نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

انتخابات

به نقل از وبلاگ احترام آزادی

نیروهای ملی در انتخابات ریاست جمهوری

شرکت نمی کنند، دویچه وله

 

ادیب برومند، پرویز داورپناه، مهران ادیب

در انتخابات تمام نامزدها بايد توسط شورای نگهبان تائيد شوندبا نزديک شدن انتخابات رياست جمهوری نيروهای سياسی کشور به تدريج سمت و سوی حرکت خود را روشن می‌کنند. نيروهای جبهه ملی ايران خبر داده‌اند که انتخابات را تحت شرايط کنونی آزادانه نمی‌دانند و در نتيجه در آن شرکت نخواهند کرد.

جبهه ملی ايران از نيروهای سياسی پرسابقه جامعه ايران است که بر پايه انديشه‌ها و آرمان‌های دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملی شکل گرفته است. جبهه ملی از انقلاب سال ۱۳۵۷ عليه نظام پادشاهی حمايت کرد، اما با تشکيل جمهوری اسلامی بر پايه نظريه ولايت فقيه به انتقاد از حاکميت اسلامی پرداخت و سياست آن را مغاير با مصالح ملی جامعه دانست.

عبدالعلی اديب برومند رهبر شورای مرکزی جبهه ملی عقيده دارد که انتخابات رياست جمهوری، انتخاباتی مشروع نيست، زيرا تنها نامزدهايی حق شرکت در انتخابات را دارند که از سوی "شورای نگهبان" تائيد شده باشند، و "شورای نگهبان" نيز نظر خود را نه بر پايه اصول مردم‌سالاری بلکه تنها بر پايه‌ی عقايد گروهی خاص اتخاذ می‌کند. به نظر آقای اديب برومند تا زمانی که انتخابات سامانه‌ای دموکراتيک نيافته و مردم نتوانند از طريق آن نمايندگان حقيقی خود را انتخاب کنند، جبهه ملی نمی‌تواند آن را آزادانه بداند و در آن شرکت کند.

"خدمت به نظام اسلامی"

مهران اديب از فعالان سياسی خارج از کشور نيز عقيده دارد که شرکت در انتخابات نه تنها به گشودن فضای سياسی در ايران کمکی نمی‌کند، بلکه گامی در تحکيم "حکومت ولايت فقيه" است و نظام از آن برای بزک کردن چهره خود استفاده خواهد کرد. به گفته آقای اديب سرنوشت انتخابات از ابتدا روشن است، و هدف از آن نه انتخاب نمايندگان واقعی مردم، بلکه ايجاد تصويری مثبت برای جمهوری اسلامی است.

در همين راستا دکتر پرويز داورپناه، از رهبران جبهه ملی ايران در خارج از کشور عقيده دارد که انتخابات رياست جمهوری مانند هر انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی، با موازين مردم‌سالاری مغايرت دارد. به گفته دکتر داورپناه انتخابات از افزار اصلی نظام‌های دموکراتيک است و هر نظامی نمی‌تواند مدعی شود که انتخابات آزاد برگذار می‌کند. اصل اساسی در دموکراسی برابری تمام افراد جامعه است، به همين خاطر روح دموکراسی با مواد اعلاميه جهانی حقوق بشر عجين شده است.

دکتر داورپناه عقيده دارد که ايرانيان آگاه و روشنفکر وظيفه دارند با توهم آزادی در انتخابات مبارزه کنند، زيرا پايه اصلی دموکراسی، يعنی برابری افراد در اين انتخابات نقض می‌شود و حاکميت اسلامی تنها عوامل "خودی" يا مورداعتماد را برای شرکت در انتخابات دستچين می‌کند.

ضرورت آزادی برای دگرانديشان

به عقيده داورپناه در سی سال اخير شيوه رايج در جمهوری اسلامی همواره چنين بوده که حاکميت عده‌ای از افراد خودی را در انتخابات شرکت داده و از همانها افرادی را برای مقامات کشور تعيين کرده است. افراد غيرخودی و دگرانديش هيچوقت در انتخابات نقشی نداشته‌اند، و اگر دقت کنيم می‌بينيم که حاکميت هيچ مقام مهمی را به دست دگرانديشان نمی‌سپارد. نظامی که دگرانديشان و مخالفان خود را از زندگی سياسی جامعه کنار بزند، نمی‌تواند دعوی دموکراسی داشته باشد، زيرا اصل بنيادين دموکراسی رعايت حقوق اقليت جامعه است.

اديب برومند رئيس شورای مرکزی جبهه ملی، تأکيد می‌کند که انتخابات آزاد يکی از الزامات نظام مردم‌سالاری است، اما انتخاباتی که در آن آزادی و برابری افراد رعايت نشده، تنها ظاهرسازی و تقلب است. در چنين انتخاباتی نه نمايندگان واقعی مردم بلکه نمايندگان نظام هستند که به مقامات گماشته می‌شوند.

(صدای آلمان، دویچه وله)