نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

پیام تسلیت مجامع اسلامی ایرانیان به مناسبت فوت آیت الله منتظری

 

درگذشت آیت‌الله منتظری میهنمان ایران را در اندوهی فرو برد و  تاثر و تاسف نيروهای آزاديخواه کشور را برانگيخت.

آیت‌الله منتظری در زندگی سراسر مبارزه خود باظلم و ستم نظامهای استبدادی ، سالها در مبارزه عليه ديکتاتوری شاه، رنج زندان و تبعيد را متحمل شد. پس از انقلاب  با این وجود که وی تئوریسین ولایت فقیه بود ولی به محض اطلاع از انحرافات و تجاوزها به حقوق مردم تحت نظام ولایت فقیه وی  بخشی از زندگی خود را صرف مبارزه عليه استبداد ولایت فقيه کرد و به همين خاطر هم مغضوب نظام مستبد  شد. ایت الله منتظری در مقابل انحرافات و نقض حقوق مردم از سوی نظام  شجاعانه ایستادگی بر حق را بر سکوت ترجیح داد.او همواره بر اصول استقلال و آزادی، اصول پایه مبارزات یک قرن مردم ایران وفادار ماند. و با وجود اینکه افشای روابط پنهان نظام ولایت فقیه با امریکا و نیز افشای کشتار چندین هزار زندانی سیاسی در   سال 1367  تبعات زیادی  برای خود وی  ( از جمله عزل از نیابت رهبری توسط آقای خمینی در سال 68 )و برای خانواده اش در پی داشت ،اما حاضر نشد سکوت کند و در دفاع از حقوق مردم وعليه اعدام‌های گسترده شجاعانه به اعتراض برخاست.کتاب خاطرات وی که مستند به اسناد مهمی از تاریخ پرسانسور 30 سال اخیر ایران  است  چون در داخل اجازه انتشار آن را نیافت  مجبور شد در خارج از کشور آنرا منتشر سازد ،سند اشکار این ایستادگی و افشای به موقع جنایات نظام ولایت فقیه  می باشد.

آیت الله منتظری از معدود  مراجع و چهره های سیاسی بود که  با صراحت به قدرت نه گفت و با پایبندی بر وجدان و در دفاع از عقاید خود و حقوق مردم،  حتی در اوج قدرت در مقابل زور تسلیم نشد. آیت‌الله منتظری در سال ۷۶ با اعلام مرجعیت آقای خامنه‌ای که شرایط لازم را نداشت به مخالفت برخاست. همین موضع صریح  به علاوه مخالفت او با ولایت مطلقه فقیه موجب شد که به دستور آقای خامنه ای نیروهای امنیتی  نظام و لباس شخصی به بیت وی حمله کنندو وی نزدیک به 5 سال در حصر خانگی بسر برد.وی زندگی در حصر را و همه اهانتها و تهمتها ی ناجوانمردانه را حتی از سوی نزدیک ترین یاران و شاگردان سابق خود تحمل کرد تا دینی به قدرت نداشته باشد و آزادی زبان و قلم خود را در نقد  خیانتها وجنایتها حفظ نماید.

 نگرش آیت الله منتظری به اسلام آزادی و  مروت و  معدلت  و در پرتو آن فریاد رسای وی در دفاع بی چون و چرا از حقوق و آزادی انتخاب انسان و همچنین استقلال مرجعیت از قدرت  ، آنهم در حالی که در شهر قم اشخاص کم مایه ای از نقطه نظر دانش و علم  همچون مصباح یزدی  تئوریسین قدرت سرکوبگر و مطلق العنانی ولایت فقیه  و مجهز به نیروی سرکوب نیز می باشند. صراحت لهجه و دفاع او از حقوق زندانیان از هر دین و مرام،  موقعیت و ویژه گی خاصی برای وی بعنوان مرجعی آزاده در دل مردم ایران ایحاد کرد.

 از طرف دیگر دفاع قاطع و همراهی و حمایت  وی از جنبش اخیر مردم و بلند کردن صدای حق طلبانه و معترض خود در محکوم کردن شکنجه ها و کشتار مردم بی دفاع ، همراه با تلاش وی در دلجویی و نیز حمایت مادی و معنوی از خانواده های باز مانده کشته شدگان و خانواده هایی زندانیان سیاسی وی را بدل به الگوی شجاعت و صداقت و مروت در میان مردم حق شناس ایران کرده است.

مجامع اسلامی ایرانیان در گذشت آيت‌الله منتظری  را برای جنبش اعتراضی مردم  ضايعه بزرگی میداندو معتقد است  جنبش اعتراضی در داخل و خارج از کشور با مشارکت گسترده در مراسم بزرگداشت این مرد  مبارز آزاده ، دين خود را نسبت به وی ادا خواهد کرد.

مجامع اسلامی ایرانیان  درگذشت آیت الله منتظری را به مردم ایران و نیز خانواده محترم وی تسلیت عرض میکند و خود را در غم از دست دادن یک مبارزه آزاده و آگاه و شجاع  شریک میداند.

30 آذر 1388