نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

كدخبر: ۱۱۹۲۴      تاريخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۸

در اولین گزارش واقع بینانه سیما:

اعلام اولین اطلاعات رسمی از بازداشتگاه مخوف کهریزک

نگهداری 170 نفر در 70 متر مربع به معنای یک پنجم سرانه بدترین زندانهای انفرادی در جهان است...باور این که از مجموع فرماندهان و پرسنل ناجا تنها 4 نفر در جنایاتی که طبق گزارش صداوسیما دست کم به قتل 3 تن از جوانان کشورمان منجر شده سهیم باشند،دشوار است.به ویژه آن که نگهداری و شکنجه..

با پخش گزارش شب گذشته واحد مرکزی خبر درباره بازداشتگاه کهریزک، اولین اطلاعات رسمی و واقعی درباره این بازداشتگاه مخوف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «آینده» بنا بر اظهار مسوول بازرسی ناجا در این گزارش، که شب گذشته از بخش خبری بیست و سی شبکه دوم سیما پخش شد، در روز جمعه 19 تیر ماه، 145 نفر از بازداشتی ها که در میان آنها 10 نفر دانشجو وجود داشته است، به سوله وحشتناک کهریزک که برای نگهداری اراذل و اوباش ایجاد شده است، منتقل می شوند و در یک سوله 70 متری ، 145 نفر از بازداشتی ها و 25 نفر از اراذل و اوباش نگهداری می شوند.


نگهداری 170 نفر در 70 متر مربع به معنای سرانه حدود 4دهم متر مربع برای هر نفر است که یک پنجم سرانه بدترین زندانهای انفرادی در جهان با مساحت 1*2 متراست.

بنا بر اظهار مسوول دادسرای نیروهای مسلح، از مسوولان بازداشتگاه کهریزک تنها 4 نفر دستگیر شده و 6 متهم دیگر هم با قرار آزاد هستند.


از 145 نفر مذکور نیز تنها 62 نفر به دادسرا مراجعه کرده اند که از این تعداد هم تنها 50 نفذر شکایت کرده اند و بنا بر اظهار یکی از این افراد، از شکایت وحشت دارند.

پس از تعیین کمیته در استانداری نیز 118 نفر به این کمیته مراجعه کرده اند که 65 نفر از آنها به بیمارستان معرفی شده اند و مجموعا 98 میلیون تومان به این افراد خسارت پرداخت شده است.

با وجود لزوم قدردانی از پخش گزارش مذکور که برخلاف اکثر گزارشهای دیگر صداوسیما درباره وقایع اخیر، بخشی از دغدغه های معترضان و آسیب دیدگان را منعکس کرد، باور این که از مجموع فرماندهان و پرسنل ناجا تنها 4 نفر در جنایاتی که طبق گزارش صداوسیما دست کم به قتل 3 تن از جوانان کشورمان(محسن روح الامینی، محمد کامرانی و جوادی فر) منجر شده سهیم باشند، دشوار است.به ویژه آن که نگهداری و شکنجه صدها نفر قطعا به بیش از 20 نفر پرسنل احتیاج دارد و قطعا چندین نفر از فرماندهان ناجا در سطوح استان و بالاتر دست کم در جریان موضوع بوده اند.

توجه به اظهارات دکتر روح الامینی در حضور رهبر انقلاب که صراحتا خواستار قصاص عاملان جنایت کهریزک شد و اظهاراتش با عبارت «خیلی خوب» رهبری تایید شد، تفاوت پیگیری واقعی این جنایات را با رویه نشان داده شده در گزارش که صرفا از سوی مسوول بازرسی به تخلف از آن یاد می شد را روشن می کند.

منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=11924