نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

به روز شده:  16:41 گرينويچ - سه شنبه 30 ژوئن 2009 - 09 تیر 1388

احمدی نژاد: براندازی نرم در ایران شکست خورد

 

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات ایران گفته است که"دشمنان علی‌رغم توطئه های پنهان و آشکاری که جهت براندازی نرم طراحی کرده بودند، شکست خورده و به اهدافشان نرسیدند."

آقای احمدی نژاد گفته است: "وظیفه وزارت اطلاعات در خصوص انتخابات و حوادث پس از آن این است که آسیب شناسی و نقاط ضعف را مشخص کند."

این دیدار در روز سه شنبه نهم تیر (۳۰ ژوئن) یک روز پس از آن صورت گرفته که شورای نگهبان، صحت انتخابات ایران را بر خلاف درخواست مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد اصلاح طلب که انتخابات را مخدوش می دانند و خواستار ابطال آن شده بودند، تایید کرد.

بیشتر بخوانید

دیدار آقای احمدی نژاد با وزیر، معاونان، مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات در محل این وزارتخانه انجام شده است.

آقای احمدی نژاد در جریان این دیدار به مشارکت ۸۵ درصدی شهروندان ایرانی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده و گفته است: "حرکت مثبت و موج دمکراسی‌خواهی که در مردم ایران به وجود آمده، اگر وارد معادلات سیاسی جهان شود، منافع جبهه استکبار را به مخاطره می اندازد."

دور روز پیش از دیدار آقای احمدی نژاد با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران با حضور در تلویزیون دولتی این کشور با انتقاد از میر حسین موسوی گفت: "کسانی خواستند این حماسه پرشور مشارکت ۴۰میلیونی در انتخابات را به کام مردم ما تلخ کنند و دست به اقداماتی زدند که موجب زحمت خودشان، مسوولین و مردم شد اما آنها باید درس گرفته باشند."

وزیر اطلاعات گفت که در جریان دیدارش با میر حسین موسوی به او گفته که "این مسیر به جایی نمی رسد."

وزیر اطلاعات ایران بار دیگر به موضوع انقلاب های مخملی در ایران اشاره کرده و گفته بود هر چند انقلاب مخملی در ایران "ناممکن" است" اما با وجود اين "دشمن به دنبال این مساله بوده و به ویژه پس از تشکیل دولت نهم و تجدید گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست خارجی غیرمنفعلانه ، آنها در پی براندازی نرم برآمده اند."

آیت الله طاهری گفته است که انتخابات را مخدوش و باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می داند

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران که ساعاتی پس از پایان رای گیری صورت گرفت، شهروندان معترض ایرانی با حضور در خیابان های تهران و چند شهر بزرگ ایران نسبت اعتراض خود را نشان دادند.

در جریان این اعتراض ها که با سرکوب نیروهای انتظامی و سپاه و لباس شخصی ها همراه بود، دست کم ۲۰ نفر کشته و شمار کثیری مجروح شدند.

شماری از چهره های سیاسی ایران نیز که به نتایج انتخابات اعتراض داشتند دستگیر و روانه زندان شده اند.

مهدی کروبی نامزد معترض به انتخابات اعلام کرده که ریاست جمهوری دوباره آقای احمدی نژاد را به رسمیت نمی شناسد و میر حسین موسوی دیگر نامزد معترض خواهان ابطال و برگزاری مجدد انتخابات شده بود.

ادامه واکنش ها به تایید انتخابات

در حالی که یک روز از زمان تایید صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد، واکنش منتقدان و همچنین مقام های دولتی نسبت به معترضان به "تقلب در انتخابات" وارد مرحله تازه ای شده است.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، یکی از تشکل های عمده اصلاح طلبان در ایران که از نامزدی میر حسین موسوی حمایت می کرد، در واکنش به تأیید صحت انتخابات اعلام کرده است که دولت برآمده از این انتخابات را "نامشروع" می داند و به طور مسالمت آمیز با آن مبارزه خواهد کرد.

مجمع روحانیون مبارز، از تشکل های اصلاح طلب روحانی نیز با صدور بیانیه‌ای "تاسف" خود از تائید نتایج انتخابات را اعلام کرده است.

این مجمع در بیانیه خود آورده که انتخابات ۲۲ خرداد ماه باعث "لطمه" دیدن اعتماد عمومی شده و "انبوهی از مردمان که به حق، حرف و انتقادی دارند، از آنچه اعلام شده قانع نیستند."

بیانیه مجمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران عضو آن است گفته که با چنین وضعیتی "با چه امید می‌توان باز هم مردم را به حضور فراخواند."

اما به غیر از محمود احمدی نژاد که پیروز این انتخابات معرفی شده است، دو تن از مقام های دولت او نیز به منتقدان و معترضان به نتایج انتخابات پاسخ داده اند.

محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم تحقیقات و فن آوری در جریان یک سخنرانی در خرم آباد لرستان، نتایج انتخابات را "حماسه" خوانده و گفته در این انتخابات "پروژه آمریکایی فشار از بیرون، تغییر از درون با سازماندهی خبرنگاران" طراحی شده بود.

وزیر علوم به اعتراض های مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات اشاره کرده و گفته "حوادث ایجاد شده پس از انتخابات را کسانی طراحی کردند که به دنبال ایجاد انقلاب مخملی" در ایران بودند.

محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یا انتقاد از اعتراض های خیابانی اخیر گفته است: متاسفیم شاهدیم کسانی که در کارنامه زندگی سیاسی و اجتماعی خود بسیاری از خدمات را هم داشته اند، در یک فتنه دچار خبط اعمال شدند و آزمون خود را در شرایط دشوار پس دادند.

پیش از این آیت الله سید جلال الدین طاهری، از روحانیون اصلاح طلب ایران، در واکنش به تایید صحت انتخابات گفته بود: "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه" می داند.

منبع: سايت راديو فردا

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/06/090630_mg_ir88_ahmadinejad_.shtml