نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

علت تاخیر در قرائت گزارش كمیته ویژه در مجلس

 كد خبر: 13727       تاريخ انتشار: 16 مهر 1388 ساعت 16:08

قرار است گزارش كمیته ویژه مجلس بعد از لحاظ كردن نظر قوه قضائیه و كمیته قوه قضائیه در صحن علنی مجلس خوانده می‌شود.

فرهاد تجری روز گذشته با اشاره به این كه پیش از این قرار بود گزارش كمیته ویژه، روز گذشته در صحن مجلس قرائت شود، توضیح داد: به دلیل سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی پیش از شروع جلسه دیروز و البته نظرات مختلف اعضای كمیته مبنی بر این كه این گزارش بعد از لحاظ كردن نظر كمیته قوه قضائیه قرائت شود، این اتفاق در صحن مجلس نیفتاد.

او با تأكید بر این كه این گزارش قطعاً قرائت می‌شود، ادامه داد: گزارش مورد نظر كمیته زوایای مختلفی در حوزه‌های حقوقی و قضایی امنیتی اجتماعی دارد كه تقریباً همه این زوایا آماده است؛ اما به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. تجری حساسیت این گزارش را در حد یك سند ملی توصیف كرد و گفت: باید نشست‌ها و بررسی‌های جامعی داشته باشیم تا گزارش وزین و جامعی كه جوابگوی همگان باشد ارائه كنیم.

او هرگونه فشار‌ بر روی نمایندگان در جریان تهیه این گزارش را رد كرد و گفت: هیچ‌كس نمی‌تواند برای نماینده تعیین تكلیف كند. اما به هر حال اعضای كمیته نیز سلایق مختلفی دارند و جوانب مختلفی این گزارش را بررسی كرده است كه نظر آنها قطعاً اعمال می‌شود.

پیش از این سعید مرتضوی كه در زمان قضایای بازداشتگاه كهریزك دادستان تهران بود و به گفته پرویز سروری، رئیس این كمیته، درباره اعزام بازداشتی‌ها به كهریزك مسئول بوده است، ادعا كرده بود كه این كمیته مجلس با او صحبتی نكرده‌اند تا دیدگاه او نیز در این گزارش لحاظ شود. با این حال تجری و بروجردی این ادعای مرتضوی را رد كرده بودند.

همچنین روز گذشته همسر محمد قوچانی درباره ادامه بازداشت این روزنامه‌نگار و تعویق آزادی او گفت: «قوچانی پس از یك دوره بازجویی در دو ماه اول بازداشت با اعتراض سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، از آزادی او جلوگیری و قرار بازداشت وی تمدید شد و دور دیگری از بازجویی برای او آغاز شد. اتهام قوچانی همان اتهام سابق بود و غالب مسائل مطرح شده در هر دو دور بازجویی مشابه بوده است. در هر حال 15 روز است كه بازجویی‌های مجدد آقای قوچانی نیز به پایان رسیده و ختم تحقیقات اعلام شده است.»

فرهاد تجری عضو كمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاری مهر، درباره به تعویق افتادن آزادی برخی از متهمان حوادث بعد از انتخابات گفته بود: در این زمینه از دادستانی توضیح خواستیم كه گفتند برخی از افراد پرونده‌شان تكمیل بود اما به دلیل اینكه موضوعات جدیدی در موردشان مطرح شد آزادیشان به تعویق افتاد. او همچنین در مورد محمد قوچانی افزود: آزادی او به دلیل طرح موضوعات جدیدی در مورد وی به تعویق افتاده است.

اما مریم باقی با بیان اینكه 15 روز است بازجویی مجدد محمد قوچانی به پایان رسیده گفت: قرار بازداشت موقت صرفاً برای انجام تحقیقات است و زمانی كه تحقیقات به پایان می‌رسد نگهداری متهم بلاوجه است.

 منبع: سايت آينده

http://www.ayandenews.com/news/13727/