نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

تاريخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۸۸

این سه مجتهد متقی و آبروی روحانیت

حسین آقاسلطانی فر

چندی پیش شنیده شد که سه تن از امام جمعه های موقت قم که هر یک از استوانه های علم و اجتهاد و تقوا در این شهر هستند، یعنی آیات: جوادی آملی، امینی و استادی به دلیل اعتراض نسبت به رفتار شماری از افراطی های حامی دولت، حاضر به اقامه نماز جمعه نیستند.

امکان اثبات این خبر وجود نداشت و پس از آن که دو هفته جناب حجت الاسلام آقای سعیدی نماز جمعه قم را اقامه کردند، بالاخره آیت الله جوادی آملی به نماز جمعه آمد. اخبار مربوطه در سایت نماز جمعه قم انعکاسی نیافت اما با خوشحالی از آمدن ایشان برای اقامه جمعه خبر داده شد (http://www.namaz-qom.ir).

پس از آمدن آیت الله جوادی و سخنانی که با نهایت حزم و احتیاط بیان کردند، روشن شد که اگر هم تصمیمی برای نیامدن بوده، تبدیل به آمدن شده اما قرار فیمابین آنان بر این شده است تا اعتراض خود را نسبت به تندرویهایی که در ایام انتخابات نسبت به روحانیت، چهره‌های برجسته نظام و طرح مسائلی در باره پیشینه سی ساله نظام شده، مطرح کنند.
 


آیت الله جوادی پیش از همه این انتقادها را مطرح کرده و رفتار برخی از کاندیداها را با برخی از چهره های روحانیت، تشبیه به رفتار برخی از تندروهای مشروطه خواه با روحانیت وقت کرده بود. اعتراض آیت الله جوادی در میان یک خطبه نسبتا طولانی در پنجم تیرماه جاری، در قالب عباراتی بود که در برخی از سایت ها انعکاس یافت. ایشان از این که کسانی هم واضع قانون، هم مجری و هم ناظر باشند، گلایه کرد و ضرورت این که باید یک نقطه ای پاک بماند را مطرح نمود.

هفته پس از آن در 12 تیرماه آیت الله امینی آمد و ایشان هم با انتقاد از تندرویها و اظهارات کسانی که بخشی از نیروهای انقلاب را خارج از انقلاب دانسته و به طور مداوم در خفا و گاه آشکار از برخورد با آنان، دستگیری و حبس و این قبیل مطالب سخن می گویند، انتقاد کرد.

اما هفته جاری یعنی جمعه 19 تیرماه آیت الله استادی نیز که بنا به اظهارات خودشان با توجه به سابقه سکته قلبی، در این رویدادها قلبشان بیشتر ناراحت شده است، و از این که عده ای طلبه تندرو جوان وابسته به یکی از مؤسسات که متهم به حمایت افراطی از رئیس دولت است، اقدام به برگزاری راهپیمایی علیه برخی از چهره های نظام می کند اظهار نگرانی کرد.

 

بنا به گزارش سایت نماز جمعه قم ایشان در «بخش ديگري از سخنان خود به جايگاه و قداست حوزه علميه قم اشاره كرد و گفت: حوزه علميه قم يك حوزه‌اي است كه شورا، مديريت، جامعه مدرسين، مراجع و.... دارد و نمي‌شود هر فردي از هر گوشه‌اي از حوزه بلند شود و با سخنان بيهوده فكر كند دارد از رهبر حمايت مي‌كند». در خبرهای دیگر هم آمده است که آیت الله استادی گفتند: همه تصميم‌گيري‌ها بايد به سمتي باشد كه اهتمام مردم را به نظام بيشتر كند و هر چه پشتيباني مردم از يك نظام بيشتر باشد، آن نظام قدرتمند‌تر و مستحكم‌تر خواهد بود.

نگرانی هر سه بزرگوار به طور عمده روی بی اعتمادی ایجاد شده در جامعه نسبت به نظام اسلامی است. هیچ کدام از آنان مایل نیستند نظام و رهبری آن آسیب ببیند، اما از این که به خاطر رفتارهای افراطی اطرافیان دولت اینچنین نظام در معرض بی اعتمادی قرار گرفته سخت نگران هستند. طبیعی است که آنان با وجود تأکیدی که روی رهبری نظام و قداست آن دارند، انتظارشان این است که اوضاع به سمتی پیش برود که روال کار از دست افراطی هایی که به اسم رهبری دست به تخریب دیگران زده و سررشته اقدامات تند را در اختیار گرفته‌اند، خارج شود.

اما از سوی دیگر، مهم آن است که نه تنها این سه چهره روحانی برجسته قم، بلکه بسیاری از روحانیون برجسته دیگر، حتی کسانی که گاه به ظاهر بیانیه های حمایت می‌دهند، از منتقدان جدی دولت هستند. این مسأله حتی در حد مراجع تقلید نیز قابل مشاهده بوده و آنان نیز حاضر به تأیید رسمی برخی از اقدامات نشدند و دست کم آن بود که به خاطر ملاحظاتی خود را در حاشیه قرار دادند یا برخی از آنان مانند آیت الله اردبیلی حساسیت‌های آشکارتری نسبت به پایمال شدن حقوق مردم از خود نشان دادند.

تردید موجود در سطح بالای حوزه، به رغم وجود رفتارهای تند از سوی برخی از طلاب سطح متوسط و پایین و نیز کسانی که در برخی از منابر توصیه به برخوردهای بیرحمانه با معترضین داشتند، نشان از آن دارد که روحانیت برجسته حوزه، همچنان در کنار مردم بوده و بر آن است تا رهبری که امروز بر اثر رفتارهای تند و افراطی عده‌ای، سپر بلای آنان شده، قداست و اعتبار خویش را حفظ کند. زیرا به هر روی آنان واقف هستند که حیات جمهوری اسلامی تنها در قالب قانون اساسی و استمرار اصول اساسی آن امکان پذیر است. اما چنان نیست که این قطار بتواند با تکیه بر چند درصد محدود از افراد جامعه پیش رفته و سایر مردم را از قطار پیاده کند.

منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=9956