نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

حسن روحانی: احتمالا به احمدی نژاد گزارش دروغ داده اند

جمعه 05 ژوئن 2009 - 15 خرداد 1388

به نقل از سايت بی بی سی

 

حسن روحانی

حسن روحانی، نماینده آیت الله خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی ایران و مسئول مذاکرات هسته ای این کشور در زمان دولت محمد خاتمی، اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد عملکرد گروه مذاکره کننده سابق ایران را نادرست خوانده است.

آقای روحانی در حضور مدیران و خبرنگاران ارشد چند رسانه ایران، در بخشی از پاسخ مفصل خود گفت: "آقای احمدی نژاد تا کنون چند بار گفته است که در زمان پیروزی در انتخابات، تمام فعالیت هسته ای ایران تعلیق و پلمپ بوده و کارشناسان و دانشمندان ما بی کار بوده اند".

اما به گفته مسئول وقت مذاکرات هسته ای ایران، "تولید کیک زرد در بندرعباس، پروژه آب سنگین اراک، ساخت رآکتور اراک، فعالیت های زیربنایی در نطنز، فعالیت های تکمیلی در اصفهان و فعالیت های تحقیق و توسعه" هرگز تعلیق نشده بود.

آقای روحانی گفته که گزارش های آژانس نشان می دهد که تحقیقات ایران بر روی سانتریفیوژهای P-2 نیز ادامه داشته است.

او همچنین تعلیق فعالیت ها در سایت نطنز را یک "دروغ بزرگ" خواند و گفت آنچه تعلیق شد فقط تزریق گاز به سانتریفیوژها بود: "نمی دانم آقایان چه اصراری دارند که حقایق را تحریف کنند و آبروی نظام را برای چند رأی بیشتر یا کمی قهرمان سازی به حراج بگذارند".

آقای روحانی گفت: "اگر آقای احمدی نژاد واقعا از سر ناآگاهی این حرف ها را می زند و قصد تخریب و فریب افکار عمومی را ندارد، به صراحت به ایشان می گویم که تمام گزارش هایی که به او داده اند دروغ است".

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: "حملاتی که آقای احمدی نژاد به مذاکرات هسته ای انجام می دهد زیر سئوال بردن کل نظام است. هنگامی که مقام معظم رهبری با صراحت تأکید کرده اند که بر روند فعالیت هسته ای نظارت داشته اند و هیچ گونه تسلیم، عقب نشینی یا اقدام خلافی صورت نگرفته است، جای سئوال دارد که آقای رئیس جمهور دنبال چه هستند و هدف نهایی ایشان از نادیده گرفتن این واقعیات چیست"؟

آقای روحانی گفت: "یکی از دلایل مانورهای مداوم آقای احمدی نژاد بر روی پرونده هسته ای این است که می داند که این موضوع 'منطقه ممنوعه' است و بسیاری از افراد وارد آن نمی شوند و به حملات دولت پاسخ نمی دهند، چرا که مشکلاتی برای آنها ایجاد می شود".
 

اخطار در مورد احتمال قطع اینترنت و موبایل در روز انتخابات

علی اکبر محتشمی پور

رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به دولت اخطار کرد که ایجاد اختلال احتمالی در شبکه اینترنت و پیام کوتاه در روز انتخابات تخلف محسوب می شود.

علی اکبر محتشمی پور روز جمعه ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) در یک کنفرانس خبری گفت: "شنیده می شود دولت قصد دارد در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد (روز قبل از انتخابات و روز انتخابات) در روند کار اینترنت و تلفن همراه اختلال ایجاد کند".

او گفت که اطلاعاتی به او رسیده است که بر مبنای آن قرار است در این دو روز اینترنت قطع شود و تنها یک سیستم داخلی برای وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار باشد.

آقای محتشمی پور گفت: "این اقدام به معنای این است که دستگاه اجرایی در صدد تخلفی آشکار و اقدامی غیرقانونی است و مردم بدانند که این حرکت قطعا یک تخلف انتخاباتی است".

رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد آقای موسوی همچنین مواردی از آنچه تخلفات انتخاباتی در حال وقوع می نامید، برشمرد.

به گفته او "استفاده از منابع دولتی در جهت تبلیغات انتخاباتی"، "استفاده از امکانات صدا و سیما"، "جمع آوری شناسنامه سربازان در برخی پادگان ها برای استفاده در روز انتخابات" نمونه هایی از این "تخلفات" است.

آقای محتشمی پور در مورد افزایش صندوق های سیار اخذ رأی ابراز نگرانی کرد و گفت: "شنیده شده است که دلیل این افزایش این است که در جلسه خصوصی گفته اند هشت میلیون رأی تضمینی برای کاندیدای خود می خواهند".

او همچنین گفت که روز ۱۷ خرداد آخرین مهلت معرفی نمایندگان نامزدها برای حضور بر سر صندوق ها است، اما وزارت کشور هنوز برای اخذ اطلاعات شخصی و صدور کارت برای آنها اقدامی نکرده است: "ما نمی دانیم که در دو روز باقی مانده (تا ۱۷ خرداد) چگونه می توان نیرویی ۵۰ هزار نفری را ساماندهی کرد".

جنتی: شورای نگهبان سلامت انتخابات را تضمین می کند

در این حال احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که خطبه های نماز جمعه تهران را ایراد می کرد، گفت که این شورا بی طرف است و سلامت انتخابات را تضمین می کند.

آقای جنتی گفت: "همه می دانند که شورای نگهبان به هیچ حزب و گروهی وابسته نیست و بند و بستی نیز با کسی ندارد، بنابراین وظیفه الهی خود را انجام می دهد".

شورای نگهبان قانون اساسی، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ایران را به عهده دارد.

آقای جنتی در عین حال به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد در تبلیغات انتخاباتی اخلاق و قانون را مراعات کنند.

او گفت: "اگر اسلام می گوید بدبینی و سوءظن نسبت به یکدیگر نداشته باشید، بدان معنا است که برادری را میان خود به هم نزنید".

جو انتخاباتی در ایران در روزهای اخیر، به خصوص بعد از مناظره چهارشنبه شب میان محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی، ملتهب شده است.

کروبی به زاهدان رفته است

مهدی کروبی، یکی از نامزدهای جناح اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران، حدود یک هفته پس از انفجار مرگبار بمبی در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان که به ناآرامی هایی هم منجر شد، به این شهر سفر کرده است.

آقای کروبی در این سفر با امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار کرده و گفته است: "شیعه و سنی جنایات اخیر زاهدان را محکوم می کنند و آن را حاصل تلاش استکبار و منافقین می دانند".

او همچنین در جمع خبرنگاران زاهدان گفته است که تا چند روز آینده وزرای پیشنهادی خود را برای چند وزارتخانه حساس معرفی خواهد کرد.

آقای کروبی شنبه شب با محمود احمدی نژاد مناظره خواهد داشت.

با توجه به مناظره جنجالی آقای احمدی نژاد با میرحسین موسوی که چهارشنبه شب برگزار شد، مناظره شنبه شب برای آقای کروبی بسیار حساس خواهد بود.

نگرانی بسیج دانشجویی برای جان احمدی نژاد
 

بسیج دانشجویی ۳۱۳ دانشگاه ایران در نامه ای سرگشاده به دبیر شورایعالی امنیت ملی خواستار تلاش بیشتر برای حفظ جان محمود احمدی نژاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، در این نامه آمده است که "رژیم صهیونیستی علنا طرح ترور آقای احمدی نژاد را مطرح کرده" و "باندهای فساد و کانون های قدرت و ثروت" در داخل کشور نیز علیه او عمل می کنند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این نامه با تأکید بر اینکه "برخی شواهد" نشان می دهد که این باندها "تنها راه بازگشت خویش به قدرت" را در حذف آقای احمدی نژاد می بینند، آمده است: "در این راستا بعید نیست به طراحی ترور ایشان اقدام نمایند".

از سوی دیگر همین خبرگزاری از تشکیل کمیته ای دانشجوبی برای "صیانت از جان رئیس جمهور" خبر داده است.

معین: پدیده ستاره دار شدن دانشجویان مختص دولت نهم است

در ادامه واکنش ها به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد در مناظره جنجالی با میرحسین موسوی، مصطفی معین، وزیر پیشین علوم ایران نیز به بخشی از این اظهارات پاسخ داده است.

آقای معین روز جمعه ۱۵ خرداد (۵ مه) در نامه ای سرگشاده به رئیس سازمان صدا و سیما توضیحاتی در مورد مسئله ستاره دار شدن دانشجویان ارائه کرده و خواسته است این توضیحات "در زمان برگزاری مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری" به اطلاع تماشاچیان تلویزیون برسد.

آقای احمدی نژاد در مناظره چهارشنبه شب (۱۳ خرداد) با میرحسین موسوی گفت: "موضوع دانشجویان ستاره دار در سال ۱۳۸۰ در زمان [وزارت] آقای معین درست شد".

در توضیحات آقای معین آمده است که در آن زمان "در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور، پرونده تعداد معدودی از پذیرفته شدگان آزمون که در حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر بودند به دلیل نقص مدارک آموزشی و یا شبهه مسائل اخلاقی و انضباطی مورد بررسی مجدد قرار می گرفت که عمدتا پس از رفع نقص، اشکالات آن برطرف می شد".

آقای معین نوشته است که این مسئله آنقدر محدود بوده است که "به رغم وجود فضای باز سیاسی"، این موضوع در آن هنگام به یک معضل دانشجویی و اجتماعی تبدیل نشد.

بر اساس توضیحات آقای معین، این روال "از ابتدای دولت نهم با عنوان جنجالی ستاره دار شدن به یک پدیده گسترده سیاسی برای برخورد با دانشجویان فعال سیاسی تبدیل شد".

آقای معین نوشته است که بیش از هزار نفر از پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۵ (در دولت آقای احمدی نژاد) مشمول عنوان ستاره دار شدند و در ادامه تحصیل به مشکل برخوردند.

وزیر علوم دولت اصلاحات نوشته است: "بنابراین پدیده دانشجویان ستاره دار و خسارات ناشی از آن در حوزه آموزش عالی و جامعه، اختصاص به دولت نهم داشته و هیچگونه ارتباطی با دوران مسئولیت اینجانب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دولت اصلاحات نداشته است".

گلایه مهدوی کنی از احمدی نژاد ضمن تأکید بر ادامه حمایت از او

مهدی مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران "شایعه" انصراف خود را از حمایت محمود احمدی نژاد تکذیب کرد، اما گفت که از آقای احمدی نژاد به دلیل مناظره چهارشنبه شب گلایه کرده است.

به گزارش وب سایت جامعه روحانیت مبارز تهران، آقای مهدوی کنی در گفت و گوی کوتاهی که در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی با آقای احمدی نژاد داشته، "نسبت به نام بردن از اشخاص در مناظره شدیدا اظهار نگرانی" کرده است.

آقای احمدی نژاد بعضی از اعضای بلندپایه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و فرزندان آن ها را به کارشکنی در کار دولت یا کسب ثروت از طریق غیرقانونی متهم کرد.

او گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی را "صحنه گردان" مخالفان دولت می داند و همچنین هنگام نام بردن از مواردی که از نظر او "بی قانونی" محسوب می شود، به ثروتمند شدن و فعالیت های فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری اشاره کرد و پرسید: "آقای ناطق نوری چگونه زندگی می کند"؟

آقای هاشمی رفسنجانی و آقای ناطق نوری هر دو عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران هستند.

این تشکل در انتخابات ریاست جمهوری ایران از هیچ نامزدی حمایت نکرده، اما آقای مهدوی کنی نظر شخصی خود را در حمایت از آقای احمدی نژاد اعلام کرده است.

لغو گردهمایی های انتخاباتی هواداران موسوی و احمدی نژاد در استادیوم آزادی

روابط عمومی مجموعه ورزشی آزادی در تهران اعلام کرد که گردهمایی هواداران میرحسین موسوی در روز 17 خرداد و همایش طرفداران محمود احمدی نژاد در روز 18 خرداد که قرار بود در ورزشگاه صدهزار نفری این مجموعه ورزشی برگزار شود، لغو شده است.

دلیل لغو این گردهمایی ها در اطلاعیه روابط عمومی مجموعه ورزشی آزادی، برگزاری مسابقه فوتبال ایران و امارات در روز 20 خرداد و لزوم تحویل استادیوم به فیفا "48 ساعت پیش از برگزاری مسابقه" عنوان شده است.

مسئولان ستاد انتخاباتی آقای موسوی از لغو همایش موسوم به "موج سبز آزادی" انتقاد کرده و گفته اند که درخواست برگزاری این مراسم را در میدان آزادی (به جای استادیوم آزادی) به فرمانداری تهران می دهند.

از سوی دیگر ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد اعلام کرده است که مراسم خود را در مصلای بزرگ تهران برگزار خواهد کرد.