نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

اعتراض نهضت آزادی ایران

به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری

به نقل از سايت ميزان نيوز

 نهضت آزادی ایران در بیانیه ای به نتایج مهندسی شده انتخابات ایران اعتراض کردند
 

 ملت شریف ایران،

در روز شنبه بیست و سوم خرداد ماه، نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام شد. تعداد آرای اعلام شده برای نامزد برنده این انتخابات، تا آن حد  باورنکردنی بود که مورد اعتراض نامزدهای دیگر و نیز عموم مردم قرار گرفت، به گونه‌ای که در بیشتر شهرها شاهد درگیری‌های پراکنده میان مردم و نیروهای انتظامی بودیم. نتیجه این انتخابات بنابر دلایل و شواهد متعدد، از جمله گزارش کمیته صیانت از آراء مبنی بر بیش از هزار مورد تخلف در سراسر کشور، و نیز برپایه اظهار نظر صریح کاندیداهای اصلاح‌طلب، قابل قبول نبوده و نمی‌توان به استناد آن انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را انتخاباتی سالم و منطبق با اصول قانون اساسی و استاندارد‌های جهانی دانست. بر این اساس، تذکر نکات زیر را به مردم قهرمان ایران و نیز حاکمان جمهوری اسلامی لازم می‌دانیم.

 
۱- در جهان نوین، میزان مشروعیت حکومت‌ها میزان حمایت مردم از آنها سنجیده می‌شود. این حمایت نیز تنها بر اساس نتایج حاصل از یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه مورد سنجش قرار می‌گیرد. برگزاری انتخاباتی این چنین مشکوک نه تنها از مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران  به شدت می‌کاهد که شکاف دولت- ملت را نیز بیش از پیش افزایش خواهد داد. این موضوع قطعاً هم در سطح داخلی از میزان کارآمدی حکومت و هم در سطح بین‌المللی از جایگاه و قدرت چانه‌زنی دولت ایران، خواهد کاست.
 

۲- آنچه مسلم است، بخش عظیمی از مردم تنها به امید ایجاد تغییر در وضعیت موجود و بر اساس اعتماد به جایگاه و دیدگاه‌های نامزدان اصلاح‌طلب در این انتخابات شرکت کردند. اینک نیز بیشترین مسئولیت صیانت از آرای ملت بردوش نامزدهای محترم اصلاح‌طلب و نیز احزاب و شخصیت های حامی آنان است . لذا از همه آنان،  به وی‍ژه آقایان مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی، انتظار می‌رود که پیش از آنکه زمان از دست برود و وضعیت ایجاد شده تثبیت شود، از همه نیروهای مردمی طرفدار اصلاحات و امکانات قانونی مسالمت آمیز در جهت قبولاندن خواست ملت به حکومت مدد جویند. توجه به این نکته بسیارمهم است که به کار نگرفتن و عدم راهبری نیروهای مردمی در جریان تحولات اجتماعی، به مرور آنها را دچار سرخوردگی و نا‌امیدی خواهد ساخت و سرانجام توان جنبش اجتماعی متکی به این نیروها را تحلیل خواهد برد.    

۳- از سوی دیگر، به مردم قهرمان و فهیم نیز توصیه می‌شود که، ضمن خویشتن داری وحفظ آرامش، هرگونه اعتراض به رفتار و عملکرد حاکمان خود را در هماهنگی کامل با نامزدهای اصلاح طلب و ستادهای انتخاباتی آنان انجام دهند و از پراکندگی و تشتت در رفتار و انجام دادن حرکات تحریک کننده به شدت پرهیز کنند. آنچه مسلم است، کسانی که این چنین آرای ملت را به بازی گرفته‌اند، بهترین راه خروج از بن‌بست کنونی را امنیتی کردن فضای جامعه و سرکوب معترضان می‌دانند و از بکارگیری خشونت نیز ابایی ندارند. از همین رو، از هرگونه رفتاری که ممکن است توجیه‌کننده اعمال خشونت از سوی ماموران حکومت باشد باید جداً پرهیز شود. این احتمال قوی وجود داشته و دارد که ماموران و عوامل نفوذی مخالف آزادی و دموکراسی دست به اقدامات خرابکارانه بزنند و آنها را به حساب معترضان مسالمت جوبگذارند تا بهانه ای برای لکه دار کردن جنبش اصیل اصلاح طلبی و خشونت ورزی نسبت به معترضان فراهم کنند.

۴- به حاکمان نیز اکیداً و خیرخواهانه توصیه می‌کنیم که در جهت اصلاح امور و امانت‌داری آرای مردم، که وظیفه شرعی و قانونی آنان است، در درجه اول صورت جلسات آرای تمامی حوزه‌های رای‌گیری در سراسر کشور را در اختیار کاندیداهای معترض و افکار عمومی قرار دهند تا برای آنان و مردم امکان مقایسه آرای اخذ شده با آرای اعلام شده از سوی وزارت کشور فراهم گردد. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که همه اسناد ومدارک مربوط به صندوق‌های رای‌گیری در اختیار دادستان کل کشور، به عنوان مدعی‌العموم، قرار گیرد تا آرای ریخته شده به صندوقها مجدداً در حضور نماینده دادستان کل و نمایندگان کاندیداها، وزارت کشور و شورای نگهبان بازشماری شود و از این طریق نتایج صحیح آرای اخذ شده به مردم اعلام گردد. این کار قطعاً در جلب اعتماد ملی از دست رفته، تاثیر بسزایی خواهد داشت.   

۵- نهضت آزادی ایران اولاً مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نشانه بلوغ سیاسی و درک ضرورت تغییر از طریق ابزارهای دموکراتیک و قانونی می‌داند و ثانیاً‌ از آنچه اتفاق افتاده نباید مایوس و ناامید بود.۶- نهضت آزادی ایران همچنان اعتقاد دارد که اصلاحات در چارچوب قانون اساسی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن تنها راه ممکن و یگانه شیوه مطلوب برای اصلاح امور کشور است. ما از ابتدا هم می‌دانستیم که راه دموکراسی راهی هموار و بدون دشواری نیست و ارزش پیمودن این راه متناسب با هزینه‌هایی است که در طی آن پرداخت می‌شود. مسائل پیش آمده در انتخابات اخیر نه نخستین مانع‌تراشی بر سر راه دموکراسی در این سرزمین بوده است و نه آخرین آن خواهد بود. جنبش دموکراسی‌خواهی روزگار قتل‌های زنجیره‌ای و ترورهای فیزیکی روزهای سرکوب دانشجویان، زنان، معلمان، دراویش،کارگران و .... را از سر گذرانده است. اما همچنان بالنده و استوار در پی گشودن راهی است که مردم‌سالاری را به این دیار رهنمون سازد. تردید نباید داشت که این آزمون نیز،  به خواست و یاری خداوند بالندگی، بلوغ و تثبیت دموکراسی را برای ملت ایران در پی  خواهد داشت. اما در این میان، هماهنگی و اتفاق همه نیروهای سیاسی تحول‌خواه، امری است ضروری که کم توجهی به آن می‌تواند آثار نامطلوبی بر روند تحولات اجتماعی بگذارد