نشريه اينترنتي جنبش سوسياليستي
نشريه سازمان سوسياليست هاي ايران ـ سوسياليست هاي طرفدار راه مصدق

www.ois-iran.com
socialistha@ois-iran.com

 

اخبار مربوط به درگذشت آیت الله العظمی منتظری

به نقل از خبرگزاری های ايلنا، آينده، جرس، دويچه وله، ايرنا، فارس، تابناک، راديوفردا، بی بی سی

*****

آیت الله العظمی منتظری درگذشت

 

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹
 
ayatollah-monatzeri.jpg

تسليت

سازمان سوسياليست های ايران

 بمناسبت درگذشت آيت الله العظمی منتظری

سازمان سوسياليست های ايران(سوسياليست های مصدقی) درگذشت حضرت آيت الله العظمی حسينعلی منتظری را به حجت الاسلام احمد منتظری و ساير اعضای خانواده منتظری، همراهان ، مقلدين، پيروان و دوستداران آن مرحوم تسليت می گويد.

 هيئت اجرائی سازمان سوسياليست های ايران

٢٩ آذر ١٣٨٨ ـ ٢٠ دسامبر ٢٠٠٩

socialistha@ois-iran.com

www.ois-iran.com

 
پیام آحمد منتظری فرزند آیت الله العظمی منتظری
در پي درگذشت آيت الله العظمی منظري، فرزند وي، حجت الاسلام احمد منتظري، پيام تسليتي صادر كرد.
به گزارش ايلنا در بخشي از اين پيام آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله اناالیه راجعون
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه فمنهم من قضا نحبه و منهم من ینتظر وما بدلو تبدیلا
بزرگ پاسبان تشیع علوی، رادمرد قهرمان و شجاع اسلام و ایران، اسطوره مقاومت، مجاهدت، فقاهت و دینداری، سرمایه کمیاب مسلمانی و آزادگی، فقید عالیقدر و مجاهد نستوه آیت الله العظمی حاج شیخ حسینعلی منتظری، قدس الله نفس الزکیه، شربت وصال نوشید و روی در حریم یار نهاد.
آن پیکر رنجور و درد کشیده اینک آرام یافته و آن روح خدایی اینک در جوار رحمت رب قرار گرفته است.
آن دل دردمند که عمری در غم اسلام و مردم و حقوق آنان تپید و پروای حق داشت دیگر از تپش افتاده است.
فقید بزرگ شیعه و اسلام شناس بی بدیل و روح ربانی امت اسلام، امروز در جوار پیامبر رحمت (ص) و اهل بیت مطهر (ع) اوست.
منتظری رفت اما خاطره مبارزات او برای تحقق جمهوری اسلامی با ماست. منتظری رفت اما حق گویی و آزادگی او چراغ راه کسانی است که حلاوت سیره علوی را از درس نهج البلاغه او می جستند و در زندگی و روش او می یافتند. سالها زندان، شکنجه، تبعید، شهادت و جانبازی و تحمل مصائب در دوران ستمشاهی، خیرخواهی و سخت کوشی در رشد و بالیدن نهال انقلاب و جمهوری اسلامی و تلاش مسؤولانه و صادقانه همراه با رهبر فقید انقلاب(ره) از او الگویی بی نظیر برای روحانیت شیعه ارائه کرد. زندگی او همه به تعلیم و تحقیق و تلاش برای عملی ساختن حقایقی که یافته بود، گذشت . مرگ او نیز بی شک جانها و دلها را بیدار، و یاد او برای همیشه خاطره معطر انسان علوی(ع) و حسینی(ع) را تداعی خواهد کرد.
این مصیبت جانکاه را به بقیه الله اعظم خدا و امید جهان نور و عدالت و همه حق طلبان و آزادگان، به همه مبارزان راه خدا در سرتاسر جهان، همه عالمان و فقیهان و به حوزه‌های علمیه و خصوصاً شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت می‌گویم.
قم المقدسه – سوم محرم الحرام 1431 ق
29 آذر 1388
احمد منتظری

 

*****

آیت الله منتظری درگذشت

 سايت آينده  ـ تاريخ انتشار: 29 آذر 1388 ساعت 09:25

آیت الله منتظری شب گذشته در قم درگذشت.وی درجه اجتهاد را در سن 24 سالگی كسب كرد و استادی دروس مقدماتی و عالی حوزوی (صرف و نحو، فقه و اصول، كلام و فلسفه، اخلاق و حدیث) را بر عهده داشت سوابق مبارزاتی درخشان با رژیم پهلوی در كارنامه ایشان بچشم می خورد

خبرنگار آینده گزارش داد آیت الله منتظری شب گذشته در قم درگذشت.

این مرجع تقلید كه هشتاد و هفتمین سال عمرش را می‌گذراند، شب گذشته بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

ایشان متولد 1301 ه - ش در نجف آباد اصفهان بود.

آغاز به تحصیل علوم دینی از 12 سالگی در حوزه های علمیه : نجف آباد، اصفهان؛ و هجرت به قم در سن 19 سالگی؛ تحصیلات علمی ایشان همراه شهید آیت الله مرتضی مطهری بود و درجه اجتهاد  را در سن 24 سالگی كسب كرد و استادی  دروس مقدماتی و عالی حوزوی (صرف و نحو، فقه و اصول، كلام و فلسفه، اخلاق و حدیث) را بر عهده داشت، برخی از اساتید معظم له آیات : حاج آقا رحیم ارباب، شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی، حاج میرزا علی آقا شیرازی، محقق داماد، سید محمد حجت، سید صدر الدین صدر، سید احمد خوانساری، حاج آقا رضا بهاء الدینی، سید محمد حسین طباطبایی، حاج آقا حسین بروجردی و حاج آقا روح الله خمینی(قدس الله اسرارهم) بود.

نقش اساسی در رهبری مبارزات انقلاب اسلامی (1357-1342) به ویژه پس از تبعید امام خمینی از ایران به خارج از كشور داشت. در پی مبارزات فراگیر و خستگی ناپذیر تحمل 3 سال تبعید (در شهرهای مسجد سلیمان، طبس، خلخال و سقز)، تحمل 5/5 سال زندان(زندان های قزل قلعه، قصر و اوین) تحمل شكنجه های بسیار و سلول انفرادی (6ماه)،آخرین محكومیت 10 سال و سرانجام در پی اوج گیری تظاهرات و فشارهای مردمی در هشتم آبان ماه 1357 به همراه دیگر زندانیان سیاسی به ویژه آیت الله طالقانی (ره) آزاد شد.

مسئولیت های پس از انقلاب؛ ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی، امام جمعه تهران و قم، قائم مقام رهبری، مسئول نصب قضات، ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در دانشگاهها و سپاه، نصب اعضای هیأت عفو زندانیان، تعیین شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم. نصب نماینده امام جهت تعیین هیأت 7 نفره واگذاری زمین، جذب و ارسال كمك های مردمی به جبهه ها در طول هشت سال جنگ، مؤسس و ریاست عالی دانشگاه امام صادق (ع) و مركز جهانی علوم اسلامی و مدرسه دارالشفاء قم ، اشراف و تولیِّت برخی مدارس علمیه در قم، مبتكر هفته وحدت و ولایت، و ...

بیش از 30 اثر فقهی، اصولی، اجتماعی، كلامی، تاریخی، حقوقی و سیاسی تألیف كرد.

در سال‌های اخیر علاوه بر دیدارهای مردمی و اظهار نظر در باره مسائل روز و دفاع از حقوق همه طبقات مردم و پاسخ به استفتائات حاوی مسائل شرعی، سیاسی و شبهات ؛ به تدریس فقه، فلسفه ، حدیث و اخلاق مشغول بود.

علاوه بر مجموعه آثار، در این سال‌ها 10 اثر دیگر از آثار ایشان در حوزه های مختلف: حدیث، كلام، سیاست، حقوق و ...چاپ و منتشر شده است.

امام خمینی(ره) در آخرین نامه خود به آیت الله منتظری در 8/1/1368 ضمن موافقت با كناره گیری ایشان از قائم مقامی رهبری ،آیت الله منتظری را ثمره عمره خود خوانده وبه وی توصیه كرد با حضور فعال در حوزه علمیه قم از مباحث سیاسی كناره گیری نماید.

آیت الله منتظری دوبار در سال 1371 و1376 مورد پیگرد قرار گرفت اما سرانجام حصر خانگی وی در سال 1383 پایان یافت.

دفتر آیت‌الله منتظری ضمن تایید این خبر اعلام كرد كه تاكنون زمان مراسم تشییع پیكر وی مشخص نشده است.

آیات امینی، صانعی، شبیری زنجانی و گرامی هم اكنون در بیت آیت‌الله منتظری حضور دارند.

*****

 

آیت‌الله منتظری درگذشت

 
آیت‌الله منتظری، یکی از مراجع بزرگ تقلید و یکی از منتقدان صریح‌الحن و سرسخت رژیم کنونی ایران در نخستین ساعات روز یکشنبه در سن ۸۷ سالگی درگذشت. خبر درگذشت آیت‌الله منتظری توسط دفتر ایشان تایید شده است.
 

خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر درگذشت آیت‌الله منتظری را به نقل از ناصر منتظری، نوه ایشان منتشر کرده‌اند. آیت‌الله منتظری نقش اساسی در تحولاتی داشت که منجر به قرار گرفتن آیت‌الله خمینی در رهبری انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران شد. پس از انقلاب نیز وی فرد شماره ۲ نظام اسلامی در ایران و قائم‌مقام آیت‌الله خمینی بود.

 

ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی از جمله مسئولیت‌های مهم آیت‌الله منتظری در ماه‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود. آیت‌الله منتظری در این سمت به کمک سید محمد بهشتی، دو شخصیت مهمی بودند که  اصل ولایت فقیه را در قانون اساسی ایران وارد کردند. اما در سال‌‌های اخیر آقای منتظری یکی از منتقدان سرسخت همین اصل در نظام اسلامی بود، که به نظر ایشان در عمل به استبداد دینی منجر شده است.

 

از قائم‌مقامی رهبری تا انتقاد از حاکمیت

 

آیت‌الله منتظری در سال ۱۳۶۷ از مقام خود به عنوان قائم‌مقام آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی عزل شد. روایت رسمی حکومت از علت برکناری ایشان این بود که آیت‌الله منتظری "مواضع غیر اصولی" درباره‌ی جنگ ایران و عراق داشت و برخی اطرافیان ایشان "تخلفات مهمی" مرتکب شده بودند. ولی اسنادی که بعدها منتشر شد، از جمله خاطرات آیت‌الله منتظری نشان دادند که هیچکدام از این روایت‌ها حقیقت ندارند.

 

سخنرانی ۱۳ رجب در سال ۱۳۷۶ در انتقاد به عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای منجر به بیش از ۵ سال حصر خانگی آیت‌الله منتظری شد.Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  سخنرانی ۱۳ رجب در سال ۱۳۷۶ در انتقاد به عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای منجر به بیش از ۵ سال حصر خانگی آیت‌الله منتظری شد. علت اصلی برکناری خشن آیت‌االه منتظری اعتراض شجاعانه‌ی وی به اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ بود. در جریان این اعدام‌ها، نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی که عموما جوان بودند، جان خود را از دست دادند.

 

حصر خانگی

 

پس از فوت آیت‌الله خمینی انتقاد‌های آیت‌الله منتظری از شیوه‌ی اداره کشور، بویژه رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای موجب حصر خانگی ایشان و قطع تمامی فعالیت‌ها از جمله درس و ملاقات‌های ایشان شد. وی در یک سخنرانی در سال ۱۳۷۶ که به سخنرانی ۱۳ رجب − سال‌روز ولادت امام اول شیعیان − معروف است، مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌شدت زیر سئوال برد.

 

این سخنرانی موجب حبس بیش از ۵ ساله‌ی آیت‌الله منتظری در خانه‌ی شخصی‌اش شد. این حصر خانگی در اواخر سال ۱۳۸۱ با تلاش دولت محمد خاتمی برطرف شد.

 

حمایت از جنبش اعتراضی مردم

 

در ماه‌های اخیر آیت‌الله منتظری با معترضان به نتایج انتخابات همدلی داشت و معتقد بود که "دستکاری‌های جدی" از سوی حکومت در آرای مردم صورت گرفته است. ایشان در قالب پاسخ به پرسش‌ها‌ و نامه‌های سرگشاده، به رفتارها و سیاست‌های حکومت در برابر معترضان به نتایج انتخابات اعتراض می‌کرد.

 

آیت‌الله منتظری در یکی از پاسخ‌های خود صریحا اعلام کرد که «تصدی افرادی که بخواهند با زور یا فریب و تقلب بر مناصب خود بمانند هیچ گونه مشروعیتی ندارد».

 

آیت‌الله منتظری در نامه‌ی مشهور خود به مراجع تقلید و علمای شیعه، حکومت فعلی ایران را "حکومت ولایت نظامی" نامید و هشدار داد که «حوادث و فجايع ماههاى اخير‏ ‏كه پس از انتخابات رياست جمهورى در كشور (...) رخ داد زنگ خطرى براى روحانيت‏ ‏و مرجعيت» است.

 

آیت‌الله منتظری با یادآوری اینکه «حاکمیت از سکوت مراجع بهره برداری می‌کند» پرسید: «آيا سزاوار است در‏ ‏امور مهمه‌اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت كرده به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويد كارهاى خلافى هستند كه به گوشه‌اى از‏ ‏آنها اشاره شد؟»

 

آیت‌الله منتظری در اظهارنظرهای مختلف خود در ماه‌های اخیر بطور مکرر تاکید می‌کرد که «اداره امور کشور باید براساس رای مردم باشد».

 

خبر فوت آیت‌الله منتظری در خبرگزاری‌های دولتی

 

با درگذشت آیت‌الله حسین‌علی منتظری که از مراجع مورد احترام بسیاری از شیعیان بود، دو خبرگزاری "ایرنا" و "فارس" کوتاه خبر فوت وی را انتشار دادند، ولی از ذکر عنوان "آیت‌الله" برای این فقیه شیعی و نظریه‌پرداز "ولایت فقیه" خودداری کردند. خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت است و خبرگزاری فارس نیز زیرنظر سپاه پاسداران فعالیت می‌کند.

MM/DK

*****

 
 
منتظري درگذشت
آيت الله حسينعلي منتظري درگذشت.
کد خبر: 852346 زمان مخابره: 29/9/1388 - 10:52:43

خبرگزاری ايرنا ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی

به گزارش ايرنا، منتظري بامداد يکشنبه در منزل خود دار فاني را وداع گفت.
منتظرى در سال 1301 خورشيدى (1340 هجرى قمرى -‏ ‏1922 ميلادى ) در شهر نجف آباد - 24 کيلومترى غرب اصفهان - در‏ ‏خانواده اى زحمتکش به دنيا آمد.
منتظري در حوزه هاي علميه اصفهان، قم به تحصيل دروس سطح و عالي حوزه پرداخت.
وي در قم از درس اساتيدي همچون امام خميني، آيت الله حاج شيخ‏ ‏عبدالرزاق قائينى، آيت الله آقاى حاج‏ ‏سيدمحمد محقق يزدى معروف به "داماد"، آيت الله بهاءالدينى، آيت الله حاج‏ ‏سيد صدرالدين صدر، ‏آيت الله العظمى آقاى حاج آقا حسين بروجردى و آيت الله علامه طباطبائى استفاده کرد.
منتظري از سال 42 چندين نوبت بازداشت و در نهايت در سال 54 به ده سال زندان محکوم شد اما در هشتم آبان 57 به همراه آيت الله طالقاني آزاد شد.
وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 64 از سوي مجلس خبرگان رهبري به عنوان قائم مقام رهبري انتخاب و تا سال 68 نيز در اين جايگاه بود.
اخبار تکميلي متعاقبا ارسال مي‌شود.

 

*****

 
حسينعلي منتظري در سن 87 سالگي در گذشت

88/09/29 - 09:35

خبرگزاري فارس: حسينعلي منتظري شب گذشته در سن 87 سالگي در منزلش دار فاني را وداع گفت.


 

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حسينعلي منتظري شب گذشته در منزلش دار فاني را وداع گفت.
منتظري اوايل انقلاب به قائم مقامي رهبري امام انتخاب شد اما به دليل اتخاذ مواضعي عليه نظام اسلامي در تاريخ 06/01/68 توسط حضرت امام خميني(ره) از قائم مقامي رهبري عزل شد.
انتهاي پيام/ب

 

*****

 

شب گذشته؛
آيت‌الله منتظري درگذشت

سايت تابناک ـ تاريخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹

 

اين مرجع تقليد كه هشتاد و هفتمين سال عمرش را مي‌گذراند، شب گذشته بر اثر بيماري دار فاني را وداع گفت.
به گزارش خبرنگار «تابناک» و به نقل از ايلنا، حجت‌الاسلام احمد منتظري با تأييد خبر فوت آيت‌الله منتظري گفت:‌شب گذشته، آيت‌الله منتظري بر اثر بيماري درگذشت.

اين مرجع تقليد كه هشتاد و هفتمين سال عمرش را مي‌گذراند، شب گذشته بر اثر بيماري دار فاني را وداع گفت. دفتر آيت‌الله منتظري با تأييد اين خبر اعلام كرد، تاكنون زمان مراسم تشييع پيكر وي مشخص نشده است.


آيات اميني، صانعي، شبیری زنجانی و گرامی هم اكنون در بيت آيت‌الله منتظري حضور دارند.

آيت‌الله حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در نجف‌آباد ديده به جهان گشود؛ از جمله آثار آيت‌الله منتظري مي‌توان به :

«نهاية الاصول» (تقرير درس اصول مرحوم آيت‌الله العظمى‏ ‏بروجردى )، «البدرالزاهر فى صلاة الجمعة و المسافر» (تقرير درس فقه‏ ‏مرحوم آيت‌الله العظمى بروجردى)، «دراسات فى ولاية الفقيه و فقه الدولة الاسلامية» در چهار جلد،‏ ‏كتاب «الزكوة» در چهار جلد، كتاب «الخمس و الانفال»، كتاب «الحدود»، «دراسات فى المكاسب المحرمة» در سه جلد، «التعليقة على العروة الوثقى»، مباحث فقهى «الصلوة»، «الغصب»، «الاجارة» و «الوصية» (تقرير‏ ‏درس‌هاى مرحوم آيت‌الله العظمى بروجردى)، مباحث «استصحاب»، «تعادل» و «تراجيح» (تقرير درس‌هاى‏ ‏مرحوم آيت‌الله العظمى خمينى)، «درس‌هايى از نهج‌البلاغه» در ده جلد كه سه جلد آن تاكنون چاپ‏ ‏شده است، «درس‌هايى از اصول كافى»، «مناظره مسلمان و بهايى»، «شرح خطبه حضرت فاطمه زهرا(س )» به زبان فارسى و‏ ‏اردو، «از آغاز تا انجام» (در گفت‌وگوى دو دانشجو) به زبان فارسى و‏ ‏عربى،‏ «رساله توضيح المسائل» به زبان‌هاى فارسى و عربى و اردو، «رساله استفتائات» در دو جلد، «استفتائات مسائل ضمان»، «رساله حقوق»، «احكام پزشكى»، «معارف و احكام نوجوان»، «معارف و احكام بانوان»، «احكام و مناسك حج»، «موعود اديان»، «اسلام دين فطرت»، كتاب «خاطرات» در دو جلد اشاره كرد.

 

خبر تکمیلی:به گزارش ايسنا، قرار است مراسم تشييع پيكر آيت‌الله منتظري 9 صبح روز دوشنبه از مقابل بيت وي به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار ‌شود.

قرار است پيكر وي در حرم مطهر حضرت معصومه (س) دفن شود و آيت‌الله شبيري زنجاني نيز نماز را بر پيكر وي اقامه ‌كند.

روز يكشنبه شخصيت‌هايي مانند آيات عظام صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي و صانعي و همچين آيت‌الله گرامي، آيت‌الله شبيري زنجاني، آيت‌الله موسوي تبريزي، آيت‌الله اميني و آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي براي عرض تسليت به بيت آيت‌الله منتظري آمدند.

احمد منتظري، فرزند آيت‌الله منتظري، نيز با صدور اطلاعيه‌اي ضمن اشاره به سوابق علمي و مبارزاتي پدرش، فوت او را تسليت گفت.

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي، آيت‌الله سيدعلي محمد دستغيب، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي، و برخي احزاب سياسي نيز با صدور اطلاعيه‌هاي جداگانه‌اي درگذشت آيت‌الله منتظري را تسليت گفتند.

 

*****

 

آيت‌الله حسينعلی منتظری از مراجع تقلید شیعه در‌گذشت

 

  راديوفردا ـ  ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
آيت‌الله حسينعلی منتظری، از مراجع تقليد شيعه در قم و از مهم‌ترین روحانیون منتقد حکومت، شنبه شب، در سن ۸۷ سالگی، درگذشت.
 
آيت‌الله منتظری که متولد سال ۱۳۰۱ شمسی در شهر نجف‌آباد اصفهان بود، از جمله روحانيون سرشناس سياسی بود که در دوران پيش از انقلاب به دليل مخالفت با رژيم شاه سال‌ها در تبعيد و زندان به سر برد. وی از نخستین همراهان آیت‌الله خمینی در مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی بود و نقش عمده‌ای در معرفی و شرح نظریه حکومتی آیت‌الله خمینی، ولایت فقیه داشت.

آقای منتظری که به ویژه پس از تبعید آیت‌الله خمینی به خارج از ایران، نقش برجسته‌ای در رهبری مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی داشت، پس از ۸ سال تبعید در مناطق مختلف در سال ۵۴ به زندان اوین منتقل شده بود، در آبان ماه سال ۵۷ از زندان آزاد شد و در همان زمان برای همفکری با آیت‌الله خمینی که در نوفل لوشاتو به سر می‌برد به فرانسه رفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷، آيت‌الله منتظری رياست مجلس خبرگان قانون اساسی را بر عهده گرفت و با درگذشت آیت‌الله طالقانی به عنوان امام جمعه تهران منصوب شد.

با این حال با اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی، وی به قم بازگشت و امامت جمعه تهران را به علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی واگذاشت.

با تشکیل اولین دوره مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله منتظری در سال ۶۴ به عنوان مصداق شرایط ولایت فقیه معرفی و به عنوان قائم مقام آیت‌الله خمینی انتخاب شد.


 
پیکر آیت‌الله منتظری در میان نزدیکان و بستگانش در قم
با این حال از اواسط دهه ۶۰ این مرجع تقلید شیعه اختلاف نظرهایی با آیت‌الله خمینی پیدا کرد و به دليل سوءرفتار، شکنجه و اعدام مخالفان سياسی به منتقد جدی و سرسخت هیئت حاکمه‌ جمهوری اسلامی مبدل شد و به همين دليل در روزهای آغازین سال ۶۸ چند ماه پیش از درگذشت آیت‌الله خمینی از تمام فعاليت‌های حکومتی کنار گذاشته شد.

آيت‌الله منتظری همچنین در سال ۷۶ به دليل مخالفت با اعلام مرجعيت آيت‌الله خامنه‌ای به مدت پنج سال در حبس و حصر خانگی به سر برد، ولی با اين همه تا پايان عمر خود، پيوسته و در همه حال حامی اصلاح‌طلبی، حقوق بشر و آزادی‌های سياسی و اجتماعی و منتقد سياست‌های استبدادی و سرکوبگرانه‌‌ باقی ماند.

آیت‌الله منتظری همچنین در آذرماه ۸۸ به عنوان برنده جایزه حقوق بشری کانون مدافعان حقوق بشر شناخته شد و اعضای این کانون با حضور در بیت وی تندیس حقوق بشر خود را به وی اهدا کردند.

بر اساس گزارش‌ها مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری، ساعت ۹ صبح روز دوشنبه برگزار خواهد شد و این مرجع تقلید در جوار حرم فاطمه معصومه در شهر قم به خاک سپرده خواهد شد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که برخی از مراجع تقلید از جمله موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، یوسف صانعی، صافی گلپایگانی، بیات زنجانی و محمدعلی گرامی با حضور در بیت آیت‌الله منتظری نسبت به شخصیت وی ادای احترام کرده‌اند.

*****

 

آیت الله منتظری درگذشت

بی بی سی ـ به روز شده:  11:45 گرينويچ - 20 دسامبر 2009 - 29 آذر 1388

 

 

آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان شنبه شب، در هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.

احمد منتظری، فرزند آقای منتظری در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا خبر درگذشت این روحانی منتقد را تائید کرده و گفته است که روحانیون بلندپایه قم در بیت آیت الله منتظری حضور یافته اند.

طبق اخبار آیات صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، شبیری زنجانی، صانعی، بیات زنجانی، طاهری خرم آبادی، محقق داماد و امینی (امام جمعه قم) در منزل آقای منتظری حضور یافته اند.

این خبرها حاکی از آن است که جمعیت زیادی در برابر بیت آیت الله منتظری در قم جمع شده اند.

در خیابان های نجف آباد، زادگاه آقای منتظری نیز جمعیت زیادی در خیابان ها دیده می شود که با سر دادن شعارهایی، به عزداری مشغولند.

طبق اخبار، حضور نیروهای امنیتی در قم و نجف آباد محسوس است.

قرار است مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری فردا دوشنبه، سی آذر در قم برگزار شود. بنا به اعلام دفتر آیت الله منتظری، پیکر این مرجع شیعه در حرم حضرت معصومه دفن خواهد شد.

آقای منتظری از مهم ترین روحانیون منتقد دولت ایران به شمار می رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر به صراحت موضعگیری کرد و از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.

در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، آقای منتظری با انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.

آقای منتظری چند روز پیش گفته بود که در پی سرکوب "خشن" مردم پس از انتخابات اخیر، آنها از خواسته اولیه خود که ابطال انتخابات بود فراتر رفته اند و اکنون خواهان رفع "آفت هایی" هستند که به گفته او نظام گرفتار آنها شده است.

آیت الله منتظری طی ماه های اخیر بیانیه های متعددی در حمایت از معترضان و انتقاد از رفتار حکومت منتشر کرد که با خشم محافل تندرو در حکومت رو به رو شد.

آیت الله خمینی و آیت الله منتظری

او در این مدت بارها از مراجع تقلید و روحانیون شیعه خواست برای دفاع از حقوق مردم در تحولات جاری دخالت کنند. او شهریور امسال نامه ای خطاب به "مراجع عظام تقلید و علمای اعلام قم، نجف، مشهد مقدس، تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر بلاد اسلامی" در همین زمینه منتشر کرد.

او در این نامه وقایع بعد از انتخابات اخیر را "حوادث و فجایعی" دانست که مراجع و علمای دینی مشاهده کرده یا دیده اند و با اشاره به آنچه که "حق کشی ها، ظلم ها، تخلفات فراوان به نام دین و با تایید بخش اندکی از روحانیون حکومتی و وابسته" نامید، نوشت که هنگامی که اقشار وسیعی از مردم در صدد ابراز اعتراض خود از راه های شرعی و قانونی مسالمت آمیز بر آمدند، حکومت "جمعیت چند میلیونی را آشوبگر و اغتشاشگر و عوامل بیگانه نامید و به بدترین وضع و با خشونت کامل، مردان و زنان بی دفاع را مورد ضرب و شتم و سرکوب قرار داد و عده زیادی را بازداشت و گروهی را در خیابان ها و عده ای را در زندان های مخوف به شهادت رساند."

جانشینی آیت الله خمینی

آیت الله حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. او نزد آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تحصیل کرد و درجه‌ اجتهاد دریافت کرد.

او پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بود و بارها به علت فعالیت های سیاسی زندانی شد.

در زمان تبعید آیت الله خمینی در نجف او نماینده تام الاختیار آیت الله خمینی در ایران شد.

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، آیت الله منتظری رییس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آیت الله منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید.

اختلافات میان آیت الله خمینی و آیت الله منتظری پس از اعدام هزاران زندانی سیاسی در زندان در تابستان ۱۳۶۷ و نیز بازداشت مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی، داماد آیت الله منتظری بالا گرفت و نهایتا در سال ۱۳۶۸ آیت الله خمینی در نامه ‌ای آیت الله منتظری را از مقام جانشینی خود عزل کرد.

حصر خانگی

پس از انتخاب آیت الله علی خامنه ‌ای به رهبری جمهوری اسلامی، آیت الله منتظری در سال ۱۳۷۱ در یک سخنرانی از سیاست ‌های امنیتی - نظامی حکومت انتقاد کرد. در پی این سخنرانی انتقاد آمیز جمعی از هواداران آیت الله منتظری بازداشت شدند.

در سال ۱۳۷۶ نیز آقای منتظری در سخنانی فراقانونی بودن رهبری را زیر سئوال برد. او در سخنان خود نسبت به حکومتی شدن مرجعیت هشدار داد و از اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه ای انتقاد کرد.

در پی این سخنان، حسینه و دفتر آقای منتظری تخریب و اشغال شد. آیت الله منتظری سپس چند سال تحت حصر خانگی بود که در واپسین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی موانع ایجاد شده در اطراف منزل او برچیده شد.

آیت الله منتظری چند سال پیش با انتشار خاطرات خود بر روی اینترنت بخشی از اسناد و نامه‌های تاریخی مربوط به انقلاب و جمهوری اسلامی را منتشر کرد.