نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 
  •  

    متن کامل گفتگوی مرجع عالیقدر با خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 02/05/1388

    مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) با انتقاد شديد از تخريب‌هايي كه عليه آیت الله هاشمي رفسنجاني صورت مي‌گيرد، تاكيد كردند: آنهايي كه از امام(ره) سيلي خورده‌اند به دنبال تخريب افرادي مانند آقاي هاشمي و یاران اصیل انقلاب هستند.

    معظم له در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران(ايلنا) كه به صورت حضوري با ايشان صورت گرفت در پاسخ به سوالي در خصوص اهداف كساني كه مبادرت به تخريب شخصيت‌هايي مانند آیت الله هاشمي رفسنجاني مي‌كنند، گفتند: آقاي هاشمي شخصيتي نيست كه كسي بتواند ايشان را تخريب كند.

    ایشان با بيان اينكه بعد از رحلت امام(ره) عده‌اي انگشت شمار از روحانيون سند افتخار روحانيت هستند، آیت الله هاشمي رفسنجاني و حجت الاسلام و المسلمین كروبي را از جمله اين روحانيون نام بردند و گفتند: ما مانند اين روحانيون معظم كم داريم. اين افرادي كه امروز مثل بلبل حرف‌هايي علیه شخصیت‌های انقلاب مي‌زنند، اگر يك روز در زندان شاه بودند نه تنها خودشان را از دست مي‌دادند حتي مكان امام(ره) و اسرار ايشان را لو مي‌دادند و خيلي از مسايل را بيان مي‌كردند.

    مرجع عالیقدر با تجليل از شخصيت آیت الله هاشمي رفسنجاني، اظهار داشتند:آقاي هاشمي كسي است كه وقتي ترور شد، امام(ره) براي او قرباني نذر كرد. آقاي هاشمي از جمله شخصيت‌هايي است كه منبع مالي انقلابيون را تامين مي‌كرد و كسي است كه در همه سمت‌هاي خود موفق بوده است.

    ایشان با تاكيد بر اينكه آیت الله هاشمي را نمي‌توان خراب كرد، گفتند:كساني كه آقاي هاشمي را خراب مي كنند يا نمي دانند يا خودشان را به ندانستن مي‌زنند و به نظر من تحت تاثير افراد ديگر قرار گرفته اند. تخريب آقاي هاشمي، همسو با شكستن آن قرائت درست از نظامي است كه امام(ره) آن را پايه‌گذاري كرد.

    مرجع عالیقدر شيعه با تاكيد بر اينكه آیت الله هاشمي از نيروهاي قابل دفاع نظام است، گفتند: هركسي كه در اين نظام اثرگذار بوده هميشه مورد حمله بوده است.

     

    معظم له با ذكر خاطره‌اي از امام(ره) گفتند: روزي خدمت امام(ره) رفته بودم كه در حال گوش دادن به راديو بودند. مي‌خواستم امام را زيارت كنم حاج احمد آقا از پيش امام بيرون آمد و گفت: امام(ره) مي‌فرمايند هر موقع مخالفين من روی چيزي حساسيت نشان دهند مي‌فهم كه آن مورد حق است.

    آيت‌الله العظمی بيات زنجاني(مدظله العالی) تاكيد كردند: هر روحاني كه در اين كشور اثرگذار بوده است تلاش كردند او را خراب كنند. دشمنان امام(ره) زياد بودند، دشمنان آقايان هاشمي و كروبي هم همينطور.

    ايشان تصريح كردند: آنهايي كه از انقلاب سيلي خورده‌اند چون اكنون زورشان به امام(ره) نمي‌رسد به دنبال تخريب شخصيت‌هاي اصيل انقلاب هستند. تخریب اين افراد يعني تخریب آن قرائتي از نظام ديني كه امام(ره) پايه‌گذاري كرد و وقتي آن قرائت خراب شد، جمهوری اسلامی به حكومت اسلامي تبديل مي‌شود و چیزی می‌شود مانند بسیاری از حکومت‌های التقاطی به نام اسلام.

     

    ایشان با اشاره به تخريب‌كنندگان، اظهار داشتند: اين افراد مقلد ماوردي هستند. اين عده امام‌‌شناس نيستند و در جریان ردصلاحیت‌ها یکی از آقایان به خود من صراحتاً گفت كه ”اهل حل و عقد 7 نفر هستند ما 12 نفر“!! من معتقدم ”تغلب“ مشروعيت را درست نمي‌كند و قدرت مشروعيت‌آور نيست. مشرعيت بايد با اعتماد مردم بدست بيايد و با توصيه و استخلاف مشروعيت به وجود نمي‌آيد.

    معظم له خاطر نشان كردند:مشرعيت از آن خدا است و خدا آن را در اختيار مردم قرار داده است. مردم اگر نظامي را قبول كردند، مشروع مي‌شود و اگر مردم نظامي را رد كنند به خودی خود، آن نظام از بين مي‌رود و مشروعيت براي آن متصور نيست.

    مرجع عالیقدر تقليد در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي در خصوص مبناي شرعي و قانوني اعترافاتي كه به گفته برخي مسئولان از بازداشت شدگان اخير گرفته شده و احتمالاً از رسانه ملي پخش خواهد شد، گفتند: اصول 32 و 38 قانون اساسي به نحوه بازداشت افراد و شكنجه براي گرفتن اقرار و اعتراف اشاره مي‌كند كه تاكيد دارد هيچكس را نمي‌توان دستگير كرد مگر به حكم و ترتيبي كه قانون آن را معين مي‌كند و نيز در خصوص شكنجه تاكيد دارد كه هر گونه شكنجه براي گرفتن اقرار و يا كسب اطلاع ممنوع است و متخلف از اين اصول طبق قانون مجازات مي‌شود؛ به همين دليل اگر صدا وسيما اينگونه اعترافات را پخش كند متخلف است و اگر دستگاه قضايي در اخذ اين اعترافات نقش داشته باشد او نيز متخلف است.

    معظم له يادآورشدند: من در رساله‌ عمليه‌ نیز تاكيد كردم كه اساساً اقراري اعتبار دارد كه چهار مرتبه و بدون فشار، تطميع، تهديد و اجبار باشد كه اين حكم شرعي است و اگر كسي با تهديد و تطميع سخني بگويد، كوچكترين اعتباري از نظر شرع و قانون ندارد.

    ایشان خاطر نشان كردند:مواردي كه اكنون مطرح شده است، نه تنها اعتبار شرعي ندارد بلكه به يك معنا چند جرم جنبي و تبعي هم دارد. يكي از اين جرايم اين است كه با مطرح شدن اين قضايا ذهنيت عامه مردم به انسان‌هاي خدوم در اين سي سال خدشه‌دار مي‌شود.

    معظم له با بيان اينكه اگر انسان آن چيزي را كه واقعيت ندارد بيان كند، خود يك مورد اتهامي مي‌شود، اظهار داشتند: گناه ديگري كه وجود دارد اين است كه اين افراد به دنبال آن هستند يك سري انسان‌هاي صادق و امين را خرد كنند كه اين كار هتك حرمت و شكستن نيروهاي انقلاب و بدبيني ايجاد كردن در ذهن جامعه و زير سوال بردن خدمات سي سال انقلاب است و در راستاي اهداف منافقين است.

    مرجع عالیقدر با بيان اينكه قوه قضاييه بايد امين اسرار باشد، به افرادي كه اكنون در بازداشت به سر مي‌برند اشاره كردند و گفتند: من اكثر قريب به اتفاق آنها را از نزديك مي‌شناسم. در بين آنها كساني وجود دارند كه دو سال در رژيم گذشته در زندان انفرادي بودند. در بين آنها افرادي هستند كه مايه آبروي براي نظام بودند و ساليان دراز در بخش اجرايي كشور حضور داشتند و نيز كساني هستند كه تا مرز شهادت پيش رفته‌اند و اگر شهيد شده بودند، آقايان مي‌رفتند روي تابوتشان را مي‌بوسيدند و من اين شخصيت‌ها را شهداي زنده مي‌دانم.

    معظم له تاكيد كردند: صراحتاً مي‌گويم اگر صدا وسيما اينگونه اعترافات ساختگي را پخش كند عاملان و مسببان آن دچار گناه كبيره هستند و اگر قوه قضاييه ما قوي و مستقل بود بايد جلوي اينگونه مسائل را مي‌گرفت و اگر دستگاه قضايي در اخذ اينگونه اعترافات نقش داشته باشد از عدالت ساقط است و قاضي و دادستان اين پرونده‌ها نمي‌توانند اين مشاغل را در اختيار داشته باشند.

    آيت‌الله العظمی بيات زنجانی(مدظله العالی)  در پايان با بيان اينكه اگر اعترافي اخذ شود دليل ”بري“ بودن و پاكي بازداشت‌شدگان است، گفتند: با اين‌گونه برخوردها نمي‌توان كسي يا انديشه‌اي را محكوم كرد؛ من توصيه مي‌‌كنم كه آقايان اخلاق را رعايت كنند و هشدار مي‌دهم كه از انتقام خداوند بترسند و بايد سرنوشت قدرت‌هاي بزرگ مانند شوروي براي آنها درس عبرتي باشد.

 

منبع: پايگاه خبری آيت الله بيات زنجانی

http://bayatzanjani.net/fa/news/article-80.html