نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

سازمان تربیت بدنی در اقدامی عجیب نام خلیج فارس را حذف كرد

 


در فاصله كمتر از يك روز تا گشايش اجلاس وزراي كشورهاي آسيايي، بنر، پوستر و آرم اين اجلاس در حالي منتشر شد و در دايره توجه رسانه‏ها گروهي قرار گرفته كه جا افتان نام خليج فارس در نقشه ايران كه در اين پوستر و آرم آمده بود، بحث برانگيز شد.
 

 


سه شنبه 15 ارديبهشت 1388
Tues 5 May 2009

به نقل از سايت ميزان نيوز

 
در فاصله كمتر از يك روز تا گشايش اجلاس وزراي كشورهاي آسيايي، بنر، پوستر و آرم اين اجلاس در حالي منتشر شد و در دايره توجه رسانه‏ها گروهي قرار گرفته كه جا افتان نام خليج فارس در نقشه ايران كه در اين پوستر و آرم آمده بود، بحث برانگيز شد.

در شرايطي كه حساسيت‏ها بر سر صيانت از خليج فارس در بالاترين حد خود قرار دارد، پس از اتفاقات به وقوع پيوسته در خصوص بازي‌هاي شورهاي اسلامي و خواست نامشروع عرب‏ها براي عدم درج نام خليج‏فارس و يا درج نامي مجعولي به جاي خليج، اين حساسيت‌ها دو چندان شده است و فضا به شكلي است كه محذوف ماندن اين نام تاريخي در نقشه‏هاي داخلي، با مواضع تندي همراه مي‌شود.

در اين شرايط برخلاف عرف معمول كه در پوسترها، بروشورها و ساير طراحي‏ها براي برنامه‏هايي اينچنيني كه شاهد درج نقشه خليج‏فارس هستيم، اين نقشه‏ها منقوش با نام خليج فارس پيوند مي‏خورد، سازمان تربيت‏بدني درج اين عنوان را در پوستر مسابقات فراموش كرد و عنوان خليج فارس در پوستر اجلاس وزراي ورزش آسيا جا افتاد تا موضع‏گيري ضمني در اين خصوص صورت پذيرد.

در اين ميان محمد هادي حسام معاون سازمان تربيت‏بدني طراحي آرم و پوستر مسابقات را مربوط به دي‏ماه مي‏خواند كه اين الاس در آن مقطع به تعويق افتاد و تاكيد دارد كه تعامداً اين نام حذف نشده است: اجلاس وزرا از آن دست اجلاس نيست كه پنج، شش كشور عربي بخواهند حضور پيدا كنند و بيشتر اجلاسي با هدف تبادل نظر و تعيين خط مشي درباره مسابقات است كه در همين چهارچوب نيز مقرر است دبيرخانه آن در تهران مستقر شود و درباره ورزش بانوان، ورزش بومي محلي و ضددوپينگ تصميمات جمعي اتخاذ شود و يك مسابقه نيست كه قصد دادن گواهينامه و احكام قهرماني به شركت‏كنندگان داشته باشيم.

وي در ادامه يادآور شد: ما در بالاي نقشه دو بار نام الله را كه بالاترين نام‏ها است درج كرده‏ايم و بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه نام ايران نيز درج نشده و همين كه تصوير خليج‏فارس در نقشه موجود در پوستر وجود دارد، بيانگر حاكميت ايران بر اين حوزه است.

رئيس مركز ورزش همگاني سازمان تربيت‏بدني همچنين در پاسخ به اظهارات يوسف‏نژاد در خصوص ورزش همگاني و انتقادات ضريح اين نماينده مجلس، عنوان داشت: ورزش همگاني در نظام ورزش كشور جزو اصول چهارگانه تلقي ميشود و در واقع توجه به آن و گسترش اين بخش جزو نقاط مثبت ورزش به زعم كارشناسان خبره محسوب مي‏شود و چنين تعابيري از توسعه ‏يافتگي ورزش همگاني مغرضانه و جهت‏دار تلقي مي‏شود.

حسام تاكيد كرد: انتظار اين بود كه ايشان تبريك مي‏گفت كه هر هفته صدها هزار نفز در برنامه‏هاي ورزش همگاني شركت مي‌كنند و ابزار اميدواري مي‌كردند كه در ورزش همگاني نيز به جايگاه والاي برسم، نه اينكه عملكرد اين بخش تخطئه شود.

ورزش همگاني نه ابزاري براي پوشش ضعف‌ها است و نه ابزاري سياسي است و عموم مردم براي حفظ سلامتي‏شان از اين بخش استقبال كرده‏اند. تصور مي‏كنم اين گفته‏ها، عين كلام آقاي يوسف‏نژاد نيست كه اگر چنين باشد بايد تاكيد كنم، ايشان چيزي اغز ورزش همگاني نمي‌داند.

وي درباره انتقاد وارده به بخش همگاني دستگاه ورزش مبني بر اينكه بدون فرهنگ‏سازي و صرفاً با در نظر گرفتن جوايزي مشاركت مردمي را در اين برنامه‏ها افزايش مي دهد و با حذف اين جوايز، اساس ورزش همگاني از دست خواهد رفت، تصريح كرد: حتي براي يك دانش‏آموز كلاس اولي هم به جهت تشويق و ترغيب جوايزي در نظر مي‏گيرند كه اين دانش‏آموز جذب درس و تحصيل شود و پس از آن تا دانشگاه، خود اين تحصيل را پيگيري ميكند. اهداء جوايز دقيقاً همان كاري است كه ساير كشورها نيز انجام مي‏دهند و يكي از روش‏هايي است كه با آن فرهنگ‏سازي مي‏شود. تنها تقاوت موجود ميان ايران و ساير كشورها اين است كه در خارج مردم پول مي‏گذارند و در آخر جوايزي از اين مبلغ جمع شده به نفرات برتر پرداخت ميشود اما با توجه به آنكه لاتاري در ايران ممنوع است، دولت اين رقم را پرداخت مي‏كند و براي ورزش همگاني از بوندجه دولتي هزينه مي‏شود