نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

گاف حامیان‌دولت و مریدمظفر بقایی

برای پرونده‌سازی علیه‌موسوی

كدخبر: ۱۰۹۷۴  ــ  تاريخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹

 

روزنامه بذرپاش پس از جوان، با یکی از اعضای حلقه مظفر بقایی مصاحبه کرد و نوشت: برای جلوگیری از رو شدن اسناد آیت علیه میرحسین موسوی، درست در همان روزی که وی قصد سخنرانی علیه موسوی داشته، اقدام به ترور وی کرده‌اند

با وجود روشن‌گری روز دوشنبه بخش تحلیلی «آینده» درباره موضع‌گیری صریح آیت‌ا.. خامنه‌ای در مقابل افرادی چون دکتر آیت و دفاع ایشان از مهندس موسوی، روزنامه بذرپاش پس از روزنامه جوان، مجدداً اقدام به مصاحبه با یکی از اعضای حلقه مظفر بقایی نمود و چنان وانمود کرد که عده‌ای برای جلوگیری از رو شدن اسناد آیت علیه میرحسین موسوی، درست در همان روزی که وی قصد سخنرانی علیه موسوی داشته، اقدام به ترور وی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «آینده» روزنامه جوان چند روز پیش به بهانه سالگرد ترور دکتر آیت چنین مصاحبه‌ای را با ابراهیم اسرافیلیان، نماینده مجلس اول کرده بود و نیروهای روزنامه بذرپاش هم که گویا از محتوای این مصاحبه سرخوش شده‌اند، در مصاحبه مجددی با وی، به فضاسازی علیه میرحسین موسوی پرداخته‌اند.

این در حالی است که بر خلاف اظهارات نماینده فراموشکار مجلس اول، موضوع رأی اعتماد مجلس به تصدی وزارت خارجه توسط موسوی، در 14 تیر 1360 مطرح شده و اتفاقاً دکتر آیت هم به رغم منع وی توسط شهید آیت‌ا... بهشتی، در همین روز به عنوان مخالف موسوی در مجلس صحبت کرده و ترور ایشان در 14 مرداد 1360، یعنی یک‌ماه بعد رخ داده است.

جالب آن است که در جلسه 14 تیر 1360 که فضای مجلس متأثر از شهادت 72 تن از یاران امام و انقلاب اسلامی بوده، مرحوم آیت بر خلاف ادعاهای مطرح شده در 28 سال پس از ترورش، تنها به دلیل انتشار مقالاتی در روزنامه جمهوری اسلامی، از مهندس موسوی سؤال می‌کند که آیا مصدق را قبول دارید یا نه و مهندس موسوی نیز با اشاره به تصاویر شهدای 7 تیر و ابراز این‌که سخن گفتن دشوار است، بر پیروی از نظرات امام(ره) درباره مصدق تأکید می‌کند.


در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی آقای اسرافیلیان(عضو سابق حزب زحمتکشان و نماینده مجلس اول) و نیز سخنان دکتر آیت و مهندس موسوی در جلسه 14 تیر ماه 1360 که به رأی اعتماد به موسوی انجامید، می‌آید:


گفتگوی اسرافیلیان با وطن امروز


گویا شهید آیت با وزارت میرحسین موسوی در امور خارجه مخالف بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بله! شهید آیت بسیار با میرحسین مخالف بود، همین‌طور شهید دیالمه. این 2 نفر تفکرات نزدیکی داشتند. شهید آیت می‌گفت، موسوی یک روز هم سابقه درست انقلابی و مبارزاتی ندارد؛ حالا چطور می‌تواند انقلاب ما را با حضور در وزارت خارجه، صادر کند؟! آیت اسناد و مدارکی داشت که چهره واقعی موسوی را نمایان می‌کرد. روزی که قرار بود موسوی به عنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه به مجلس معرفی شود و رای اعتماد بگیرد، مرحوم شهید آیت سخت بیمار بود و چند روز غیبت داشت اما تمام اسناد خودش را جمع و جور کرده و در پوشه گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل می‌کند و می‌گوید، من از آیت خواستم به مجلس نرود و استراحت کند اما او گفت، امروز(چهارشنبه 16 مرداد 1360) باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این اسناد و حقیقت‌ها را برای مردم روشن کنم.


اسناد مربوط به چه نقاط تاریکی از موسوی بود؟

این اسناد ارتباط موسوی با [...] را اثبات می‌کرد اما آیت زمانی که از در منزل خارج می‌شود در فاصله 30 تا 40 متری بنزی مشاهده مي‌شود که راننده ‌آن در حال پنچرگیری است، آیت سوار اتومبیل خودش می‌شود که از جانب افراد مخفی در آن بنز توسط مسلسل ترور می‌شود و نزدیک به 65 گلوله به بدنش اصابت می‌کند و هنوز جای گلوله‌ها روی در منزل او هست.


اسناد چه شد؟

خانم دکتر آیت می‌گوید، اسناد را شهید آیت پشت شیشه اتومبیل قرار داده بود اما آن ضاربان، آنها را دزدیدند. بعدا باجناق آیت دنبال پوشه می‌رود تا اینکه به وزارت امور خارجه می‌رسد، در آنجا فردی پیدا می‌شود و می‌گوید اسناد دست من است، همین جا باشید تا من آنها را بیاورم، باجناق شهید آیت چند ساعت صبر می‌کند اما از آن فرد خبری نمی‌شود تا اینکه معلوم می‌شود از در دیگر ساختمان فرار کرده است. پروفسور محمد مجری هم که استاد تاریخ و جغرافیا در دانشگاه سوربن پاریس بود و مدتی در ایران زندگی می‌کرد، می‌گفت یکسری اسناد دارد که از آیت و دیالمه گرفته است اما الآن هیچ خبری از پروفسور مجری ندارم و اصلا نمی‌دانم زنده است یا نه.

روزنامه جمهوری مورخ 15 تیر ماه 1360 صفحه 4


نطق دکتر آیت به عنوان مخالف در مجلس علیه موسوی

آیت (مخالف): من با این‌که اسم نوشته بودم در این شرایط حساس که ملت ایران عزادار است نمی‌خواستم صحبت کنم اما دو محظور هم وجود دارد یکی این‌که گفتم و دیگری این‌که مخالفت من باعث سوء‌استفاده نشود و از طرفی هم هنوز بوی خون پاک شهدا از دفتر حزب جمهوری اسلامی به مشام می‌رسد و هنوز مرکب عزل رئیس جمهور بی‌کفایت خشک نشده است از این جهت که بعد تاریخ قضاوت بدی نکند تمام مطالب را در این خلاصه می‌کنم که دوست قبلی ما گفتند که نظریات آقای موسوی درباره مصدق مربوط به گذشته کاری نداریم که این گذشته سال 58 و سال نزدیک به ما سال 59 است اگر ایشان (موسوی) همین الان هم به این سؤال من پاسخ بدهند شاید مسئله حل شده است که آیا ایشان مصدق امام را قبول دارند که امام می‌فرمایند «مصدق به اسلام سیلی زد»، «مصدق مسلم نبود»، در زمان مصدق در چشم سگ عینک زندند و رویش نوشتند آیت‌ا.. در زمان مصدق روزنامه «شورش» که مورد تأیید مصدق هم بود تصویر آیت‌ا... کاشانی را به صورت سگ و مار و عقرب می‌کشید آیا این مصدق را قبول دارند یا مصدق سرمقاله 28 تیر ماه 1358 و 14 اسفند 1358 و مقاله اخیری که تحت عنوان «خیابان مصدق» نوشتند، کدام یک از این دو مصدق را ایشان صریحاً بگویند که بعد از بیانات امام قبول دارند؟ آیا در سلسله مقالاتی که (اسم نامفهوم) نامی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشته بود و این را یک عمل ضد امپریالیستی قلمداد کرده بود این را قبول دارند یا رفراندمی را که امام فرمود تقلبی بود و به منظور تحویل قانون اساسی آمریکایی بود و سر الاغ رأی بسته بودند و بردند در صندوق مخالفین انداختند و همین‌که سایر خطوط که اشاره شد مطلب زیاد است ولی دلم می‌خواهد که به این سوال ایشان جواب بدهند....

اظهارات سید حسین موسوی، کاندیدای وزارت خارجه در دفاع از خود

آن‌گاه مهندس میرحسین موسوی در مورد مسائل مطرح شده و سیاست کار خود سخنانی بدین شرح ایراد کرد:

این موقعیت که این تصاویر شهدا انسان را محاصره کرده‌اند و ما هفته‌ پیش این مراحل را دیدیم مذاکره و گفتگو و صحت داشتیم و الان در این‌جا که صحبت می‌کنم کمی دشوار است برادران در حزب باید دیده باشند تا حس کنند که وقتی در شورای مرکزی حزب ما هفت همکار را از دست می‌دهیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد مخصوصاً یکی از برادران دکتر بهشتی باشد. ولی با این وضع در ارتباط با صحبت‌هایی که برادران کردند من نمی‌خواهم که جواب تک تک آن‌ها را بدهم واقعاً حق این کار را ندارم بلکه من بحث را خیلی مختصر از نقطه‌ای شروع می‌کنم که در ارتباط با برنامه وزارت امور خارجه هم می‌تواند باشد و آن مسئله ملیت‌گرایی است روزنامه جمهوری اسلامی از اول شروع کار خود یک جهت‌گیری و موضع‌گیری قاطع در مقابل ملی‌گرایی داشته است. سعی کرده در این زمینه تحلیل داشته باشد و مطالب را باز کند علت این مسئله هم این بود که در حدود 50 سال در رژیم سابق در جهت هویت ملی و ناسیونالیسم در ایران کرا شده بود. نه تنها در کشور، بلکه در تمام کشورهای خاورمیانه و کشورهای جهان سوم، یک سیاسی که در رژیم سابق در این زمینه اعمال می‌شد مخصوص کشور ما نبود و ما این حرف را در مقالات مختلف ذکر کردیم در این مقالات صریحاً این جمله یادم است که بارها من نوشته‌ام که ناسیونالیسم در کشور اسلامی کانال عبور از استعمار کهن به اسعتمار نو است و یک بخشی از غرب‌زدگی است مسئله ملیت‌گرایی اگر در کشورهای اروپایی به خاطر یک تغییرات اجتماعی اقتصادی آنی در قرن 18 و 17 اتفاق می‌افتد، در کشور ما یک جنبه وارداتی دارد و از خارج به سمت ما صادر شده است، و هدف آن هم در جهت تکه‌تکه کردن کشور اسلامی و از قرن 19 به عبد در کشور ما اعمال شده است. طبیعتاً بی‌انصافی است که روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان مدافع خط ملی‌گرایی مورد حمله قرار بگیرد. این را قبول نمی‌کنیم. من فکر می‌کنم که این توهین به خوانندگان روزنامه هم هست شما صحبت‌های امام را توجه بکنید مخصوصاً جاهایی که در مورد ملی گرایی صحبت کرده ما در این زمینه بزرگ‌ترین و بهترین تیترها را انتخاب کردیم در عین حال ما منتقد بوده و هستیم مسئله ملیت‌گرایی بسیار مسئله عمیقی است مسئله‌ای، است که سال‌های سال ما با آن روبرو خواهیم شد.

در کشورهای عربی به خاطر جو قراردادی که نسبت به رژیم سابق وجود داشته درباره ملیت‌گرایی بحث‌هایی بوده و کتاب‌هایی نوشته شده در کشور ما به جز کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نوشته شهید آیت‌ا.. مطهری کتاب دیگری به صورت تئوری نداریم شکی نیست که اگر ما مسئله ایرانیت و اسلامتی را مودر بحث قرار ندهیم و تمام جوانب این قضیه را باز نکنیم نه تنها در سیاست خارجی بلکه در سیاست داخلی دچار ‌فراوان خواهیم بود این توضیح می‌تواند روشنگر مسائل روزنامه باشد.

در مورد مسئله مصدق و مرحوم آیت‌الهد کاشانی، این موضع را داشتیم و مصر هم بودیم این هست که مسئله مربوط به 1332 را، 20 سال پیش و سال‌های پیش را نباید مسئله عمده بکنیم وقتی مسئله در جامعه ما عمده می‌شود به خاطر یک بهره‌گیری‌های سیاسی خطوط مختلف است، ‌خود امام امت هم این مسئله را عمده نکردند بلکه در موقعیت مختلفی که پیش آمد ایشان ضربه‌ای در این زمینه زدند و هشداری دادند، این سیاست ما بوده و ما بارها، و یادم است در جلساتی که کاشانی و مصدق مطرح شد من گفتم این خط زمانی است یعنی ما یک واقعیتی که مربوط به یک دوره دیگر است بیاییم و بیاوریم در موقعیت فعلی و جریانات را طوری تصور بکنیم که دنبال یک کاشانی دیگر یک مصدق دیگر جریانات مشابه آن بوده باشد این یک‌نوع سیر تاریخی است. یک خط تاریخی و زمانی است ما به واقعیت‌های تاریخی می‌توانیم برگردیم و از آن عبرت بگیریم و به یک اصولی پی ببریم و آن اصول را در موقعیت فعلی به کار گیریم ولی اگر این‌طور باشد که ما بعد از گذشت سال‌های متمادی الان سرمسئله مصدق و آیت‌ا.. کاشانی به صورت شخص تأکید کنیم من فکر می‌کنم که اشتباه می‌کنیم...

 

منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=10974