نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

Sun   21 06 2009   11:41


درباره دستگیری روزنامه نگاران و اعمال محدودیت برای مطبوعات
بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران



متاسفانه در پی اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و به دنبال اعتراض هایی كه از جانب نامزدها و مردم در سطح رسانه ها و جامعه منعكس شد، متاسفانه محدودیت ها و فشارهایی برای فعالیت رسانه ها- از جمله روزنامه ها و خبرنگاران- ایجاد شد كه به وضوح فاقد وجاهت قانونی است. این در حالی است كه اهمیت كار خبرنگاران، عكاسان و روزنامه نگاران تا حدی است كه حتی شرایط جنگی نیز نباید مانع فعالیت آزادانه آنها باشد، چرا كه از نتیجه فعالیت این حرفه نه تنها مردم و گروه های اجتماعی، بلكه نظام های سیاسی نیز بهره مند می شوند؛ ضمن آنكه از این طریق می توانند اعتماد عمومی و انسجام ملی را در جامعه همچنان حفظ كنند. تجربه نشان داده است كه هرگونه فشار بر رسانه ها و روزنامه نگاران و ایجاد محدودیت در شبكه آزاد اطلاع رسانی اثری به شدت منفی بر اعتماد و اطمینان مردم نسبت به دولت ها و حكومت ها داشته است.

در حالی كه همه معترفند در روزهای قبل از برگزاری انتخابات اندك فضای آزاد ایجاد شده برای رسانه های كشور نقشی عمیقاً موثر در ایجاد نشاط سیاسی – اجتماعی در جامعه داشته، ایجاد محدودیت های شدید، سانسور و دستگیری
روزنامه نگاران در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، متاسفانه پاسخ شایسته ای برای عملكرد مثبت و شجاعانه پاره ای از رسانه های مستقل و روزنامه نگاران نبود.
متاسفانه با توجه به اخبار و شواهد موجود، در هفته پس از انتخابات، موارد متعددی از اقدامات غیرقانونی در مورد
رسانه ها صورت گرفته است:
الف) توقیف و ممنوعیت انتشار برخی روزنامه ها از جمله یاس نو و كلمه سبز
ب) دستگیری چندتن از خبرنگاران و روزنامه نگاران در تهران و شهرستانها
ج) حضور ماموران امنیتی در چاپخانه برای اعمال سانسور در مورد برخی مطالب، تیترها و عكس ها
د) نامه های مكرر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مدیران مسئول نشریات برای اعمال خود سانسوری
با توجه به شرایط حساس كشور، اقدامات غیرقانونی فوق، به جز آنكه فضای ناامنی اطلاعاتی را در جامعه تشدید كند و بر بی اعتمادی مردم نسبت به دستگاه های اجرایی بیفزاید، ثمری در پی نخواهد داشت.
انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران ضمن محكوم كردن این اقدامات مغایر قانون، از مسئولان ذیربط می خواهد كه با آزاد كردن روزنامه نگاران بازداشت شده - كه وظایف حرفه ای خود را انجام می دادند- و رفع محدودیت های ایجاد شده برای انتشار آزاد اخبار و مطالب روزنامه های پر مخاطب كشور، پایبندی مسئولان و دستگاههای قضایی و اجرایی به قانون را نشان دهند.

دبیرخانه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران