نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

كد خبر: 12902      تاريخ انتشار: 27 شهریور 1388 ساعت 11:49

این خبر بروز می شود

گزارشهای متفاوت از راهپیمایی قدس تهران

با وجود پایان سخنان دكتر احمدی نژاد جمعیت زیادی در خیابان جمال زاده همچنان در حال شعار دادن هستند و بین گروه های مختلف مردم بحث هایی صورت می گیرد، اما درگیری فیزیكی در این منطقه وجود ندارد. ولی خبرگزاری های رویترز و فرانسه از درگیری در خیابان های بلوار كشاورز و كریمخان خبر دادند. عملكرد نیروی انتظامی در جهت جلوگیری از تشدید درگیری قابل تقدیر بوده و شمار نمازگزاران نیز صدها هزار تن برآورد می شود

فراخوانهایی درباره راهپیمایی قدس امسال منتشر شده بود، گزارش های رسیده به "آینده" حاكی از مسالمت آمیز بودن راهپیمایی و عدم بروز درگیری میان موج سبز و ماموران انتظامی در اكثر نقاط است.

به گزارش خبرنگار آینده از خیابان آزادی تهران، هواداران پرشمار مهندس موسوی در كنار سایر شركت كنندگان در راهپیمایی به دادن شعار پرداخته و با وجود شعارهای متفاوت آنان، درگیری میان این گروه و ماموران انتظامی كه بدون ایجاد تنش درحاشیه خیابان وجود دارد دیده نمی شود.

نكته جالب توجه استفاده طیف حامیان دولت و بسیجی ها از شعار "هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران"است كه پیش از این توسط هواداران میانه روی موسوی ابداع شده بود. این گروه همچنین در واكنش به یكی از شعارهای معترضان ...بگیریم بایستیم، شعار تازه "ما اهل كوفه نیستیم، جون می دیم و می ایستیم" هم سر دادند.

بنابر گزارشها، قبل از میدان انقلاب، نیروهای سبزپوش انتظامی با ایجاد صف چند لایه انسانی، از ورود حامیان موسوی به این میدان جلوگیری كردند كه آنان در همان جا باقی مانده و به سردادن شعارهای مورد نظر خود پرداختند.در این منطقه حامیان دولت ظهور بسیار كمی داشتند و بیشتر منطقه خیابان آزادی، از حوالی نواب تا انقلاب بیشتر جمعیت معترضان انتخابات با نمادهای سبز دیده می شدند.

در مقابل از میدان انقلاب تا حوالی وصال در اختیار طیف مقابل بود كه در محوطه های نزدیك دانشگاه، صفوف نماز را تشكیل داده بودند.

گفته می شود به خبرنگاران خارجی هم مجوز تصویربرداری صرفا در نزدیك میدان انقلاب داده شده است.

تاكنون هیچگونه موردی از درگیری، صدای شلیك گلوله یا پرتاب گاز اشك آور توسط خبرنگار آینده مشاهده نشده است.

اطراف نرده های دانشگاه تهران با پوشش برزنت پوشانده شده است و داخل دانشگاه از بیرون قابل رویت نیست. همچنین مسدود كردن دو مسیر در خیابان انقلاب باعث شد جمعیت مردم در مسیر ویژه اتوبوس متمركز شود و آنان را به زحمت انداخت.

به گزارش  فارس محمود احمدی نژاد هم در جمع راهپیمایان روز قدس در حوالی دانشگاه تهران حاضر شد .

در تصاویر پخش شده از شبكه دوم سیما كه بصورت زنده ارائه می شد، در كنار مسیر تظاهركنندگان بسوی دانشگاه تعدادی نیز در حال بازگشت دیده می شدند.

احمدی نژاد با انتقاد از دولتهای غربی بخاطر سكوت در برابر جنایات صهیونیستها گفت:در ایران وقتی پای یك گربه زیر چرخ ماشین شهرداری می رود قطعنامه نقض حقوق بشر می دهند.

آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی هم طبق سنوات گذشته در راهپیمایی روز قدس حضور یافت و  در راهپیمایی شركت كرد.

 بنابر گزارشهای تكمیلی با وجود پایان یافتن سخنان دكتر احمدی نژاد جمعیت زیادی در خیابان جمال زاده همچنان در حال شعار دادن هستند و بین گروههای مختلف مردم بحثهایی صورت می گیرد. اما درگیری فیزیكی در این منطقه وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدی عینی نوشته بیش از 10 نفر توسط این نیروها دستگیر شدند."

این خبرگزاری همچنین از درگیری میان 'طرفداران محمود احمدی نژاد' و معترضان خبر داده و مدعی گزارش هایی پراكنده از شلیك گاز اشك آور در میدان ولیعصر و بلوار كشاورز در تهران شده است.

اما خبرگزاری فرانسه شمار طرفداران میرحسین موسوی در این راهپیمایی را "ده ها هزار نفر" گزارش كرده و نوشته در میدان ولیعصر، طرفداران هر دو سو حضور داشتند.این خبرگزاری نوشته طرفداران دو طرف با مشت به یكدیگر حمله ور شدند اما از یك شاهد عینی نقل كرده است كه پلیس در ابتدا تلاشی برای خاتمه دادن به درگیری انجام نداد.

 در خیابان كارگر شمالی خیابان انقلاب درگیری های محدودی گزارش شده كه تعدادی مصدوم برجا گذاشته است.

 

حمله برخی عناصر تندرو به سیدمحمدخاتمی نیز با مداخله ماموران انتظامی و حفاظت از خاتمی مواجه شد و تنها عمامه خاتمی از سر وی برزمین افتاد. 

برخی گزارشهای تاییدنشده نیز از ضرب و شتم مهدی كروبی حكایت دارد.

پس از پایان مراسم نیز طیفی از معترضین در خیابان آزادی به سمت غرب و در خیابان كارگر به سمت شمال به شعارهای خود، كف زدن و در دست گرفتن نمادهای سبز پرداختند.

براساس گزارشی از تقاطع بلوار كشاورز و خیابان كارگر، معترضین از شمال و جنوب در حال حركت بودند و حامیان دولت نیز در میانه چهارراه با پرچمهای خود حضور داشتند و شعار می دادند كه سرانجام حامیان موسوی به هم پیوند خوردند و نیروی انتظامی ناگزیر دیوار انسانی كه تشكیل داده بود را شكست و برخی شعار نیروی انتظامی حمایت حمایت سر دادند.

 ایرنا نیز نوشت:

مقارن ساعت 13 امروز (جمعه) حدود 500 نفر از تفرقه‌افكنان كه قصد ایجاد اخلال در صفوف به‌هم فشرده ملت را در بلوار كشاورز تهران داشتند، با مواجهه با جمعیت گسترده و با نشاط مردم روزه‌دار تهران مجبور به تغییر مسیر شدند و از با حركت به سمت میدان فاطمی، طول خیابان ولی عصر(عج) را به سمت بالا به حركت افتادند.
گزارش خبرنگار ما حاكی است تعدادی از این افراد كه اغلب با لباس و نمادهای سبز حاضر شده اند، به روزه خواری و استعمال دخانیات در ملأ عام پرداختند.
همچنین عده ای از افراد كه صورت های خود را با پارچه های سبز رنگ پوشانده اند،‌ با كف زدن شعارهایی مانند "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" سرمی دهند. سید محمد خاتمی" كه حدود ساعت یازده و نیم در تقاطع خیابان فلسطین و بلوار كشاورز قصد داشت به جمعیت راهپیمایان روز قدس بپیوندد با خشم مردم مواجه شد. راهپیمایان به محض دیدن خاتمی، شروع به سردادن شعار "مرگ بر منافق" كردند. خاتمی با مشاهده چنین صحنه ای مجددا سوار بر خودرو شد تا از محل دور شود. در همین حال حضور مهدی كروبی در راهپیمایی نیز خشم مردم را برانگیخت. 
راهپیمایان با مشاهده مهدی كروبی، شروع به سردادن شعارهای "مرگ بر منافق" ، "كروبی دروغگو – جزایری یادت نره" ، "كروبی بازداشت باید گردد" كردند. از اعتراض گسترده مردم علیه كروبی ، یكی از محافظان دبیركل حزب اعتماد ملی با پرتاب گاز اشك آور به میان مردم سعی كرد فضای موجود بر راهپیمایی را مغشوش نشان داده و درگیری ایجاد كند.  میر حسین موسوی نیز كه به همراه چندین محافظ خود حدود ساعت دوازده در چهارراه ولی عصر(عج) حضور یافته بود پس از مشاهده اعتراض گسترده مردم و شعارهای "مرگ بر موسوی منافق" و "موسوی ، موسوی ننگ به نیرنگ تو – خون جوانان ما می چكد از چنگ تو" ، مجبور شد سوار خودرو شخصی خود شود.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، موسوی پس از سوارشدن بر خودروی پاترول ، با پرتاب اشیائی از سوی مردم و كوبیدن مشتهای معترضان به شیشه خودرو یش روبرو شد و مجبور شد به سرعت محل راهپیمایی روز قدس را ترك كند.

منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/news/12902/