نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

18تير 1388 از نگاه خبرنگارن خارجي وسايت ستاد دكتراحمدي نژاد

دو روايت از ناآرامی‌ تهران

صدها تظاهر کننده در میدان ولی‌عصر تهران با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی، دوباره جمع شدند. ..تظاهركنندگان هوادار میر حسین موسوی در تهران در حالي كه شعار […] سرداده بودند از دست نيروهاي پليس كه باتوم به دست داشتند فرار کردند.

در سالروز حادثه 18 تير ديروز در مركز تهران ناآرامي هاي رخ داد كه گزارش هاي بي بي سي فارسي و سايت وابسته به ستاد دكتر احمدي ن‍ژاد را در ادامه مي خوانيد.

با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای ممانعت از برگزاری تجمع معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سالگرد حادثه
۱۸ تیر، تجمع هایی در میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، خیابان فلسطین و برخی نقاط دیگر تهران برگزار شده و اخباری درباره شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تیراندازی هوایی توسط مأموران دولتی منتشر شده است.

این اعتراض ها چهار هفته پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی صورت گرفته است که مقامات سیاسی و انتظامی این کشور هشدار داده بودند با هر تجمعی "به شدت" برخورد خواهند کرد.

گزارش ها از تهران حاکی است که تجمع معترضان در مواردی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامیده و به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس در بعضی مناطق مجبور شده است برای متفرق کردن جمعیت به تیراندازی هوایی اقدام کند.

بر اساس اخبار دریافتی نقاط مختلفی از شهر تهران، از جمله خیابان کارگر و نزدیکی میدان انقلاب، صحنه وقوع تجمع های اعتراضی بوده و خبرگزاری رویترز، درگیری های پیش آمده را شدیدترین درگیری ها از زمان توقف اعتراض‌های عمومی در تهران توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه از شکسته شدن شیشه های یک بانک دولتی در جریان اعتراض ها خبر داد و نوشت مأموران انتظامی پلاک بعضی اتومبیل ها را که رانندگانشان بوق می زدند ضبط می کرده اند.

به گفته یک شاهد عینی، غرب میدان انقلاب تهران و کوچه های خیابان جمالزاده و خیابان آزادی محل تجمع تعداد زیادی از معترضان بود که برای حرکت به سمت میدان انقلاب تلاش می کردند.

اما به گفته این منبع هجوم افراد معترض به سمت میدان انقلاب با پرتاب گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی مواجه شد و آنها پس از تجمع دوباره به کوچه های اطراف رانده شدند.


گزارش شده که عده ای از معترضان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند، اما هنوز تعداد دقیق دستگیر شدگان مشخص نیست.


دلیل تجمع در غرب میدان انقلاب، حضور گسترده و تلاش نیروهای امنیتی برای در اختیار گرفتن کنترل مناطق شرقی این میدان بود که دانشگاه تهران در آنجا قرار دارد.

گزارش هایی مبنی بر قطع خدمات تلفن همراه در برخی مناطق تهران نیز مخابره شده است.

یکی از تصاویری که از طریق سایت یوتیوب منتشر شده، معترضان را در بلوار کشاورز، مقابل ساختمان وزارت کشاورزی نشان می دهد که شمار زیاد آنها باعث توقف ترافیک به سمت خیابان کارگر شده است.

معترضان در این ویدئو از ممانعت نیروهای امنیتی از حرکت تظاهرکنندگان به سمت میدان انقلاب سخن می گویند.

رویترز همچنین به نقل از یک شاهد عینی دیگر از گردهم آیی "گروهی از اصلاح طلبان" مقابل دفتر سازمان ملل متحد در شمال تهران خبر داد.

آخرین بار، تهران حدود یازده روز قبل و در مراسمی که به مناسبت سالروز حادثه بمبگذاری هفتم تیر برگزار شد، صحنه برگزاری تجمعی از معترضان به نتیجه انتخابات بود.

با فرا رسیدن شب، از شدت اعتراض های خیابانی کاسته شده و شعار "الله اکبر" از بام خانه های تهران شنیده می شود.

ممانعت از تجمع مقابل دانشگاه تهران

اظهارات یک شاهد عینی از حوادث 18 تیر 1388 منابع مختلف بعد از ظهر روز پنجشنبه نهم ژوئیه از حرکت گروهی از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند.

شبکه سی ان ان شمار معترضان در اطراف میدان انقلاب را بین دو تا سه هزار نفر برآورد کرد.

خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته که این اعتراض ها در شرایطی انجام شد که شمار زیادی از مأموران انتظامی در کنار لباس شخصی ها و اعضای بسیج در چهار راه های مختلف خیابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.

این خبرگزاری عنوان کرده است که تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پلیس مواجه شدند.

یک شاهد عینی دیگر از حمله نیروهای امنیتی به حاضران در خیابان کارگر خبر داد و علاوه بر تایید ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی این نیروها، گفت که برخی از افراد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند دستگیر شدند.


این شاهد عینی همچنین از مسدود شدن کلیه خیابان های منتهی به میدان انقلاب از سوی نیروهای انتظامی خبر داد.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که نیروهای لباس شخصی سوار بر موتورسیکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی بوده اند.

آسوشیتدپرس از تجمع صدها تظاهر کننده در میدان ولی‌عصر تهران خبر داده است که با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی، دوباره جمع شدند.

خبرگزاری فرانسه که پیش از آغاز ناآرامی ها فضای منطقه اطراف میدان انقلاب را پر تنش و متاثر از حضور نیروهای ضدشورش توصیف کرده بود، مدتی بعد از شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان خبر داد.

خبرگزاری رویترز هم از زبان یک شاهد عینی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمایت از میرحسین موسوی خبر داده است.

رویترز به نقل از دیگر شاهدان عینی اعلام کرد نیروهای امنیتی در بعضی میادین دیگر شهر تهران هم حضوری گسترده داشته اند.

سايت ثانيه نيوز وابسته به ستاد انتخاباتي دكتر احمدي نژاد نيز نوشت:

سالگرد 18 تیر، خیابانهای اطراف دانشگاه تهران دستخوش آشوب شد.

به گزارش خبرنگاران ثانیه‏نیوز از خیابانهای منتهی به میدان انقلاب، برخی هواداران مهندس میر حسین موسوی روز پنجشنبه نیز به بهانه سالگرد 18 تیر، خیابانهای اطراف دانشگاه تهران را دستخوش تنش و آشوب کردند.


از حدود ساعت 17 پنجشنبه از خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران، در جمع‏های 15-20 نفره به سمت دانشگاه تهران در حرکت بودند که بعد از سر دادن شعارهای اهانت‏آمیز و بعضا رکیک و همچنین پرتاب سنگ و آتش زدن لاستیک و سه سطل آشغال، با مامورین نیروی انتظامی درگیر شدند.

برخی هواداران مهندس میر حسین موسوی در طی مسیر خود همچنین خودروهای سواری را به بوق‏زدن ممتد وادار می‏کردند و مخالفین این موضوع با خرد شدن شیشه ماشین خود مواجه می‏شدند.

این افراد در شعارهای خود خطاب به رییس‏جمهور و برخی مسوولین کشور، مخصوصا در مقابل مساجد مسیر وپرتاب سنگ، تلاش به تحریک نیروهای مردمی به درگیری داشتند.



نيروهاي پليس نیز با استفاده از بلندگو از تجمع‏کنندگان خواستند منطقه را ترك كنند و هشدار دادند در صورت سرپيچي با دستگیری مواجه خواهند شد.

همچنین خبرنگار ثانیه‏نیوز از کوی دانشگاه خبر داد که عده‏ای حدود 100 تا 150 نفر در کوی دانشگاه تهران، حرکاتی مشابه اغتشاشگران و برخی هواداران مهندس میر حسین موسوی را انجام دادند از جمله با سر دادن شعارهای اهانت‏آمیز و بعضا رکیک و همچنین پرتاب سنگ و برپایی آتش زدن با مامورین نیروی انتظامی درگیر شده‏اند.

شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي دقایقی پیش در گزارشی از اغتشاشات 18 تیر ابراز می‏دارد: طرفداران ميرحسين موسوي نامزد مخالف در انتخابات رياست جمهوري ايران خواستار برپايي تظاهرات در سراسر ايران بودند که امروز در سال‏روز 18 تير امسال با سالهاي ديگر بسيار متفاوت است زيرا امسال بخاطر انتخابات، طرفداران ميرحسين موسوي تلاش کرده‏اند تا مراسم 18 تير را برگزار كنند.

الجزيره انگليسي می‏افزاید: هواداران موسوی، راهپيمايي خود را از 9 ميدان مهم در تهران آغاز كردند و در ميدان انقلاب جمع شدند مردم در گروههاي سه تا ده نفره در حال حركت هستند برخي از آنها لباس سبز بر تن دارند.

مجري الجزيره انگليسي در ادامه گفت: افرادي كه در خيابانهاي ايران تجمع كرده اند طرفداران ميرحسين موسوي هستند موضع خود وي چگونه است؟ گفته مي شود برخی در ايران مي خواهند موسوي را بخاطر ناارامي هايي كه پس از انتخابات رخ داد دستگير كنند.

آسوشيتدپرس نیز از تهران گزارش داد: صدها تن از تظاهركنندگان هوادار میر حسین موسوی در تهران در حالي كه شعار […] سرداده بودند از دست نيروهاي پليس كه باتوم به دست داشتند فرار کردند.

آسوشيتدپرس می‏افزاید: حدود سيصد نفر در برابر دانشگاه تهران تجمع كردند و شعارهای […] سر دادند بسياري از اين افراد ماسكهاي سبز رنگ را كه رنگ انتخاباتی موسوي است به صورت زده بودند با نيروهاي پليس درگیر شدند.

  منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=9922