نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

March 1, 2009 6:37 PM

 

بازداشت رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی-آمریکایی در تهران

به نقل از سايت بامدادخبر

رکسانا صابری در کنار محمد خاتمی. این عکس نخستین بار توسط سایت ان‌پی‌آر پس از دستگیری خانم صابری چاپ شده است. رکسانا صابری در کنار محمد خاتمی. این عکس نخستین بار توسط سایت ان‌پی‌آر پس از دستگیری خانم صابری چاپ شده است.

بامدادخبر: مقامات ايرانی رکسانا صابری، خبرنگار آمريکايی-ايرانی را که برای رسانه‌هايی از جمله رادیو ان پی آر و بی‌بی‌سی گزارش تهيه می‌کرد، دستگير و زندانی کرده‌اند.

به گزارش ان‌پی‌آر، رادیوی ملی آمریکا، خانم صابری ۳۱ ساله که از حدود شش سال پيش در ايران زندگی می‌کرد حدود يک ماه پيش دستگير شده است.

شبکه رادیویی ان پی آر که خانم صابری از جمله برای آن فعالیت می کرد، این خبر را به نقل از رضا صابری، پدر این خبرنگار منتشر کرده است.

رضا صابری تاریخ بازداشت را حدود یک ماه قبل عنوان کرد و گفت از روز دهم فوریه خبری از فرزند خود نداشته است.

شبکه ان پی آر از آقای صابری نقل کرد که رکسانا صابری در روز دهم فوریه با خانواده خود که در شهر فارگو در ایالت داکوتای شمالی ساکن هستند "از نقطه ای نامعلوم" تماس گرفت و از زندانی شدن خود خبر داد. خانم صابری در اين گفت‌وگو با پدرش همچنين گفت که به اتهام داشتن يک بطری شراب دستگير شده است.

منابع خبری آمریکایی دلیل تاخیر در اعلام خبر بازداشت این خبرنگار را اميدواری خانواده این خبرنگار به آزادی او اعلام کرده‌اند و از تماس این خانواده با وزارت خارجه آمریکا و همچنین یک وکیل مدافع در ایران جهت فراهم کردن موجبات آزادی او اطلاع داده‌اند.

رکسانا صابری که از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در داکوتای شمالی متولد شده است شش سال قبل برای فعالیت های خبری به ایران رفت و با مجوز دولت ایران از جمله برای تلویزیون و رادیو سرویس جهانی بی بی سی هم مشغول به خبر رسانی بوده است.

هرچند شبکه ان پی آر تایید کرده که مجوز فعالیت های خبری خانم صابری از حدود یک سال پیش تمدید نشد، اما این سازمان در سایت اینترنتی خود نوشته با وجود آن "انتشار اخباری کوتاه در مواردی نادر از سوی این خبرنگار با ممانعت دولت ایران مواجه نشد."

رکسانا صابری که در سال 1997 به عنوان دختر شایسته ایالت داکوتای شمالی انتخاب شده بود، پیش از بازداشت در حال مطالعه برای تکمیل تحصیلات خود در رشته مطالعات ایران و روابط بین المللی (در سطح فوق لیسانس) و همچنین نوشتن کتابی درباره ایران بود