پيام آيت الله العظمى منتظرى
در اعتراض به برگزاری دادگاههاى فرمايشى
بسم الله الرحمن الرحيم
( والمومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر
)
(سوره توبه ،
آيه 71)
با كمال تعجب و تأسف ، مردم عزيز و زجركشيده ما اين روزها ناباورانه
شاهد پخش غير شرعى و غير قانونى و غير اخلاقى مصاحبه اسيران و عزيزان در
بندشان مىباشند;
عزيزانى كه بيش از چهل روز است محبوسند و از بين آنان تعدادى هم مظلومانه
به شهادت رسيده اند.
اين جانب در پيام هاى قبلى يادآور شدم :
اين گونه اقرارها و اعتراف گيرى ها كه متأسفانه سالهاست در جمهورى
اسلامى رائج شده و در زندان هاى غير قانونى و در شرايط كاملا غيرعادى و
با فريب و تهديد زندانى و قطع نمودن رابطه او با واقعيت هاى جامعه و با
وارد نمودن فشارهاى روحى و جسمى گرفته مىشود،
بكلى فاقد وجاهت شرعى و قانونى بوده و از منكرات و گناهان بزرگ به حساب
مىآيد;
و از نظر شرعى و قانونى جرم قطعى خواهد بود. كه مباشران و متصديان و
آمران آنها بايد محاكمه و تعزير شوند، و از طرفى هيچ محكمه صالحى نبايد و
نمى تواند كسى را بر اساس اين گونه اعترافات و مصاحبه ها محكوم به حكمى
نمايد.
از امام صادق (ع ) نقل شده كه حضرت امير(ع ) فرمودند: "هر كس با تهديد
و تخويف و يا در زندان به چيزى اقرار نمايد، نبايد بر او حدى جارى شود."
(وسائل الشيعة ، كتاب الحدود). و در روايت ديگر نقل شده كه آن حضرت
فرمودند: "هر كس در اثر ترساندن يا ضرب و كتك و يا در زندان به كارى كه
موجب حد است اقرار نمايد، نبايد آن حد بر او جارى شود." (دعائم الاسلام ،
ج 2، ص 466).
و به استناد همين روايات است كه همه فقهاى شيعه اقرار و اعتراف با زور
و تهديد و در شرايط غير عادى را حتى عليه خود متهم شرعا حجت و نافذ نمى
دانند.
علاوه بر آن شكستن شخصيتهاى سابقه دار و موثر در انقلاب و تشكيل نظام
به بهانه هاى واهى و ناجوانمردانه خود يكى ديگر از گناهان كبيره است كه
آمران و عاملان آن را گرفتار وضعيتى خواهد كرد كه بى ترديد دامن خود آنها
را هم خواهد گرفت . مردم مىپرسند
اين چه نظامى است كه مسئولين بلندپايه قبلى آن در دولت و مجلس و غيره كه
بسيارى از آنان در تشكيل نظام نقش موثر داشته اند، به خيانت به كشور متهم
مىشوند؟!
اين جانب از باب امر به معروف و نهى از منكر و از باب خيرخواهى و
نصيحت ، مجددا به تصميم گيرندگان و دست اندركاران امور تذكر مىدهم
و از آنان مىخواهم
كارى بكنند تا حقوق تضييع شده مردم در انتخابات جبران شود و اعتماد از
دست رفته برگردد و كارى كنند تا مردم راضى شوند; نه اينكه پس از سركوب
آنان و زندانى نمودن صدها نفر از مردم معترض ، اقدام به انجام منكر ديگرى
كرده و افراد و شخصيتهايى كه به خدمتگزارى به انقلاب و نظام و مردم
شناخته شده اند و هر كدام سالها در مسئوليت هاى حساس خدمت نموده اند را
زندانى نموده و آنان را در شرايطى قرار دهند تا مجبور شوند در دادگاه
نمايشى و فرمايشى بر خلاف عقائد و افكار خود و مطابق ميل حاكمان صحبت
كنند و به نفاق و خيانت و به گناهان نكرده اى اعتراف نمايند كه هيچ
سنخيتى با آنان ندارد و هيچ انسان عاقلى آن را قبول نمى كند.
چرا كارى مىكنند
تا مردم دادگاههاى آنها را با دادگاههاى استالين و صدام و ساير
ديكتاتورها مقايسه نمايند؟ حاكمانى كه مدعى تشيع و پيروى از حضرت على (ع
) مىباشند
چرا بر خلاف دستورات آن حضرت در مورد اقرار و اعتراف در زندان و با تهديد
و فشار عمل مىكنند؟
و چرا چهره اصل دين و مذهب و حاكميت دينى را زير سوال برده و در داخل و
خارج خراب و مشوه مىكنند؟
به يقين انجام اين مصاحبه ها و گرفتن اين اعترافات دروغ و خلاف واقع
از اسيران در بند و پخش آنها، علاوه بر اين كه هيچ مشكلى از مشكلات عديده
كشور را حل نمى كند، بى اعتمادى مردم و خشم و عصيان آنان را بيش از پيش
در پى دارد و بحران كنونى جمهورى اسلامى را عميق تر خواهد كرد و جايگاه
آن را در دنيا ضعيف تر از پيش مىسازد.
بر حسب قانون اساسى ، كشور متعلق به همه مردم است و آنان حق دارند به
وسيله تجمعات آرام و جرائد و حتى راديو و تلويزيون نظرات خويش را ابراز
نمايند. چرا راديو و تلويزيون فقط در اختيار حاكميت است ؟ و چرا تجمعات
آرام و متين مردم ، چماق و بازداشت و شكنجه و محاكمات كذايى را در پى
دارد؟
در خاتمه اين جانب ضمن اظهار همدردى با خانواده هاى داغدار و مصيبت
زده كه جوانان عزيز خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست دادند، با
قلبى محزون ديگر بار به آنان تسليت مىگويم
و از خداوند بزرگ براى آن عزيزان مغفرت و رحمت الهى ، و براى خانواده ها
و بازماندگان معزز آنان صبر جميل و اجر جزيل ، و براى همه زندانيان
حوادث اخير آزادى فورى ، و براى متصديان امور تنبه و بيدارى و انعطاف و
اعتذار از ملت عزيز را مسألت مىنمايم
.
والسلام على عباد الله الصالحين و رحمة الله و بركاته .
1388/5/13
حسينعلى منتظرى
|