سلايق مختلف مردم در آن شركت كردند و انشاءالله از اجتماعات امروز براي حل مشكلات و نيز ايجاد همدلي و همياري و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامي كه همان حركت در جهت راهي است كه پيامبر اكرم از طريق آسمان براي ما آورده‌اند، حركت كنيم و انشاءالله اين مهم از طريق هوشياري به دست آيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان محورهايي كه وي در نمازجمعه امروز تهران بيان خواهد كرد،‌ گفت: دشمنان اسلام امروز در صدد هستند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند ولي موفق نخواهند شد و به همين دليل ما بايد اصول اساسي اسلام را توضيح و تبيين كنيم.
هاشمي‌رفسنجاني يكي ديگر از محورهايي كه در نماز جمعه امروز از سوي او مورد بحث قرار مي‌گيرد در مورد اهداف انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: اميدواريم با همان ابهت، محبت و همدلي كه در اوايل انقلاب آغاز كرديم و پيروز شديم در آينده نيز بر همين اساس حركت كنيم.
ايجاد وحدت پايه و اساس الگوي حكومت‌داري و امت‌سازي در حكومت اسلامي است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به ذكر تاريخ اسلام در ايام تشكيل حكومت اسلامي در مدينه پرداخت و به چگونگي شكل‌گيري نخستين حكومت اسلامي در تاريخ اشاره كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني تشكيل يك حكومت اسلامي در آن برهه از تاريخ رااز ويژگي‌هاي شخص پيامبر دانست و افزود: ايشان در عصر جاهليت مكتبي را پايه‌گذاري كردند كه هنوز قوي‌ترين مكتب انساني در جهان است تا ابد نيز به اداره تمامي جهان خواهد پرداخت.
وي دوره 13 ساله حضور پيامبر در مكه را به دوران سازندگي كادر پيامبر و ياران ايشان تشبيه كرد و افزود: در آن دوران زمينه حكومتي و اجتماعي وسيعي وجود نداشت. از اين رو پيامبر به تعليم افكار الهي به مردم مي‌پرداختند.
هاشمي ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبي در مدينه را نخستين پايگاه‌هاي ارتباط پيامبر با مردم دانسته و افزود: پيامبر در اين پايگاه حكومتي خود از مردمي كه گروه‌گروه به ديدارشان مي‌آمدند استقبال مي‌كرد. مردم در اين ديدارها شروط‌شان را به پيامبر مي‌گفتند و پيامبر نيز مطالباتشان را به مردم مي‌گفتند تا افكار اصيل اسلام در اين بيعت‌ها به مردم منتقل شود.
رئيس مجلس خبرگان به دو نكته در تشكيل حكومت اسلامي تاكيد كرد و افزود: نخستين نكته «خداوند» و ديگري «مردم» است. واسطه ميان آنها انساني از جنس مردم است و آن كسي نيست جز پيامبر كه پيام خدا را به مردم مي‌رساند.
**حكومت پيامبر با ايجاد الفت و نه زور
وي با تاكيد بر اينكه سر و كار پيامبر در تشكيل حكومت اسلامي با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ايشان با مردم وفادار خود كشور را اداره مي‌كرد و دشمن را سر جاي خود مي‌نشاند. مهم‌ترين كار پيامبر ايجاد وحدت و الفت بود.
هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه هدف از بيان اين خطبه تاكيد بر موضوع اداره حكومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پيامبر با پيمان‌هايي كه با قبايل مختلف و اديان ديگر بستند، وحدت مثال‌زدني‌اي را در مدينه ايجاد كردند. دومين گام ايشان كه اقدامي عميق بود، مساله اخوت اسلامي و پيمان برادري ميان مسلمانان اعم از قبايل مختلف و مهاجرين و انصار بود كه مدينه را به شهري متحد و نيرومند تبديل كرد.
به گفته وي همين اتحاد بود كه سبب شد مدينه از شهر كوچك به امپراطوري‌هاي بزرگ ايران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حكومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحميل قدرت به وجود آمده بودند اما پيامبر مباني جامعه مدني خود را بر احكام الهي به تربيت مردم بر اساس آن قرار داده بودند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به آياتي از كلام‌الله مجيد كه اخطار مي‌كند انسان‌ها با احساس بي‌نيازي، اهل طغيان مي‌شوند، خاطر نشان كرد: خداوند اخطار مي‌كند كه انسان‌ها بايد در مقابل خود داوري عادلانه خدا را ببينند كه در زمين و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت.
**حلاليت‌طلبي پيامبر در پايان عمرشان راهي بنيادين در اداره حكومت بود
رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حركت پيامبر در ساعات پاياني عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌اي به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نكرده باشم اگر طلبي هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.
وي كه با بغض اين سخنان پيامبر را در راستاي خداحافظي ايشان از امت خود معرفي مي‌كرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادي را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز يك ميليارد و 600 ميليون انسان عاشق اين دين هستند.
هاشمي‌رفسنجاني ايجاد وحدت در بنيان‌گذاري حكومت اسلامي را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به آياتي در سوره‌هاي آل‌عمران و انفعال تاكيد كرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمي‌كرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و اين خدا بود كه آنها را نجات داد و سرمايه الفت را براي ايجاد اتحاد براي مردم در اختيار پيامبر قرار داد.
وي افزود: پيامبر جامعه متحدي ساخت و در سايه اين اتحاد، پيروزي‌هاي بزرگي را كسب كرد اما درروزهاي آخر عمر خود احساس كرد كه اين سرمايه در حال از بين رفتن است و امتش از يكديگر جدا مي‌شود.
وي با اشاره به حادثه غدير و معرفي وصي پيامبر، يادآور شد كه زمينه‌هاي تفرقه در ماه محرم و صفر ميان امت پيامبر ديده شد كه برگرفته از هوا و هوس‌هايي بود كه امت در مقابل هم قرار مي‌داد.
رئيس مجلس خبرگان از گفت‌وگوي پيامبر و حضرت علي سخن گفت كه رسول اكرم با اشك از ابرهاي فتنه سخن گفته و ابراز نگراني كرده بودند.
هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه‌هاي اول خود تاكيد كرد كه ايجاد وحدت پايه و اساس الگوي حكومت‌داري و امت‌سازي و اداره ملت در حكومت اسلامي است.
گفتني است در پايان مراسم شعارهايي در حمايت از هاشمي‌رفسنجاني از سوي حاضرين سر داده مي‌شد.
پايان پيام

 
1388/4/26 - 14:24:45
کد خبر : 65773  

منبع: سايت ايلنا

http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=65773

******

تاريخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۸۸

hashemi-rafsanjani.jpg
آینده: نيروهاي افراطي كه اجازه حضور در صفوف نخست نماز را يافته اند با سردادن شعارهاي تحريك كننده مانع آغاز خطبه ها شدند كه با وجود آغاز خطبه ها اقدام به شعار دادن كردند كه با اقدام هاشمي ساكت شدند و وي به آنها تذكر داد كه جايگاه نماز جمعه را آلوده نكنند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني رييس مجلس خبرگان رهبري در باشكوهترين نماز جمعه تاريخ تهران و در اجتماع ميليونها تن از مردم گفت:نماز جمعه امروز بي شباهت به نماز جمعه اول انقلاب كه آيت الله طالقاني وبا حضور همه سليقه ها اقامه مي كردند نيست.
هاشمي در بخش اول اظهارات خود به تبيين سيره پيامبر در ايجاد حكومت بمناسبت سالروز مبعث نيوي پرداخت.
وي گفت : در قرآن كلمه ناس (مردم) حدود 500بار بكار رفته وكار پيامبر اداره حكومت با زور نبود بلكه با انس والفت بود.
هاشمي در پايان خطبه اول با اشاره به حضور پيامبر اكرم در قبرستان بقيع در روزهاي پاياني عمر مباركشان گفت:پيامبر خطاب به اموات مومنين بقيع گفتند كه خوشا بحالتان كه نيستيد واين روزهاي تفرقه را نمي بينينيد.
هاشمي افزود:از دولت چين انتظار داريم كه به وضع اسفبار مسلمانان رسيدگي كند وبه نفع دولت چين نيست كه با يك ميليارد وششصد ميليون مسلمان مقابله كند.هاشمي رفسنجاني با اشاره به كشتار چين و روزهاي تلخي كه به مسلمانان اين كشور مي‌گذرد، بيان كرد: به دولت چين عرض مي‌كنم كه انتظار مي‌رود در برابر مظالمي كه براي مردم وارد مي‌شود، صبر كند و آرامش خود را حفظ كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ما دولت چين را دولتي عاقل مي‌دانيم و در جهت توسعه كشور در روي كار است و برادرانه آنها را نصيحت مي‌كنيم كه آنچه كه اتفاق مي‌افتد به نفع آنها نيست و آنها مي‌دانند كه يك ميليارد و 600 ميليون مسلمان در دنيا در 60 كشور جهان زندگي مي‌كنند و در همه دنيا اكنون مسلمانان داراي هويتي مستقل و شخصيت هستند و همه اينها دلشان مرتبط با مسلماناني است كه در چين مورد ستم قرار مي‌گيرند. از چين مي‌خواهيم كه ملاحظه كند و منافع خودش را با دنياي اسلام و با دل‌هاي مسلمانان در نظر بگيرد كه انشاءالله از اين به بعد شاهد چنين ظلمي در اين كشور و چه در ساير كشورهاي مسلمانان نداشته باشيم.
در اين زمان تعدادي از نماز گزاران شعار مرگ برچين را دادند كه هاشمي با اشاره به وضعيت خيابانهاي اطراف گفت كه از شعار دادن خودداري كنند كه اين صحبت با تشويق مردم حاضر در خيابانها مواجه شد.
رييس مجلس خبرگان رهبري درباره انتخابات گفت:اي كاش شرايطي كه در آستانه انتخابات وجود داشت ادامه پيدا مي كرد وما در دنيا سربلند مي شديم كه متاسفانه اينگونه نشد كه اگر آزادي ونشاط ادامه داشت هركسي پيروز انتخابات مي شد براي ما مايه افتخار بود.
هاشمي با اشاره به روايتي كه از پيامبر به نقل از امام خميني درباره اساس انقلاب شنيده، متن روايت رابر لازمه حمايت اكثر مردم از حكومت اسلامي دانسته وافزود:پيامبر به علي (ع) فرمود كه اگر مردم از تو حمايت نكردند وظيفه اي براي حكومت نداري واين نقش بي مانند مردم در نظام اسلامي را مي رساند در واقع حكومتي كه راي مردم را ندارد اسلامي نيست.
وي با اشاره به تاكيد امام خميني بر واگذاري حكوت به مردم گفت امام حتي پيش از پيروزي انقلاب و در زمان صدور حكم مهندس بازرگان بر نقش مردم وقانون در اداره حكومت تاكيد داشتند.
هاشمي ادامه داد:در اواخر دوران تبليغات ما دچار ترديد شديم كه اواخر دوران انتخابات ما بدليل عملكرد نادرست صداوسيما و برخي ديگر، عده زيادي از مردم و نخبگان دچار ترديد شدند والبته گروهي هم محكم ايستاده اند ومي گويند وضع خوب است.
امروز تلخ است هيچ يك از جريانات دلش نمي خواست اينطور شود من چند پيشنهاد به ذهنم مي رسد بعنوان راه حل عرض مي كنم:
مساله مهم برگرداندن اعتماد ملت است كه تاحدودي مغشوش شده است،همه ما چه حكومت چه نيروهاي امنيتي وچه مردم به قانون پايبند باشند.
بايد فضايي بوجود بيايد كه همه بتوانند حرفشان رابزنند بخصوص در صدا وسيما ،متاسفانه از فرصتي كه رهبري به شوراي نگهبان 5روزه دادند كه عقلا را بياوريد به خوبي استفاده نشد ،براي حفظ ارزشها وانقلاب در اين مقطع مي تواند اين حركات انجام شود و به قناعت برسيم.
لازم نيست در اين شرايط ما افرادي را در زندان داشته باشيم نگذاريد بخاطر زنداني بودن يك عده دشمنان به ما بخندند.
با آسيب ديدگان اين حوادث دلجويي شود و همدردي شود.
با سعه صدر برخورد شود رسانه هاي قانوني را محدود نكنيم واجازه دهيم فضاي آرام انتقادي و تاييدي بوجود بياييد ونيروهاي انتظامي نظامي وامنيتي اجازه دهند اين فضا بوجود بيايد.
مراجع ما هميشه كه هميشه پشتيبان نظام بودند چرا بايد برنجند.
اميدوارم خطبه هاي امروز نماز جمعه شروع تحولي در جامعه باشد.
در پايان نماز جمعه شعار هاي چند ميليون نمازگزار حاضر در نماز جمعه تهران با عنوان هاشمي حمايتت مي كنيم سرداده شد وتعدادي از نيروهاي افراطي حاضر در صحنه هم شعارهاي ديگري را سردادند.
با وجود اقامه نماز تعدادي از هواداران افراطي دولت اقدام به همهمه وسردادن شعار مي كردند.

منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=10234

******


رفسنجانی برای حل 'بحران' انتخابات پیشنهاد داد


‍بی بی سی :
اکبر هاشمی رفسنجانی در اولین حضورش در نماز جمعه بعد از انتخابات اعلام کرد که باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود.

آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه نخست درباره به پیامبری مبعوث شدن پیامبر اسلام و تاریخ صدر اسلام سخنرانی کرد. او تاکید کرد که پیامبر اسلام با مردم با انس و الفت برخورد می کرد.
آقای هاشمی در آغاز خطبه دوم درباره امام هفتم شیعیان سخن گفت. او با اشاره به کشتار اخیر مسلمانان سین کیانگ، دولت چین را "برادرانه نصیحت" کرد که با مسلمانان ساکن این کشور بهتر رفتار کند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران سپس به بحث درباره مساله انتخابات و اتفاقات بعد از آن پرداخت. او گفت که انتخابات خوب شروع شد و همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود، اما اینطور نشد.
آقای هاشمی رفسنجانی سپس به نقش خود در پیروزی انقلاب ایران اشاره کرد و گفت که حضور مردم در خیابانها بود که کمر حکومت "مغرور و متکبر" محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران را شکست.
او با اشاره به روایتی که می گفت مبنای تفکر و استدلال آیت الله خمینی بوده، اعلام کرد که پیامبر اسلام به امام علی گفته است "اگر دیدی مرم راضی بودند و تو را قبول کردند و به تو این سمت را دادند با اجماع اکثریت، شما بپذیر. اگر احتراز کردند، بگذار هر کاری می خواهند بکنند."
آقای هاشمی رفسنجانی که رییس مجلس خبرگان رهبری نیز هست، در ادامه به بحث درباره خدشه به جمهوریت پرداخت و گفت: "جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست. هم جمهوری است و هم اسلامی. باید این دو با هم باشند. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی نخواهیم داشت."
امام جمعه موقت تهران ضمن دعوت همه به حفظ وحدت اعلام کرد که برای فرونشاندن 'بحران'، چند پیشنهاد دارد که عمده ترین آنها حفظ اعتماد مردم به حکومت است. او گفت که این پیشنهادها را با برخی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشته است.
آقای هاشمی رفسنجانی گفت که نخست باید اعتماد را به عنوان هدفی مقدس به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت ایران باید در چارچوب قانون عمل کنند.
او افزود که باید فضایی فراهم شود که همه افراد بتوانند حرفشان را منطقی و بدون دعوا و مشاجره بیان کنند. آقای هاشمی از رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواست که چنین فرصتی به مردم بدهد.
بعد از حملات آقای احمدی نژاد به آقای هاشمی رفسنجانی در جریان مناظره ها، او خواستار فرصتی از تلویزیون برای دفاع از خود شده بود که مدیران تلویزیون اعلام کردند چنین فرصتی قبل از انتخابات امکان پذیر نیست.
آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه خطبه دوم در حالی که به نظر می رسید بغض کرده، گفت که افرادی که در جریان ناآرامی ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و "نباید به خاطر زندانی بودن عده ای، دشمنان ما را استهزا کنند."
این در حالی است که خانواده شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان، به بی بی سی فارسی گفتند که او هنگامی که عازم نماز جمعه امروز تهران بود، از سوی افراد ناشناس بازداشت شد.
او همچنین به سرکوب رسانه ها در ایران اعتراض کرد و گفت رسانه هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته اند، نباید محدود کرد.
آقای هاشمی رفسنجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که سخنانش بتواند راهگشا باشد و به آنچه او بحران خواند، پایان دهد.
معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بیست و دوم خرداد در یک هفته اخیر قرار گذاشته بودند با حضور در نماز جمعه به حرکت اعتراضی یک ماهه خود ادامه دهند.
آقای هاشمی رفسنجانی که در جریان انتخابات از میرحسین موسوی، نامزد اصلی اصلاح طلبان حمایت کرده و مورد حملات شدید محمود احمدی نژاد قرار گرفته بود، تاکنون از بازگشت به امامت جمعه تهران اکراه داشت.
خبرگزاری فارس گزارش می دهد که نمازگزاران محافظه کار پیش از شروع سخنان آقای هاشمی شعارهایی در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد سرداده اند. رسانه های حامی دولت از یکی دو روز پیش به هواداران آقای احمدی نژاد توصیه کرده بودند که چه شعارهایی بدهند تا از نمازگزاران اصلاح طلب متمایز شوند. خبرگزاری رویترز نیز از سردادن شعار توسط حامیان میرحسین موسوی خبر می دهد.
همچنین خبر می رسد که نیروهای امنیتی در جریان نماز جمعه تهران در خیابانهای اطراف دانشگاه با حامیان میرحسین موسوی درگیر شده و از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده اند.
با پایان یافتن نماز جمعه، مخالفان محمود احمدی نژاد در خیابانهای مرکزی تهران راهپیمایی می کنند و شعار می دهند.
 

جمعه 17 ژوئيه 2009 - 26 تیر 1388

منبع: سايت بی بی سی

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090717_ra_rafsanjani_fridayprayer.shtml

 

******

زمان انتشار:شنبه 27 تیر 1388 - 11:35:28

هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران

زندانیان سیاسی آزاد شوند/باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی کنیم/باید راه مناظره و مذاکره باز شود

قلم - رییس مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر اینکه مهم این است که آن اعتمادی که از دست رفت به کشور برگردانیم تاکید کرد که باید از آسیبدیدگان حوادث اخیر دلجویی کنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری کرد.

به گزارش قلم نیوز، نماز جمعه تهران با حضور گسترده مردم به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. مهندس میرحسین موسوی نیز با حضور در دانشگاه تهران در بین صفوف نمازگزاران تهرانی حضور یافت.

هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز در تشریح وضعیت کنونی کشور با بیان اینکه انتخابات را خیلی خوب شروع کردیم و رقابت خوبی شکل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبی انجام شد، گفت: رقابتی که چهار نفر از افرادی که از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادی در انتخابات امیدوار شدند. حضور بی‌سابقه‌ای هم از خود نشان دادند و در این شرایط همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ما بود و این افتخار را باید به مردم داد که خوب آمدند و رکورد را در پای صندوق‌ها شکسته شد. باید از مردم تشکر کرد که آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: ای کاش همان شرایط ادامه پیدا می‌کرد و می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه که می‌خواستیم نشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حرف‌هایی که امروز می‌شنوید از زبان کسی است که از پیش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و می‌دانم که امام چه می‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاکید می‌کردند که مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا کردند و به ما طلبه‌ها می‌گفتند رسالت این است که به منبر برویم و بگوئیم که در آن مقطع چه می‌خواهیم اگر مردم با ما باشند همه چیز خواهیم داشت.

هاشمی با ذکر روایتی که امام (ره( از کتاب منتسب به «سیدبن‌طاووس» در خصوص رای و نظر مردم در حکومت نقل کرد، اشاره کرد و گفت: در آن کتاب از قول علی‌بن‌ابی‌طالب داریم که این ولایت متعلق به مردم است و تاکید شده است که اگر مردم شما را قبول کردند که متولی امر شوید آن زمان مسؤولیت را بپذیرید و به ولایت خود ادامه دهید.

وی با تاکید بر اینکه مبنای حکومت پیغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفی مهندس بازرگان از سوی امام به عنوان نخست‌وزیر اشاره کرد و گفت: امام در معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزیر و در حکمی که من آن را قرائت کردم تاکید شده بود که دوران شورای انقلاب کوتاه شود و قانون اساسی سریعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسی همه چیز در کشور ما وابسته به رای مردم است. از رهبری گرفته که با رای مردم به نمایندگان مجلس خبرگان انجام می‌پذیرد تا انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس، شوراها و افرادی که بعد از اینها سمت می‌گیرند، همگی با اتکا به رای مردم است.

رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست و جمهوری اسلامی یک واقعیت است که ریشه در اندیشه پیغمبر دارد و این دو جمهوریت و اسلامیت همیشه باید با هم باشند و اگر به یکی از این دو آسیب برسد ما دیگر انقلاب را نخواهیم داشت. اگر اسلامی نباشد به بیراهه خواهیم رفت و اگر جمهوری نباشد حکومت به اهداف خود نمی‌رسد.

وی با تاکید دوباره به رای و نظر مردم در ساختار حکومت با ذکر مثالی از بیعت مردم با حضرت علی گفت: اهمیت رای و نظر مردم زمانی بیشتر برای ما عینیت دارد که حضرت علی 19 سال خانه‌نشین بود و وقتی مردم به در خانه او آمدند و آن تراکم جمعیتی به وجود آمد، ایشان پذیرفتند که عهده‌دار حکومت شوند.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مشکلات بعد از انتخابات پیش نمی‌آمد در 30 سالگی‌مان در جهت تحقق اصولی اساسی اسلام گام برمی‌داشتیم.

وی در آسیب‌شناسی حوادث بعداز انتخابات و در علت چرایی مسائل به وجود آمده، گفت: برخی از این مسائل به اواخر دوران تبلیغات برمی‌گردد که فضای تردید بوجود آمد و افرادی پیدا شدند که تردید پیدا کردند من معتقدم بذر این تردید در برخی مواقع با اعمال نادرست صداوسیما به وجود آمد و این تردید مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادی گفتند ماتردید داریم و معتقدم که برای رفع تردیدها باید چاره‌ای اندیشیده شود که این کار در دراز مدت امکان‌پذیر است.

رئیس‌مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مسائل اخیر همه ضرر کردیم، با تاکید بر وحدت و همدلی که وی آن را جزو الزامات کنونی کشور دانست، خاطر نشان کرد: دشمنان در صدد هستند که از برخی اختلافات سوء‌استفاده کنند و بعضی دستاوردهای ما را از جمله انرژی هسته‌ای از ما بگیرند.

وی با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جریانات سیاسی و با بیان اینکه من همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و به هیچ طرفی نظر ندارم، گفت: ما باید تلاش کنیم آثار بدی که در بعد از انتخابات به وجود آمد از بین برود و دشمنان را مایوس کنیم.

هاشمی در همین خصوص پینشهاداتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی که وی آن را بحران نامید، ارائه کرد و در همین خصوص با بیان اینکه پیشنهاداتی با هم‌فکری با نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنم رسیده است، اظهار داشت: مساله مهم این است که آن اعتمادی که از دست رفت به کشور برگردانیم و همه ما چه نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم که جزو معترضان هستند باید در چارچوب قانون حرکت کنند و همه قانع باشیم حتی کسانی که از برخی قوانین هم دل خوشی ندارند باید تلاش کنند قوانین اصلاح شود.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که فضایی به وجود آورده شود که همه اطرافیان این مساله حرف‌های خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسیما باید در این خصوص گام موثری بردارد.

رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام با یادآوری فرصتی که از سوی رهبر انقلاب به شورای نگهبان برای بررسی شکایت کاندیداهای معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتی که به شورای نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبی نشد.

وی با بیان اینکه باید برای آینده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هایی که انقلاب آن را خلق کرده و بر اساس مجاهدت‌های مردم صورت گرفته تلاش کنیم، پیشنهاد کرد راه برای مناظره و مذاکره باز شود و گفت: شاید در مدت کوتاهی در این خصوص به قناعت برسیم.

هاشمی‌رفسنجانی یکی دیگر از پیشنهادات خود را منوط به آزادی زندانیان سیاسی دانست و گفت: لازم است در این شرایط افرادی که در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌های خود بیایند و نگذاریم به خاطر زندانی شدن افراد دشمنان به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما باید همدیگر را تحمل کنیم.

رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام پیشنهاد بعدی خود را به دلجویی از آسیب‌دیدگان اخیر مرتبط دانست و گفت: باید از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دلجویی کنیم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدری کرد.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که برای رسانه‌های مستقل به وجود آمده، گفت: باید با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد کرد و آنها را محدود نکنیم. باید آنها نیز در چارچوب قانون حرکت کنند و نظام هم به گونه‌ای رفتار نکند که حق قانونی آنها نادیده گرفته شود. باید در این خصوص فضای آزاد برای آنها به وجود آورد.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه چرا باید بگذاریم از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره کرد و گفت: علمای ما همیشه پشتیبان مردم و نظام بودند چرا باید آنها اکنون برنجند و ما باید در مقطع فعلی متکی بر آنها باشیم.

خطیب‌امام‌جمعه موقت تهران در پایان با اظهارامیدواری نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: امیدوارم راهی که در انقلاب شروع کردیم در آینده هم به خوبی ادامه دهیم و بتوانیم از وضعیت فعلی که می‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور کنیم و رقابت سالمی داشته باشیم.

حضور مردم و حامیان میرحسین موسوی با نمادهای سبزشان در جمع نمازگزاران چشمگیر بود و برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی طیف‌های مختلف از جمله نوه حضرت امام (ره)،‌ مهدی کروبی، محسن رضایی، ناطق نوری، مجید انصاری، عارف، روحانی و ... نیز در جمع نمازگزاران حضور داشت.

 

منبع: سايت قلم

http://ghalamnews.ir/news-21225.aspx

******

روزنامه جمهوري اسلامي 27/04/1388 صفحه داخلي


در خطبه هاي نماز جمعه تهران مطرح شد
پيشنهادهاي آيت الله هاشمي رفسنجاني براي حل مشكلات سياسي كشور



  •  


    بخش خبري : نماز عبادي سياسي جمعه تهران ديروز با حضور پرشكوه و گسترده مردم خداجوي در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اقامه شد.
    حجت الاسلام سيد رضا تقوي درسخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران به تشريح وظايف ائمه جمعه پرداخت و گفت : يكي از وظايف امامان جمعه اين است كه معارف اسلامي و معارف سياسي را به مردم عرض كند.
    وي با بيان اينكه امام جمعه بايد توصيه به تقوي و نصيحت كند ادامه داد : دقت كنيد پا را فراتر نگذاريد و جلوتر و عقب تر نرويد.
    رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با بيان اينكه دلسوزتر از امام براي امت نداريم گفت : پس نصيحت و موعظه وظيفه امام است و بخشي از اين موعظه را ائمه جمعه بايد انجام دهند.
    وي با بيان اينكه نماز جمعه براي جامعه مصونيت ساز است گفت : حاكميت بايد براي مردمش مصونيت ايجاد كند. بايد به آنها كه مي خواهند افزون طلبي كنند وبه زياده خواهان و قانون شكنان هشدار دهد وجامعه را از آنان مصون بدارد.وي تقوي را مصونيت ساز خواند و گفت : وظيفه امامان جمعه اين است كه همه را به تقوي فرا خوانند.
    حجت الاسلام تقوي گفت : اسلام مي خواهد با خطابه هاي جمعه و توصيه به تقوي از سنگر نماز جمعه مردم را به مصونيت برساند.
    وي با بيان اينكه نماز جمعه وظيفه ارتباط مردم با ولي امر را تنظيم مي كند كه بايد به آن توجه كرد گفت : هر كس در نماز جمعه شركت مي كند از اين طريق با ولي امر مسلمين بيعتش را تحكيم مي بخشد. وي افزود : مسئله ارتباط مردم با ولي امر مسئله بسيار مهمي است كه دقيقا روي آن بايد تاكيد كنيم و دشمن هم از اين مسئله وحشت داشته است .
    سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت هر جمعه مردم در اين اجتماع شركت مي كنند تا پيوندشان را با رهبرشان و امامشان اعلام و هر چه بيشتر مستحكم كنند.
    وي گفت : متولي اصلي نماز جمعه در حقيقت حضرت بقيه الله (عج ) است ان شا الله اگر جمعه ديگر از كنار كعبه صداي الله اكبر فرزند زهرا را شنيديد وآقا تشريف بياورند به تهران و بخواهند نمازجمعه بخوانند و ازهمين نقطه بايد خطبه بخوانند و اقامه نمايند. پس نماز جمعه نماز ولايت است .
    رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه گفت : نماز جمعه عزت مومنان را پاسداري مي كند وهر جا عزت بخواهد خدشه دار شود نماز جمعه بايد از آن عزت حمايت كند.وي افزود : اسلام مي خواهد مسلمانان در صفوف فشرده قرار گيرند وعظمت نظام اسلامي را در وحدت به نمايش بگذارند.
    تقوي با بيان اينكه نماز جمعه همواره براي منافقين سرافكندگي داشته است گفت : نمازجمعه همواره اقتدارامت مسلمين را به نمايش گذاشته است .وي تاكيد كرد : امام جمعه اگر به نمايندگي از ولي فقيه سخن مي گويد پس در اين تريبون بايد سياستهاي نظام ترويج شود.

     


    رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه تاكيد كرد : نماز جمعه بايد از مصوبات مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي عالي امنيت ملي كه مورد تاييد رهبري قرارمي گيرد حمايت كند وامام جمعه بايد دراين چارچوب سخن بگويد. وي گفت : اين اجتماع و جماعت هيچ گاه به حزب و گروه و جناح تعلق نداشته است و نماز جمعه نماز ولايت است .
    سيد رضا تقوي با بيان اينكه رهبري يك شخصيت فردي دارد و يك شخصيت جمعي گفت : شخصيت جمعي رهبري عبارت است از همه منصوبان رهبري كه ائمه جمعه از اجزاي شخصيت جمعي رهبري هستند بنابراين سياستهايي كه از طرف ايشان اعلام مي شود اين جز هم بايد به آن كل هماهنگ شود.
    وي خاطر نشان كرد : دراداره نماز جمعه خود را موظف مي دانيم كه سياستهايي كه از طرف رهبري نظام و مراجع سياستگذاري تبيين مي شود ترويج كنيم همچنين آن سخناني كه مقام معظم رهبري در سخنانشان مطرح مي كند.
    تقوي گفت هرنماز جمعه اي كه بخواهد تفرقه ايجاد كند آن را عدول از سياستهاي اعلام شده ازسوي رهبر معظم انقلاب مي دانيم .
    وي سياست حمايت از مظلومان جهان را ازديگر سياستهاي كلي نمازجمعه خواند و گفت : سياست احترام به قانون از ديگر سياست هاي نماز جمعه است و ما بايد قانون را محترم بدانيم حتي اگر به ضرر ما باشد.
    سخنران پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران با بيان اينكه عده اي مي گويند شما در نماز جمعه حزبي و جناحي حركت مي كنيد و نظرات شما به نظرات برخي احزاب نزديك است گفت : ما به آنها مي گوييم نه خير; اين احزاب هستند كه بايد خود را با مسائل اعلام شده از تريبون نماز جمعه كه ديدگاه رهبري است هماهنگ كنند.
    وي سياست حمايت از ارگانهاي رسمي كشور از جمله دولت و مجلس و قوه قضائيه را ديگر سياست نماز جمعه خواند و گفت : ما به تبعيت از مقام معظم رهبري از همه ارگانها حمايت مي كنيم ما توصيه مي كنيم كه نه جلوتر ونه عقب تر. وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در حمايت از چهره هاي نظام بخشي از فرمايشات ايشان درباره آيت الله هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه را قرائت كرد.
    تقوي تاكيد كرد : ما اين مطالب را به گوش جان شنيديم و از آن تبعيت مي كنيم . نه تندتر و نه كندتر.
    رئيس شوراي سياستگذاري ائمه كشور تصريح كرد : نماز جمعه جاي تسويه حسابهاي جناحي و گروهي نيست نماز جمعه نماز ولايت است و اينجا فقط برادري و وحدت بايد حاكم باشد و احزاب و گروهها نمازهاي جمعه را محل نمايش قدرت خود نكنند.
    دوستدار ملت نيستند و ملت CNN و BBC وي درادامه به ضرورت دشمن شناسي تاكيد كرد وگفت : ملت ايران دشمنانش را خوب مي شناسد و هم خوب آنها را شناخته است .
    تقوي گفت : انگليس پليد با آن سابقه استعماري آمده است با شبكه اي كه راه انداخته است اشك تمساح براي ملت مي ريزد.

     


    وي با بيان اينكه خطبه هاي نماز جمعه در حكم دو ركعت نماز است گفت : در نماز جمعه فقط بايد گوش داد و يك نمازگزار حتي با كنار دستي خود نبايد صحبت كند اينجا جاي مجادله و نمايش قدرت حزبي نيست .

     

    منبع: سايت جمهوری اسلامی

    http://www.jomhourieslami.com/1388/13880427/13880427_jomhori_islami_04_dakheli.HTML#matlab_5

  •           خطبه اول                                    خطبه دوم