نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

صحن علنی مجلس

گزارش کهریزک، منتظر تایید قوه قضاییه

کد خبر: 45471 | تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۸۸ -

 تصویری منتسب به بازداشتگاه کهریزکتصویری منتسب به بازداشتگاه کهریزک

پیش از این گمانه‌هایی درباره محتوای احتمالی گزارش این کمیته مطرح شده بود که بر اساس آن، این گزارش برای برخی مقام‌های قضایی وقت که در ماه‌های گذشته درباره بازداشتگاه کهریزک و نحوه رفتار با بازداشتی‌های اعتراضات پس از انتخابات نقش داشته‌اند، خوشایند نبوده و آنها به دنبال تغییر جهت آن هستند، از جمله سعید مرتضوی که در زمان مطرح شدن مساله بازداشتگاه کهریزک، دادستان تهران بود.

مردمک

در حالی که امروز رسانه‌ها و ناظران سیاسی منتظر خواندن متن گزارش کمیته ویژه مجلس برای پیگیری مسایل بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در صحن علنی مجلس بودند، یکی از اعضای کمیته خبر داد که قرار شده این گزارش پس از اعمال نظر قوه قضاییه خوانده شود.

فرهاد تجری با تایید این که قرار بود گزارش کمیته ویژه امروز در صحن مجلس قرائت شود، توضیح داد: به دلیل سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی پیش از شروع جلسه امروز و البته نظرات مختلف اعضای کمیته مبنی بر این که این گزارش بعد از لحاظ کردن نظر کمیته قوه قضاییه قرائت شود، امروز این اتفاق در صحن مجلس نیفتاد.

این عضو کمیته ویژه مجلس گفت: قرار شده تا پس از برگزاری جلسه‌ای با کمیته سه نفره قوه قضائیه برای پیگیری حوادث پس از انتخابات و بعد از شنیدن نقطه نظرات آنان این گزارش ارائه شود.

مصلحت‌سنجی برای گزارش رسمی

در جریان اعتراض‌های گسترده به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه، شماری از مردم، فعالان سیاسی- مدنی و روزنامه نگاران بازداشت شدند و برخی از آنها به مکان‌هایی مانند بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند.

کمیته ویژه مجلس به دستور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از انتشار اخباری درباره آزار بازداشت‌شدگان و رفتارهای خشن با آنها در بازداشتگاه کهریزک، تشکیل شد.

قرار بود امروز چهارشنبه گزارش کمیته ویژه مجلس در صحن علنی مجلس خوانده شود. پیش از این نیز اعضای این کمیته از جمله فرهاد تجری، پرویز سروری و علاءالدین بروجردی در راهروهای مجلس درباره بررسی‌های انجام شده در این کمیته که بخشی از آن با مسائل کهریزک مرتبط است، به رسانه‌ها گزارش‌هایی داده بودند.

با این حال گزارش رسمی این کمیته می‌تواند پیامدها و ابعاد حقوقی و سیاسی جدی‌تری داشته باشد که شاید همین موضوع سبب تاخیر و احتمالا مصلحت‌سنجی‌هایی در گزارش نهایی شده است.

این یک سند ملی است

عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان گفته است که به هر ترتیب گزارش این کمیته در صحن علنی مجلس خوانده می‌شود.

فرهاد تجری با این حال گفته است: گزارش مورد نظر کمیته زوایای مختلفی در حوزه های حقوقی و قضایی امنیتی اجتماعی دارد که تقریبا همه این زوایا آماده است؛ اما به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم.

تجری حساسیت این گزارش را در حد یک «سند ملی» ارزیابی کرده و گفته است: باید نشست ها و بررسی‌های جامعی داشته باشیم تا گزارش وزین و جامعی که جوابگوی همگان باشد ارایه کنیم.

این نماینده مجلس هرگونه فشار بر روی نمایندگان در جریان تهیه این گزارش را رد کرده و گفته است: هیچ‌کس نمی‌تواند برای نماینده مجلس تعیین تکلیف کند. اما به هر حال اعضای خود کمیته نیز سلایق مختلفی دارند و جوانب مختلفی این گزارش را بررسی کرده است که نظر آن‌ها قطعا اعمال می شود.

محتوای نگران‌کننده برای مقامات قضایی وقت

پیش از این گمانه‌هایی درباره محتوای احتمالی گزارش این کمیته مطرح شده بود که بر اساس آن، این گزارش برای برخی مقام‌های قضایی وقت که در ماه‌های گذشته درباره بازداشتگاه کهریزک و نحوه رفتار با بازداشتی‌های اعتراضات پس از انتخابات نقش داشته‌اند، خوشایند نبوده و آنها به دنبال تغییر جهت آن هستند، از جمله سعید مرتضوی که در زمان مطرح شدن مساله بازداشتگاه کهریزک، دادستان تهران بود.

به گفته پرویز سروری رییس کمیته ویژه مجلس، مرتضوی مسئول فرستادن بازداشت شدگان به کهریزک بوده است، اما او ادعا کرده بود که کمیته مجلس با او در این زمینه صحبتی نکرده تا دیدگاه او نیز در این گزارش در نظر گرفته شود.

با این حال، فرهاد تجری و علاءالدین بروجردی این ادعای سعید مرتضوی را رد کرد‌ه‌اند.

دادستان پیشین تهران در هفته‌های گذشته به دلیل انتشار اخباری مبنی بر تأخیر در اجرای فرمان رهبری در تعطیلی بازداشتگاه کهریزک زیر فشار رسانه‌ای قرار گرفته است و با انتشار تکذیبیه‌هایی به دنبال دفاع از خود در مقابل این اتهام است.

سعید مرتضوی سه روز پیش در گفت‌وگو با وب‌سایت پرچم، منتسب به مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی‌نژاد، گفته بود: آقایان بروجردی و تجری در رابطه با وقایع اخیر با من صحبت کرده و ما همه چیز را توضیح داده‌ایم. اما درباره کهریزک این آقایان با ما صحبتی نکرده‌اند.

در واکنشی به این موضوع، فرهاد تجری و علاءالدین بروجردی اظهارات سعید مرتضوی را تکذیب کردند.

بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره تلویحی به اظهارات مرتضوی، گفت: احتمالا منظور ایشان این بوده که مسئولیت پرونده کهریزک با کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

بروجردی جزئیات بیشتری از مذاکرات با دادستان پیشین تهران را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

فرهاد تجری نیز با ابراز تعجب از سخنان اخیر مرتضوی، یادآوری کرده است که پرونده کشته‌شدن محسن روح‌الامینی را در دفتر سعید مرتضوی و با حضور خود او بررسی کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است: پس از بازدیدهایی که از اوین داشتیم و با زندانیان منتقل‌شده از کهریزک به اوین گفت‌وگو کردیم، درباره پرونده‌های آنان با دادستان تهران گفت وگوهایی داشته‌ایم.

منبع: سايت مردمک

http://www.mardomak.ws/news/kahrizak_majlis_mortazavi/