نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

ابراهیم یزدی:نهضت آزادی از هر دو کاندیدای اصلاح طلبان حمایت می کند

  به نقل از سايت ميزان نيوز

ابراهیم یزدی در گفتگو با خبرنگار  پانا، درخصوص علت حمایت خود از میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: نهضت آزادی از هر دو کاندیدای اصلاح طلبان  حمایت می کند و اصل را برای تغییر مدیریت اجرایی قرار داده است و از مردم نیز دعوت می‌کنیم در این انتخابات شرکت کند.
دبیرکل نهضت آزادی معتقد است که اگر ۳۵ میلیون نفر ازواجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند، محمود احمدی‌نژاد با مجموع حدود  ۱۲ میلیون رای در دور اول انتخاب نخواهند شد اما اگر مشارکت مردم به ۲۵ میلیون گاهش پیدا کند، وی به احتمال زیاد انتخاب می‌شود.
وی ادامه داد: ما انتخاب مجدد احمدی‌نژاد را به نفع کشور، مصالح و نظام جمهوری اسلامی نمی‌بینم لذا اصل مشارکت حضور گسترده مردم در انتخابات است از این‌روازهر دو کاندیدای  اصلاح‌طلب ، به منظور جذب بخشی از آرا حمایت می کنیم وانصراف هیچ کدام را بنفع  فرایند تغییر نمی دا نیم.
یزدی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در صورت ادامه دولت احمدی‌نژاد چه آینده‌ای برای کشور پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار کرد: احمدی‌نژاد در کارنامه چهار ساله خود برنامه ها ئی را در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی ، مدیریت کلان و سیاست خارجی اعمال کرده است که اگر قرار باشد چهار سال دیگر ادامه یابد،‌ ملت باید هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کند.
دبیرکل نهضت آزادی در پاسخ به اینکه آیا دولت نهم هیچ عملکرد مثبتی نداشته است؟ به خبرنگار پانا گفت: ما مطلق بین و مطلق گرا نیستیم و نمی‌گویم وی هیچ کاری مثبتی انجام نداده است. ایشان با تکیه بر موضوعات اقتصادی و وعده و وعید ها مشکلات معیشتی مردم را به سطح اول توجهات ملی ارتقاء دادند. رفع مشکلات اقتصادی بخشی از  مطالبات مردم ما ست. اما متاسفانه نتوانستند باری از دوش مردم بر دارند. و تمام اقتصاد دانان ، حتی همگامان خودایشان  سیاست های اقتصادی دولت را فاجعه آفرین دانسته اند. بر اساس ارز یابی  اقتصادانان  حجم از پول در گردش از سال ۱۳۲۰ تاکنون به  این حد نبوده است.  ازدیاد نقدینگی موجب بروز بحران‌هایی شده است که تورم ۲۵ درصد نمونه آن است.  از این‌رو ما ادامه این سیاست ها  را مضرر به حال کشور مان می دانیم.
وی با اشاره به موضوع قانون‌گریزی از آن به عنوان بیماری خطرناک در کشور یاد و تصریح کرد:‌ نمی‌خواهم بگویم در گذشته این روند نبوده است اما در این دولت قانون‌گریزی وسیع‌تر شد. انحلال سازمان برنامه و بودجه که طبق قانون تشکیل شده بود، ‌انحلال شورای پول واعتبار، انحلال هیئت امنای صندوق ذخیره ارزی و نادیده گرفتن مصوبات کلان نظام در چارچوب ۲۰چشم انداز بیست ساله نمونه‌هائی از قانون گریزی دولت است.
یزدی در خصوص آزادی های فرهنگی افزود: در این زمینه دولت نهم، بدترین کارنامه را دارد  و در حوزه‌های فیلم، کتاب و ...ضربات سنگینی به فرهنگ ما وارد شده است. بسیاری از ناشران ما در حال ورشکستگی هستند
دبیرکل نهضت آزادی، مطالبات دانشجویی را در این دولت مناسب نداسنت و گفت: درست نیست بگویم در گذشته ۲ هزار دانشجوی ستاره دار وجود داشت و امروز این تعداد به ۶۰۰ دانشجو رسیده است. من به اینکه در گذشته چه تعداد دانشجوی ستاره دار وجود داشت، کاری ندارم، این دولت باید بگوید که چرا تعدادی دانشجوی ستاره‌دار داریم؟ براساس کدام قانون این کار شده است. چرا وزیر علوم حاضر نیست رای دیوان عدالت اداری را در خصوص این دانشجویان بپذیرد. ما مسائل کلیدی بسیاری در حوزه اقتصادی، سیاسی داریم.
وی ادامه داد: در کجای دنیا درخواست گارگران و معلمان برای اضافه مزد به دلیل تنگی معیشت به دستگیری آنان توسط پلیس امنیت منجر می‌شود یا زنان به دلیل درخواست مطالباتشان بازداشت می‌شوند.
یزدی درباره مناظره میان احمدی‌نژاد و موسوی گفت: از نظر من مصاحبه خوبی نبود چراکه مناظره برای این است که که هر کدام برنامه خود را ارائه دهد و دیگری آن را نقد کند تا مردم به برنامه‌ها رای دهند نه به آدم‌ها. اما از آنجا که آغاز مناظره با احمدی‌نژاد بود وی با حملات خود به موسوی و سایرین میسر مناظره را از حالت منطقی خارج کرد و به مطالبی پرداخت که مطرح کردن آنان نادرست بود.
دبیرکل نهضت آزادی در تشریح بیشتر این موضوع ادامه داد: ایراد گرفتند که که افرادی از دانشگاه آزاد اسلامی به سهولت مدرک دکترا  گرفته اند. اما این مدارک جعلی نیستند. اعتبار علمی دانشگاه‌ها در هر کشوری درجه‌بندی شده‌اند و رتبه یکسان ندارند. و اگر کسی از دانشگاهی با اعتبار کمتر مدرکی را بگیرد  ایرادی ندارد.  اما جعل مدرک و یذروغ ادعا ها کردن با این موضوع متفاوت است. واکنش احمدی‌نژاد با این موضوع نادرست بود، چراکه کردان جعل سند کرده است و حقوق دکتری می‌گرفت.
وی با بیان اینکه در روز قیامت  مدارک علمی دانشگاهی افراد را در ترازو قرار نمی دهند و  به بهشت و یا جهنم نمی‌برند، تصریح کرد: دروغ‌ گفتن در دین اسلام نهی شده است. احمدی‌نژاد باید در آن مناظره از مردم عذرخواهی می‌کرد که از یک دروغگو حمایت کرده است نه اینکه مسائلی را مطرح کند که بسیار بحث‌ برانگیز است.
یزدی گفت: این خیلی خودمحوری است که فردی بگوید که در ۳۰ سال گذشته درهمه جا  خرابی بوده است به جز ۴ سال ریاست من. این برای  نظام جمهوری و کسانی که خود را مسئول جامعه می‌دانند خیلی بد است که رییس جمهوری تمامی دستاوردهای دوره‌های قبل را نادیده بگیرد. حاکمان یک روز نامه دانشجوئی را برای سخنانی بمراتب ملایم تر از این تعطیل و نویسنده را به اتهام اخلال در امنیت ملی بازداشت می کنند. چطو چنین سخنانی ، که در سرتاسر دنیا دیده میشود جرم نیست.
به اعتقاد دبیر کل نهضت آزادی اگر کسی که آشنا به امور نباشدومناظره را گوش دهد فکر می‌کند در ۳۰ سال گذشته همه مسئولان کشور  رانت‌خوار بوده اند. در این مناظره موضوع وزیر کشور دولت نهم و انباشت سرمایه هایش مطرح شد اما موضوع روشن نشد و بر ابهامات موجود بسی بیافزود.
وی تصریح کرد:‌این مناظرات از جهاتی خوب بود چراکه با روشن‌سازی آن به مردم آگاهی داد اما از منظری نیز به دلیل روشن‌نشدن برخی مسائل بر ابهامات موجود افزود. از این‌رو به نفع نظام جمهوری بود که احمدی‌نژاد به جای اینکه شمشیررا از رو ‌بست کارنامه چهار ساله گذشته و برنامه‌های چهار سال آینده خود را تشریح می‌کرد.
دبیرکل نهضت آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا روش پاسخ‌گویی موسوی در برابر سوالات احمدی‌نژاد و سیاست اتخاذی وی در این مناظره خالی از اشتباه نبود؟ اظهار کرد: بنظر می رسد آقای موسوی خود را آماده کرده بود که به نقد عملکرد چهار ساله دولت آقای احمدی نژاد بپردازد. اما اما  احمدی نژاد مسائلی را مطرح کرد که اگر موسوی جواب نمی داد، خود موجب ابهامات جدیدی می‌شد.  سخنان آقای احمدی نژاد خلاف قانون بود. من طرفدار ناطق نوری نیستم اما روش وی از نظر حقوقی و اخلاقی مناسب نبود. چرا این موضوع‌ها در زمان انتخابات مطرح شد؟ البته من با برخی از پاسخ‌های موسوی در این مناظره نیز موافق نیستم وی باید می‌گفت گرفتن مدرک از دانشگاه آزاد حتی اگر معتبر نباشد با جعل مدرک فرق می‌کند. من به موسوی نیز نقد دارم.
یزدی در پاسخ به این پرسش که به دنبال افشای فسادهای مالی از سوی احمدی‌نژاد،‌ تهدیداتی علیه او می‌شود آیا با ترور شخصیت حقوقی وی کیان نظام جمهوری به خطر نمی‌افتد؟ تصریح کرد: ما با هرگونه خشونت سیاسی از جانب هر گروهی مخالف هستیم و موافق خشونت علیه دیگراندیشان نیستیم. زیرا این کار جامعه را متهلب خواهد کرد. اگر در این مناظرات به جای تهاجم به کار نامه رقبا به ارزیابی عملکرد رئیس جمهور و نقد برنامه های کاندیدا پرداخته می شد منافع   آن برای مردم بمراتب بیشتر بود.
وی خواستار حمایت از جان کاندیداها توسط مسئولان امنیتی شد و اظهارکرد: این خشونت‌ها به ضرر جامعه است و من به شدت با آن مخالف هستم وممکن است انتخابات را به فضای دیگری بکشاند و چه بسا لطمه اساسی به فرایند انتخابات وارد شود.
دبیرکل نهضت آزدی در پایان گفت: مطرح کردن این موضوع از سوی این افراد خشونت طلب است  که می‌خواهند جنگ و جدال راه بیندازنند تصور نمی‌کنم که کاندیداهای کنونی هیچ کدام به دنبال حذف فیزیکی  دیگری باشند.